Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes det er litt viktig at det annonseres med riktige tall lesere. Jeg får litt medfølelse ovenfor annonsørene som tror de selges til 80-90-100 k mennesker, mens de i realiteten bare når 50-60k. Men helt klart, hadde jeg vært en som skulle annonsere, hadde jeg jo sjekket tallene selv - håper ingen er så dumme at de stoler blindt.

For tallene er fortsatt litt rare, adlink sier 66 k, basert på 15.februar? Den dagen målte blogglisten 61k, høyeste tallet på over 10 dager. (Norske og utenlandske)

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

(Fikset lenken).

De har nedjustert antallet av lesere, men prisene (se under 'available ad formats') er de samme som før!

Jeg ser at noen (en mann som sikkert ikke er en KG-kjerring, men hvem vet) skriver på Facebook:

"Har ikke Adlink Media innrømmet å ha gjort uriktige påstander om produktet i det tilfellet? Dette betyr jo at alle tidligere kunder påvirket burde ha krav på refusjon på deler av beløpet, da de selger på fastpris."

• Liker 10
Skrevet (endret)

Her https://www.facebook.com/groups/183381455078651/permalink/807338482682942/

Nå har forresten Friendly endret siden sin - og jeg må jo bare gi dem kred - det var snedig løst :-) Nå skiller de ikke lenger mellom blogg og instagram, men har slått det sammen og sier at hun når 400000 gjennom ulike sosiale medier.

:ler: Ikke nevn at langt fra alle IGerne eksisterer da, jeg synes man skal la folk få holde på de halmstråene som holder dem flytende jeg.

Endret av Vitulina
  • Liker 11
Skrevet

:ler: Ikke nevn at langt fra alle IGerne eksisterer da, jeg synes man skal la folk få holde på de halmstråene som holder dem flytende jeg.

Hehe. Jeg tenkte litt på det. Men det blir så vanskelig å gjøre noe med!

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke vært særlig aktiv på Instagram, men nå kikket jeg litt på profilen hennes.

Den var full av "personer" med ingen bilder lagt ut, som følger mange tusen personer, jo.

Er sånne fiktive brukere noe man kan kjøpe seg, eller?

• Liker 12
Skrevet

Nå har forresten Friendly endret siden sin - og jeg må jo bare gi dem kred - det var snedig løst :-) Nå skiller de ikke lenger mellom blogg og instagram, men har slått det sammen og sier at hun når 400000 gjennom ulike sosiale medier.

Fjow, lest meg gjennom 12 sider nå.

Det er realistisk med 190 000 unike brukere per uke. Det er sikkert flere som kun klikker seg innom bloggen noen få ganger i uka og ikke daglig.

Hvis man ser matematisk på det, så stemmer det. AdLink oppgir at 72% leser bloggen daglig. Av 66 000 lesere blir dette 47 000 faste lesere (rundet tall). Det er da 19 000 lesere hver dag som ikke er faste lesere, hvis vi ganger dette med 7 dager i uka blir det 133 000 "unike" lesere. Enkel regning i hode ser man de faste leserne på 47 000 + 133 000 "unike engangslesere" blir 180 000, så sånn ca 190 000.

Likevel, så stiller jeg meg skeptisk til så mange unike lesere. Jeg kan sjekke bloggen fra flere steder på en dag; skolen, jobb, pc og mobil. Allerede da er jeg 4 "unike" brukere.

Uansett, jeg tror ikke annonsørene bryr seg alltid så mye om spesifikke lesertall, men om salget deres øker. Flere annonsører kan se at salget f.eks stiger med 5% etter en god omtale fra bloggere.

_____________________________________________________________________________________________

Skyt meg nå, men jeg mener at kanskje CBE ikke gjør feil med merkinga når det gjelder Lindex og Froosh. Jeg tror de har snodd seg rundt reglene, der Lindex "låner" ut klærne og CBE ikke viser de spesifikke produktene hun fikk av Froosh. :klappe: Helt sykt egentlig... hvor er troverdigheten.

• Liker 2
Skrevet

Imponerende. :rolleyes:

Men har de bare lagt sammen lesere på bloggen + følgere på IG + følgere på FB for å nå til 400k brukere?

• Liker 10
Gjest Cement
Skrevet

Fjow, lest meg gjennom 12 sider nå.

Det er realistisk med 190 000 unike brukere per uke. Det er sikkert flere som kun klikker seg innom bloggen noen få ganger i uka og ikke daglig.

Hvis man ser matematisk på det, så stemmer det. AdLink oppgir at 72% leser bloggen daglig. Av 66 000 lesere blir dette 47 000 faste lesere (rundet tall). Det er da 19 000 lesere hver dag som ikke er faste lesere, hvis vi ganger dette med 7 dager i uka blir det 133 000 "unike" lesere. Enkel regning i hode ser man de faste leserne på 47 000 + 133 000 "unike engangslesere" blir 180 000, så sånn ca 190 000.

Likevel, så stiller jeg meg skeptisk til så mange unike lesere. Jeg kan sjekke bloggen fra flere steder på en dag; skolen, jobb, pc og mobil. Allerede da er jeg 4 "unike" brukere.

Uansett, jeg tror ikke annonsørene bryr seg alltid så mye om spesifikke lesertall, men om salget deres øker. Flere annonsører kan se at salget f.eks stiger med 5% etter en god omtale fra bloggere.

_____________________________________________________________________________________________

Skyt meg nå, men jeg mener at kanskje CBE ikke gjør feil med merkinga når det gjelder Lindex og Froosh. Jeg tror de har snodd seg rundt reglene, der Lindex "låner" ut klærne og CBE ikke viser de spesifikke produktene hun fikk av Froosh. :klappe: Helt sykt egentlig... hvor er troverdigheten.

Froosh har jeg ikke fulgt med på, men basert på informasjon/mail fra Lindex praktiserer de samarbeidet med utplukkete bloggere slik at bloggerne kommer til showroomet og får "låne" klær mot redaksjonell omtale. Altså et rent forretningsmessig forhold. Betalingen for omtale er gratis klær, som jo er en økonomisk fordel uansett om de kastes på fyllinga eller leveres til Lindex etter bruk. Om de er lånt eller "lånt" er jo vanskelig å si. Enkelte bloggere er jo fersket i å selge "lånte" klær.

Jeg skal ikke skjære alle over én kam, men man får jo litt vond smak i munnen av å tenke på moralen eller mangel på sådan, i bloggbransjen. Dette snusket kleber jo ved enkelt resten av livet, og er de ekstra kronene og gratisvarene verdt det?

.... NB til alle: Dette er IKKE et diskusjonstema i denne tråden, det blir en gedigen avsporing, jeg kommer bare med egne tanker om en hel bransje med unge jenter, der enkelte av dem er ufattelig grådige og ikke har klart å beholde integriteten i det hele tatt. Selv om man ikke blir tatt for noe, kan jo folk miste respekten for dem og mislike dem.

Omgåelse av regler og stadig forsøk på å finne smutthull er lavmåls, og bedrifter som er med på "moroa" og lurer kundene sine, har jeg null respekt for. Kvalmt.

Skrevet (endret)

Så.. Friendly hevder at nesten 10% av befolkningen i Norge leser bloggen daglig?

Nå kan jeg ikke statestikk o.l., men vil hevde at det er stor sannsynlighet at mesteparten av disse leserne er registrert minimum 2 ganger.

Kari

følger på IG - 1 følger

logger inn hjemme mens hun spiser frokost - 1 ny følger

logger på på bussen - 1 ny følger

logger på på jobb/studie i lunsjen - 1 ny følger

logger på på bussen på vei hjem - 1 ny følger

liker på Facebook

.. så kan det jo hende hun er på trening/venninne/kafe/kassakø/*insert*

Så tror den "hyggelige" henvendsen de takket for resulterte mer i en vi skal vise deg. Så nei, Friendly Group - man blir ikke flere lesere uansett hvor mange forskjellige steder man logger på eller følger.

Dog skal dere ha for forsøket..

Endret av LilleSnupp
  • Liker 18
Gjest Cement
Skrevet

Så.. Friendly hevder at nesten 10% av befolkningen i Norge leser bloggen daglig?

Nå kan jeg ikke statestikk o.l., men vil hevde at det er stor sannsynlighet at mesteparten av disse leserne er registrert minimum 2 ganger.

Kari

følger på IG - 1 følger

logger inn hjemme mens hun spiser frokost - 1 ny følger

logger på på bussen - 1 ny følger

logger på på jobb/studie i lunsjen - 1 ny følger

logger på på bussen på vei hjem - 1 ny følger

liker på Facebook

.. så kan det jo hende hun er på trening/venninne/kafe/kassakø/*insert*

Så tror den "hyggelige" henvendsen de takket for resulterte mer i en vi skal vise deg. Så nei, Friendly Group - man blir ikke flere lesere uansett hvor mange forskjellige steder man logger på eller følger.

Dog skal dere ha for forsøket..

Annonsører som sluker ting i denne bransjen helt rått, fortjener nesten å bli lurt. Tips Kampanje Magasin (Kampanje.com), den som gidder og kan underbygge påstander. Det er sikkert andre bransjetidsskrifter som også kan være interessert, uten at jeg kommer på noen i farten. De trenger jo ikke jakte på en ny skandale, men gjøre et forsøk på å kartlegge hva annonsører egentlig betaler for. Er det keiserens nye klær eller noe med mer substans?

Skrevet (endret)

Hvis man leser prislisten for annonsering i bloggen til CBE, finner jeg det høyst usannsynlig at Lindex har fått den massive omtalen kun ved å sende noen gratis plagg til henne.

Endret av pøbelsara
  • Liker 23
Skrevet

Friendly påstår altså at CBE når ut til mer enn 400.000 personer hver dag, Det hadde vært greitt å sett dokumentasjon på dette tallet. Tidligere stod der mer enn 340.000 følgere på instagram på nettsiden til Friendly. Har de tatt 340.000 pluss 66.000 lesere og fått mer enn 400.000?

Jeg sitter igjen med inntrykk av at Friendly ønsker å holde tilbake informasjon vedr. lesertall på bloggen. Jeg kommer derfor til å fortsette ta skjermbilde fra blogglisten, og oppdatere her om/når det er behov.

De hevder så - at hun når ut til 400.000 unike lesere hver dag.

• Liker 4
Gjest CecilieX
Skrevet

Kreditt til Adlink for å ta kritikk og gjøre endringer, selv om jeg synes tallene virker noe høye ut fra de blogglisten opererer med. Verre er de med Friendly, men de overrasker meg ikke ut fra hvordan de har forholdt seg til kritikk før (blant annet i forhold til suffleringsintervjuet)og ut fra en av eierne er blogger selv og har kommersielle interesser i forhold til CBE sin blogg(blant annet synliggjøring av denne bloggerens skokolleksjon på CBEbloggen)

Dette med lesertall har undret meg helt siden Skal vi danse. Jeg gikk ut fra at hun kom til å vinne ut fra antallet lesere og at 99% av leserne i følge bloggen var positive. Ut fra kommentarfeltet (som jeg da ikke visste var kraftig sminket) så så det jo ut som om alle leserne stemte som gale. Så hvorfor kom hun ikke lengre i konkurransen da? Min antagelse var at noe må ha vært galt med statistikken på antall UNIKE lesere og at kanskje flere enn man oppgir (1%) er av den mer kritiske sorten som ikke utelukkende er ute etter å fortelle CBE hvor fantastisk hun er.

Jeg kjenner på at jeg nok må innrømme at jeg har et større problem med uærlighet, ansvarsfraskrivelse, strutsementalitet, selvforherligelse og mangel på selvkritikk enn jeg trodde.

Skrevet

Friendly påstår altså at CBE når ut til mer enn 400.000 personer hver dag, Det hadde vært greitt å sett dokumentasjon på dette tallet. Tidligere stod der mer enn 340.000 følgere på instagram på nettsiden til Friendly. Har de tatt 340.000 pluss 66.000 lesere og fått mer enn 400.000?

Ja, det er vel IG (343k) og facebook (57k) pluss bloggen (66k) som gir dem mere enn 400k. Men jeg vet ikke om man kan tale om «daglige» brukere på IG/facebook på samme måte, som når man har talt daglige sidehenvisninger på bloggen. Dette blir litt for kreativ regnskapsføring fra Friendly sin side.

• Liker 10
Gjest Cement
Skrevet

Hvis man leser prislisten for annonsering i bloggen til CBE, finner jeg det høyst usannsynlig at Lindex har fått den massive omtalen kun ved å sende noen gratis plagg til henne.

Ja. Det er jo veldig raust å gi bort mye verdifull redaksjonell reklameplass helt gratis. Men om Treasures får betalt av Lindex er det nok bare regnskapsfører/revisor og evt bokettersyn fra skattemyndighetene som kan avsløre hvis ingen av de to bedriftene vil innrømme det selv. En angivelig kvittering fra en Lindexbutikk er i alle fall ikke bevis på noe. Virker nesten mistenkelig, denne iveren etter å fortelle om kvitteringer fra en gitt dato.

Jeg vet ikke hvem som dealer avtaler for CBE (blogg) for tiden heller, de gjør neppe alle ting selv, og hvis de kjøper tjenesten eksternt er det enda mindre sannsynlig at de ikke får betalt for all produktplassering. Men det er altså ikke noe jeg vet.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...