Gjest supernova_87 Skrevet 21. januar 2017 #61 Skrevet 21. januar 2017 53 minutter siden, WubWub skrev: Isåfall er det feil. Nietzsche var syk hele livet sitt og han hadde det vondt. Han ble slettes ikke styrket av motgangen sin. Jeg har også tatt opp dette ordtaket med en psykiater og en spesialist psykolog - de hevder også at motgang fører til et svekket sinn - ikke styrket. Utifra deres erfaring så er hovedårsaken til problematikken til de fleste pasientene deres nettopp det : motgang i livet , omsorgssvikt, traumer osv osv. I så fall er det feil? Er HVA feil? Jeg har vel rett til min tolking av uttrykket akkurat som andre. Og som jeg skrev, man blir ikke sterkere enn andre, men man kan komme styrket ut av det. Og det er vel ikke kvantefysikk at traumer fører til at mennesker sliter. Men vi får vel være uenige om det at det å slite er å være svak. Som sagt, jeg mener oppriktig at noen ganger er det å bare holde ut sin eksistens å være sterk. Og det er ikke MOTGANGEN som gjør deg sterkere, det er å overkomme motgangen som gjør det sterkere. (Slik JEG ser det.)
Forundret.. Skrevet 21. januar 2017 #62 Skrevet 21. januar 2017 Jeg har mange ganger i løpet av livet fått høre strofa '' du er sterk '' Jeg har aldri tatt det positivt innover meg.. kanskje fordi jeg har jo bare hatt nødt til å holde ut, finne en løsning, utvei eller hva en skal kalle det. Jeg har kanskje vært litt arrogant og sett på den som har sagt strofa som svak, at hvis den personen hadde hatt det som meg så ville den gitt opp, kasta inn håndkleet, gitt opp seg selv og omverdenen. På en måte så er strofa litt fornærmende, kan tolkes som vedkommende ikke trodde jeg skulle ha evnen til å se min egenverd, kjempe for den og ta ansvar over meg selv og mitt liv .. sett på meg som svak. Min forståelse av bruken av det er at det brukes ikke når noen står midt oppi noe men etter at det er overstått, når det er bearbeidet og utfallet ble bedre enn det folk flest skulle ha forventet. Det kan analyseres og tolkes på mange måter.. Det er ikke ord jeg selv ville servert noen. 1
WubWub Skrevet 21. januar 2017 #63 Skrevet 21. januar 2017 12 minutter siden, Rainstorm skrev: I så fall er det feil? Er HVA feil? Jeg har vel rett til min tolking av uttrykket akkurat som andre. Og som jeg skrev, man blir ikke sterkere enn andre, men man kan komme styrket ut av det. Og det er vel ikke kvantefysikk at traumer fører til at mennesker sliter. Men vi får vel være uenige om det at det å slite er å være svak. Som sagt, jeg mener oppriktig at noen ganger er det å bare holde ut sin eksistens å være sterk. Og det er ikke MOTGANGEN som gjør deg sterkere, det er å overkomme motgangen som gjør det sterkere. (Slik JEG ser det.) Det er feil at man kommer styrket ut av kontinuerlig motgang, smerte og lidelse. Som sagt ; alle psykiatriske rapporter hevder det samme : Skal man bygge styrke så må man bruke kjærlighet og ikke vold eller overgrep. Om det var slik at man ble sterkere av motgang hvorfor banker vi ikke opp barna hver dag slik at de ble superman eller superkvinne som voksen? 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #64 Skrevet 21. januar 2017 18 minutter siden, Rainstorm skrev: I så fall er det feil? Er HVA feil? Jeg har vel rett til min tolking av uttrykket akkurat som andre. Og som jeg skrev, man blir ikke sterkere enn andre, men man kan komme styrket ut av det. Og det er vel ikke kvantefysikk at traumer fører til at mennesker sliter. Men vi får vel være uenige om det at det å slite er å være svak. Som sagt, jeg mener oppriktig at noen ganger er det å bare holde ut sin eksistens å være sterk. Og det er ikke MOTGANGEN som gjør deg sterkere, det er å overkomme motgangen som gjør det sterkere. (Slik JEG ser det.) Selvfølgelig har du lov til å tolke og synse, men det å si slike ting er faktisk temmelig langt fra sannheten. Man blir ikke sterkere av motgang. Man blir utmattet av motgang. Så det at du sier det, røper at du ikke har møtt store motgangen selv, og dermed blir folk hissig. Det er bare å spørre mennesker som jobber med folk som har opplevd omsorgssvikt, overgrep, krig, vold og andre traumer, eller kroniske sykdommer, om de er enig med deg eller med WubWub. Selv synes jeg det er temmelig respektløst å synse på en så romantisk måte omkring andres reelle smerte. Man blir IKKE sterk av motgang. Man blir utmattet av motgang. Anonymkode: 4e071...e67 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #65 Skrevet 21. januar 2017 10 minutter siden, WubWub skrev: Det er feil at man kommer styrket ut av kontinuerlig motgang, smerte og lidelse. Som sagt ; alle psykiatriske rapporter hevder det samme : Skal man bygge styrke så må man bruke kjærlighet og ikke vold eller overgrep. Om det var slik at man ble sterkere av motgang hvorfor banker vi ikke opp barna hver dag slik at de ble superman eller superkvinne som voksen? Nemlig. Virker som folk har et overdrevet naivt og romantisk syn på vold og traumer. Anbefaler alle å lese "Farvel til Eddy Bellegueule" for å friske opp litt i synet på hvor uromantisk det hele er. Anonymkode: 4e071...e67
Gjest supernova_87 Skrevet 21. januar 2017 #66 Skrevet 21. januar 2017 12 minutter siden, WubWub skrev: Det er feil at man kommer styrket ut av kontinuerlig motgang, smerte og lidelse. Som sagt ; alle psykiatriske rapporter hevder det samme : Skal man bygge styrke så må man bruke kjærlighet og ikke vold eller overgrep. Om det var slik at man ble sterkere av motgang hvorfor banker vi ikke opp barna hver dag slik at de ble superman eller superkvinne som voksen? Ja, WubWub, det er åpenbart feil. Men hvorfor sier du det til meg som om jeg har sagt noe annet... Jeg blir matt.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #67 Skrevet 21. januar 2017 1 minutt siden, Rainstorm skrev: Ja, WubWub, det er åpenbart feil. Men hvorfor sier du det til meg som om jeg har sagt noe annet... Jeg blir matt. Kanskje fordi du fokuserer på din egen tolkning fremfor almenn kunnskap? Anonymkode: 4e071...e67 1
WubWub Skrevet 21. januar 2017 #68 Skrevet 21. januar 2017 2 minutter siden, Rainstorm skrev: Ja, WubWub, det er åpenbart feil. Men hvorfor sier du det til meg som om jeg har sagt noe annet... Jeg blir matt. Du hevdet at ordtaket til Nietzsche stemmer - jeg argumenterer imot. Dette er en filosofisk debatt som jeg har hatt med fagekspertise og de deler min mening. Det stemmer ikke at "det som ikke dreper deg, gjør deg sterkere". Sjakk matt. 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #69 Skrevet 21. januar 2017 2 minutter siden, WubWub skrev: Sjakk matt. 👑 Anonymkode: 4e071...e67
Gjest supernova_87 Skrevet 21. januar 2017 #70 Skrevet 21. januar 2017 4 minutter siden, WubWub skrev: Du hevdet at ordtaket til Nietzsche stemmer - jeg argumenterer imot. Dette er en filosofisk debatt som jeg har hatt med fagekspertise og de deler min mening. Det stemmer ikke at "det som ikke dreper deg, gjør deg sterkere". Sjakk matt. Jaja, bare sjakk matt meg du. Vi spiller ikke sjakk en gang. Jeg har ikke sagt at sitatet stemmer eller ei, jeg har sagt at JEG tror på det. Jeg tror at det har noe for seg i noen tilfeller. 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig har du lov til å tolke og synse, men det å si slike ting er faktisk temmelig langt fra sannheten. Man blir ikke sterkere av motgang. Man blir utmattet av motgang. Så det at du sier det, røper at du ikke har møtt store motgangen selv, og dermed blir folk hissig. Det er bare å spørre mennesker som jobber med folk som har opplevd omsorgssvikt, overgrep, krig, vold og andre traumer, eller kroniske sykdommer, om de er enig med deg eller med WubWub. Selv synes jeg det er temmelig respektløst å synse på en så romantisk måte omkring andres reelle smerte. Man blir IKKE sterk av motgang. Man blir utmattet av motgang. Anonymkode: 4e071...e67 For DU eier sannheten ikke sant? Og som sagt, jeg har aldri sagt man blir sterk av motgang jeg har sagt man blir sterkere av å overkomme motgangen. Har for så vidt heller aldri sagt at motgang over lengre tid gjør en sterkere, det mener jeg heller ikke. Jeg mener at i noen tilfeller er det noe i det. Det betyr IKKE (siden det må skrives i klartekst dette her) at jeg tror motgang i livet gjør deg sterkere. Det er jo åpenbart at å bli brutt ned over tid sliter deg ut, og my traumer i barndommen gjør at du mangler visse mestringsstrategier når det kommer til hvordan man håndterer motgang i livet. F.eks bunner de fleste personlighetsforstyrrelser i vanskelig oppvekst. Det er vanskelig å diskutere med deg og WubWub og andre når dere skaper stråmenn, og finner på ting. Det er også en av de styggeste tingene jeg ser her inne andre som bare MÅ diskutere person og ikke sak. Jeg synes du skal gi en lang faen i å snakke om hvorvidt jeg har møtt motgang eller ikke, for det vet du ikke en dritt om. Folk reagerer og håndterer motgang på ulike måter, og det at noen gjør det på andre måter enn deg, WubWub og AB_980 betyr ikke at man ikke har slitt. Det betyr bare at man håndterer det på en annen måte. Synes det er utrolig unødvendig å nekte andre å ha opplevd noe vondt bare fordi de ikke reagerer på det på samme måte som deg.
WubWub Skrevet 21. januar 2017 #71 Skrevet 21. januar 2017 (endret) 9 minutter siden, Rainstorm skrev: Jaja, bare sjakk matt meg du. Vi spiller ikke sjakk en gang. Jeg har ikke sagt at sitatet stemmer eller ei, jeg har sagt at JEG tror på det. Jeg tror at det har noe for seg i noen tilfeller. Hele livet er sjakk. Du kan tro på hva du vil men ifølge psykiatrien så blir man ikke styrket av nederlag og overgrep. Snarere tvert imot. Mobbing og omsorgssvikt er f.eks hovedgrunnen til at de fleste pasienter i psykiatrien har blitt dårlige. Du er selvfølgelig fri til å mene noe annet men jeg forholder meg til fagekspertise og studier fremfor synsing og tro på ordtak. Endret 21. januar 2017 av WubWub 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #72 Skrevet 21. januar 2017 4 minutter siden, Rainstorm skrev: Jaja, bare sjakk matt meg du. Vi spiller ikke sjakk en gang. Jeg har ikke sagt at sitatet stemmer eller ei, jeg har sagt at JEG tror på det. Jeg tror at det har noe for seg i noen tilfeller. For DU eier sannheten ikke sant? Og som sagt, jeg har aldri sagt man blir sterk av motgang jeg har sagt man blir sterkere av å overkomme motgangen. Har for så vidt heller aldri sagt at motgang over lengre tid gjør en sterkere, det mener jeg heller ikke. Jeg mener at i noen tilfeller er det noe i det. Det betyr IKKE (siden det må skrives i klartekst dette her) at jeg tror motgang i livet gjør deg sterkere. Det er jo åpenbart at å bli brutt ned over tid sliter deg ut, og my traumer i barndommen gjør at du mangler visse mestringsstrategier når det kommer til hvordan man håndterer motgang i livet. F.eks bunner de fleste personlighetsforstyrrelser i vanskelig oppvekst. Det er vanskelig å diskutere med deg og WubWub og andre når dere skaper stråmenn, og finner på ting. Det er også en av de styggeste tingene jeg ser her inne andre som bare MÅ diskutere person og ikke sak. Jeg synes du skal gi en lang faen i å snakke om hvorvidt jeg har møtt motgang eller ikke, for det vet du ikke en dritt om. Folk reagerer og håndterer motgang på ulike måter, og det at noen gjør det på andre måter enn deg, WubWub og AB_980 betyr ikke at man ikke har slitt. Det betyr bare at man håndterer det på en annen måte. Synes det er utrolig unødvendig å nekte andre å ha opplevd noe vondt bare fordi de ikke reagerer på det på samme måte som deg. Om jeg eier sannheten eller ei, det vet jeg ikke. Men ja, jeg eier nyeste forskning på området. Sjakk matt var en referanse til det du skrev om at du ble matt. Det var glimrende touché fra WubWub som i samme innlegg utklasserte deg på argumentasjon. Anonymkode: 4e071...e67 2
Gjest supernova_87 Skrevet 21. januar 2017 #73 Skrevet 21. januar 2017 Akkurat nå, WubWub skrev: Hele livet er sjakk. Du kan tro på hva du vil men ifølge psykiatrien så blir man ikke styrket av nederlag og overgrep. Snarere tvert imot. Mobbing og omsorgssvikt er f.eks hovedgrunnen til at de fleste pasienter i psykiatrien har blitt dårlige. Du er selvfølgelig fri til å mene noe annet men jeg forholder meg til fagekspertise og studier. Men for helvete, er det rart man blir irritert. Hvor mange ganger må jeg si at jeg ikke tror at man blir styrket av nederlagene. Vi er jo enige. Du holder ikke noe mer til fagekspertise og studier enn det jeg gjør. Det er helt umulig å diskutere når du irriterer folk så til de grader med å finne på stråmenn. Men ja, jeg melder meg ut jeg, jeg har jo blitt så vilt utklasset på argumentasjon mot noe jeg ikke en gang mener. En siste gang, når jeg sier "du er sterk" så er det fordi jeg ser an personen, og oppriktig mener det. Og jeg vet om meg selv og andre som synes dette er godt å bli anerkjent på. Synes det var positivt med den personen som så forbi hva personen egentlig sa, og tok det som noe positivt fordi h*n visste at det var sagt som støtte og oppmerksomhet, og ikke ment å være nedlatende eller noe annet.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #74 Skrevet 21. januar 2017 3 minutter siden, WubWub skrev: Hele livet er sjakk. Du kan tro på hva du vil men ifølge psykiatrien så blir man ikke styrket av nederlag og overgrep. Snarere tvert imot. Mobbing og omsorgssvikt er f.eks hovedgrunnen til at de fleste pasienter i psykiatrien har blitt dårlige. Du er selvfølgelig fri til å mene noe annet men jeg forholder meg til fagekspertise og studier. Er ekstremt mye synsing og tolking og føleri her inne for tiden. Hvorfor forholde seg til forskning når man heller kan finne et pent illustrert hjerte-smerte sitat på facebook? Hvorfor bry seg om menneskers skjebne når man heller kan latterliggjøre ting de sier? Liksom. Anonymkode: 4e071...e67 2
WubWub Skrevet 21. januar 2017 #76 Skrevet 21. januar 2017 2 minutter siden, Rainstorm skrev: Men for helvete, er det rart man blir irritert. Hvor mange ganger må jeg si at jeg ikke tror at man blir styrket av nederlagene. Vi er jo enige. Du holder ikke noe mer til fagekspertise og studier enn det jeg gjør. Det er helt umulig å diskutere når du irriterer folk så til de grader med å finne på stråmenn. Men ja, jeg melder meg ut jeg, jeg har jo blitt så vilt utklasset på argumentasjon mot noe jeg ikke en gang mener. En siste gang, når jeg sier "du er sterk" så er det fordi jeg ser an personen, og oppriktig mener det. Og jeg vet om meg selv og andre som synes dette er godt å bli anerkjent på. Synes det var positivt med den personen som så forbi hva personen egentlig sa, og tok det som noe positivt fordi h*n visste at det var sagt som støtte og oppmerksomhet, og ikke ment å være nedlatende eller noe annet. Jeg argumenterer imot dine påstand om at man blir styrket av motgang. Har solid oppbacking fra flere vitenskapelige og psykiatriske hold så jeg kan trygt slå fast at lidelse ikke er positivt for et menneske. Om du blir irritert av at folk har en annen mening enn deg ; hvorfor diskutere i det hele tatt? Jeg diskuterer utifra et rasjonelt og vitenskapelig synspunkt. Følerier og synsing er ikke min greie. Ei heller blir jeg irritert eller hysterisk om noen mener noe annet enn meg.
Gjest supernova_87 Skrevet 21. januar 2017 #77 Skrevet 21. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er ekstremt mye synsing og tolking og føleri her inne for tiden. Hvorfor forholde seg til forskning når man heller kan finne et pent illustrert hjerte-smerte sitat på facebook? Hvorfor bry seg om menneskers skjebne når man heller kan latterliggjøre ting de sier? Liksom. Anonymkode: 4e071...e67 Har jeg latterliggjort noe noen sier? Jeg mener heller det samme om deg. Du klarer ikke at andre håndterer smerte og vanskelig ting på andre måter enn deg. Og det er tydeligvis veldig vanskelig for det at noen kommer styrket ut av motgang.
O-M Skrevet 21. januar 2017 #78 Skrevet 21. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er jeg ikke... Hvorfor sier alltid alle rundt en at man er så sterk når man går gjennom mye vondt?! Tror de at man automatisk blir det av motgang og belastninger? Jeg føler meg helt tvert imot. Tanker det ikke er lov til å skrive om her har jeg slitt med i årevis. Lysten til å legge meg ned og gi opp har jeg hele tiden. Jeg er nedbrutt og svak skal jeg si dere. Jeg er likegyldig. Jeg bryr meg ikke lenger. Jeg har ingen kraft til å stå opp for megselv. Jeg driter i meg selv. Sykdom, vold, traumer og mobbing har ikke gjort meg sterk. Det har gitt meg ptsd, angst og selvmordstanker. "Det som ikke dreper deg gjør deg sterkere". Nei, det er jeg ikke enig i. Flere som har det som meg? Anonymkode: 5eb44...518 Vel, jeg skal ikke si deg imot eller noe, men du har ikke lagt deg ned å gitt opp da... å du skriver jo om følelsene dine.. så det er jo tydeligvis noe som holder deg gående...
Gjest supernova_87 Skrevet 21. januar 2017 #79 Skrevet 21. januar 2017 Akkurat nå, WubWub skrev: Jeg argumenterer imot dine påstand om at man blir styrket av motgang. Har solid oppbacking fra flere vitenskapelige og psykiatriske hold så jeg kan trygt slå fast at lidelse ikke er positivt for et menneske. Om du blir irritert av at folk har en annen mening enn deg ; hvorfor diskutere i det hele tatt? Jeg diskuterer utifra et rasjonelt og vitenskapelig synspunkt. Følerier og synsing er ikke min greie. Ei heller blir jeg irritert eller hysterisk om noen mener noe annet enn meg. Jeg blir ikke irritert over at du har en annen mening enn meg. Jeg blir irritert for at du igjen og igjen hevder at jeg mener noe jeg ikke mener. Jeg blir irritert fordi du fortsetter å hevde jeg mener noe når jeg har poengtert at jeg ikke gjør det. Jeg rapporterer deg, men altså hvis du har lyst til å si 20 ganger til at jeg tror man blir sterkere av motgang kjør på.
WubWub Skrevet 21. januar 2017 #80 Skrevet 21. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ekstremt mye synsing og tolking og føleri her inne for tiden. Hvorfor forholde seg til forskning når man heller kan finne et pent illustrert hjerte-smerte sitat på facebook? Hvorfor bry seg om menneskers skjebne når man heller kan latterliggjøre ting de sier? Liksom. Anonymkode: 4e071...e67 Jo jeg ser de overalt på facebook og instagram der de sitter å limer inn glitrende visdomsord. Visdomsord som forøvrig ikke har noen forankring i virkeligheten eller innehar noen som helst former for visdom. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå