Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen


Ultiva

Anbefalte innlegg

En bra ting med disse bildene, er at de er så over kanten at det kanskje setter igang en skikkelig debatt rundt dette. Det er på tide. 

At det er en selvfølge at barn brukes om søte små rekvisitter som gjør bildene vakre og historien om privatlivet mer interessant, er jo bare helt merkelig at ikke er debattert i mye større grad før.

Barn er jo egne individer. Norge har ratifisert barnekonvensjonen. Vi mener offisielt her i Norge at alle barn er egne individer med egne rettigheter  - likevel går det helt under radaren på mange i det offentlige rom at en rekke barn i Norge nesten daglig figurerer i familiebedriften bloggenommittliv as. Hvor det er mors liv som portretteres, med barna som seermagneter og eye-candy. Det er for søren ikke greit. 

Jeg tror dessuten at CBE egentlig vet at det ikke er greit. Hun har jo flere ganger gått ut og sagt at de skal eksponere barna mindre. Selv om hun uttalte dette første gang da hun skulle være med i sin første sesong av bloggerne - og første episode åpnet med et innlegg der ungene ble eksponert i sin egen hverdag mens de sa "ha det" til mamma før de gikk i barnehagen. Så hun VEt at det er galt, men fortsetter likevel. Det er ikke greit på en eneste flekk. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, ssophie skrev:

Og som om ikke morsdagsinnlegget var kritikkverdig nok fra før: Nå fant jeg nettopp ut at CBE reklamerte for døtrenes pysjer på instagram forrige helg. Både blogg- og instaposten er altså umerket reklame i tillegg. https://imgur.com/BbCosmf 

Åh, herregud. Dette tar fullstendig kaka! 

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen i engasjement i ØB og CBE sine IG-poster er slående. Over 300 kommentarer hos ØB der de fleste takker ham for å være ekte og flere kaller det CBE presenterer for falskt. Mot straks over 60 kommentarer på CBE sin post. 

Edit: og ca halvparten av kommentarene til CBE er hennes egne...

Endret av Pellepingpong
Tillegg
  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ssophie skrev:

Og som om ikke morsdagsinnlegget var kritikkverdig nok fra før: Nå fant jeg nettopp ut at CBE reklamerte for døtrenes pysjer på instagram forrige helg. Både blogg- og instaposten er altså umerket reklame i tillegg. https://imgur.com/BbCosmf 

Så ikke nok med at det er iscenesatt og utlevering av barna, her er barna brukt som reklameplakater. På morsdagen.

Jeg gir meg ende over av hvor lang ned det er mulig å synke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reaksjonene her inne, på at de fleste syns det er helt ok, viser vel også at hvis poenget var å få reaksjoner og blest, så slo det feil. Ingen lar seg provosere over selve nussinga, men over at det er lagt ut på internett. Det er altså deres eksponering av barna som folk reagerer på. Ikke kjærligheten. 

Kjærligheten er hellig, og la den være hellig - og privat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Peaky Blinders skrev:

Mener å huske at det var noen kjendiser som gjorde det, og det ble vilt oppstyr. Det forundrer meg ikke om de bruker barna sine for å få reaksjoner. Når de bruker barna sine for å tjene penger, hvorfor da ikke også bruke barna for å få litt blest og oppstyr? 

For min del syns jeg det er helt greit at foreldre nusser på barna sine: det er ikke noe seksuelt over det. Men det er privat og har ikke noe på internett å gjøre. 

David og Victoria Beckham som fikk masse kritikk for dette. Ser eller ikke noe problem med det, men ville ikke lagt det ut på nett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Halle-Palle skrev:

Jeg har skrevet MANGE kritiske kommentarer som ikke har kommet gjennom. Ingen av dem har vært uhøflige, hetsende eller ufine. Det har vært konstruktive spørsmål, men helt fri for ‘søte vakre deg’

 

Samme her. Alt som ikke er "du er så pen" virker som det ikke blir godkjent.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Hvor tilstede er man egentlig i øyeblikket når man SAMTIDIG skal passe på å trykke på selvutløser og er bevisst på at det tas bilder som skal ut i SoMe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, CecilieX skrev:

Hvor tilstede er man egentlig i øyeblikket når man SAMTIDIG skal passe på å trykke på selvutløser og er bevisst på at det tas bilder som skal ut i SoMe? 

De har nok hatt en helt privat stund hvor mamman helt privat  har fått frokost på sengen og hatt barna rundt seg. Dette har ikke vi fått se.  Nå er hun blogger/ influencer og bloggen går ikke av seg selv. Siden dette var en morsdag, så valgte hun å lage et innlegg om det. Rigget til i sengen og gjorde det bildevennlig for bloggen, er det mest sannsynlige i denne situasjonen. Overhode ikke noe galt i dette. Av og til trengs det planlegging før en jobb. 

Det er derfor hun har klart seg i toppen. Hun leverer alltid. Så det øyeblikket du snakker om, har hun helt sikkert hatt mange av, men nå har hun den jobben hun har, og det er å legge ut tekst og  bilder, og derfor ser du dette. I andre situasjoner hvor de går på ski f.eks så tar de noen bilder, men så har de resten av dagen til familiehygge utenfor kamera. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.2.2019 den 14.01, Lin10 skrev:

Det er vel ikke så uvanlig at en blogger bruker selvutløser. Dette er jobben hennes, og hun litt jobber t.o.m på søndag. Da er det kanskje greit å ta en negltime kl. 13 på en onsdag. 

Nå tror jeg kanskje du ikke forsto problemstillingen. Det er bruken av ungene, ikke selvutløseren, som er det kritikkverdige. 

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lin10 skrev:

De har nok hatt en helt privat stund hvor mamman helt privat  har fått frokost på sengen og hatt barna rundt seg. Dette har ikke vi fått se.  Nå er hun blogger/ influencer og bloggen går ikke av seg selv. Siden dette var en morsdag, så valgte hun å lage et innlegg om det. Rigget til i sengen og gjorde det bildevennlig for bloggen, er det mest sannsynlige i denne situasjonen. Overhode ikke noe galt i dette. Av og til trengs det planlegging før en jobb. 

Det er derfor hun har klart seg i toppen. Hun leverer alltid. Så det øyeblikket du snakker om, har hun helt sikkert hatt mange av, men nå har hun den jobben hun har, og det er å legge ut tekst og  bilder, og derfor ser du dette. I andre situasjoner hvor de går på ski f.eks så tar de noen bilder, men så har de resten av dagen til familiehygge utenfor kamera. 

Så ungene måtte altså være med mamman sin på jobb?  

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Hva du vet @Lin10, hva du vet. 

Nei. Du vet ingenting om hva de gjorde privat. 

At du ikke ser det kritikkverdige i hvordan de bruker barna som rekvisitter på bloggen er faktisk helt umulig å forstå. 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, formula skrev:

Bra innlegg. Den beskriver godt den creepy følelsen en får av blogginnlegget til CBE. Takk til @FruJohansen
Det har blitt behørig delt der hvor det deles kan!

Endret av Fjugur
la til -til cbe
  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest formula
10 minutter siden, Lin10 skrev:

De har nok hatt en helt privat stund hvor mamman helt privat  har fått frokost på sengen og hatt barna rundt seg. Dette har ikke vi fått se.

Hva i all verden har dette med saken å gjøre? Problemet er jo det vi får se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pust skrev:

Nå tror jeg kanskje du ikke forsto problemstillingen. Det er bruken av ungene, ikke selvutløseren, som er det kritikkverdige. 

Jeg kan ikke se at hun bruker noen som helst. Det er her jeg ser det annerledes. Hun er en blogger som deler noe av sitt liv. Det nytter egentlig ikke å diskutere det, så jeg avslutter her. Det som jeg stiller meg undrende til, er at mange av dere støtter opp om en virksomhet, som dere her inne tar så avstand av. Hun er blogger, hun er mamma. Hun komme ikke til å slutte bilder av familien sin. Allikevel følger dere henne, mens dere kritiserer hennes levebrød. Dobbelmoralen sin det...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lin10 skrev:

De har nok hatt en helt privat stund hvor mamman helt privat  har fått frokost på sengen og hatt barna rundt seg. Dette har ikke vi fått se.  Nå er hun blogger/ influencer og bloggen går ikke av seg selv. Siden dette var en morsdag, så valgte hun å lage et innlegg om det. Rigget til i sengen og gjorde det bildevennlig for bloggen, er det mest sannsynlige i denne situasjonen. Overhode ikke noe galt i dette. Av og til trengs det planlegging før en jobb. 

Det er derfor hun har klart seg i toppen. Hun leverer alltid. Så det øyeblikket du snakker om, har hun helt sikkert hatt mange av, men nå har hun den jobben hun har, og det er å legge ut tekst og  bilder, og derfor ser du dette. I andre situasjoner hvor de går på ski f.eks så tar de noen bilder, men så har de resten av dagen til familiehygge utenfor kamera. 

Jeg er så imponert over alt du vet om bloggeren! Det «å levere» må ikke forveksles med «å utlevere», noe denne (og flere andre husmorbloggere) gjør. Det har ingen ting å gjøre med om det er ekte snapshots eller oppstilte tablåer, det er bruken av egne barn som er etisk forkastelig og som fratar barna selvbestemmelsesrett, retten til privatliv. Bloggen kan fint fungere uten å eksponere barna, de voksne må da ha nok av temaer og aktiviteter de kan ta bilder av og lage annonser til. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...