Gå til innhold

"Du er sterk"

Fremhevede innlegg

Gjest Hemoglobin
Skrevet
1 minutt siden, WubWub skrev:

Uenig. Det dummeste ordtaket jeg vet om er "Det som ikke dreper deg, gjør deg sterkere". Faktisk er det mange som tror på dette sitatet som ble forfattet av Nietzsche. En mann som led hele livet sitt av sykdom - sykdom som ikke drepte han men den gjorde han svakere og ikke sterkere. 

Alle psykologiske rapporter viser til at man blir svekket av kontinuerlig motgang , traumer, omsorgssvik og nederlag. Man blir ikke styrket.

Når man oppdrar barn så viser det seg at kjærlighet og omsorg skaper et mye sunnere og sterkere sinn enn kjefting og fysisk disiplinering. 

Hvorfor drar du inn et sitat jeg ikke snakker om??

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Hemoglobin skrev:

Hvorfor drar du inn et sitat jeg ikke snakker om??

Det går på det samme. Du sier at folk er sterke om de ikke tar selvmord ved motgang. 

Jeg tror selv at dette ikke dreier seg om styrke men om overlevelsesinstinkt. Noe vi er født med nesten alle som en.

Det handler ikke om styrke men om biologi

• Liker 7
Skrevet
8 minutter siden, antbug skrev:

Det er ikke lett for noen, gitt. Noen ganger tenker jeg at det beste er å ikke si noe som helst til folk som sliter, for det ser for meg ut som det blir feil uansett hva man prøver å ytre av medfølende, oppmuntrende eller trøstende ord. Oddsene for at man sier noe riktig er ganske lave tror jeg, men hvis man ikke sier noe er man vel verre enn verst? 

Tips om hva dere egentlig ønsker å få høre mottas med takk. 

"Jeg er her for deg om du skulle trenge noe" var det beste jeg kunne høre da jeg var langt nede :) 

Anonymkode: f3954...4ca

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi du gjør noe feil når du antar at alle med traumer ønsker å bruke deg som lekmannsterapeut.

Anonymkode: 2948c...980

Men hvorfor vrir de da selv samtalen over på problemene sine? De tvinger en jo til å si noe når de stiller spørsmål, og de kan vel neppe forvente at jeg skal kunne svare like bra som en proff terapeut. Ville du oppfattet det som frekt om jeg foreslo å snakke om noe annet og oppfordret deg til å ta opp problemet med behandler istedet? Jeg mener absolutt ikke å være frekk. Dette er en situasjon jeg noen ganger havner i, så jeg lurer oppriktig. Jeg har har min del av problemer selv, men det hjelper meg dessverre lite når det gjelder andres problemer. Jeg synes det der er forferdelig vanskelig.

Skrevet
3 minutter siden, antbug skrev:

Men hvorfor vrir de da selv samtalen over på problemene sine?

De søker oppmerksomhet, de har aldri opplevd noe vanskelig.

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja,men har bestemt meg for å kjempe.

Ønsker deg alt godt!:hjertesmil:

Anonymkode: f68d1...815

Takk :hjerte: Ts

Anonymkode: 5eb44...518

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med deg. Føler noen har kjørt over meg med en traktor. Jeg vil ingenting, er traumatisert og livredd for folk. 

Føles litt mer ut som "Det som ikke dreper deg, gjorde deg dødssyk"

Anonymkode: 407db...ca2

Samme her! Ts

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er jeg ikke... Hvorfor sier alltid alle rundt en at man er så sterk når man går gjennom mye vondt?! Tror de at man automatisk blir det av motgang og belastninger? Jeg føler meg helt tvert imot. Tanker det ikke er lov til å skrive om her har jeg slitt med i årevis. Lysten til å legge meg ned og gi opp har jeg hele tiden. Jeg er nedbrutt og svak skal jeg si dere. Jeg er likegyldig. Jeg bryr meg ikke lenger. Jeg har ingen kraft til å stå opp for megselv. Jeg driter i meg selv. Sykdom, vold, traumer og mobbing har ikke gjort meg sterk. Det har gitt meg ptsd, angst og selvmordstanker. "Det som ikke dreper deg gjør deg sterkere". Nei, det er jeg ikke enig i. Flere som har det som meg? 

Moren min sa dette til meg før hun døde og hun sa det til alle. Jeg var sterk. Men som deg så var jeg ikke det. Mener ikke å sværte min mor som er død, men hun møtte meg aldri på følelser, så jeg ble "kjølig" tilbake. Ergo var jeg sterk, sta og lagde rabalder når jeg var uenig. Men jeg sliter mye med depresjoner og angst, og vel, har et dystert syn på livet.

Selv om jeg ikke føler meg sterk, så er jeg dominant, på en måte hvor jeg ønsker å lede og støtte andre og slå en arm om de som sliter med å stå alene. På den måten er jeg sterk, selv om jeg ikke føler meg sterk. alt jeg ønsker er at noen skal slå en arm om meg og støtte meg. Men det er det ikke mange som greier.

Anonymkode: cf0f6...c6d

• Liker 2
Skrevet

Eh, hallo? Jeg har selv opplevd min egen andel bullshit gjennom livet, og jeg vet da at jeg er sterk. Mye på grunn av ting som har skjedd. Hadde jeg såpass angstanfall at jeg åkte inn på legevakta, ja, så var jeg jo sterk når jeg droppet beroligende og annet piss, og heller sto i det gang på gang på gang. Man BLIR, om man tror det eller ei, sterkere enn sitt gamle jeg, når man kommer ut av ting som nesten tok livet av en. NÅR OG OM MAN KOMMER UT. 

For andre som er tilskuer til det som skjer og som ikke kan sette seg inn i det, framstår man jo sterk i deres øyne. Det betyr ikke at de sier at du ikke vil få senskader av det? Men at du er sterk, som ikke flipper fullstendig ut.

Anonymkode: 8fe3d...7fc

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, Hemoglobin skrev:

Ok, jeg skal si hva det egentlig betyr.

Det betyr at du får ros for at du ikke har latt det bringe deg til å gjennomføre selvmord. Selv om du nok kan ha tenkt det. Men du er her fortsatt, ikke sant? Du setter ord på ting, og en del av deg nekter å slutte å puste. 

Derfor er du sterk. Fordi du har vært igjennom alt dette dritet og fortsatt puster. Du er fortsatt på bena, og du lever, selv om det er minimalt i dine øyne. Det betyr ikke at alt plutselig er ok og at du er glad og fornøyd. Men sterk? Jo. Det er du.

Ta det til deg.

Jeg ser hva du skriver, men nå opplever vi jo ting ulikt. Blir litt svart/hvitt å bastant be noen ta til seg at man er sterk bare fordi man fremdeles er i live. Føler du legger dine egne erfaringer på andre. Ts

Gjest supernova_87
Skrevet (endret)

Er godt mulig jeg har misforstått uttrykket "det som ikke dreper deg gjør deg sterkere" men jeg tenker ikke at det er sånn at man blir sterkere der og da. Slik som når jeg brakk et bein i høst, jeg var jo dritsvak, kunne ikke gjøre en dritt, og alt var vondt hele tiden, men nå etterpå, når jeg har kommet meg igjennom det, så er jeg sterkere. Beinet er fysisk sterkere fordi det har vokst på ekstra beinmasse akkurat der. Og slik tenker jeg det er med det uttrykket, neida mobbing gjør deg ikke sterkere, og depresjon gjør deg ikke sterkere, men hvis du kommer deg gjennom det så har det gjort deg sterkere, og det gjør at du ikke like lett blir satt ut igjen ved en senere anledning. Hvis man klarer å komme seg igjennom vonde ting så gjør det en sterkere. Og nei, ikke nødvendigvis sterkere enn andre, men likevel, jeg tror på det sitatet. Men ikke sånn, der og da, men hvis man kommer dit at man legger det bak seg. For åpenbart blir man jo ikke sterkere av å være midt i en kreftepisode, eller midt i influensa, eller midt i en depresjon. 

Jeg sier gjerne til mennesker som sliter at de er sterk, og jeg mener det. Og det er ikke som en måte å komme meg unna, og for å slippe å bry meg, det er heller ikke for å være nedlatende, eller bare si "et eller annet". Jeg synes at det å holde ut slik jævlig smerte, betyr å være sterk. Det er også ment som en oppmuntring, som at jeg tror du kan være sterk! Du har det inni deg å være sterk. Jeg sier det fordi jeg mener det. Og selv om noen ikke ser det slik selv, så betyr det ikke at jeg lyver. Jeg sier det kun fordi jeg mener det. 

Edit: Benbruddet er bare et eksempel for å illustrere. Jeg synes jeg gjorde det ganske tydelig med å forklare videre etter eksempelet. Jeg sammenligner ikke benbrudd med alvorlig psykisk lidelse eller andre alvorlige lidelser. Tenker å sette dette inn her for å hindre mer misforståelse. :) 

Endret av Rainstorm
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De søker oppmerksomhet, de har aldri opplevd noe vanskelig.

Nei, det tror jeg ikke noe på at de ikke har, men de vil jo prate om det når de stadig vender tilbake til det? De vil bare at jeg skal svare like godt som en psykolog til tross for at jeg ikke er det, tror jeg.

Skrevet
5 minutter siden, Rainstorm skrev:

Er godt mulig jeg har misforstått uttrykket "det som ikke dreper deg gjør deg sterkere" men jeg tenker ikke at det er sånn at man blir sterkere der og da. Slik som når jeg brakk et bein i høst, jeg var jo dritsvak, kunne ikke gjøre en dritt, og alt var vondt hele tiden, men nå etterpå, når jeg har kommet meg igjennom det, så er jeg sterkere. Beinet er fysisk sterkere fordi det har vokst på ekstra beinmasse akkurat der. Og slik tenker jeg det er med det uttrykket, neida mobbing gjør deg ikke sterkere, og depresjon gjør deg ikke sterkere, men hvis du kommer deg gjennom det så har det gjort deg sterkere, og det gjør at du ikke like lett blir satt ut igjen ved en senere anledning. Hvis man klarer å komme seg igjennom vonde ting så gjør det en sterkere. Og nei, ikke nødvendigvis sterkere enn andre, men likevel, jeg tror på det sitatet. Men ikke sånn, der og da, men hvis man kommer dit at man legger det bak seg. For åpenbart blir man jo ikke sterkere av å være midt i en kreftepisode, eller midt i influensa, eller midt i en depresjon. 

Jeg sier gjerne til mennesker som sliter at de er sterk, og jeg mener det. Og det er ikke som en måte å komme meg unna, og for å slippe å bry meg, det er heller ikke for å være nedlatende, eller bare si "et eller annet". Jeg synes at det å holde ut slik jævlig smerte, betyr å være sterk. Det er også ment som en oppmuntring, som at jeg tror du kan være sterk! Du har det inni deg å være sterk. Jeg sier det fordi jeg mener det. Og selv om noen ikke ser det slik selv, så betyr det ikke at jeg lyver. Jeg sier det kun fordi jeg mener det. 

Du er inne på noe, men nå er det jo ikke alt man kan komme seg ut av. Fks kronisk sykdom. Eller voldelige forhold over mange mange år vil man nok ha fått varige men av, og da blir man ikke sterkere på sikt. Ts

Skrevet

Jeg er enig i at det er et dumt sitat. Jeg er så mye svakere etter diverse motgang i livet. Det er tilfeldigheter og (u)flaks som gjør at jeg fortsatt er i live, ikke styrke. Det er heller ikke styrke som får meg gjennom dagene, men rett og slett bare frykt og tiltaksløst som hindrer meg i å velge alternativt. Likevel forventer jeg ikke at andre skal forstå, og når folk sier ting som "så sterk du er", tenker jeg heller på meningen bak (å gi ros og støtte).

Man kan bare ikke bli så selvopptatt at man tror hele verden dreier seg om en selv og hva en har vært igjennom. Andre går gjennom sine ting, og det kan hende ordtaket passet for dem i de situasjonene. Bare fordi en selv har vært gjennom mye vondt, kan man ikke forvente at andre skal ha forståelse for noe som helst rundt det, egentlig. Jeg har f.eks ikke mistet et barn, og kan nok ikke forstå fullt ut hvor vondt det uten å ha opplevd det selv. Likevel håper jeg de jeg kjenner som har gjort det forstår tanken bak når jeg prøver å gi støtte, ikke henger seg opp i alt jeg sier feil. 

Men ja. Jeg forstår også hvor frustrerende det er å ikke bli forstått. At ingen kan vite hvor mye/alt som *ligger bak*. Det er en av grunnene til at jeg isolerer meg fra mennesker mest mulig. Man kan ikke forvente at andre skal forstå, men samtidig er det vanskelig når de ikke gjør det. Særlig når de bagatelliserer.

Anonymkode: df11c...475

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, antbug skrev:

Det er ikke lett for noen, gitt. Noen ganger tenker jeg at det beste er å ikke si noe som helst til folk som sliter, for det ser for meg ut som det blir feil uansett hva man prøver å ytre av medfølende, oppmuntrende eller trøstende ord. Oddsene for at man sier noe riktig er ganske lave tror jeg, men hvis man ikke sier noe er man vel verre enn verst? 

Tips om hva dere egentlig ønsker å få høre mottas med takk. 

Jeg vil ikke slite på de rundt meg. Jeg vil være der for andre, like mye som de er der for meg. Bare å være en god venn er fint. Ts

Skrevet

For å være ærlig så blir jeg litt sånn oh Get over yourself! Folk vet ikke alltid hva de skal si i vanskelige situasjoner og å sitte å overanalysere det er helt unødvendig. Ta det som ett kompliment, er ment slik. Om de ikke ordentlig forstår eller har gått gjennom lignende er helt irrelevant. De prøver å gi deg ett boost ved å si de syntes du er sterk og at det, hvertfall på utsiden, virker som om du har kommet deg gjennom ting på en måte det står respekt av. Ingen vits i å sitte å gruble over alt som har vært kjipt i livet. Du kan velge å være det beste du kan være eller legge deg ned å syntes synd på deg selv på alt du, beklageligvis, har måtte oppleve. Ta tilbake kontrollen og gjør det beste ut av ting!

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, Rainstorm skrev:

Isåfall er det feil. Nietzsche var syk hele livet sitt og han hadde det vondt. Han ble slettes ikke styrket av motgangen sin. 

Jeg har også tatt opp dette ordtaket med en psykiater og en spesialist psykolog - de hevder også at motgang fører til et svekket sinn - ikke styrket. Utifra deres erfaring så er hovedårsaken til problematikken til de fleste pasientene deres nettopp det : motgang i livet , omsorgssvikt, traumer osv osv. 

Husker en gang jeg leste et blogg innlegg forfattet av en mann som skrev at han hadde blitt rusmisbruker/narkoman etter at kona og 2 barna hans døde i en bilulykke så var det et brødhue som skrev i kommentarfeltet hans "det som ikke dreper deg gjør deg sterkere". Noen år senere tok han selvmord.

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke slite på de rundt meg. Jeg vil være der for andre, like mye som de er der for meg. Bare å være en god venn er fint. Ts

Men hvordan kan du forvente å være en venn og ikke slite på andre når du enda er såpass nærtagende at selv "du er sterk" er nok til at du oppretter en tråd?

Er enig med @antbug i denne tråden. Det er nærmest umulig å vite hvordan man skal oppføre seg...og da er det jammen ikke lett å føle at den andre er noen venn akkurat..blir mer som en pasient man håper på å jatte med på rett måte.

Anonymkode: 4e071...e67

Skrevet
4 minutter siden, WubWub skrev:

Isåfall er det feil. Nietzsche var syk hele livet sitt og han hadde det vondt. Han ble slettes ikke styrket av motgangen sin. 

Jeg har også tatt opp dette ordtaket med en psykiater og en spesialist psykolog - de hevder også at motgang fører til et svekket sinn - ikke styrket. Utifra deres erfaring så er hovedårsaken til problematikken til de fleste pasientene deres nettopp det : motgang i livet , omsorgssvikt, traumer osv osv. 

Husker en gang jeg leste et blogg innlegg forfattet av en mann som skrev at han hadde blitt rusmisbruker/narkoman etter at kona og 2 barna hans døde i en bilulykke så var det et brødhue som skrev i kommentarfeltet hans "det som ikke dreper deg gjør deg sterkere". Noen år senere tok han selvmord.

Du har helt rett.

Anonymkode: 4e071...e67

Gjest Hemoglobin
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser hva du skriver, men nå opplever vi jo ting ulikt. Blir litt svart/hvitt å bastant be noen ta til seg at man er sterk bare fordi man fremdeles er i live. Føler du legger dine egne erfaringer på andre. Ts

Vel, det er alltids mulig det. Man handler jo stort sett utfra egne erfaringer. Men er det virkelig så galt den tanken? Om ikke andre legger den betydningen bak det å være sterk, så vet du nå hvertfall at jeg syns du er sterk fordi du tross alt laget tråden og tok opp dine innerste tanker og følelser om det i din situasjon. Og du nevner noe jeg kjente veldig godt igjen i meg selv. Derfor skrev jeg som jeg skrev. Ønsker deg alt godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...