Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skårderud er kritisk til selve konseptet bak bloggen.

Det er imidlertid nok av andre stemmer utenom KG som er kritiske til både konseptet og andre aspekter, som det medieetiske og håndteringen av avsløringene:

http://ipad.dagbladet.no/2015/01/12/kultur/meninger/debatt/kommentar/caroline_berg_eriksen/37143438/

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/En-fotballfrues-forviklinger-7859563.html

http://www.bt.no/meninger/kommentar/eikefjord/Prosjekt-perfekt-3270472.html#.VKJ0Y5aWX6M.facebook

http://nyemeninger.no/alle_meninger/cat1003/subcat1018/thread307978/#post_307978

http://journalisten.no/2015/01/hvor-tette-band-er-tette-band

Jeg har sikkert postet flere av disse linkene før, men de er jo verdt en gjenlesning.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle ønske alle snart kunne gi en stor faen i hele fotballfrue.

Jeg håper virkelig ikke dere som misliker henne og det hun står for, gir henne et levebrød gjennom bloggen ved å gi henne klikk?

Det beste ville vært å ignorere bloggen, slik at den sakte men sikkert forvitret hen.

Jeg har aldri fulgt bloggen, da den virker totalt uinteressant, og i media fremstår fruen kjedelig, stiv og totalt blottet for personlighet og sjarm. Fikk helt vondt inni meg når jeg så henne på Senkveld. Jeg tror hun kunne hatt godt av å finne seg noe annet å gjøre enn den maniske dyrkingen av det perfekte. Det må være utrolig slitsomt og usunt å være så opptatt av seg selv.

Slutt å gi henne klikk, det ville vært det beste for alle parter.

• Liker 10
Skrevet

klipp-lim..

Det har jo vært diskutert fram og tilbake her inne om unge jenter faktisk leser bloggen hennes, og om man har grunn til å hevde at de eventuelt blir negativt påvirket av den.

Her har vi en fagperson med stor autoritet som sier det rett ut:

Skårderud- sitat

Dette er grunnen til at jeg i det hele tatt gidder å engasjere i saken.

Fotballfrue har ved flere anledninger sagt at hun får en rekke eposter/kommentarer fra jenter med spiseforstyrrelser som takker henne for hjelpen og hvordan bloggen er en fantastisk inspirasjon. Dette skjer sikkert og bloggen kan kanskje hjelpe noen, men med flere ekspertuttalser bak meg, mener jeg at dette er et mindretall. Kropp- og treningsfokus skjer på mange blogger og fotballfrue er ikke eksepsjonell der. Men, hun har en viss kredibilitet som mange andre bloggere mangler og det blir mye lettere for en spiseforstyrret å forsvarliggjøre hvorfor man følger bloggen. Spiseforstyrrelser er den dødeligste psykiske lidelsen og opptar alle aspekter ved livet.

At mennesker med denne lidelsen plukker og fjerner de deler av bloggen som støtter opp under sykdommen, føler jeg fotballfrue ikke kan holdes til ansvar for. Bloggen har ikke et individansvar, men den har et samfunnsansvar og der har hun feilet noen ganger ref. post partum bildet.

Men, ved å uttale seg som en "inspirasjonskilde for de med anstrengt forhold til mat/trening" og svare eposter fra (tidligere) spiseforstyrrede tar hun et ansvar som hun ikke innser/ønsker. Hun gir de "lov" til å lese bloggen fordi "hun kan være en inspirasjon til et sunt liv".

Og det er dette hun ikke ser og som jeg synes er veldig skummelt.

Hun svarte en kritisk kommentar engang med at hun får jo ukentlig flere eposter fra jenter hun hjulpet som takker henne. Jeg svarte med at da bør hun rådføre seg med noen som kan dette temaet, dersom hennes blogg er besøkt av mange med spiseforstyrrelse- og at hun må kjenne sin egen begrensning til temaet. Jeg tror ikke kommentaren min ble godkjent.

Jeg er glad for at bloggen har mistet sin kredibilitet- det blir vanskeligere å forsvare en "kjernesunn blogg" hvor hovedpersonen redigerer seg tynnere på.

Å kommentere som helsepersonell viser for meg at innsikt i egen kompetansenivå ikke er tilstede i bloggen. Innlegg og uttalser etter avsløringene viser heller ikke noe grad av selvinnsikt- og jeg er redd for at overdreven tro i egen evne ikke har forandret seg.

Hva hun har svart disse jentene skremmer meg, og i fremtiden tror jeg det ikke vil forandre seg, men jeg håper at flere med slike lidelser skjønner at hun ikke representere noe positivt for de.

• Liker 24
Skrevet

CBE uttalte selv at hun har slitt med sitt eget forhold til kropp og mat. Hun gikk vel tilbake på dette i ettertid. Uansett synes jeg det er utrolig at noen som har kjent på kroppspress, som hun selv hevdet senest i forbindelse med redigeringen, velger å poste bilder med såpass små porsjoner og hvor hun holder magen inne. Jeg ser ikke hvordan det stemmer med det hun skriver om at hun er tryggere på egen kropp nå og at det ikke er fokus.

• Liker 8
Skrevet

Det jeg kanskje synes er mest trist er at det garantert er andre som driver akkurat med det samme. De sitter riktig nok ikke på senkveld og lyver, men jeg er sikker på at hun ikke er den eneste :( Jeg håper at belysningen av dette gjør at andre legger kortene på bordet/slutter i stillhet, i og med at folk er mer obs på dette nå.

Gjest GlutenBlaster
Skrevet

Her ser jeg at festen er over og meta-diskusjonen er igjen. Er vel nummeret før man begynner å kritisere designet på doruller igjen.

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

• Liker 3
Skrevet

Dere som hele tiden spørr om hva som motiverer oss får ofte og mange svar, men de blir slettet pga at det er svar på avsporingene dere kommer med eller så velger dere å ignorere det. Hvis dere kunne vennligst kutte ut det å heller holde dere til temaet eventuelt bare ikke komme tilbake til tråden hadde det vært fint!

• Liker 10
Skrevet (endret)

Ta for eksempel meg da. Jeg får kjeft fordi jeg ikke hadde alle kunnskapene om hva ALT caroline har gjort galt her i livet.

Jeg visste bare om noe av dette her, blant annet at mannen hennes hadde skrevet ekte innlegg under falskt navn, og at han gjorde det for å beskytte henne (som heller ikke visste noe). Riktignok hadde hun en mistanke, men hun kan jo ikke kontrollere alt mannen gjør.

Dette her har jo hun unnskyldt og beklaget, så jeglurer på om det er mer hun har gjort feil? Og hvor er denne oversikten over hva hun har gjort galt sm jeg har etterspurt så mange ganger?

Endret av waco
Skrevet (endret)

De påstår at det kun er mannen som har skrevet innlegg under falske navn for å beskytte dem mot netthets. Det som har blitt funnet ut at admin av siden (Fotballfrua og LK er begge admin) har brukt beskyttede titler for å understreke sin egen perfeksjonisme, blant annet "lege og ernæringsfysiolog" for å støtte Fotballfrue og LK sin mening om lavkarbo. De har også gitt seg ut som PT-Pål for å rose Fotballfrue sin stuss og hennes perfekte treningsmetode når ei i kommentarfeltet ga konstruktiv kritikk på henne knebøy metode. Ergo ikke netthets men konstruktiv kritikk som Fotballfrue ønsker velkommen

Det som jeg/vi syns er feil er at de fortsatt velger å lyve, de gjør alt for å oppretholde fasaden på sin millionbedrift. Problemet er at det er ikke lett å lyve når de har så mange versjoner ute å går. For å så sette seg i "offer" rollen, "de slemme kommetarene tvingte meg til det" "Presset på å ha fin kropp var for stort så jeg ble tvunget til å redigere bildene mine"

Og før du igjen kaller oss feite, sure megger med null liv så har det blitt linket til mange artikler med blant annet psykiater og journalister med samme mening.

På denne twitteren kan du se kommentarer, redigeringer og andre ting som er kritikkverdig ved denne bedriften; https://twitter.com/noranordbo

Endret av EllaMa
  • Liker 17
Skrevet (endret)

æsj. Orker ikke allikevel.. ;)

Endret av siebaeo
  • Liker 2
Skrevet

Dette kunne du selvsagt ikke visst, selv om du hadde lest tråden - da ordvekslinger som det du har opplevd de siste dagene blir sett på som avsporinger og blir slettet av moderator. Uansett håper jeg dette har vært en forklaring på den kraftige reaksjonen du har opplevd.

Jeg vil hevde at minst 75% av innleggene som er slettet i k k e omhandler hets eller lignende av Caroline Berg Eriksen, men brukerdiskusjoner.

• Liker 8
Gjest Zeitgeist
Skrevet

I et lønnlig håp om å pense diskusjonen inn på riktig spor:

Er det noen som har hørt eller vet noe om eventuelle rettslige konsekvenser av at LKE/CBE brukte beskyttede titler?

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger, samt svar til dette.

irrlys, mod.

• Liker 3
Gjest gjestvest
Skrevet

Kanskje de studerer for å få noen av de beskyttede titlene nå. Slik at om de er anmeldt kan de si: " Jammen, jeg er jo lege osv lissom "

:popcorn:

Skrevet

Er det noen som har hørt eller vet noe om eventuelle rettslige konsekvenser av at LKE/CBE brukte beskyttede titler?

Ikke utover at rådet for legeetikk reagerte på det. Det er vel noen som må anmelde det for at det skal skje noe med saken, regner ikke med at politiet tar ut påtale på egenhånd i denne saken.

Skrevet (endret)

Kanskje de studerer for å få noen av de beskyttede titlene nå. Slik at om de er anmeldt kan de si: " Jammen, jeg er jo lege osv lissom "

:popcorn:

Kan jo fort ta seks år (liten overdrivelse) før saken skulle komme opp, så kanskje det er en god plan ;)

Endret av Evans
Skrevet (endret)

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-06-27-64/%C2%A78#§8

"Ingen må uriktig benytte titler eller markedsføre virksomhet på en slik måte at det kan gis inntrykk av at vedkommende har autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning etter helsepersonelloven"

Videre står det at:

"Den som forsettlig eller grovt uaktsomt overtrer eller medvirker til overtredelse av bestemmelser i loven eller i medhold av den, straffes med bøter eller fengsel i inntil tre måneder."

Man kan vel ikke si at det de har gjort er direkte "forsettlig eller grovt uaktsomt" i lovens forstand, i og med at de ikke har praktisert som leger/ernæringsfysiologer, men det burde uansett fått en slags straff i form av noe "mer alvorlig" enn et par kritiske artikler i avisene.

Endret av lenebu
  • Liker 5
Skrevet

Scrolling ahead... Skulle ønske tråden om oversharing på FB ble like hyppig oppdatert ;)

• Liker 1
Gjest Zeitgeist
Skrevet

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-06-27-64/%C2%A78#§8

Videre står det at:

Man kan vel ikke si at det de har gjort er direkte "forsettlig eller grovt uaktsomt" i lovens forstand, i og med at de ikke har praktisert som leger/ernæringsfysiologer, men det burde uansett fått en slags straff i form av noe "mer alvorlig" enn et par kritiske artikler i avisene.

Tusen takk Lenebu! :blomst:

Og ja, en straff bør komme. Ikke fordi det er CBE/LKE, men fordi vi bor i et land som har likhet for loven. Hvis dette ikke får et rettslig etterspill, vil det jo ha en signaleffekt om at det er greit for alle og enhver å utgi seg for helsepersonell.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...