ChiliCheese Skrevet 19. januar 2018 #48681 Skrevet 19. januar 2018 Jeg lurer på når CBE skal anskaffe seg et strykejern. Krøllete duker, krøllete klær. Rart at en perfeksjonist som henne lar være å stryke skjorta si når den er hovedfokus i innlegget. Jeg vil forresten anta at det kommer en reklamelink for den i løpet av en ukes tid ... 18
MarianneE Skrevet 20. januar 2018 #48682 Skrevet 20. januar 2018 6 timer siden, ChiliCheese skrev: Jeg lurer på når CBE skal anskaffe seg et strykejern. Krøllete duker, krøllete klær. Rart at en perfeksjonist som henne lar være å stryke skjorta si når den er hovedfokus i innlegget. Jeg vil forresten anta at det kommer en reklamelink for den i løpet av en ukes tid ... Hun har nok bare ikke fått sponset et og viser derfor frem ustrøkne klær og duker for at en forhandler (og det er nok hvem som helst så lenge de betaler) skal forbarme seg. 4
Tabris Skrevet 20. januar 2018 #48683 Skrevet 20. januar 2018 (endret) De siste sidene her nå så har det gått fra at CBE har "kontinentale vaner" til "drikker flere dager i uka" til "drikker nesten hver dag". Jeg hadde aldri trodd jeg skulle engasjere meg i denne bloggen, men jeg ble nysgjerrig og gikk gjennom alle innleggene for januar for å se hvor ofte hun faktisk legger ut bilder av alkohol (jeg har ikke tatt med årskavalkadene, kun de postene som faktisk gjelder for januar måned og kun bilder). I hvor mange poster i januar finner vi alkohol? Jeg fant to. Eller: tre, om du tar med at i det ene innlegget er det bilde av CBE med vin og mannen med et glass øl. Med forbehold om at jeg kan ha oversett noe - CBE med to glass vin og mannen med èn øl på 19 dager ser ikke jeg på som noe i nærheten av "kontinentale vaner", og i hvert fall ikke noe som er bekymringsfullt på noen som helst måte, verken helsemessig eller influencermessig. Merk at jeg ikke er en "CBE-tilhenger" hvis noen skulle tro det. Jeg synes, som jeg alltid har sagt, at hennes blogg og livsstil er utrolig uinteressant og kjedelig og er særdeles langt borte fra slik jeg lever mitt liv. Jeg har bare litt andre meninger om alkohol enn flere andre i denne tråden (og ville sjekke hvor heftig alkoholbruk hun faktisk fronter på bloggen med bilder siden det ble diskutert og siden tråden er glad i dokumenterbare fakta). Nå følger jeg ikke henne på snap eller insta, så vet ikke hvor mye hun legger ut der av alkohol som ikke legges ut her. Men det jeg kommenterer her er publisering av bilder av alkohol på bloggen som var det som hovedsaklig ble diskutert. Endret 20. januar 2018 av Tabris 20
SusieDerkins Skrevet 20. januar 2018 #48684 Skrevet 20. januar 2018 (endret) 17 minutter siden, Tabris skrev: De siste sidene her nå så har det gått fra at CBE har "kontinentale vaner" til "drikker flere dager i uka" til "drikker nesten hver dag". Jeg hadde aldri trodd jeg skulle engasjere meg i denne bloggen, men jeg ble nysgjerrig og gikk gjennom alle innleggene for januar for å se hvor ofte hun faktisk legger ut bilder av alkohol (jeg har ikke tatt med årskavalkadene, kun de postene som faktisk gjelder for januar måned og kun bilder). Jeg fant to. Eller: tre, om du tar med at i det ene innlegget er det bilde av CBE med vin og mannen med et glass øl. Med forbehold om at jeg kan ha oversett noe - CBE med to glass vin og mannen med èn øl på 19 dager ser ikke jeg på som noe i nærheten av "kontinentale vaner", og i hvert fall ikke noe som er bekymringsfullt på noen som helst måte, verken helsemessig eller influencermessig. Merk at jeg ikke er en "CBE-tilhenger" hvis noen skulle tro det, jeg synes, som jeg alltid har sagt, at hennes blogg og livsstil er utrolig uinteressant og kjedelig og er særdeles langt borte fra slik jeg lever mitt liv. Jeg har bare litt andre meninger om alkohol enn flere andre i denne tråden (og ville sjekke hvor heftig alkoholbruk hun faktisk fronter på bloggen med bilder siden det ble diskutert og siden tråden er glad i dokumenterbare fakta). Nå følger jeg ikke henne på snap eller insta, så vet ikke hvor mye hun legger ut der av alkohol som ikke legges ut her. Men det jeg kommenterer her er publisering av bilder av alkohol på bloggen som var det som hovedsaklig ble diskutert. der er to debatter som går, og det virker på meg som du blander dem litt. Den ene handler om brudd på markedsføringslovgivning ved posting av bilder av alkohol i reklameinnlegg, og da er det selvfølgelig bare bilder av alkohol som er relevante. Og da er jo årskavalkadeinnleggene relevante, siden noen av dem inneholder begge deler, så du kan jo ikke bare velge dem vekk. Den andre debatten handler om normaliseringen av å drikke flere dager i uka. I den debatten bygger man på det man vet om hyppigheten, enten det kommer i form av bilder eller tekst, på bloggen eller snap. Ofte er det jo bare en setning om at nå tar de et glass fordi ett eller annet, uten at det er et bilde av det. For eksempel innlegget om snøplogen, der hun skriver at hun og moren skal sitte inne å ta et glass vin, mens LKE er ute og brøyter snø. Så det blir feil å telle bilder, for ofte er det kun tekst. Men i den debatten så kan jeg forstå argumentetet om at årskavalkadeinnleggene ikke tas med. Endret 20. januar 2018 av MissLucy 28
Tabris Skrevet 20. januar 2018 #48686 Skrevet 20. januar 2018 (endret) 22 minutter siden, MissLucy said: der er to debatter som går, og det virker på meg som du blander dem litt. Den ene handler om brudd på markedsføringslovgivning ved posting av bilder av alkohol i reklameinnlegg, og da er det selvfølgelig bare bilder av alkohol som er relevante. Og da er jo årskavalkadeinnleggene relevante, siden noen av dem inneholder begge deler, så du kan jo ikke bare velge dem vekk. Den andre debatten handler om normaliseringen av å drikke flere dager i uka. I den debatten bygger man på det man vet om hyppigheten, enten det kommer i form av bilder eller tekst, på bloggen eller snap. Ofte er det jo bare en setning om at nå tar de et glass fordi ett eller annet, uten at det er et bilde av det. For eksempel innlegget om snøplogen, der hun skriver at hun og moren skal sitte inne å ta et glass vin, mens LKE er ute og brøyter snø. Så det blir feil å telle bilder, for ofte er det kun tekst. Jeg tenkte på den siste debatten. Nå leste jeg gjennom alle innleggene i januar og fant alkohol (vin) nevnt fem ganger i tillegg til de innleggene med bilder. (Jeg har fortsatt ikke tatt med kavalkaden, ei heller innlegget 2.januar som gjelder nyttårsaften, kun det som er relevant for januar for å se hvor mye hun faktisk drikker/nevner alkohol i hverdagen). Av de fem så var den en av dem et forslag til hva man kunne gjøre ("et glass vin eller noe annet") og en annen var vin brukt i en matoppskrift. Så tre av de fem var vin hun selv hadde drukket. Da er vi oppe i fem ganger på 19 dager, dvs omtrent to ganger i uka, noe jeg ikke synes er et problem. Spesielt ikke med tanke på at de fleste av de gangene høyst sannsynlig er snakk om et (eller kanskje to) glass vin og ikke mer. Hadde noen startet en tråd og sagt at de drikker to-tre glass vin i uka, så tror jeg det er få som ville svart at de anså det som et problem. I følge NHI så anses det som lav risiko for alkoholrelaterte plager for kvinner om man drikker mindre enn 10 enheter i uka. CBE ligger langt under dette utfra hva hun poster på bloggen. https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/alkohol/alkohol-risikosoner/ Endret 20. januar 2018 av Tabris 14
Whatevr Skrevet 20. januar 2018 #48687 Skrevet 20. januar 2018 Kom over et innlegg idag, https://www.ditteblog.dk/2018/01/qa-mine-svar/ , fra en dansk blogger. På spørsmål om reklame svarte hun dette: Hvor har du lært alle reglerne til at blogge? (Kan ikke selv helt hitte ud af det, findes der mon kurser?) Når der bliver skrevet regler tænker jeg at I måske mener reglerne for reklame og sponsorerede indlæg? Det kan virke ret meget som en jungle at finde rundt i, især fordi de kontant bliver ændret, men jeg synes egentlig at man kan gøre det ret nemt for sig selv. I starten af alle tekster på både blog og Instagram skriver jeg “Reklame” hvis jeg enten har fået noget i gave eller er blevet betalt for samarbejdet. Det er nemlig ikke længere tilstrækkeligt at skrive “Sponsoreret” eller “Ad”. Det er heller ikke nok at skrive “modtaget i gave”, medmindre det er aller første (og sidste) gang man modtager noget fra det pågældende firma, så i princippet kan I ikke se om det er en ting jeg har modtaget uden aftale eller om der er indgået et betalt samarbejde. De regler bliver garanteret lavet om igen. Man kan læse meget mere om reglerne i Forbrugerombudsmandens “Gode råd til influenter om skjult reklame“. 3
LilleSnupp Skrevet 20. januar 2018 #48688 Skrevet 20. januar 2018 Ja, den statistikken.. den statistikken. I min gjennomgang derimot har cbe.no avbildet/omtalt alkohol i 9 innlegg dette året. (2., 7., 11., 14., 15., 16., 17. og to ganger den 19.1.) Til dette trengte cbe.no over 20 bilder. I gjennomsnitt ett bilde hver dag, eller omtalt/omtalt det annen hver dag. 15
Gjest økonomifrue Skrevet 20. januar 2018 #48689 Skrevet 20. januar 2018 3 minutter siden, LilleSnupp skrev: Ja, den statistikken.. den statistikken. I min gjennomgang derimot har cbe.no avbildet/omtalt alkohol i 9 innlegg dette året. (2., 7., 11., 14., 15., 16., 17. og to ganger den 19.1.) Til dette trengte cbe.no over 20 bilder. I gjennomsnitt ett bilde hver dag, eller omtalt/omtalt det annen hver dag. I tillegg kommer alle de på snap da.. og sikkert Instagram, men der er jeg ikke så kan ikke uttale meg.
Keaton Skrevet 20. januar 2018 #48690 Skrevet 20. januar 2018 Det er overhode ingen tvil om at omtale av alkohol har økt siste tiden. @Tabris Hva CBE drikker, er uinteressant, det er hva hun formidler som er ugreit. Kvinner i faresonen tenker nok ikke at CBE drikker under 10 enheter, de tenker at også CBE drikker. 12
LilleSnupp Skrevet 20. januar 2018 #48691 Skrevet 20. januar 2018 2 minutter siden, økonomifrue skrev: I tillegg kommer alle de på snap da.. og sikkert Instagram, men der er jeg ikke så kan ikke uttale meg. Ingen på Instagram.
Kleenex Skrevet 20. januar 2018 #48692 Skrevet 20. januar 2018 1 time siden, Tabris skrev: Jeg tenkte på den siste debatten. Nå leste jeg gjennom alle innleggene i januar og fant alkohol (vin) nevnt fem ganger i tillegg til de innleggene med bilder. (Jeg har fortsatt ikke tatt med kavalkaden, ei heller innlegget 2.januar som gjelder nyttårsaften, kun det som er relevant for januar for å se hvor mye hun faktisk drikker/nevner alkohol i hverdagen). Av de fem så var den en av dem et forslag til hva man kunne gjøre ("et glass vin eller noe annet") og en annen var vin brukt i en matoppskrift. Så tre av de fem var vin hun selv hadde drukket. Da er vi oppe i fem ganger på 19 dager, dvs omtrent to ganger i uka, noe jeg ikke synes er et problem. Spesielt ikke med tanke på at de fleste av de gangene høyst sannsynlig er snakk om et (eller kanskje to) glass vin og ikke mer. Hadde noen startet en tråd og sagt at de drikker to-tre glass vin i uka, så tror jeg det er få som ville svart at de anså det som et problem. I følge NHI så anses det som lav risiko for alkoholrelaterte plager for kvinner om man drikker mindre enn 10 enheter i uka. CBE ligger langt under dette utfra hva hun poster på bloggen. https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/alkohol/alkohol-risikosoner/ Nå har vel ikke Frua vært så ivrig på å vise fram vinglass/ølglass og å nevne vin på bloggen tidligere. Så hvorfor denne plutselige iveren etter å prate vin i tid og utid? 4
Tulipanpiken Skrevet 20. januar 2018 #48693 Skrevet 20. januar 2018 13 minutter siden, Kleenex skrev: Nå har vel ikke Frua vært så ivrig på å vise fram vinglass/ølglass og å nevne vin på bloggen tidligere. Så hvorfor denne plutselige iveren etter å prate vin i tid og utid? Fordi noen her inne (ikke brukeren du siterer) skal kritisere Caroline Berg Eriksen for alt. Absolutt alt. 7
LilleSnupp Skrevet 20. januar 2018 #48694 Skrevet 20. januar 2018 1 time siden, Tulipanpiken skrev: Fordi noen her inne (ikke brukeren du siterer) skal kritisere Caroline Berg Eriksen for alt. Absolutt alt. Du mener cbe gjør det kun for at noen her inne skal kritisere henne, eller misforstår jeg innlegget ditt? 12
Viking-girl Skrevet 20. januar 2018 #48695 Skrevet 20. januar 2018 Hun bare M Å eksponere de to små på snap. Klarer tydeligvis ikke å la være. Kunne de ikke hatt den fine stunden med pinnebrød på engangsgrill ute i snøen for seg selv? Og kikking på leker i leketøysbutikken. Det er som om «er det ikke på snap, så har det ikke hendt» Blir helt matt av at hun ikke klarer å la være. 29
Tabris Skrevet 20. januar 2018 #48696 Skrevet 20. januar 2018 2 hours ago, Kleenex said: Nå har vel ikke Frua vært så ivrig på å vise fram vinglass/ølglass og å nevne vin på bloggen tidligere. Så hvorfor denne plutselige iveren etter å prate vin i tid og utid? Jeg skjønner heller ikke det, det er derfor jeg engasjerte meg. Det ble påstått at hun drakk "nesten daglig" her i tråden og at hun fronter et alkoholkonsum som er helseskadelig. Det var disse påstandene jeg gikk etter ved å faktisk se gjennom bloggen hennes denne måneden, og da fant jeg ikke grunnlag for noen av disse påstandene. Ang. snap/instagram - hvis hun skriver på bloggen at "i går var jeg ute med venninner og hadde et glass vin" og snapper om denne kvelden, så teller ikke det som to separate vinkvelder - det er jo samme kveld. Så utfra januar så kan jeg ikke se at det er hold i argumentene om at hun drikker en mengde som er helseskadelig eller at hun drikker så ofte som noen fremstiller det som her. 11
Gjest Atheena Skrevet 20. januar 2018 #48697 Skrevet 20. januar 2018 16 minutter siden, Tabris skrev: Jeg skjønner heller ikke det, det er derfor jeg engasjerte meg. Det ble påstått at hun drakk "nesten daglig" her i tråden og at hun fronter et alkoholkonsum som er helseskadelig. Det var disse påstandene jeg gikk etter ved å faktisk se gjennom bloggen hennes denne måneden, og da fant jeg ikke grunnlag for noen av disse påstandene. Ang. snap/instagram - hvis hun skriver på bloggen at "i går var jeg ute med venninner og hadde et glass vin" og snapper om denne kvelden, så teller ikke det som to separate vinkvelder - det er jo samme kveld. Så utfra januar så kan jeg ikke se at det er hold i argumentene om at hun drikker en mengde som er helseskadelig eller at hun drikker så ofte som noen fremstiller det som her. Jeg er enig med deg. For meg blir det litt pick your battles. Alt dama gjør kan man virkelig ikke henge seg opp i.
LilleSnupp Skrevet 20. januar 2018 #48698 Skrevet 20. januar 2018 Selv om hun ikke drikker en eneste dag, men omtaler alkohol som en del av hyggen.. så er det jo like uheldig - sånn satt på spissen i begge ender. 10
Tabris Skrevet 20. januar 2018 #48699 Skrevet 20. januar 2018 1 minutt siden, LilleSnupp said: Selv om hun ikke drikker en eneste dag, men omtaler alkohol som en del av hyggen.. så er det jo like uheldig - sånn satt på spissen i begge ender. Jeg synes ikke det er et problem å inkludere alkohol som en del av hyggen. Jeg synes det er et problem om man ikke kan hygge seg uten. 17
Kleenex Skrevet 20. januar 2018 #48700 Skrevet 20. januar 2018 38 minutter siden, Tabris skrev: Jeg skjønner heller ikke det, det er derfor jeg engasjerte meg. Det ble påstått at hun drakk "nesten daglig" her i tråden og at hun fronter et alkoholkonsum som er helseskadelig. Det var disse påstandene jeg gikk etter ved å faktisk se gjennom bloggen hennes denne måneden, og da fant jeg ikke grunnlag for noen av disse påstandene. Ang. snap/instagram - hvis hun skriver på bloggen at "i går var jeg ute med venninner og hadde et glass vin" og snapper om denne kvelden, så teller ikke det som to separate vinkvelder - det er jo samme kveld. Så utfra januar så kan jeg ikke se at det er hold i argumentene om at hun drikker en mengde som er helseskadelig eller at hun drikker så ofte som noen fremstiller det som her. Nei, men hvorfor dette vinpratet hos Frua? Fordi hun skal demonstrere dette med vindrikking uten å ha reklame. Frua kunne jo feks fortalt hvilken vin hun drikker hvis det skal være redaksjonell omtale? 7
Fremhevede innlegg