Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er relativt ny på Kvinneguiden og oppdaget først nå søke-funksjonen. Mye interessant ute og går. Liker særlig LKEs personlige tolkning av lovverket:

- Forbrukerombudet vil at vi skal skrive «reklame» over et innlegg hvor kun deler av det faktisk er reklame. I slike tilfeller ønsker vi heller å bake det inn i teksten hvor det er aktuelt. Dette handler om estetikk, men det vil jo også tydeliggjøre hva som faktisk er reklame, og hva som ikke er det, sier Lars-Kristian Eriksen.

Han understreker derimot at ekteparet er enig med Forbrukerombudet om at det som er reklame tydelig skal fremstå som reklame.

- Synes dere reglene fra Forbrukerombudet er for strenge?

- Nei, men Forbrukerombudet overtolker kanskje markedsføringsloven på den ene siden, mens vi ønsker å ha det litt løsere på den andre siden. Midt i mellom der ligger lovverket som er malen. Og det forholder vi oss til, sier han.

http://www.vg.no/rampelys/blogg/kjendisbloggere-risikerer-store-boeter/a/10131358/

Eierene av Treasures ønsker å ha det litt "løsere" i forhold til loven, må vite...

(P.S.: Forbrukerombudet er et statlig forvaltningsorgan som overvåker at markedsføring skjer i henhold til loven, og ikke en interesseorganisasjon som tjener penger på "å overtolke markedsføringsloven".)

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan du si. ;)

De har (hvis vi skal stole på det CBE sier i media) klart å overbevise annonsører om å satse videre på de, så hvem vet hva de klarer....

Når det gjelder annonsører, så lurer jeg på om/når de av vil tenke over at CBE-bloggen har bl.a.

* "positive" lesere (dvs. de som tror "blindt" på Treasure/CBE)

* "negative" lesere (dvs. de som er innom for å bli underholdt, lignende Tv-shop, der mange ser på pga tåpelig innhold, men styrer bevisst unna å handle).

Og at sistnevnte mest sannsynlig (jeg har troen) vil vokse seg større, både pga lesergruppen etter hvert blir eldre (jfr. http://www.nrk.no/kultur/norske-bloggere-sliter-med-troverdigheten-1.12176506) + avsløringene gjør at folk ikke nødvendigvis tror på alt som kommer derfra.

Av og til minner denne bedriften om en sekt dersom vi tar betrakter følgernes holdninger. Håper også at sistnevnte vil vokse seg større, og slutte å lese.

• Liker 2
Skrevet

Av og til minner denne bedriften om en sekt dersom vi tar betrakter følgernes holdninger. Håper også at sistnevnte vil vokse seg større, og slutte å lese.

Du har faktisk rett i den betraktningen. Ikke glem at LK og familien er kristne, og at CBE har valgt å bli kristen selv. Derav blir bloggen også godkjent av mange kristne foreldre, akkurat som Carola ble i sin tid. Da er det også ramvittig å betrakte selverklærte kristne framstå som dobbelmoralister og deretter bli tatt i overdoser av løgner...

• Liker 3
Skrevet

Du har faktisk rett i den betraktningen. Ikke glem at LK og familien er kristne, og at CBE har valgt å bli kristen selv. Derav blir bloggen også godkjent av mange kristne foreldre, akkurat som Carola ble i sin tid. Da er det også ramvittig å betrakte selverklærte kristne framstå som dobbelmoralister og deretter bli tatt i overdoser av løgner...

Jeg visste ikke at de var religiøse, faktisk.

• Liker 3
Skrevet

Jeg visste ikke at de var religiøse, faktisk.

CBE og LK fikk spørsmål om dette på bloggen. Ifjor, tror jeg det var. Og da bekreftet CBE at hun og LK var kristne.

Skrevet

CBE og LK fikk spørsmål om dette på bloggen. Ifjor, tror jeg det var. Og da bekreftet CBE at hun og LK var kristne.

Da vet vi det. Takk :)

Skrevet

Jeg er relativt ny på Kvinneguiden og oppdaget først nå søke-funksjonen. Mye interessant ute og går. Liker særlig LKEs personlige tolkning av lovverket:

http://www.vg.no/rampelys/blogg/kjendisbloggere-risikerer-store-boeter/a/10131358/

Eierene av Treasures ønsker å ha det litt "løsere" i forhold til loven, må vite...

(P.S.: Forbrukerombudet er et statlig forvaltningsorgan som overvåker at markedsføring skjer i henhold til loven, og ikke en interesseorganisasjon som tjener penger på "å overtolke markedsføringsloven".)

Uten at jeg kan si noe på "godt norsk", vil jeg påstå at begge to bryter loven uten å blunke. Jeg mener at begge to burde fått strengere tiltak enn et par medienotiser mot seg.

• Liker 9
Skrevet (endret)

Da vet vi det. Takk :)

Jeg måtte se om jeg fant det. Innlegget er noe eldre, Movember, 1 nov. 2012. Spørsmålet kom opp fordi LK var avbildet med en genser med kristen logo. Endret av Nail
Skrevet

Men sånn for å være litt seriøst, så er det nok den svenske fotografen som har redigerat.

I så fall vet FF iiiiiingenting om det, og hun bare legger ut det han sier...helt ukritisk

• Liker 2
Skrevet

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-06-27-64/%C2%A78#§8

Videre står det at:

Man kan vel ikke si at det de har gjort er direkte "forsettlig eller grovt uaktsomt" i lovens forstand, i og med at de ikke har praktisert som leger/ernæringsfysiologer, men det burde uansett fått en slags straff i form av noe "mer alvorlig" enn et par kritiske artikler i avisene.

Nå vet jeg ikke om kommentarene går inn under "markedsføre virksomhet".

Når et gjelder forsett eller grov uaktsomhet så betyr ikke det at de må ha praktisert som helsepersonell. Det betyr at de bevisst (forsettlig) eller grovt uaktsomt må ha brutt forbudet (tilsynelatende at de bevisst/grovt uaktsomt må ha "markedsført virksomhet" slik at det gir inntrykk av at de er helsepersonell). Spørsmålet er da om å utgi seg for å være helsepersonell som ikke er tilknyttet bloggen er å markedsføre den.

Hva grov uaktsomhet er, er litt mer innviklet å beskrive. Kanskje det finnes jurister her som kan uttale seg?

• Liker 1
Skrevet

Men man må da evne å være litt kildekritisk. Dersom man opprinnelig tror på noe en "lege" har kommentert i et kommentarfelt til en rosablogger, så må man realitetsorientere seg. Jeg kan også kommentere som lege eller astrofysiker eller som ei med doktorgrad i frisørfaget... Å bruke offentlige ressurser på evt anmeldelser og rettslige etterfølgninger på en slik sak sender hvertfall ut feil signaler.

Dette blir bortforklaringer og ansvarsfraskrivelser.

Man skal ikke utgi seg for å være helsepersonell hvis man ikke faktisk er det, punktum.

Man kan ikke påstå at "men folk blir jo ikke lurt" og bare holde på som før.

• Liker 4
Skrevet

Tillegg:

Mitt håp er at flest mulig snarest begynner å se på blogg = reklame. Og behandler innholdet deretter.

men det er så trist! For det finnes så enormt mange gode blogger, med interessant innhold, som ikke har reklame. Jeg blogget fra 2004, og da var reklame nærmest ukjent på bloggene, kanskje en bitte liten annonse i en sidebar, men ikke noe særlig mer. Denne eksplosjonen med reklame kom senere, med rosabloggerne :glare: Veldig trist hvis det skal være likhetstegn mellom blogg og reklame

• Liker 2
Skrevet

Mange blogger er som ene eneste stor Elloskatalog. Ganske uinteressant i lengden.

• Liker 1
Gjest gjestvest
Skrevet

Jeg merket meg faktisk det ved flere anledninger, dette med en eller annen "lege" eller "pt" eller "kokk" osv som kommenterte. Synes liksom det var litt spesielt at en lege satt hjemme å engasjerte seg i kommentarfeltet til Fotballfrue.

Har du hørt om leger på hjemmebesøk eller? Eller leger hjemme og får besøk.

:fnise:

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner, samt svar til dette.

irrlys, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...