Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
20 hours ago, Juni Lunde said:

Da har vi forskjellige oppfatninger av hva vi legger i ordet tynn. Du skriver at hun ikke er tynn lenger, men senere skriver du at hun er slank og flott. For meg er tynn og slank det samme. Du forklarer senere også at hun ikke er like mager som hun var før graviditetene, og da er vi jo enige, vi ordla oss litt forskjellig bare. 

Ja , det er fullt mulig å punktøke frontpartiet men jeg får det ikke til her hjemme på treningsrommet ;)

Tynn og slank er ikke det samme. Tynn er tynnere enn slank. CBE er slank. Dessverre er lubben blitt det nye slank. CBE er er slank, slik slank var før og slik normalen var før. Nå utvides normene stadig, snart blir vel feit slank. 

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 timer siden, LilleSnupp skrev:

Jeg synes det er veldig bra at de reflekterer rundt dette og skjermer mer. Samtidig eg jeg eng med Aricia og Asti og flere i at hun dobbeltkommuniserer, og i at delikat overhodet ikke har noe med diskusjonen å gjøre. Når debatten skal tas når bloggerbarna blir store, antar jeg at hvorvidt de var pene i tøyet og rene i ansiktet overhodet ikke vil være tema engang i debatten. 

Og Forøvrig synes jeg hun så veldig bra ut på festen. Tidligere synes jeg hun har hatt en tendens til å lesse på med alt for mye av alt, men nå var hun passe glamorøs, synes jeg. 

• Liker 14
Skrevet
2 timer siden, filifjonka skrev:

Tynn og slank er ikke det samme. Tynn er tynnere enn slank. CBE er slank. Dessverre er lubben blitt det nye slank. CBE er er slank, slik slank var før og slik normalen var før. Nå utvides normene stadig, snart blir vel feit slank. 

Altså... Når mener du er «før» da? Middelalderen? Eller Dronning Maud med hennes ekstremt smale midje for 100 år siden? 

Skjønnhetsidealer endres med tiden. Marilyn Monroe med hennes nydelige former i en str 40-42 var jo superhot på 1950-tallet. For 10-15 år siden var det «tynn-tynnere-tynnest» som var in, så har det blitt en vridning mot «strong is the new skinny». 

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner ikke alt peset med skoene? Ser ingen tær som "tyter ut", mer enn det som er normalt i  åpne sko. Denne gangen synes jeg både hun og LK traff bra med antrekket. Kult, avslappet og ikke for overlesset. ( i motsetning til flere andre, Alexandra Joner feks. ..) :)

• Liker 6
Gjest Sobril
Skrevet (endret)
20 minutter siden, Gulleplutt skrev:

Jeg skjønner ikke alt peset med skoene? Ser ingen tær som "tyter ut", mer enn det som er normalt i  åpne sko. Denne gangen synes jeg både hun og LK traff bra med antrekket. Kult, avslappet og ikke for overlesset. ( i motsetning til flere andre, Alexandra Joner feks. ..) :)

Hvis man har lange tær så kan det vel bli litt MYE i forhold til hvilke sko man har på seg. Selv har jeg korte stubber, og kan ikke gå i hvilke sandaler som helst - da litt av poenget med sandaler forsvinner hvis tærne ikke synes 😜

Alle må gå med hva man vil, men når "influencere" drar på tilstelninger der klær er hovedfokuset - så biter man seg merke i et par ting. Selv om jeg generelt gir f... i hva folk har på seg.

Kjolen var for øvrig fin, men krøllete. 

Edit; av bildene på Instagram så ser det faktisk ut som om tærne ramler på utsiden. Et nummer større hadde sikkert vært lurt.

Endret av Sobril
Skrevet
1 time siden, Gulleplutt skrev:

Samme for meg hvor tærne befinner seg, men at de henger uten for skoene er helt sikkert. Det man kan bli inspirert til er så klart: du må lide for skjønnheten https://imgur.com/a/1abIg99

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, Emilie112 skrev:

Samme for meg hvor tærne befinner seg, men at de henger uten for skoene er helt sikkert. Det man kan bli inspirert til er så klart: du må lide for skjønnheten https://imgur.com/a/1abIg99

"Henger utenfor skoene":lol:.

Ja ja,. Men det er vel strengt tatt ett av de minste problemene denne virksomheten har. 

• Liker 5
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Selv om jeg synes det er bra at CBE endelig tilsynelatende har skjønt at (mindreårige) tredjeparter har rett til å skape sin egen digitale identitet, så er det ett vesentlig punkt såvel hun som artikkelforfatteren ikke berører - nemlig utleveringen i tekst. Du kan ha så mange "delikate"* bilder du bare vil, men hva hjelper det når teksten inneholder avslørende og utleverende informasjon? 

*Ang. "delikate bilder": CBEs bruk av ordet "delikat" i forbindelse med publisering av bilder av mindreårige, finner jeg rett og slett latterlig. Hvorvidt noe er delikat eller ikke, er og blir en subjektiv oppfatning. "Delikat"-beskrivelsen omfatter jo også kun bildemateriale - eller mener CBE det er delikat å fortelle om sykdom?

Skrevet

Helt enig @Zeitgeist.

Jeg forstår egentlig ikke i det hele tatt hva CBE legger i "delikat" i denne konteksten, samtidig som hun bruker ordet som om det var selvforklarende. Jeg bruker "delikat" for å beskrive frisk og innbydende mat, liksom. 

• Liker 16
Gjest CecilieX
Skrevet

Jeg tygger litt på dette «stolt» argumentet, uten at jeg vet helt om jeg kan trekke noen konklusjoner. 

Man vil altså vise dem fram fordi man er stolt.

Første spørsmål er; hvem sitt behov dekker man da? «Stolt» for meg, er en følelse som jeg får inni meg når jeg ser på barna mine. Hvorfor er det automatikk i at når man er stolt av barna sine, så viser man dem frem? Er dette en sånn greie som oppstår når man lever av å vise frem sin perfeksjon i SoMe? Må denne stoltheten nødvendigvis bekreftes av andre? Er ikke det et snev av bloggersjuke, der mye jo postes akkurat med denne hensikten? Og blir ikke barnet bare et redskap for at mor skal få denne anerkjennelsen. Er det egentlig noen forskjell på at mor poster bilder av hvor fint det nye huset er, og hvor fine barna hennes er?

Det logiske neste spørsmålet er jo hva barna egentlig får ut av det? For det er jo prinsippet som skal vurderes før man poster. Er det til barnets beste? Jeg greier ikke å finne et eneste godt argument for det. Jeg ser bare at mors behov dekkes, både rent personlig men også økonomisk. Argumentet «stolt» bekrefter jo bare det. 

Skrevet
1 hour ago, Sobril said:

Hvis man har lange tær så kan det vel bli litt MYE i forhold til hvilke sko man har på seg. Selv har jeg korte stubber, og kan ikke gå i hvilke sandaler som helst - da litt av poenget med sandaler forsvinner hvis tærne ikke synes 😜

Alle må gå med hva man vil, men når "influencere" drar på tilstelninger der klær er hovedfokuset - så biter man seg merke i et par ting. Selv om jeg generelt gir f... i hva folk har på seg.

Kjolen var for øvrig fin, men krøllete. 

Edit; av bildene på Instagram så ser det faktisk ut som om tærne ramler på utsiden. Et nummer større hadde sikkert vært lurt.

Men hvis hun hadde valgt et nummer større, så ville hun jo bare sklidd enda lenger frem i skoene.. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, CecilieX skrev:

Jeg tygger litt på dette «stolt» argumentet, uten at jeg vet helt om jeg kan trekke noen konklusjoner. 

Første spørsmål er; hvem sitt behov dekker man da? «Stolt» for meg, er en følelse som jeg får inni meg når jeg ser på barna mine. Hvorfor er det automatikk i at når man er stolt av barna sine, så viser man dem frem? Er dette en sånn greie som oppstår når man lever av å vise frem sin perfeksjon i SoMe? Må denne stoltheten nødvendigvis bekreftes av andre? Er ikke det et snev av bloggersjuke, der mye jo postes akkurat med denne hensikten? Og blir ikke barnet bare et redskap for at mor skal få denne anerkjennelsen. Er det egentlig noen forskjell på at mor poster bilder av hvor fint det nye huset er, og hvor fine barna hennes er?

Det logiske neste spørsmålet er jo hva barna egentlig får ut av det? For det er jo prinsippet som skal vurderes før man poster. Er det til barnets beste? Jeg greier ikke å finne et eneste godt argument for det. Jeg ser bare at mors behov dekkes, både rent personlig men også økonomisk. Argumentet «stolt» bekrefter jo bare det. 

Følger tankegangen din.

Samtidig kan man si at det å grunngi at man legger ut bilder med at man er stolt av barna bare er en måte å få det til å passere på. Altså, alle foreldre er jo stolte av barna sine, synes de er de fineste i verden og vil vise dem fram! Det er følgelig en veldig gjenkjennelig og folkelig motivasjon, som man håper vil skape umiddelbar identifikasjon og hjertevarme hos leseren. Hvem vil vel problematisere eller tenke kritisk rundt det at foreldre er stolte av barna sine? Det går rett på emosjoner og ryggmarksreflekser, og nuller ut refleksjonen.

• Liker 16
Skrevet
17 minutter siden, Aricia skrev:

Helt enig @Zeitgeist.

Jeg forstår egentlig ikke i det hele tatt hva CBE legger i "delikat" i denne konteksten, samtidig som hun bruker ordet som om det var selvforklarende. Jeg bruker "delikat" for å beskrive frisk og innbydende mat, liksom. 

Har stusset på det samme. Underlig valg av ord i denne sammenhengen. 

• Liker 7
Skrevet

Ser man på bildene AB har lagt ut kontra CBE, så vil jeg si det er stor forskjell over stoltheten. AB sin forbinder jeg med prestasjoner, mens CBE med langt hår og delikatness. Ja, utseende rett og slett.

• Liker 14
Skrevet (endret)

Mulig hun bruker samme størrelse som før, slik hun selv sier, men hun ser mye sunnere og bedre ut nå! 

Ryddet for innhold med opphavsrett. Edie, mod.

Endret av Edie
  • Liker 8
Skrevet
34 minutter siden, CecilieX skrev:

Alle foreldre er stolte av barna sine men hvorfor kan man ikke være stolt av dem med seg selv og ikke eksponere dem for hele verden? Det er nok et sosiale medier fenomen. Jeg kjenner ingen som går rundt og skryter av barna sine i det virkelige liv. Barna skal ha sine liv i fred. Når de blir voksne kan de ta egne, selvstendige valg. Skrytingen og eksponeringen er et behov som mor må ha dekket og dessverre går det ut over barna.

• Liker 8
Gjest CecilieX
Skrevet
17 minutter siden, Aricia skrev:

Følger tankegangen din.

Samtidig kan man si at det å grunngi at man legger ut bilder med at man er stolt av barna bare er en måte å få det til å passere på. Altså, alle foreldre er jo stolte av barna sine, synes de er de fineste i verden og vil vise dem fram! Det er følgelig en veldig gjenkjennelig og folkelig motivasjon, som man håper vil skape umiddelbar identifikasjon og hjertevarme hos leseren. Hvem vil vel problematisere eller tenke kritisk rundt det at foreldre er stolte av barna sine? Det går rett på emosjoner og ryggmarksreflekser, og nuller ut refleksjonen.

Da jeg skrev innlegget så vurderte jeg også å problematisere akkurat dette. For det er noe med hvordan SoMe funker. Hvorfor poster vi på Facebook og Instagram? Hvorfor poster vi på KG. Hvordan er egentlig samtlige slike kanaler designet? Disse likerknappene er bevisst satt der fordi det ansporer oss til å dele. Vi vil jo ha likes (aka anerkjennelse og bekreftelse), det er menneskelig, det er ren psykologi. Man skal virkelig være akkurat disse mekanismene bevisst. Jeg innrømmer glatt at jeg gikk bananas da jeg først fikk Facebookkonto. Refleksjonen var ikke-eksisterende. Men så får man kunnskap, man problematiserer, man utvikler forståelse, og så endrer man seg. 

Skrevet

«Stolt» oppfatter jeg som synonymet til «innbringende og økonomisk lurt». «Delikat» er synonymet til «kompliment-utløsende». 

• Liker 14
Skrevet

Hun er ei helt normal ung dame, ikke blendende vakker, men alle trenger ikke å være det. Art de redigerer henne i hjel finns ikke forstålig i det heile.

Skrevet

"Delikat" i fotosammenheng gir meg assosiasjoner til 18-åringer som forsøker å forsvare at de har latt seg fotografere nakne. Jeg får derfor alltid en uggen følelse når folk snakker om "delikate bilder av barna". 

• Liker 23
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...