Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen


Ultiva

Anbefalte innlegg

En viktig del av foreldrerollen er å beskytte barna sine. Både mot andre som ikke har gode hensikter, men også mot situasjoner som kan være skadelig for barn både fysisk og psykisk. Utlevering generelt, og alt rundt og med dette morsdagsinnlegget spesielt, går mot det alle vi fagpersoner som er spesielt oppdatert på barn, sine anbefalinger! Det er virkelig skremmende at noen kan forsvare dette, og det er viktig at dette ikke blir lagt lokk på, for dette må bare opp og frem nå, for de utsatte barna sin skyld! Dette er virkelig opprørende på vegne av disse barna! Noen burde skamme seg inderlig i dag!  

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

33 minutter siden, Lin10 skrev:

Hun bruker ikke barna, men hun bruker det faktum at hun er mamma. Det er det du ser. Det er en stor forskjell. 

Hun bruker ikke det faktum at hun er mamma, men barna blir brukt i kommersiell øyemed. En vakker dag vil disse barna forstå hvordan foreldrene har grovt krenket deres rett til privatliv og utnyttet dem økonomisk

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lin10 skrev:

Jeg kan ikke se at hun bruker noen som helst. Det er her jeg ser det annerledes. Hun er en blogger som deler noe av sitt liv. Det nytter egentlig ikke å diskutere det, så jeg avslutter her. Det som jeg stiller meg undrende til, er at mange av dere støtter opp om en virksomhet, som dere her inne tar så avstand av. Hun er blogger, hun er mamma. Hun komme ikke til å slutte bilder av familien sin. Allikevel følger dere henne, mens dere kritiserer hennes levebrød. Dobbelmoralen sin det...

Det kalles samfunnsengasjement. Mener du at man bare skal ignorere alt man finner kritikkverdig med CBE? Som andre her påpeker er det naturlig at man til en viss grad følger med på hva bloggeren deler på blogg og SoMe, om man ønsker å diskutere bloggen. Det er nemlig slik at det er viktig å sette seg inn i hva man kritiserer, om man ønsker å føre en saklig debatt. 

Dersom jeg har rett i å anta at du mener at man bare skal velge å ikke lese bloggen til CBE om man mener at hennes bloggvkirksomhet er problematisk, mener du at dette skal gjelde andre bedrifter også? Se for deg at det vi diskuterte ikke var CBEs blogg, men Amazons ansattes dårlige arbeidsforhold, ville du da ha sagt "Hvorfor gidde å følge med på hva Amazon gjør og så skrive masse innlegg om det her? Hvis dere mener at de ansatte har det så fælt, hvorfor lar dere ikke bare være å bestille varer fra Amazon?" 

Jeg tror nemlig ikke at du ville brukt samme argument om det var snakk om en annen bedrift, og jeg synes det kan virke som at du ikke skiller mellom privatpersonen CBE og bedriften hennes. CBE er ikke og bør ikke være fritatt fra kritikk kun fordi at merkevaren hennes er seg selv og hennes familie. 

Til slutt: Synes du at et samfunn hvor folk rett og slett bare vender ryggen til det de mener er etisk diskutabelt er ønskelig? Skal bedrifter bare få drive på som de ønsker uten at noen sier i fra? 

Endret av Conradine
  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Lin10 skrev:

Er det noen som tvinger deg inn på bloggen hennes? Du vet nå at hun deler noen bilder av familie nå og da. Hvis du ikke tåler det, så får du lese noe annet er min oppfordring. 

Det kalles samfunnsengasjement.

 

Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv.

At to barn brukes i iscensatte tablåer fra liksomhverdagen for å styrke merkevaren er bare helt, helt ugreit.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lin10 skrev:

De har nok hatt en helt privat stund hvor mamman helt privat  har fått frokost på sengen og hatt barna rundt seg. Dette har ikke vi fått se.  Nå er hun blogger/ influencer og bloggen går ikke av seg selv. Siden dette var en morsdag, så valgte hun å lage et innlegg om det. Rigget til i sengen og gjorde det bildevennlig for bloggen, er det mest sannsynlige i denne situasjonen. Overhode ikke noe galt i dette. Av og til trengs det planlegging før en jobb. 

Det er derfor hun har klart seg i toppen. Hun leverer alltid. Så det øyeblikket du snakker om, har hun helt sikkert hatt mange av, men nå har hun den jobben hun har, og det er å legge ut tekst og  bilder, og derfor ser du dette. I andre situasjoner hvor de går på ski f.eks så tar de noen bilder, men så har de resten av dagen til familiehygge utenfor kamera. 

Dette er ikke å levere. Dette er å nå bunnen. Dette er rett og slett bare veldig trist. Alle mann i jobb. 

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.2.2019 den 14.01, Lin10 skrev:

Det er vel ikke så uvanlig at en blogger bruker selvutløser. Dette er jobben hennes, og hun litt jobber t.o.m på søndag. Da er det kanskje greit å ta en negltime kl. 13 på en onsdag. 

Er det noen som tror at Eriksens jobbet på morsdagen? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Lin10 skrev:

Jeg kan ikke se at hun bruker noen som helst. Det er her jeg ser det annerledes. Hun er en blogger som deler noe av sitt liv. Det nytter egentlig ikke å diskutere det, så jeg avslutter her. Det som jeg stiller meg undrende til, er at mange av dere støtter opp om en virksomhet, som dere her inne tar så avstand av. Hun er blogger, hun er mamma. Hun komme ikke til å slutte bilder av familien sin. Allikevel følger dere henne, mens dere kritiserer hennes levebrød. Dobbelmoralen sin det...

Det er en viktig samfunnsdebatt. Du klarer ikke å se det heller? 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elise892 Eller ikke fortelle noe som helst eller bare de delene man selv synes det er greit å dele, for det er også et privilegium vanlige folk har, men som fratas disse barna. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lin10 skrev:

Nyheter og politikk er viktig å følge med på. Det er ikke viktig å følge en livsstilsblogger. 

Nei, det er ikke viktig å følge en blogger. Men det flere kritiserer her hva hun fremmer i samfunnet. Alt er politikk, sies det, og det ville jeg virkelig sagt om det denne bloggeren portretterer hver dag. Igjen: løft abstraksonsnivået! Det er hva de tingene hun gjør står for som kritiseres, eksemplifisert med de konkrete handlingene. Å vise frem en perfekt hverdag om att og om att og om att og om att, og late som det er ekte, er en sykdom i dette samfunnet. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lin10 skrev:

Jeg kan ikke se at hun bruker noen som helst. Det er her jeg ser det annerledes. Hun er en blogger som deler noe av sitt liv. Det nytter egentlig ikke å diskutere det, så jeg avslutter her. Det som jeg stiller meg undrende til, er at mange av dere støtter opp om en virksomhet, som dere her inne tar så avstand av. Hun er blogger, hun er mamma. Hun komme ikke til å slutte bilder av familien sin. Allikevel følger dere henne, mens dere kritiserer hennes levebrød. Dobbelmoralen sin det...

Hevder du at Eriksens kommersielle virke og eksponering av mindreårige ikke skal bli kritisert? 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sammenligne en tur på stranden med en enorm eksponering av mindreårige som når ut til hele verden via en blogg er da ikke det samme. Dette blir for tynt og useriøst! 

Fjernet sitat av slettet innlegg. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksponering av barn medfører også muligheter som ikke er positive. Er det til barns beste å bli eksponert? Er det til barns beste at muligheten for annen benyttelse av bildene så absolutt er til stede? 

Fjernet sitat av slettet innlegg, og svar til dette  Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Kollontaj skrev:

Eksponering av barn medfører også muligheter som ikke er positive. Er det til barns beste å bli eksponert? Er det til barns beste at muligheten for annen benyttelse av bildene så absolutt er til stede? 

Fjernet sitat av slettet innlegg, og svar til dette  Perelandra, mod. 

Den faren finnes overalt i samfunnet. Jeg mener det er usmakelig å trekke spesifikke  barn inn i dette. Kan diskuteres på generelt grunlag i egen tråd. 

Endret av Perelandra
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er realitetene av å eksponere mindreårige i kommersielt virke selv om du synes det er usmakelig. Jeg synes derimot at det er usmakelig av bloggeren å utsette barna sine for fare når de er blitt advart av bla Kripos! Alle foreldre er blitt advart om å ikke dele bilder av den karakter!

Ryddet for sitat av slettet innlegg. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lana01 skrev:

Den faren finnes overalt i samfunnet. Jeg mener det er usmakelig å trekke spesifikke  barn inn i dette. Kan diskuteres på generelt i egen tråd. 

Du har helt rett i at den faren finnes flere steder i samfunnet. Hvorfor øke faren ved å ukritisk legge ut bilder av egne barn på offentlig blogg og offentlige SoMe-profiler? 

Som sagt, det ville være feil å ikke ta barna med på stranden fordi det kan være pedofile der eller å ikke sende barna i barnehagen pga av overgrepssaker i enkelte barnehager, men ville det være feil å la være å dele bilder av barnet på nett? Frarøver man barnet viktige opplevelser ved å la være å dele bilder av barnet på nett? 

Endret av Conradine
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille_Krokodille
2 timer siden, Lin10 skrev:

Jeg kan ikke se at hun bruker noen som helst. Det er her jeg ser det annerledes. Hun er en blogger som deler noe av sitt liv. Det nytter egentlig ikke å diskutere det, så jeg avslutter her. Det som jeg stiller meg undrende til, er at mange av dere støtter opp om en virksomhet, som dere her inne tar så avstand av. Hun er blogger, hun er mamma. Hun komme ikke til å slutte bilder av familien sin. Allikevel følger dere henne, mens dere kritiserer hennes levebrød. Dobbelmoralen sin det...

Tenk så fint å få en fra Kripos til å skrive litt her inne om hvorfor barn ikke skal eksponeres på nett..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tidslinje morsdag:  

09.30 - Mor vekkes med sang og mat som kommer inn på rommet.(Speilegg m.m. tilberedt av far og barn).

09.40-10.00 - Mor inntar badet og klargjør seg for fotografering med sminking og oppsett av hår. I tillegg kan vi anta at far rigger fotoutstyr/lys samtidig(om ikke det ble gjort i går kveld), mens de små må vente/leke/se barne-tv. Eggene begynner på dette tidspunkt å bli litt kalde, men pytt pytt.

10.00-10.25 - Fotosession. Først noen fellesbilder, så må de små forlate rommet/sengen, mens far og mor kjører noen tøysebilder og romantiske halvveis påkledde bilder. 

10.30-11.30 - Endelig tid for mat, sultne kropper spiser og koser seg i sengen. Stekepanne og syltetøy i skjønn forening. Gode kalde speilegg.

11.30-12.30 - Etterarbeid i form av utvelgelse av bilder/redigering/lys/skygge og skriving av bloggtekst. 

12.40 - Publisering av innlegg...

SUM: En herlig privat morgenstund hos Eriksens på morsdagen. Content produsert og litt skjult reklame i samme slengen. Krydret med litt heftig eksponering.

Endret av Anonym90059005
  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det viser en 100% reell risiko som man frivillig tar ved å legge ut bilder og informasjon om barna sine på internett. Denne risikoen er en stor del av debatten om eksonering av barn. Du syns Kripos er "fanatiske" da? Og Datatilsynet? 

Ryddet for sitat av slettet innlegg. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lille_Krokodille skrev:

Tenk så fint å få en fra Kripos til å skrive litt her inne om hvorfor barn ikke skal eksponeres på nett..... 

Det hadde vært en idé å presentere for foreldre til barn opp til ungdomsskolealder (da pleier de å kunne si fra selv). Det deles til tider totalt ukritisk i SoMe.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at et menneske kan være så nesegrus beundrer av CBE som Lin10 ser ut til å være, og velger nå å tenke at det er en som synes det er litt artig å live opp debatten med meninger man egentlig ikke har. 

CBE fremstår som en parodi på seg selv i det morsdagsinnlegget, og det er faktisk veldig godt gjort.

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...