Tabris Skrevet 20. januar 2018 #48721 Skrevet 20. januar 2018 (endret) 3 minutter siden, Kollontaj said: For noe tøys! Sammenligningene dine er helt ulogiske. Hverken mat, trening eller reiser må du være over 18 for å bruke, men hva om bloggere skriver at en sigarett noen ganger pr uke er «balanse»? Der har du en sammenligning du kan tenke over. Nei, sammenligningene er ganske relevante. Hvis man fronter noe som i seg selv ikke er usunt (det er vel også forskning som viser at små mengder alkohol kan ha positive effekter) så kan man ikke ta ansvar for at noen basert på dette tar usunne valg. Forøvrig er det ikke spesielt saklig, eller spesielt godt argument, å kalle det andre skriver for "tøys". Jeg håper vi kan holde en saklig tone på et ok nivå her i tråden. Endret 20. januar 2018 av Tabris 19
Gjest Sobril Skrevet 20. januar 2018 #48722 Skrevet 20. januar 2018 23 minutter siden, Tabris skrev: Hvorfor tror du at jeg tenker det? Jeg synes det er et fint forbilde å vise at man kan ta ett eller to glass vin og så stoppe der, at man kan nyte alkohol pga smaken og ikke for å bli full, og at man kan gjøre det i ikke-skadelige mengder. Jeg har aldri nevnt noe om kostholdstankene hennes, det er irrelevant for det jeg diskuterer. Jeg kan bare svare for meg, men selv om jeg ikke blir synlig beruset av å drikke et glass vin - så gir det ene glasset meg en god følelse jeg ikke får av Pepsi Max. Rus tror jeg det heter; sånn pitte litt rød i kinna og en smule bedre humør enn ellers 😊 I en episode av Brille for noen måneder siden diskuterte de den "perfekte promille". Den var på rundt 0.5, og kvinner får en promille på 0.5 etter et par halvlitere. Konverterer jeg to halvlitere til vin, så snakker vi da kanskje ett glass vin. Det vil si at man blir i akkurat passe perlehumør av dette ene glasset. Kanskje ikke synlig beruset fra andre voksnes ståsted - men nok til at barna merker adferdsendring.
Kollontaj Skrevet 20. januar 2018 #48723 Skrevet 20. januar 2018 @Tabris «Tøys» er da virkelig saklig for den sammenligningen du kom med. Jeg tror jeg har en viss anelse om hva som er grei språkbruk i denne tråden, for å si det forsiktig. Hvis du leste hele innlegget mitt, ville du oppdaget at jeg underbygger hvorfor jeg mener det du skriver er tøys. Helsedirektoratet advarer mot å drikke vin for en helsegevinst. Selv ett glass eller to pr dag øker kreftfaren. Jeg hører på dem, tenker jeg. Det samme bør en som kaller seg influencer gjøre. Hva hun drikker privat, blir opp til henne, men når det skrives om på bloggen blir det oppfattet som råd om livsstil og vil påvirke endel lesere. https://www.lommelegen.no/rusmidler/alkohol/artikkel/sa-lite-alkohol-bor-du-drikke/69029987 14
Tabris Skrevet 20. januar 2018 #48724 Skrevet 20. januar 2018 2 minutter siden, Sobril said: Jeg kan bare svare for meg, men selv om jeg ikke blir synlig beruset av å drikke et glass vin - så gir det ene glasset meg en god følelse jeg ikke får av Pepsi Max. Rus tror jeg det heter; sånn pitte litt rød i kinna og en smule bedre humør enn ellers 😊 I en episode av Brille for noen måneder siden diskuterte de den "perfekte promille". Den var på rundt 0.5, og kvinner får en promille på 0.5 etter et par halvlitere. Konverterer jeg to halvlitere til vin, så snakker vi da kanskje ett glass vin. Det vil si at man blir i akkurat passe perlehumør av dette ene glasset. Kanskje ikke synlig beruset fra andre voksnes ståsted - men nok til at barna merker adferdsendring. Etter det jeg har sett på bloggen, så pleier de ta det glasset med vin etter barna har lagt seg. 6
Tabris Skrevet 20. januar 2018 #48725 Skrevet 20. januar 2018 Just now, Kollontaj said: @Tabris «Tøys» er da virkelig saklig for den sammenligningen du kom med. Jeg tror jeg har en viss anelse om hva som er grei språkbruk i denne tråden, for å si det forsiktig. Hvis du leste hele innlegget mitt, ville du oppdaget at jeg underbygger hvorfor jeg mener det du skriver er tøys. Helsedirektoratet advarer mot å drikke vin for en helsegevinst. Selv ett glass eller to pr dag øker kreftfaren. Jeg hører på dem, tenker jeg. Det samme bør en som kaller seg influencer gjøre. Hva hun drikker privat, blir opp til henne, men når det skrives om på bloggen blir det oppfattet som råd om livsstil og vil påvirke endel lesere. https://www.lommelegen.no/rusmidler/alkohol/artikkel/sa-lite-alkohol-bor-du-drikke/69029987 Som sagt, NHI sier at under 10 enheter i uka for kvinner gir lav risiko for skader grunnet alkoholinntak og CBE ligger godt under dette. Ergo har hun ikke et inntak på bloggen som er skadelig. 7
cerruti Skrevet 20. januar 2018 #48726 Skrevet 20. januar 2018 Sukk... Denne tråden begynner å bli bra kjedelig... 26
Liver Skrevet 20. januar 2018 #48727 Skrevet 20. januar 2018 (endret) 7 minutter siden, Tabris skrev: Som sagt, NHI sier at under 10 enheter i uka for kvinner gir lav risiko for skader grunnet alkoholinntak og CBE ligger godt under dette. Ergo har hun ikke et inntak på bloggen som er skadelig. Hvordan vet du at hun ligger under dette? Hun tar kanskje et par enheter etter barna har lagt seg 3 ganger i uken, for å så ta seg en fest til helga. Hun er fort oppe i 10 enheter der. Her kan vi begge spekulere, men kun fruene sitter med fasiten. Endret 20. januar 2018 av Liver 5
Tabris Skrevet 20. januar 2018 #48728 Skrevet 20. januar 2018 Just now, Liver said: Hvordan vet du at hun ligger under dette? Huntar kanskje et par enheter etter barna har lagt seg 3 ganger i uken, for å så ta seg en fest til helga. Hun er fort oppe i 10 enheter der. Her kan vi begge spekulere, men kun fruene sitter med fasiten. Som ble nevnt tidligere, hvor mye hun faktisk drikker er helt irrelevant. Det vi diskuterer er den alkoholmengden hun fronter på bloggen. Og den er innenfor NHIs tall. 6
Liver Skrevet 20. januar 2018 #48729 Skrevet 20. januar 2018 5 minutter siden, Tabris skrev: Som ble nevnt tidligere, hvor mye hun faktisk drikker er helt irrelevant. Det vi diskuterer er den alkoholmengden hun fronter på bloggen. Og den er innenfor NHIs tall. De siste innleggene har vært preget av mange glass med noe godt i. (Jeg og kan ta meg en øl i ny og ned, men har ikkje behov for å vise gud og hver mann dette). Grunnen jeg reagerer er at fruen gjør det fruen gjør best. Stiller noen spørsmålstegn med noe hun gjør om det er alkohol og reklame, eller eksponering av barn, så reagerer hun som en trassig tenåring. Skal vise at hun gjør som hun vil, og lovverket og etikken kan ta seg ei bolle. Dette er for meg meget smakløst av en bedrift, og tror hun hadde fått og beholdt flere lesere om hun tok til seg kritikk som den dama på 30 som hun er. 12
Tabris Skrevet 20. januar 2018 #48730 Skrevet 20. januar 2018 2 minutter siden, Liver said: De siste innleggene har vært preget av mange glass med noe godt i. (Jeg og kan ta meg en øl i ny og ned, men har ikkje behov for å vise gud og hver mann dette). Grunnen jeg reagerer er at fruen gjør det fruen gjør best. Stiller noen spørsmålstegn med noe hun gjør om det er alkohol og reklame, eller eksponering av barn, så reagerer hun som en trassig tenåring. Skal vise at hun gjør som hun vil, og lovverket og etikken kan ta seg ei bolle. Dette er for meg meget smakløst av en bedrift, og tror hun hadde fått og beholdt flere lesere om hun tok til seg kritikk som den dama på 30 som hun er. Pga påstandene som kom frem i denne tråden så telte jeg hvor mange innlegg i januar (da ikke inkludert årskavalkaden og innlegget om nytår) som inneholdt bilde eller omtale av alkohol, og kom frem til at hun - utfra hva hun skrev på bloggen - drakk vin fem ganger på 19 dager. Det er godt innenfor det NHI anser som lav risiko for skader grunnet alkohol. Ang. hvordan hun oppfører seg generelt så blir det en annen del av diskusjonen, jeg kom bare med et innlegg mot disse påstandene. 8
Kollontaj Skrevet 20. januar 2018 #48731 Skrevet 20. januar 2018 31 minutter siden, Tabris skrev: Som sagt, NHI sier at under 10 enheter i uka for kvinner gir lav risiko for skader grunnet alkoholinntak og CBE ligger godt under dette. Ergo har hun ikke et inntak på bloggen som er skadelig. Spekulasjon. 8
Tabris Skrevet 20. januar 2018 #48732 Skrevet 20. januar 2018 Just now, Kollontaj said: Spekulasjon. Hva er det i innlegget mitt som er spekulasjon? 8
Mme Blavatsky Skrevet 20. januar 2018 #48733 Skrevet 20. januar 2018 Med unntak av det som dokumenteres i CBE sine sosiale medier - er ikke stort sett hele denne diskusjonen rundt inntak av alkohol basert på spekulasjon? 9
Kollontaj Skrevet 20. januar 2018 #48734 Skrevet 20. januar 2018 (endret) 10 minutter siden, Tabris skrev: Hva er det i innlegget mitt som er spekulasjon? Du vet ingenting om CBEs inntak ut fra bloggen. Det er uansett uinteressant, her er det influenceren vi omtaler, ikke privatpersonen. Og tror du virkelig at de som påvirkes av vinglass, snakk om vin og balanse osv TELLER antall vinglass eller innlegg som omtaler vin? «Nei, guri malla, nå kan jeg ikke drikke mer vin denne måneden, for CBE har bare vist frem 12 enheter denne måneden!» 🙃 Endret 20. januar 2018 av Kollontaj 13
Tabris Skrevet 20. januar 2018 #48735 Skrevet 20. januar 2018 (endret) 6 minutter siden, Kollontaj said: Du vet ingenting om CBEs inntak ut fra bloggen. Det er uansett uinteressant, her er det influenceren vi omtaler, ikke privatpersonen. Og tror du virkelig at de som påvirkes av vinglass, snakk om vin og balanse osv TELLER antall vinglass eller innlegg som omtaler vin? «Nei, guri malla, nå kan jeg ikke drikke mer vin denne måneden, for CBE har bare vist frem 12 enheter denne måneden!» 🙃 Alt dette har jeg svart på tidligere i tråden. Nei, jeg vet ingenting om CBEs reelle inntak og det er heller ikke interessant eller hva vi diskuterer .Det vi diskuterer er hvor stort alkoholinntak hun fronter på bloggen. Det er ikke spekulasjon, det kan vi telle utfra hvor mange innlegg hun nevner/viser at hun drikker alkohol i løpet av måneden. Om folk velger å ha et mye høyere alkoholinntak enn det CBE har, så kan jeg ikke se at det er CBE sitt ansvar. Det er et valg folk må ta ansvar for selv. Det eneste jeg har gjort i denne tråden er å dokumentere at enkelte påstander som har kommet frem i denne tråden er feilaktige. Ang. telling så var det jeg som gjorde det fordi det hele tiden prates i tråden om at man savner dokumentasjon fra de som kommer med motargumenter. Så da gjorde jeg det. Men nå går jeg og legger meg så får jeg evt fortsette diskusjonen i morgen. Endret 20. januar 2018 av Tabris 25
Crash Skrevet 21. januar 2018 #48736 Skrevet 21. januar 2018 Det er forskjell på om CBE viser frem/nevner at hun drikker alkohol (det legger jeg meg ikke opp i), og det å nevne alkohol som forslag til hverdagskos. Det siste synes jeg har eskalert bemerkelsesverdig i det siste, og summen av alkoholomtalen synes jeg begynner å bli problematisk. 20
Gjest Cocosa Skrevet 21. januar 2018 #48737 Skrevet 21. januar 2018 (endret) Hva om hun viser til vinglasset oftere fordi det er en måte å avkrefte graviditet på? At hun faktisk er gravid? Det har hun jo gjort før fordi «folk kjenner vanene våre» 🙄 Endret 21. januar 2018 av Cocosa
Gjest CecilieX Skrevet 21. januar 2018 #48738 Skrevet 21. januar 2018 @Tabris Du skriver at du bare var ute etter å tilbakevise påstandene om at hun fremviste høyt alkoholkonsum, og via telling av innlegg viser du at hun har vist alkoholkonsum i x antall innlegg. Greit. Men så begynner du å argumentere for at å drikke litt hver dag er helt greit. Da begynner det å bli problematisk. Poenget er nettopp at CBE fronter hverdagsdrikking og at alkohol er en naturlig del av hverdagen. Noe du også sier at er helt OK så lenge mengden ikke er så stor. Seriøst? Det er jo akkurat dette som bekymrer i forhold til at nordmenn adopterer et kontinentalt drikkemønster. Vi vet ikke hvor mye hun drikker, vi vet bare at hun fronter at alkohol er en naturlig bestanddel av "kos" også i hverdagene. Hun har skrevet innlegg om den ene stuen var som skapt for å ta seg en drink, hun har skrevet eget innlegg om fredagsdrinken whiskey sour der hun blukefjeser at det smaker alltid godt med to og knyttet det til å slappe av. Og fronter altså rødvinsdrikking i hverdagen som naturlig. Som selvutnevnt påvirker. Med alt vi vet om hvor potensielt skadelig alkohol er, skjønner jeg ikke at noen med god samvittighet kan argumentere for at det er en bra greie. Ingen blir rusmisbrukere uten først å ha vært bruker. Og de fleste bestemmer seg ikke for å bli misbruker, de sklir umerkelig over fra bruk til misbruk. De mister kontrollen over eget inntak godt hjulpet av all mulig slags rettferdiggjørende argumenter ala "litt hver dag er jo ikke så farlig". Kjennetegnet på en alkoholiker er jo nettopp hverdagsdrikkingen. Derfor trenger vi ikke påvirkere som fronter dette som en naturlig greie. Egentlig er dette den samme gamle diskusjonen som handler om hva slags ansvar en blogger har. Jeg ser at du @Tabris argumenterer for at bloggerne ikke kan ta dette ansvaret. Jeg synes det et defensivt standpunkt. Alle, inkludert du og jeg har et ansvar for hva slags påvirkning vi har på andre. En blogger med 30.000 daglige lesere når ut til et stort antall mennesker, det skal man ikke kimse av. Hun titulerer seg influencer og skriver en livsstilsblogg, en livsstil som nå inkluderer kos med alkohol på hverdager, fredagsdrink og festdrinker til inspirasjon.
Tabris Skrevet 21. januar 2018 #48739 Skrevet 21. januar 2018 42 minutter siden, CecilieX said: @Tabris Du skriver at du bare var ute etter å tilbakevise påstandene om at hun fremviste høyt alkoholkonsum, og via telling av innlegg viser du at hun har vist alkoholkonsum i x antall innlegg. Greit. Men så begynner du å argumentere for at å drikke litt hver dag er helt greit. Da begynner det å bli problematisk. Poenget er nettopp at CBE fronter hverdagsdrikking og at alkohol er en naturlig del av hverdagen. Noe du også sier at er helt OK så lenge mengden ikke er så stor. Seriøst? Det er jo akkurat dette som bekymrer i forhold til at nordmenn adopterer et kontinentalt drikkemønster. Vi vet ikke hvor mye hun drikker, vi vet bare at hun fronter at alkohol er en naturlig bestanddel av "kos" også i hverdagene. Hun har skrevet innlegg om den ene stuen var som skapt for å ta seg en drink, hun har skrevet eget innlegg om fredagsdrinken whiskey sour der hun blukefjeser at det smaker alltid godt med to og knyttet det til å slappe av. Og fronter altså rødvinsdrikking i hverdagen som naturlig. Som selvutnevnt påvirker. Med alt vi vet om hvor potensielt skadelig alkohol er, skjønner jeg ikke at noen med god samvittighet kan argumentere for at det er en bra greie. Ingen blir rusmisbrukere uten først å ha vært bruker. Og de fleste bestemmer seg ikke for å bli misbruker, de sklir umerkelig over fra bruk til misbruk. De mister kontrollen over eget inntak godt hjulpet av all mulig slags rettferdiggjørende argumenter ala "litt hver dag er jo ikke så farlig". Kjennetegnet på en alkoholiker er jo nettopp hverdagsdrikkingen. Derfor trenger vi ikke påvirkere som fronter dette som en naturlig greie. Egentlig er dette den samme gamle diskusjonen som handler om hva slags ansvar en blogger har. Jeg ser at du @Tabris argumenterer for at bloggerne ikke kan ta dette ansvaret. Jeg synes det et defensivt standpunkt. Alle, inkludert du og jeg har et ansvar for hva slags påvirkning vi har på andre. En blogger med 30.000 daglige lesere når ut til et stort antall mennesker, det skal man ikke kimse av. Hun titulerer seg influencer og skriver en livsstilsblogg, en livsstil som nå inkluderer kos med alkohol på hverdager, fredagsdrink og festdrinker til inspirasjon. Ja, som sagt, så lenge hun er innenfor et konsum som ikke er helseskadelig, så synes jeg ikke hverdagsdrikkingen hennes er problematisk. Faktisk synes jeg det er positivt at hun viser at man kan kose seg med alkohol pga smaken og stoppe etter et glass og to. Det anser jeg som en positiv innflytelse.Jeg har heller ikke sagt at det er greit å drikke hver dag, jeg har sagt at det er greit å drikke i hverdagen så lenge man er innenfor et fornuftig konsum, ref. lenke til NHI. Ja, vi har et ansvar for hvordan vi påvirker andre, jeg har aldri sagt noe annet. Det jeg sier er at så lenge det hun fronter ikke er helseskadelig, så kan hun ikke ta ansvar for at noen tar helseskadelige valg. 17
Mrs O'Donell Skrevet 21. januar 2018 #48740 Skrevet 21. januar 2018 Er altså dette noe som engasjerer så sterkt at det trengs å diskuteres side opp og side ned? Har ikke de fleste av dere som finner dette engasjerende fått sagt deres opptil flere ganger. Utrolig kjedelig utvikling av tråden. Jeg kommer heller tilbake om en stund for dette ble bare for dumt. 34
Fremhevede innlegg