Alice123 Skrevet 19. januar 2018 #48641 Skrevet 19. januar 2018 2 timer siden, Asti skrev: Siterer fra http://www.kristinaandersen.no/2018/01/15/de-beste-bloggnorge/ "Caroline Berg Eriksen: i mine øyne er Caroline definitivt den flinkeste bloggeren vi har her i Norge. Hun leverer alltid – både på innhold, bilder og tekst. Aldri er det noe annet enn skyhøy kvalitet på bloggen hennes, og jeg forstår nesten ikke at det er mulig å levere såpass bra 365 dager i året, uansett. Jeg kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for dette utrolig flinke (og hjertegode!) mennesket, som er en superwoman uten sidestykke." Seriøst? Da har ikke denne bloggeren fått med seg noe av dette: https://imgur.com/a/3mO86 Det er vel bare to luringer som klør hverandre på ryggen... og KA er jo i UI slik som CBE. For alt vi vet er det innlegget et bestillingsverk som et resultat av "møtene i oslo" her om dagen. De er jo kollegaer. 22
Gjest formula Skrevet 19. januar 2018 #48642 Skrevet 19. januar 2018 5 minutter siden, Liver skrev: Men bedriften må få frem at vi kan drikke vin akkurat som det passer oss (flere bilder av vinglassene). Og se her er skikkelig pizza, vi fonter balanse. Jeg tenker at denne frontingen av alkohol opptil flere dager i uka er problematisk. Det er nettopp denne "kontinentale" drikkingen som kan få alvorlige følger for enkelte. Dessuten er de småbarnsforeldre! Men også her kommer kommentarfeltet inn med sin velsignelse: "Din balanserte livsstil der trening og sunt kosthold, men også late søndagsmorgener, rødvin og pizza, står i fokus." " Jeg synes det er bra at du fronter et sunt forhold til alkohol Dvs. at man kan nyte et glass til maten flere ganger uka fremfor den tradisjonelle helgefylla vi har her i Norge." "Det er bra at noen viser oss den sunne, balanserte måten!" Synes det er bekymringsfullt med denne hyllesten av hverdagsdrikkingen i kommentarfeltet. Hvem vet om enkelte ikke blir påvirket og tiltrukket av denne "livsførselen" til dette paret, og bruker det som rettferdiggjøring av egen drikking? Ikke alle tåler det, dessverre. Er det greit å tylle i seg alkohol flere ganger i uka bare fordi man kaller det en del av egen balanse?
loffen Skrevet 19. januar 2018 #48643 Skrevet 19. januar 2018 'For en vei å gå på en fredag! Latterlig god følelse' Dette skriver hun på snap, på ett av dagens pulsklokke-på-armen-bilder. Hvilken vei gikk du da? Forover eller bakover? Eller snarveien? Altså... enten får hun skrive på norsk, eller engelsk. Ikke alle uttrykk kan oversettes direkte. It doesn't hang on grapes! What a way to go. 26
Inocybe Skrevet 19. januar 2018 #48644 Skrevet 19. januar 2018 2 timer siden, Mrs O'Donell skrev: Siterer meg selv for å si at DER kom en snap av frua som faktisk trener! Tilfeldig? Eller kan det hende hun titter innom her iblant? Veldig ofte ting som kommenteres her brått og tilfeldig dukker opp på bloggen rett etterpå. Selvfølgelig helt tilfeldig for CBE har jo sagt hun ikke leser på KG 15 timer siden, Kollontaj skrev: Før: https://imgur.com/a/ghzBl (med dato og klokkeslett) Nå: https://imgur.com/a/972qi (uten dato) kilde: carolinebergeriksen.no Enda et eksempel. Da det ble klart at tidspunktene i bildene stemmer dårlig med blogginnlegget forsvant muligheten for å sjekke. Helt tilfeldig! Kanskje CBEs hektiske hverdag egentlig stammer fra nitidig lesing på KG? Men egentlig burde CBE følge mye mer med på KG. Spesielt på innleggene til @Asti Tenk så mye styr fra Forbrukertilsynet og Helsedirektoratet CBE hadde spart seg for om hun hadde fulgt Astis henvisninger til mangelfull reklamemerking og til alkoholreklame 19
Jobbermedbarn Skrevet 19. januar 2018 #48645 Skrevet 19. januar 2018 15 minutter siden, formula skrev: Jeg tenker at denne frontingen av alkohol opptil flere dager i uka er problematisk. Det er nettopp denne "kontinentale" drikkingen som kan få alvorlige følger for enkelte. Dessuten er de småbarnsforeldre! Men også her kommer kommentarfeltet inn med sin velsignelse: "Din balanserte livsstil der trening og sunt kosthold, men også late søndagsmorgener, rødvin og pizza, står i fokus." " Jeg synes det er bra at du fronter et sunt forhold til alkohol Dvs. at man kan nyte et glass til maten flere ganger uka fremfor den tradisjonelle helgefylla vi har her i Norge." "Det er bra at noen viser oss den sunne, balanserte måten!" Synes det er bekymringsfullt med denne hyllesten av hverdagsdrikkingen i kommentarfeltet. Hvem vet om enkelte ikke blir påvirket og tiltrukket av denne "livsførselen" til dette paret, og bruker det som rettferdiggjøring av egen drikking? Ikke alle tåler det, dessverre. Er det greit å tylle i seg alkohol flere ganger i uka bare fordi man kaller det en del av egen balanse? Jeg er veldig enig med deg angående frontingen av alkohol i hverdagen for småbarnsforeldre! Igjen kommer jeg tilbake til at bloggen fronter de voksnes behov foran barnas. Jeg er veldig i mot regjeringens nye forslag om alkoholsalg til kl 21 på lørdager. Jeg er helt sikker på at den reguleringen vi har i Norge med vinmonopol og begrenset salgstider i butikk har effekt! Og da handler det jo om som du skriver, de som ikke klarer å begrense seg... Og det er barna som får lide... Dette er en hjertesak for meg og jeg skal ikke avspore, men når du er en påvirker må du også ta ansvar for din påvirkning mener jeg! Og den kommentaren er jeg sikker på er sjølmekka...Finnes det en rødvinsÅge også? 😉 22
Cavatina Skrevet 19. januar 2018 #48646 Skrevet 19. januar 2018 (endret) 35 minutter siden, formula skrev: Jeg tenker at denne frontingen av alkohol opptil flere dager i uka er problematisk. Det er nettopp denne "kontinentale" drikkingen som kan få alvorlige følger for enkelte. Dessuten er de småbarnsforeldre! Men også her kommer kommentarfeltet inn med sin velsignelse: "Din balanserte livsstil der trening og sunt kosthold, men også late søndagsmorgener, rødvin og pizza, står i fokus." " Jeg synes det er bra at du fronter et sunt forhold til alkohol Dvs. at man kan nyte et glass til maten flere ganger uka fremfor den tradisjonelle helgefylla vi har her i Norge." "Det er bra at noen viser oss den sunne, balanserte måten!" Synes det er bekymringsfullt med denne hyllesten av hverdagsdrikkingen i kommentarfeltet. Hvem vet om enkelte ikke blir påvirket og tiltrukket av denne "livsførselen" til dette paret, og bruker det som rettferdiggjøring av egen drikking? Ikke alle tåler det, dessverre. Er det greit å tylle i seg alkohol flere ganger i uka bare fordi man kaller det en del av egen balanse? Tja, det viser seg jo at alkoholdrikking blant kvinner har økt betraktelig de senere årene. Drikker man 3 glass vin eller mer hver dag, er man å anse som stordrikker mener sosiolog Helene Langsether. I tillegg er det jo slik at den kontinentale drikkingen som det stadig refereres til og hylles som så mye bedre enn den opprinnelige norske drikkekulturen, egentlig bare er inkorporert ved siden av helgefylla, ikke i stedet for. Og dette bekymrer Folkehelseinstituttet. Jeg tillater meg å sitere Camilla Stoltenberg:– Vi er flokkdyr, det betyr at når stadig flere drikker mer, påvirker det drikkemønsteret til andre. Flertallet får ikke problemer med alkohol. Men alle har en terskel for når drikkingen tar overhånd, og hvis nesten alle drikker mer, vil flere av oss trå over terskelen der vi tar skade eller skader andre. Så den såkalte "sunne, balanserte måten å drikke alkohol på" er ikke så veldig sunn når man ser antall enheter som til stadighet fremvises på bloggen. En blogg der hovedpersonen, en treningsavhengig småbarnsmor som sverger til sunn livsstil, påberoper seg tittelen Influencer, det vil si "påvirke lesere til å kjøpe noe" hvilket er en del av inntektsvirksomheten til firmaet Treasures AS med det vedtektsfestede formålet "Bloggvirksomhet for salg av annonseplass til bedriftskunder og annet som naturlig faller sammen med dette." Jeg anser alkoholfremvisningen som svært problematisk når man driver næringsvirksomhet, og ville anbefalt bloggeierne å umiddelbart kutte ut fremvisning av alkoholholdig drikke konsekvent. Endret 19. januar 2018 av Cavatina 22
Alice123 Skrevet 19. januar 2018 #48647 Skrevet 19. januar 2018 5 minutter siden, Cavatina skrev: Tja, det viser seg jo at alkoholdrikking blant kvinner har økt betraktelig de senere årene. Drikker man 3 glass vin eller mer hver dag, er man å anse som stordrikker mener sosiolog Helene Langsether. I tillegg er det jo slik at den kontinentale drikkingen som det stadig refereres til og hylles som så mye bedre enn den opprinnelige norske drikkekulturen, egentlig bare er inkorporert ved siden av helgefylla, ikke i stedet for. Og dette bekymrer Folkehelseinstituttet. Jeg tillater meg å sitere Camilla Stoltenberg:– Vi er flokkdyr, det betyr at når stadig flere drikker mer, påvirker det drikkemønsteret til andre. Flertallet får ikke problemer med alkohol. Men alle har en terskel for når drikkingen tar overhånd, og hvis nesten alle drikker mer, vil flere av oss trå over terskelen der vi tar skade eller skader andre. Så den såkalte "sunne, balanserte måten å drikke alkohol på" er ikke så veldig sunn når man ser antall enheter som til stadighet fremvises på bloggen. En blogg der hovedpersonen, en treningsavhengig småbarnsmor som sverger til sunn livsstil, påberoper seg tittelen Influencer, det vil si "påvirke lesere til å kjøpe noe" hvilket er en del av inntektsvirksomheten til firmaet Treasures AS med det vedtektsfestede formålet "Bloggvirksomhet for salg av annonseplass til bedriftskunder og annet som naturlig faller sammen med dette." Jeg anser alkoholfremvisningen som svært problematisk når man driver næringsvirksomhet, og ville anbefalt bloggeierne å umiddelbart kutte ut fremvisning av alkoholholdig drikke konsekvent. Jeg vil også påpeke at CBE i tillegg til å fronte "kontinental" hverdagsdrikking på bloggen, stadig legger ut rene fylla-snutter på snapchat. Altså snapchat-videoer hvor hun er veldig synlig beruset på fest i en helg. 17
Cavatina Skrevet 19. januar 2018 #48648 Skrevet 19. januar 2018 (endret) 13 minutter siden, Alice123 skrev: Jeg vil også påpeke at CBE i tillegg til å fronte "kontinental" hverdagsdrikking på bloggen, stadig legger ut rene fylla-snutter på snapchat. Altså snapchat-videoer hvor hun er veldig synlig beruset på fest i en helg. Nettopp. Og det hele topper seg når forskning viser at også helgedrikkingen har økt betraktelig de senere årene. Tilføyelse: Både SIRUS/forskning.no og Actis, Rusfeltets samarbeidsorgan har mer enn nok artikler å vise til når det gjelder alkoholkonsum. Endret 19. januar 2018 av Cavatina Endret lenkenavn 7
Keaton Skrevet 19. januar 2018 #48649 Skrevet 19. januar 2018 (endret) Kvinner tåler alkohol dårligere enn menn, det er det forskning som viser. Å drikke vin flere dager i uka for å ha balanse, vel, det høres bekymringsfullt ut. https://www.lommelegen.no/rusmidler/alkohol/artikkel/sa-lite-alkohol-bor-du-drikke/69029987 Ett glass vin hver dag gir høyere kreftrisiko. Endret 19. januar 2018 av Kollontaj 13
Jobbermedbarn Skrevet 19. januar 2018 #48650 Skrevet 19. januar 2018 (endret) Amen @Cavatina👍👏 Liten kommentar; denne kontinentale drikkingen som du nevner; av ulike årsaker har jeg en del venner rundt om i verden og det de forteller er at det er mye alkoholrelaterte skader og alkoholmisbruk der også! Både barn og familier lider under det sier de, men det snakkes ikke om slik vi heldigvis gjør i Norge i dag. Endret 19. januar 2018 av Jobbermedbarn 10
Cavatina Skrevet 19. januar 2018 #48651 Skrevet 19. januar 2018 4 minutter siden, Jobbermedbarn skrev: Amen @Cavatina👍👏 Liten kommentar; denne kontinentale drikkingen som du nevner; av ulike årsaker har jeg en del venner rundt om i verden og det de forteller er at det er mye alkoholrelaterte skader og alkoholmisbruk der også! Både barn og familier lider under det sier de, men det snakkes ikke om slik vi heldigvis gjør i Norge i dag. Takk for dette, det var en forglemmelse fra min side. Den kontinentale drikkingen er som du sier ikke spesielt sunnere når det gjelder skader og misbruk, nei. I tillegg er det også en høyere promillegrense for bilkjøring i mange andre land enn Norge. 8
Gjest Loffeliten Skrevet 19. januar 2018 #48652 Skrevet 19. januar 2018 43 minutter siden, Inocybe skrev: Veldig ofte ting som kommenteres her brått og tilfeldig dukker opp på bloggen rett etterpå. Selvfølgelig helt tilfeldig for CBE har jo sagt hun ikke leser på KG Det tror jeg er helt sant, jeg. Hun har nok delegert ansvaret for KG til sin mann, det er jo han som er aller mest glad i å diskutere seg selv og fruen under ymse dekknavn.
Gjest formula Skrevet 19. januar 2018 #48653 Skrevet 19. januar 2018 Ettersom det å vise fram x antall bilder av glass med alkoholholdig drikke i uka ikke er forbudt, kommer CBE garantert til å fortsette, om ikke annet for å provosere. Vi ser jo det samme når det gjelder eksponering av barna.For som hun selv har uttalt, så gjør kritikk henne bare mer kamplysten, og denne trangen til "å vise oss" er tydeligvis sterkere enn både tanken på barnas beste og lesernes beste. Og ikke er det sikkert at hun drikker så mye som det gis inntrykk av heller, men kan likevel påvirke andre, derfor er det så uheldig at drikkingen dokumenteres på denne standhaftige måten.
Gjest Vitting Skrevet 19. januar 2018 #48654 Skrevet 19. januar 2018 31 minutter siden, Jobbermedbarn skrev: Amen @Cavatina👍👏 Liten kommentar; denne kontinentale drikkingen som du nevner; av ulike årsaker har jeg en del venner rundt om i verden og det de forteller er at det er mye alkoholrelaterte skader og alkoholmisbruk der også! Både barn og familier lider under det sier de, men det snakkes ikke om slik vi heldigvis gjør i Norge i dag. Kanskje det har noe med hvilken type mennesker du omgås i forbindelse med din jobb/ditt privatliv? Altså, jeg unnskylder IKKE CBE, gud nei aldri. MEN.... Jeg bor nede på kontinentet og har helt klart kopiert drikkevanene her: tar meg gjerne ett glass vin hver kveld. Jeg har ikke hørt om alkoholrelaterte skader her, og ingen jeg kjenner, har møtt eller har hørt om har alkoholrelaterte skader eller misbruk. Tvert i mot har folk et normalt, balansert og voksent forhold til alkohol som jeg synes vi ikke har i Norge. Men det unnskylder ikke CBE, hun har med å forholde seg til norske lover og regler. Hun bor i Norge, og skal påvirke unge og voksende med norske verdier. De kan heller finne ut om de vil ha kontinentale drikkevaner om de flytter til kontinentet, de trenger ikke få det gjennom en helhetlig usunn "influencer" som CBE som bare er en overfladisk b***s***er.
Anna ~ Skrevet 19. januar 2018 #48655 Skrevet 19. januar 2018 Eh... er det ikke ganske åpenbart et bevisst KG-provoserende innlegg? Sånn, "Føkk dere, sure feite KG-kjerringer - nå kan dere sitte å hyle over et glass rødvin i fire dager"? Og fem bilder med rødvin, bare for å trolle. Det tror jeg i all fall. 7
Gjest Skribent Skrevet 19. januar 2018 #48656 Skrevet 19. januar 2018 2 minutter siden, Vitting skrev: Kanskje det har noe med hvilken type mennesker du omgås i forbindelse med din jobb/ditt privatliv? Altså, jeg unnskylder IKKE CBE, gud nei aldri. MEN.... Jeg bor nede på kontinentet og har helt klart kopiert drikkevanene her: tar meg gjerne ett glass vin hver kveld. Jeg har ikke hørt om alkoholrelaterte skader her, og ingen jeg kjenner, har møtt eller har hørt om har alkoholrelaterte skader eller misbruk. Tvert i mot har folk et normalt, balansert og voksent forhold til alkohol som jeg synes vi ikke har i Norge. Seriøs forskning der, altså. Flott. Det motbeviser jo glatt alt fagfolk har snakket om i årevis.
Gjest pelikanen Skrevet 19. januar 2018 #48657 Skrevet 19. januar 2018 59 minutter siden, Jobbermedbarn skrev: Jeg er veldig enig med deg angående frontingen av alkohol i hverdagen for småbarnsforeldre! Igjen kommer jeg tilbake til at bloggen fronter de voksnes behov foran barnas. Jeg er veldig i mot regjeringens nye forslag om alkoholsalg til kl 21 på lørdager. Jeg er helt sikker på at den reguleringen vi har i Norge med vinmonopol og begrenset salgstider i butikk har effekt! Og da handler det jo om som du skriver, de som ikke klarer å begrense seg... Og det er barna som får lide... Dette er en hjertesak for meg og jeg skal ikke avspore, men når du er en påvirker må du også ta ansvar for din påvirkning mener jeg! Og den kommentaren er jeg sikker på er sjølmekka...Finnes det en rødvinsÅge også? 😉 Nå vet ikke du hvem som har skrevet denne hyllesten.
Gjest formula Skrevet 19. januar 2018 #48658 Skrevet 19. januar 2018 (endret) 4 minutter siden, Anna ~ skrev: Eh... er det ikke ganske åpenbart et bevisst KG-provoserende innlegg? Sånn, "Føkk dere, sure feite KG-kjerringer - nå kan dere sitte å hyle over et glass rødvin i fire dager"? Og fem bilder med rødvin, bare for å trolle. Det tror jeg i all fall. Det kan godt være. Men det berører jo ikke den egentlige problemstillingen: nemlig påvirkning av leserne i negativ retning, samt å normalisere rødvinsdrikking flere ganger i uka blant småbarnsforeldre. Endret 19. januar 2018 av formula
Gjest Vitting Skrevet 19. januar 2018 #48659 Skrevet 19. januar 2018 1 minutt siden, Skribent skrev: Seriøs forskning der, altså. Flott. Det motbeviser jo glatt alt fagfolk har snakket om i årevis. Jeg motsier ikke fagfolk, jeg presenterer mitt bilde av saken. Men det er kanskje revnende likegyldig at jeg bor midt oppi det hvor man kan kjøpe vin til 3€ flaska på lokalbutikken, fordi forskere har sagt noe annet så da må jeg automatisk ha helt feil? Jeg sier ikke de tar feil, men akkurat her i omegn ser jeg ikke noe til det.
Gjest Gillians Skrevet 19. januar 2018 #48660 Skrevet 19. januar 2018 Kan man slutte å diskutere CBEs forhold til alkohol? Pinlig snerpete her, minner om søndagskaffen på et bedehus. "Hun drikker for mye", "jeg så henne på polet to dager på rad" osv. Syns det er langt unna saklig å snakke om andres alkoholforbruk, som vi virkelig ikke vet noe om og som etter alt å dømme er helt innafor. Det er da heller ikke ulovlig å ta bilde av glass med vin i. Det er når det er klare merker som vises at det blir reklame. Hvis ikke hadde enormt mange blogger, aviser, magasiner, tv osv brutt loven konstant.
Fremhevede innlegg