Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen


Ultiva

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, Lana01 skrev:

Den faren finnes overalt i samfunnet. Jeg mener det er usmakelig å trekke spesifikke  barn inn i dette. Kan diskuteres på generelt grunlag i egen tråd. 

Men det er jo disse spesifikke barna det gjelder. Det er de som blir utsatt for denne risikoen. Risikoen blir ikke mindre av at man ikke sier det høyt. 

Nei, det er ikke særlig «delikat». Ja, det er usmakelig. Men det er virkeligheten. Man kan ikke iscenesette andre mennesker. Alle har ikke gode hensikter. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, FruJohansen skrev:

Nei, det viser en 100% reell risiko som man frivillig tar ved å legge ut bilder og informasjon om barna sine på internett. Denne risikoen er en stor del av debatten om eksonering av barn. Du syns Kripos er "fanatiske" da? Og Datatilsynet? 

Hadde det vært en slik fare som du mener det er å legge ut bilder på SoMe, så hadde det vært forbudt ved lov. Barn i Norge har et godt rettsvern, de har også sitt eget barneombud. Jeg er selvfølgelig ikke for at man legger ut veldig private, sensitive, lettkledde bilder. Ei heller bilder som viser de en situasjonen som kan oppleves krenkende. Det er en forekjell på bildebruken, og jeg kan ikke se at CBE tråkker over den grensen. 

Endret av Lin10
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lin10 skrev:

Hadde det vært en slik fare som du mener det er å legge ut bilder på SoMe, så hadde det vært forbudt ved lov. Barn i Norge har et godt rettsvern, de har også sitt eget barneombud. Jeg er selvfølgelig ikke for at man legger veldig private, sensitive, lettkledde bilder. Ei heller bilder som viser de en situasjonen som kan oppleves krenkende. Det er en forekjell på bildebruken, og jeg kan ikke se at CBE tråkker over den grensen. 

http://barneombudet.no/2018/11/21/hvor-gar-grensen-for-barns-rett-til-privatliv/

 

Ikke at du kommer til å se, for du er jo opptatt av CBE sine rettigheter, ikke barna sine. 

Endret av neiognei
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Skogspike skrev:

Men det er jo disse spesifikke barna det gjelder. Det er de som blir utsatt for denne risikoen. Risikoen blir ikke mindre av at man ikke sier det høyt. 

Nei, det er ikke særlig «delikat». Ja, det er usmakelig. Men det er virkeligheten. Man kan ikke iscenesette andre mennesker. Alle har ikke gode hensikter. 

Enig! 

Dessuten handler det jo ikke om å "trekke spesifikke barn inn i diskusjonen", men om å påpeke at en spesifikk bloggers handlinger kan være med på å øke risikoen for at bilder av barna hennes kan bli misbrukt. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lin10 skrev:

Hadde det vært en slik fare som du mener det er å legge ut bilder på SoMe, så hadde det vært forbudt ved lov. Barn i Norge har et godt rettsvern, de har også sitt eget barneombud. Jeg er selvfølgelig ikke for at man legger ut veldig private, sensitive, lettkledde bilder. Ei heller bilder som viser de en situasjonen som kan oppleves krenkende. Det er en forekjell på bildebruken, og jeg kan ikke se at CBE tråkker over den grensen. 

Hvor går grensen da, når bilder av barn i nattøy på soverom i seng er greit? 

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest INGNTNG
2 minutter siden, Lin10 skrev:

Hadde det vært en slik fare som du mener det er å legge ut bilder på SoMe, så hadde det vært forbudt ved lov. Barn i Norge har et godt rettsvern, de har også sitt eget barneombud. Jeg er selvfølgelig ikke for at man legger veldig private, sensitive, lettkledde bilder. Ei heller bilder som viser de en situasjonen som kan oppleves krenkende. Det er en forekjell på bildebruken, og jeg kan ikke se at CBE tråkker over den grensen. 

Det er ikke du eller noen andre som avgjør hva som oppleves som krenkende for bloggerbarna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Lin10 skrev:

Hadde det vært en slik fare som du mener det er å legge ut bilder på SoMe, så hadde det vært forbudt ved lov. Barn i Norge har et godt rettsvern, de har også sitt eget barneombud. Jeg er selvfølgelig ikke for at man legger veldig private, sensitive, lettkledde bilder. Ei heller bilder som viser de en situasjonen som kan oppleves krenkende. Det er en forekjell på bildebruken, og jeg kan ikke se at CBE tråkker over den grensen. 

Jeg synes CBE tråkker over den grensen. Flere i denne tråden synes det. Flere i samfunnsdiskusjoner synes det. 

Hva hvis disse jentene også synes det, når de forstår rekkevidden av dette? 

Og hvordan kan man, som omsorgspersoner, forsvare denne risikoen for seg selv? Både når det gjelder barnas egne meninger når de blir eldre og det at man risikerer at bildene blir brukt av pedofile? Hvordan får man det til å bli greit?

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lin10 skrev:

Hadde det vært en slik fare som du mener det er å legge ut bilder på SoMe, så hadde det vært forbudt ved lov. Barn i Norge har et godt rettsvern, de har også sitt eget barneombud. Jeg er selvfølgelig ikke for at man legger ut veldig private, sensitive, lettkledde bilder. Ei heller bilder som viser de en situasjonen som kan oppleves krenkende. Det er en forekjell på bildebruken, og jeg kan ikke se at CBE tråkker over den grensen. 

Hvordan er det IKKE krenkende for et barns integritet å publisere nok mateiale for 30.000 treff på Google om ett enkelt barn? 

Det er mye som er skadelig, som ikke er forbudt. Røyking i hjemmet f.eks. I noen saker forventer man muligens at voksne mennesker bruker fornuft, i stedet for å lovregulere. 

Og ja, barn har rettsvern. Alle som har med dette vernet å gjøre, fraråder å dele informasjon og bilder om barn på nettet. 

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, frk.Helene Hare skrev:

Så man kan ikke nevne reelle problemstillinger knyttet til deling av informasjon om/bilder av barn fordi det er usmakelig?

 

hvis det er vår omtale av mulige konsekvenser av det bloggeren driver på med som er usmakelig, så vet jeg jamen ikke hvilket ord som er mest treffende for de handlingene bloggeren er ansvarlig for, som kan føre til disse konsekvensene.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, pøbelsara skrev:

Hvor går grensen da, når bilder av barn i nattøy på soverom i seng er greit? 

Dette vet du ikke kan diskuteres her inne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke lov til å eksponere andre, voksne mennesker i SoMe uten å be om tillatelse først, men det er greit å eksponere de som ikke kan snakke for seg eller forstå konsekvenser av det bloggermamma tror er greit? Jeg fatter ikke denne blinde, lite reflekterte holdningen til ivaretakelsen av barns beste som leses i trådene her. Det er usmakelig, egoistisk og fankern ta meg frekt å innbille seg at eksponering til en større krets enn nærmeste famikie er til det beste for noen avkom, samme hvem de er sine. Og attpåtil forsøke å argumentere FOR det.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lin10 skrev:

Dette vet du ikke kan diskuteres her inne. 

Kan det ikke diskuteres hva bloggeren selv deler? Eller mente du at det ikke kan diskuteres hvor din grense går? P

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lin10 skrev:

Hadde det vært en slik fare som du mener det er å legge ut bilder på SoMe, så hadde det vært forbudt ved lov. Barn i Norge har et godt rettsvern, de har også sitt eget barneombud. Jeg er selvfølgelig ikke for at man legger ut veldig private, sensitive, lettkledde bilder. Ei heller bilder som viser de en situasjonen som kan oppleves krenkende. Det er en forekjell på bildebruken, og jeg kan ikke se at CBE tråkker over den grensen. 

Du kan ikke se at bedriften eksponerer egne barn for klikk og salg? Innehar bloggeren mer kunnskap enn Datatilsynet og Kripos som advarer mot å eksponere mindreårige på bloggen? 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for persondebatt, brukerdebatt, spekulasjoner, innlegg fra utestengt bruker, og svar til dette. 

På grunn av mange regelbrudd, og gjentatte ryddinger på kort tid, stenges tråden permanent. 

Perelandra, mod. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...