Gjest Tex Skrevet 6. desember 2004 #1 Skrevet 6. desember 2004 Min syvårige sønns far og jeg har lenge slitt med å få samarbeidet til å fungere. Etter mye klabb og babb bestemte jeg meg for å kutte alt samvær fordi min sønn kom hjem og fortalte noen helt absurde historier. Anyway, vi gikk til mekling, som ikke førte til noe annet enn krangling, og siste gangen vi var der reiste far seg opp og gikk i full drittsinne. Dette er fem uker siden, det har ikke vært kontakt i det hele tatt siden. Ungen har sett pappa to ganger siden i sommer. Lørdag morgen klokka ti over ti ringer det på døra. Der står far, uten forvarsel. Han er sinna, og lurer på om ungen er der. Jeg svarer nei, at ungen er hos mormor. Han stønner innbitt, bråsnur og går mot bilen. Jeg roper etter han om han har tenkt seg dit, han svarer ikke, jeg roper en gang til og han skriker NEI ! Men jeg kjenner ham godt, og går inn og ringer mamma. Og ganske riktig, tyve sekunder etter at han har kjørt herifra ringer han på min fars mobil, spør om ungen er der og forteller at han kommer dit en tur. Mamma spør hva jeg syns, jeg sier det er greit så lenge han oppfører seg fint. Og hva har han med seg til syvåringen...? Joda, en splitter ny mobiltelefon! Med klar beskjed om at den skal han ringe pappa på når det er noe han vil, og han må ringe til pappa samme kvelden. Jeg syns dette er helt på trynet. Jeg har inndratt mobilen. Far har ringt min far flere ganger og spurt hvorfor ungen ikke svarer når han ringer. Min far sier at han får ringe meg og spørre, men det skal han ihvertfall ikke. Hva syns dere? Er dette rett oppførsel av far? Er det rett av meg å ta mobilen? Bør en syvåring har kontakt med far på denne måten, bak ryggen til mamma, når det ikke finnes en samværsavtale og far ikke er interessert i å få til en?
Gjest mja... Skrevet 6. desember 2004 #2 Skrevet 6. desember 2004 Det er DU og DIN EX som har problemer med å få til samvær. IKKE din sønn som helt sikkert ønsker å kunne ha et ålreit forhold til sine foreldre uten at noen av dem skal fly i taket og snakke stygt om den andre. Jeg synes at du skal la sønnen din ha mobilen og la han prate med pappa'n sin. Og så synes jeg dere skal prøve å praktisere at dere voksne kan si så mye stygt dere bare vil om hverandre så lenge BARNET ikke er i nærheten. Sønnen din skal slippe å ta stilling til foreldrenes uenighet.
Gjest Tari ikke innlogget Skrevet 6. desember 2004 #3 Skrevet 6. desember 2004 Jeg syns dette virker helt riv, ruskende galt! På en måte er jeg enig med deg at om han ikke er interessert i en samværsavtale så kan han heller ikke ha kontakt med sønnen...Men, hva mener sønnen da? Vil han gjerne ha kontakt med faren? Det med mobiltelefonen syns jeg var helt merkelig, om han vil snakke med sønnen sin så kan han vel ringe på valig telefon? Jeg syns ihvertfall det er altfor tidlig at en 7-åring har egen mobiltelefon, og ihvertfall om den skal brukes til "snik-kontakt" med far!
Marpessa Skrevet 6. desember 2004 #4 Skrevet 6. desember 2004 Jeg synes ikke det er riktig av deg å ta mobilen fra din sønn. Han er litt liten til å ha egen telefon, men kanskje er konfliktnivået mellom deg og far så høyt at han ikke vil ringe på "din" telefon når han skal ha kontakt med sønnen. Kanskje han føler at du kontrollerer og styrer hva som sies, når de skal ha kontakt etc. Hva mener sønnen din da? Han vil vel sikkert ha kontakt med sin far? Kanskje far ikke vil lage samværsavtale fordi han ikke får så mye samvær som han ønsker? Hva slags samværsavtale er det du ønsker å gi far? Dere bør ta en mekling på familiekontoret. Konfliktnivået du antyder her er i alle fall ikke noe som gagner sønnen, og det kan på sikt også være skadelig.
Gjest Tari ikke innlogget Skrevet 6. desember 2004 #5 Skrevet 6. desember 2004 Jeg synes ikke det er riktig av deg å ta mobilen fra din sønn. Han er litt liten til å ha egen telefon, men kanskje er konfliktnivået mellom deg og far så høyt at han ikke vil ringe på "din" telefon når han skal ha kontakt med sønnen. Kanskje han føler at du kontrollerer og styrer hva som sies, når de skal ha kontakt etc. Hva mener sønnen din da? Han vil vel sikkert ha kontakt med sin far? Kanskje far ikke vil lage samværsavtale fordi han ikke får så mye samvær som han ønsker? Hva slags samværsavtale er det du ønsker å gi far? Dere bør ta en mekling på familiekontoret. Konfliktnivået du antyder her er i alle fall ikke noe som gagner sønnen, og det kan på sikt også være skadelig. Selv om konfliktnivået er høyt så syns jeg far kan ringe hjem til Tex for å snakke med sønnen. Såpass voksne må man kunne forvente at faren er, jeg syns det blir helt feil å utstyre en 7-åring med mobiltelefon fordi man ikke vil snakke med mor! Men, er enig med andre her om at dette høres ikke bra ut, og vil vel på sikt gå utover sønnen.
Titti72 Skrevet 6. desember 2004 #6 Skrevet 6. desember 2004 Jeg er ikke enig med de andre her. Det er fordi jeg har vært i samme situasjon selv med min datter. Jeg lot henne ha telefonen inntil hun en dag brast i gråt og sa at nå orket hun ikke flere tlf fra pappa'n sin. Han er ikke akkuratt en fornuftig fyr og han prøvde å få henne til å megle mellom oss, lovte henne ferieturer og moped (?hun var da 11 år!!!) hvis hun bare fikk ordnet opp i dette med meg!! Jeg tok da mobilen og ga henne en annen så lenge inntil vi regnet med at han hadde sluttet med det maset. Han har pr. d.d. ikke villet møte til megling. Han ringer som regel 19. desember for å kreve å ha henne i julen og så ringer han 1 uke før min ferie for å ha henne i mine uker. Hvert år!! Syns du skal beholde mobilen jeg, Tex. Han er så liten at han ikke har behov for den foreløbig. Og han burde hvertfall ikke ha den bare for at far skal snikringe til han. Det er godt/viktig at vi som voksne kan "overhøre" samtalene og blande oss inn når det går for langt. Dette er ikke en standard fasit, så jeg trenger ikke 100 motinnlegg på dette, dette er noe vi med vanskelige fedre må gjøre for å beskytte ungen, det er ikke noe vi gjør som straff eller for å bruke ungene i krangel!!!!
Gjest Anonymous Skrevet 6. desember 2004 #7 Skrevet 6. desember 2004 Jeg tror nok Tex gjør hva hun kan for å beskyttet barnet sitt. Som Titti72 skriver dette er noe vi med vanskelige fedre må gjøre for å beskytte ungen, det er ikke noe vi gjør som straff eller for å bruke ungene i krangel!!!! jeg hadde en sånn far som brukte meg mot mamma, han ringte lillejuleaften og skulle ha meg i julen eller midt i sommerferien for at jeg skulle komme på besøk, men noen faste avtaler var han helt uinntressert i. Vi har til dags dato veldig dårlig ( som godt som ingen) kontakt og han legger forsatt skylden på mamma og når fra jeg var ca 16 år på meg for vi var så vanskelige. Tex klarer ikke beskytte barnet sitt alene- far må jo også ta hensyn og holde sønnen utenfor konflikten .
Gjest Gjesta Skrevet 6. desember 2004 #8 Skrevet 6. desember 2004 Syns du skal beholde mobilen jeg, Tex. Han er så liten at han ikke har behov for den foreløbig. Og han burde hvertfall ikke ha den bare for at far skal snikringe til han. Det er godt/viktig at vi som voksne kan "overhøre" samtalene og blande oss inn når det går for langt. Helt enig! Faren burde være såpass voksen at han kan ringe på din telefon.
Ulrikke Skrevet 6. desember 2004 #9 Skrevet 6. desember 2004 Uff, for en situasjon... Jeg aner ikke hva som er "riktig", jeg... Hva sier sønnen din til at du har tatt mobiltelefonen? Og hva synes om at han nesten ikke har sett pappa på lenge? Du kjenner ditt barn og hele situasjonen, så jeg satser på at du har gjort det riktige jeg! Tror ikke det finnes noe fasitsvar her - men jeg misunner deg IKKE situasjonen!
Gjest Tex Skrevet 6. desember 2004 #10 Skrevet 6. desember 2004 Kjære dere alle, tusen takk for konstruktive svar. Jeg velger å sitere fra dette innlegget: Hva mener sønnen din da? Han vil vel sikkert ha kontakt med sin far? Ja han vil ha kontakt med sin far. Han vil gjerne at pappa skal lære og oppføre seg ordentlig, og være snill mot han og mot pappas kjæreste (ungens egne ord) Han ble så klart ikke blid da jeg tok telefonen, men ikke verre enn han ble da jeg tok fra han en pakke med tusj i forrige uke. Kanskje far ikke vil lage samværsavtale fordi han ikke får så mye samvær som han ønsker? Hva slags samværsavtale er det du ønsker å gi far? Far vil helst bare ha en bekreftelse fra meg på at han har samvær, slik at han kan få bidragsfradrag. En samværsavtale vil han derimot IKKE ha, han skal nemlig ikke være barnevakt for meg, som han sier. Jeg har sagt hele tiden at han skal få ha ungen så mye eller lite han vil, jeg har også foreslått delt omsorg dersom han ønsket det. Dere bør ta en mekling på familiekontoret. Konfliktnivået du antyder her er i alle fall ikke noe som gagner sønnen, og det kan på sikt også være skadelig. Vi har vært igjennom flere runder på meklingskontoret, og det har blitt utstedt flere meklingsattester. Hver gang ender med at han bryter alle muntlige avtaler, skriftelige vil han ikke ha. For fem uker siden møttes vi for siste gang, og det endte som sagt med at han reiste seg og gikk i fullt sinne fordi jeg sa at jeg ikke ville skrive under på at han har fast samvær så lenge han bare vil ha det på en lapp og ikke på en ordentlig samværsavtale. En syvåring er i mine øyne minst fem seks år for liten til å ha egen mobiltelefon. Jeg hadde tatt telefonen uansett hvem han hadde fått den fra. Jeg er også av den oppfatning at en syvåring er for liten til å forstå rekkevidden av å ha kontakt med den ene forelderen bak den andres rygg. Dessuten ønsker jeg ikke at barnet mitt skal ha kontakt med noen i det hele tatt på denne måten. Han er såpass liten ennå at jeg vil ha full kontroll på at han er trygg til enhver tid. Som Titti72 sier, enkelte ting må foreldre rett og slett bare gjøre for å beskytte barnet sitt. Jeg ønsker meg gjerne flere tilbakemeldinger her.....
Gjest MrsL Skrevet 6. desember 2004 #11 Skrevet 6. desember 2004 Min tilbakemelding er rett og slett som følger: Du gjør det eneste rette. Sønnens far kan da ikke gå bak din rygg for å ha kontakt med sønnen og på den måten unngå samværsavtale...
Gjest Primula Skrevet 6. desember 2004 #12 Skrevet 6. desember 2004 Jeg er helt enig med deg Tex. Sønnen din er for ung til å få mobiltelefon, og det er helt feil av far å forsøke og få kontakt med sønnen på denne måten.
Gjest Anonymous Skrevet 6. desember 2004 #13 Skrevet 6. desember 2004 Jeg synes du bør avtale at din sønn har lov til å ringe sin far for å ha kontakt. Å bare ta fra han telefonen uten noe alternativ blir feil. Han har krav på kontakt med sin far, uansett hvordan forholdet mellom mor og far er. Og dersom han ikke får treffe faren fysisk, er jo telefonen et alternativ. Men å utstyre han med mobiltelefon var kanskje et drastisk utspill fra faren for å demonstrere at han virkelig vil ha kontakt med sin sønn? Gi det hele en sjanse gjennom den vanlige telefonen. Det er kanskje et skritt i riktig retning?
Catlin Skrevet 6. desember 2004 #14 Skrevet 6. desember 2004 Sønnen din er for ung til å ha mobiltelefon - det er i alle fall min mening. Hvis han vil snakke med sønnen sin, hvorfor må han absolutt bruke mobiltelefon? Hva er i veien med en vanlig telefon?
Gjest Tex Skrevet 6. desember 2004 #15 Skrevet 6. desember 2004 Min sønn vet at han når som helst kan ringe til far, men jeg løper ikke etter han og maser. Dersom han vil ringe kommer han på det selv, men nå er han mest interessert i å vite når pappa har lært å oppføre seg, og om han er blitt snill mot kjæresten sin. Dersom et voksent menneske vil snakke med hvem-det-nå-måtte-være kan jeg ikke se noen som helst grunn til at den vanlige hustelefonen ikke skal være god nok. Og at faren dukker opp på denne måten vitner også om at han ikke er kommet spesielt langt på vei mot et oppførselsnivå som er forenelig med samvær med barnet sitt. Jeg føler meg sikrere og sikrere på at min avgjørelse om å fjerne telefonen var korrekt, far har både hustelefonnummeret og mitt mobilnummer dersom det skulle være ne. Han vet også at jeg alltid stiller opp på meklingssamtaler, så hvis det er noe han ikke kan ta på telefon så får han kalle inn til (nok en) ny runde. Rosalilla: jeg vil bare si at min sønn kan få være sammen med faren så mye som faren vil, alt jeg forventer er at det skjer i skikkelige former.
Tule Skrevet 6. desember 2004 #16 Skrevet 6. desember 2004 Kjære dere alle, tusen takk for konstruktive svar. Jeg velger å sitere fra dette innlegget: Vi har vært igjennom flere runder på meklingskontoret, og det har blitt utstedt flere meklingsattester. Hver gang ender med at han bryter alle muntlige avtaler, skriftelige vil han ikke ha. For fem uker siden møttes vi for siste gang, og det endte som sagt med at han reiste seg og gikk i fullt sinne fordi jeg sa at jeg ikke ville skrive under på at han har fast samvær så lenge han bare vil ha det på en lapp og ikke på en ordentlig samværsavtale. En syvåring er i mine øyne minst fem seks år for liten til å ha egen mobiltelefon. Jeg hadde tatt telefonen uansett hvem han hadde fått den fra. Jeg er også av den oppfatning at en syvåring er for liten til å forstå rekkevidden av å ha kontakt med den ene forelderen bak den andres rygg. Dessuten ønsker jeg ikke at barnet mitt skal ha kontakt med noen i det hele tatt på denne måten. Han er såpass liten ennå at jeg vil ha full kontroll på at han er trygg til enhver tid. Som Titti72 sier, enkelte ting må foreldre rett og slett bare gjøre for å beskytte barnet sitt. Jeg ønsker meg gjerne flere tilbakemeldinger her..... Hei Dette blir litt vanskelig, du sier i det første inlegget at han har skat noen absurde historier har dette med fars nye kjereste og gjøre? Han iser at han vil at far skal lere seg og oppføre seg ordtlig mot henne vil det si at han er tilskuer til/ser vold i en eller annen form der i så fall er ikke dette heldig Jeg syns ikke du skal skrive under på noen samversavtale uten at du har noen garanti for at han har det samveret som gutten har behov for Heg syns du skal trø varlig vis det går til retten så kan gutten bli bedt om og utale seg han er over sju år Fint at du har tilbudt far delt omsorg synd at ar ikke ser at gutten også er hans ansvar. Har han foreldrerettigheter Siden du kan tilby det som både pedagog og psykologiutdannet kan du si noen ordt itl noen debatanter her inne en gnag vis det en gnag til skulle mene det er enegoistisk avgjørelse Siden du snakker om gutten din har da datteren din en annen far, eller har hun ikke interesse i det hele tatt, mente du sa en gang at barna hans snart er i skolen og tenåra og at tiden har gått Har du en god advokat, her lyser det psykisks ustabilitet lang vei, ikke bli overasket vis det kommer en omsorgsak i posten Jeg er enig i det med mobilen, det er ikke bra vis han vil gå bak ryggen på deg, jeg husker det samme skjedde her med min onkel som ville at jeg skulle gå bak ryggen på moren min da vi var i en samversak med mien besteforeldre, dette er litt vanskelig men min far var død så mine besteforelsre hadde samversrett med meg, det ble ne ska og dne gikk lenge, jeg satte spikeren i kista da jeg var tolv og sa jeg ønsket samver med min bestefar ivs det skjedde i utgnagspunkte der jeg bodde det aksepterte ikke han så skaen endte der jeg syns du skal vere på vakt mot det han kan finne på, dette her høres ikke helt greit ut, vis din sønn ønsker samver må du prøve og finne en lsøning, ille at han ikke stiller opp vis dere bor så nert at dere hadde kunnet praktisere delt osmorg Bra du ikke er av de mødrene som ikke ømnsker og begrense samveret mest mulig for og få mest mulig bidrag da :-) en positivt mening her selv om jeg syns du går over streken noen ganger i en del innlegg lykke til og beste ønsker hilsen Tule
Gjest Far til 2 Skrevet 6. desember 2004 #17 Skrevet 6. desember 2004 Nå synes jeg du straffer deres sønn altfor hardt Tex. Det er greit at dere har regler hos dere som ikke samsvarer med regler gutten har hos faren. Men å frata han mobiltelefonen slik at han ikke kan ringe er vel litt i hardeste laget. Som andre sier her er det du og faren som har et kommunikasjonsproblem. Ikke bland gutten opp i dette. Når du samtidig med å frata sønnen deres en mobiltelefon også fratar han alt samværet slik du sier grenser dette opp mot en umoden voksenkonflikt hvor barnet brukes for alt det kan være verd. Ikke fortsett krigen på en måte som går utover barnet slik det gjør i dag. Far til 2
Gjest Anonymous Skrevet 6. desember 2004 #18 Skrevet 6. desember 2004 Nå synes jeg du straffer deres sønn altfor hardt Tex. Det er greit at dere har regler hos dere som ikke samsvarer med regler gutten har hos faren. Men å frata han mobiltelefonen slik at han ikke kan ringe er vel litt i hardeste laget. Som andre sier her er det du og faren som har et kommunikasjonsproblem. Ikke bland gutten opp i dette. Når du samtidig med å frata sønnen deres en mobiltelefon også fratar han alt samværet slik du sier grenser dette opp mot en umoden voksenkonflikt hvor barnet brukes for alt det kan være verd. Ikke fortsett krigen på en måte som går utover barnet slik det gjør i dag. Far til 2 Hei Nå syns jeg du går litt langt her, vis du lesr innlegget mitt vil du si hva det vil si og bli bedt om og gå bak ryggen på sin egen mor, jeg syns det er riktig at hun skal beskytte sin søn det var det han vile med den mobilen og han er for ung til og ha det ha ner bsare sju år og vis de skal samarbeide må oppdragelsen også samsvare og hun ahr ikke nkete han noe samver enda men hun ahr vurdert det jeg er enig i at deti kke er helt rett emn jeg ser at de har etproblem her, jeg syns de må ordne opp i det først det er et problem at han ikke vil ha samversavtale banre ha det på papiret så han får trekk i bidraget jeg syns ikke det er riktig ivs han ikke jhar mye samver da, jeg vet at tex ikke altid er rimelig i in mening men her syns jeg hun er det, og hva med det at gutten sier at faren ikke behandler han og kjeresten hans ordtlig har du tnekt på det jeg syns du skal tenke på det hilsen
Tule Skrevet 7. desember 2004 #19 Skrevet 7. desember 2004 Hei det var jeg som skrev det over signaturen kom ikke med hilsen
Gjest Kari N Skrevet 7. desember 2004 #20 Skrevet 7. desember 2004 Så lenge gutten deres kan ringe til far når han vil, og far kan ringe når han vil til gutten, så ser jeg ingen grunn til at gutten din skal ha mobiltelefon. Jeg synes ikke en syvåringer har noe godt av egen mobiltelefon, og synes det er mange år til de bør ha det. Men det er min personlige mening. Det er en del foreldre som gir barna egne mobiltelefoner i både den alderen og yngre. Det får de stå inne for selv og det har de all rett til. Si til far at du ikke liker at gutten deres har egen mobiltelefon i så ung alder. Si at han kan ringe til sønnen sin og sønnen ringe til han på hustelefon, og det når tid som helst. (OK, kanskje ikke på nattestid o.l.?) Men husk at når han ringer for å snakke med sønnen sin, så er det nettopp det. Du må nok være tydelig på at du ikke er sur for at han ringer. Dette selv om du nettopp blir det, av bare å høre stemmen hans. Du skal ikke ta opp konflikter, mangler ved samarbeid osv! Skal du snakke med han, ring han selv. Skal han snakke med deg, så skal han ringe til deg. Ikke bland barnets samtaletid med faren, med deres egne samtaler. Tror det er veldig godt for både dere og barnet at dere skiller totalt på telefonsamtaler når det er så store konflikter.
Anbefalte innlegg