Gjest formula Skrevet 20. januar 2018 #48701 Skrevet 20. januar 2018 Det er jo ikke CBEs personlige alkoholkonsum som er poenget her. Vil tro de fleste her inne er revnende likegyldig til hvor mye/lite hun drikker. Synes også det er stor forskjell på om hun viser alkohol i festlig lag, kontra det at rødvinsglasset ledsager hverdagslige aktiviteter som forberedelser til barnebursdag og lignende, noe vi ser stadig oftere.
Tabris Skrevet 20. januar 2018 #48702 Skrevet 20. januar 2018 Som sagt: Det var de to påstandene som ble frontet i tråden som jeg så på og ikke fant hold i. Med tanke på at hun er godt innafor den mengden som anses som skadelig (forutsatt at videre poster vil fortsette med ca samme trend/antall som i januar), så ser jeg ikke problemet med mengden alkohol hun har på bloggen nå. 7
-Fyrstikk- Skrevet 20. januar 2018 #48703 Skrevet 20. januar 2018 (endret) 1 time siden, formula skrev: Det er jo ikke CBEs personlige alkoholkonsum som er poenget her. Vil tro de fleste her inne er revnende likegyldig til hvor mye/lite hun drikker. 56 minutter siden, Tabris skrev: Som sagt: Det var de to påstandene som ble frontet i tråden som jeg så på og ikke fant hold i. Med tanke på at hun er godt innafor den mengden som anses som skadelig (forutsatt at videre poster vil fortsette med ca samme trend/antall som i januar), så ser jeg ikke problemet med mengden alkohol hun har på bloggen nå. Hvis du oppfatter dette siste som et motargument har du jo ikke skjønt selve hovedproblemstillingen i diskusjonen generelt (ikke så rart siden du bare kommer inn og starter å poste uten å lese deg litt opp først, ser det ut til). Som @formula også peker på: Antall poster i bloggen kan ikke holde seg innenfor (eller utenfor) et konsum som er skadelig. En karakter/modell avbildet i en blogg konsumerer ikke alkoholenheter. Det gjør kanskje damen som skriver bloggen, men hvem vet, og hvem bryr seg? Poenget må jo være å diskutere budskapene som frontes her gjennom tekst og bilde, og signaleffektene av disse, ettersom det later til at mange som ikke tenker så langt, inkludert deg, betrakter antall innlegg om og med alkohol i bloggen som et direkte avtrykk av bloggforfatterens alkoholkonsum. Et tips: Er det konkrete innlegg der brukere gjør samme feilslutning som deg selv, dvs foretrekker å spekulere i Berg Eriksens faktiske alkoholkonsum på bakgrunn av fokus på alkohol i blogginnleggene hennes i januar, for så å fordømme eller forsvare dette tenkte konsumet, er det en fordel om du siterer disse innleggene fremfor å late som om du argumenterer imot et innbilt, kollektivt "dere" i tråden. Da vil du få mer relevante svar (forutsatt at du er ute etter dialog, da). Endret 20. januar 2018 av -Fyrstikk- 16
Tabris Skrevet 20. januar 2018 #48704 Skrevet 20. januar 2018 3 minutter siden, -Fyrstikk- said: Hvis du oppfatter dette siste som et motargument har du jo ikke skjønt selve hovedproblemstillingen i diskusjonen generelt (ikke så rart siden du bare kommer inn og starter å poste uten å lese deg litt opp først, ser det ut til). Som @formula også peker på: Antall poster i bloggen kan ikke holde seg innenfor (eller utenfor) et konsum som er skadelig. En karakter/modell avbildet i en blogg konsumerer ikke alkoholenheter. Det gjør kanskje damen som skriver bloggen, men hvem vet, og hvem bryr seg? Poenget må jo være å diskutere budskapene som frontes her gjennom tekst og bilde, og signaleffektene av disse, ettersom det later til at mange som ikke tenker så langt, inkludert deg, betrakter antall innlegg om og med alkohol i bloggen som et direkte avtrykk av bloggforfatterens alkoholkonsum. Et tips: Er det konkrete innlegg der brukere gjør samme feilslutning som deg selv, dvs foretrekker å spekulere i Berg Eriksens faktiske alkoholkonsum på bakgrunn av fokus på alkohol i blogginnleggene hennes i januar, for så å fordømme eller forsvare dette tenkte konsumet, er det en fordel om du siterer disse innleggene fremfor å late som om du argumenterer imot et innbilt, kollektivt "dere" i tråden. Da vil du få mer relevante svar (forutsatt at du er ute etter dialog, da). Jeg har ikke nevnt noe om et kollektivt "dere" noen sted i noen av mine innlegg. Jeg har tatt opp to påstander som har kommet i denne tråden. 1. CBE drikker nesten daglig 2. CBE fronter et alkoholkonsum som er helseskadelig Førstnevnte ble nevnt av en bestemt poster (jeg husker ikke i farten hvem), jeg kunne nok ha sitert vedkommende, men nå gjorde jeg ikke det. Grunnen til at jeg reagerte på den påstanden var at jeg så en tydelig eskalering i tråden - det gikk fra at CBE hadde et kontinentalt alkoholkonsum til at hun drakk flere ganger i uken til at hun drakk nesten daglig. Jeg ville vise hvor lett en fjær kan bli til fem høns. Nr. 2 er skrevet og støttet av flere. For å gå disse påstandene i sømmene så sjekket jeg litt, og fant ut at det alkoholkonsumet vi faktisk ser på bloggen (i det tidsrommet jeg sjekket) ikke støtter disse påstandene. Ergo synes jeg kritikken mot henne som går på at hun fronter et helseskadelig alkoholkonsum er feilaktig. Hvor mye CBE faktisk drikker, om hun drikker mer enn det hun nevner eller bare poserer med vin på bilder uten å drikke det, vet vi jo ikke. Og der er jeg enig med deg i at det er også uinteressant. Det denne tråden diskuterer er hva hun fronter på bloggen og det er også hva jeg forholder meg til. Og, jo, jeg har lest denne tråden lenge, så det er en feilaktig slutning fra din side. Ellers synes jeg det er interessant at selv når jeg skriver saklige innlegg med dokumenterbare fakta så får jeg svar som hinter til at jeg ikke har lest tråden, sier at jeg ikke forstår hovedproblemstillingen, at jeg ikke "tenker så langt", hinter til at jeg "ikke er ute etter dialog" og at jeg "later som" jeg argumenterer mot et "innbilt, kollektivt "dere", når jeg aldri har nevnt noe slikt. Det er ganske mange ufine stikk du kommer med når jeg forsøker å gjøre akkurat det som flere i denne tråden hele tiden ber om - saklige innlegg med dokumenterbare fakta. 27
Papirfly Skrevet 20. januar 2018 #48705 Skrevet 20. januar 2018 Tråden er rydde for bruker- og persondebatt. Papirfly, mod.
Gjest Gillians Skrevet 20. januar 2018 #48707 Skrevet 20. januar 2018 1 minutt siden, Sandin skrev: Viser hun ansiktet til barna på Snap? Ja, og ganske mye og, har jeg inntrykk av?
Mrs O'Donell Skrevet 20. januar 2018 #48708 Skrevet 20. januar 2018 17 minutter siden, Gillians skrev: Ja, og ganske mye og, har jeg inntrykk av? Nei, det stemmer ikke. Man ser barna og kanskje litt glimt av profilen, ev bilder tatt på lang avstand. Man ser sjelden (eller aldri) barnas ansikt forfra Hvorfor svarer du ting som ikke er sant? 15
Emilie112 Skrevet 20. januar 2018 #48709 Skrevet 20. januar 2018 3 timer siden, Tabris skrev: 1. CBE drikker nesten daglig 2. CBE fronter et alkoholkonsum som er helseskadelig Om CBE drikker daglig for være CBE sitt problem, problemet er at hun glamoriserer vin og gjør det til noe dagligdags og at alkohol er skadelg vet vi. Mye av det som har blitt diskutert her er at noen mener de "kontinentale drikkevanene" , altså underforstått med at man drikker litt hver dag, ikke er usunt. Det største problemet, i mine øyne, er at CBE belønner seg med mat /pizza,men vin det kan drikkes ofte. For å spise pizza må man ha løpt en mil eller ha gjort noe spesielt. Mel er tross alt kjempe usunt,noe også barna må forstå. Vin der i mot kan drikkes i tide og utide. Hva signaliserer det liksom? 26
TøffeSnåkus Skrevet 20. januar 2018 #48710 Skrevet 20. januar 2018 2 timer siden, Mrs O'Donell skrev: Nei, det stemmer ikke. Man ser barna og kanskje litt glimt av profilen, ev bilder tatt på lang avstand. Man ser sjelden (eller aldri) barnas ansikt forfra Hvorfor svarer du ting som ikke er sant? Helt enig! Ikke sett ansiktene noen gang omtrent og vet knapt hvordan sist tilskuddet ser ut. Tullete å si 4
LilleSnupp Skrevet 20. januar 2018 #48711 Skrevet 20. januar 2018 5 timer siden, Tabris skrev: Jeg synes ikke det er et problem å inkludere alkohol som en del av hyggen. Jeg synes det er et problem om man ikke kan hygge seg uten. Så hvor går da grensen? Hver helg? Annen hver dag? Daglig? Par ganger i uka? 2
Gjest Zeitgeist Skrevet 20. januar 2018 #48712 Skrevet 20. januar 2018 CBE titulerer seg selv som en "influencer", altså påvirker. Hennes primære arbeidsoppgave er altså å påvirke folk - være seg å kjøpe ymse produkter og tjenester, samt følge den livsstilen som frontes på bloggen. Og det er her bl.a. vin-problematikken oppstår. Som påvirker følger det også med et ansvar. Et gammelt munnhell i journalistikken sier at man aldri kan undervurdere leserne sine godt nok. Det samme gjelder for bloggere. CBE kan simpelthen ikke gå ut ifra at samtlige av bloggens lesere er fornuftige nok til å la det bli med det ene vinglasset. Som påvirker kan hun ikke i det ene øyeblikket hevde at hun bare skriver ei nettdagbok, for i neste øyeblikk slå seg på brystet med "influencer"-tittelen og tilhørende reklame. Som påvirker er hun faktisk nødt til å stå til ansvar for hva hun presenterer på bloggen, deriblant også fronting av jevnlig og ukentlig alkoholkonsum. Det ironiske er at CBE selv ved flere anledninger har vedkjent seg å være en påvirker. Ergo er hun også klar over hvilken maktposisjon hun sitter i. Beklageligvis har hun ikke innsett hhv. vil hun ikke innse at med makt følger også et ansvar.
Tabris Skrevet 20. januar 2018 #48713 Skrevet 20. januar 2018 1 hour ago, Emilie112 said: Om CBE drikker daglig for være CBE sitt problem, problemet er at hun glamoriserer vin og gjør det til noe dagligdags og at alkohol er skadelg vet vi. Mye av det som har blitt diskutert her er at noen mener de "kontinentale drikkevanene" , altså underforstått med at man drikker litt hver dag, ikke er usunt. Det største problemet, i mine øyne, er at CBE belønner seg med mat /pizza,men vin det kan drikkes ofte. For å spise pizza må man ha løpt en mil eller ha gjort noe spesielt. Mel er tross alt kjempe usunt,noe også barna må forstå. Vin der i mot kan drikkes i tide og utide. Hva signaliserer det liksom? Jeg synes ikke det er problemfylt å fronte alkohol i hverdagen så lenge mengden ikke er så stor at det blir helseskadelig. 23 minutter siden, LilleSnupp said: Så hvor går da grensen? Hver helg? Annen hver dag? Daglig? Par ganger i uka? Det får vel være litt individuelt, men for meg går grensen når mengden er så stor at den er skadelig. NHIs retningslinjer er vel der greie å gå etter. https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/alkohol/alkohol-risikosoner/ 9
Kleenex Skrevet 20. januar 2018 #48714 Skrevet 20. januar 2018 3 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev: CBE titulerer seg selv som en "influencer", altså påvirker. Hennes primære arbeidsoppgave er altså å påvirke folk - være seg å kjøpe ymse produkter og tjenester, samt følge den livsstilen som frontes på bloggen. Og det er her bl.a. vin-problematikken oppstår. Som påvirker følger det også med et ansvar. Et gammelt munnhell i journalistikken sier at man aldri kan undervurdere leserne sine godt nok. Det samme gjelder for bloggere. CBE kan simpelthen ikke gå ut ifra at samtlige av bloggens lesere er fornuftige nok til å la det bli med det ene vinglasset. Som påvirker kan hun ikke i det ene øyeblikket hevde at hun bare skriver ei nettdagbok, for i neste øyeblikk slå seg på brystet med "influencer"-tittelen og tilhørende reklame. Som påvirker er hun faktisk nødt til å stå til ansvar for hva hun presenterer på bloggen, deriblant også fronting av jevnlig og ukentlig alkoholkonsum. Det ironiske er at CBE selv ved flere anledninger har vedkjent seg å være en påvirker. Ergo er hun også klar over hvilken maktposisjon hun sitter i. Beklageligvis har hun ikke innsett hhv. vil hun ikke innse at med makt følger også et ansvar. Spot on og takkskalduha! 8
Tabris Skrevet 20. januar 2018 #48715 Skrevet 20. januar 2018 1 minutt siden, Lafemmemauvaise said: CBE titulerer seg selv som en "influencer", altså påvirker. Hennes primære arbeidsoppgave er altså å påvirke folk - være seg å kjøpe ymse produkter og tjenester, samt følge den livsstilen som frontes på bloggen. Og det er her bl.a. vin-problematikken oppstår. Som påvirker følger det også med et ansvar. Et gammelt munnhell i journalistikken sier at man aldri kan undervurdere leserne sine godt nok. Det samme gjelder for bloggere. CBE kan simpelthen ikke gå ut ifra at samtlige av bloggens lesere er fornuftige nok til å la det bli med det ene vinglasset. Som påvirker kan hun ikke i det ene øyeblikket hevde at hun bare skriver ei nettdagbok, for i neste øyeblikk slå seg på brystet med "influencer"-tittelen og tilhørende reklame. Som påvirker er hun faktisk nødt til å stå til ansvar for hva hun presenterer på bloggen, deriblant også fronting av jevnlig og ukentlig alkoholkonsum. Det ironiske er at CBE selv ved flere anledninger har vedkjent seg å være en påvirker. Ergo er hun også klar over hvilken maktposisjon hun sitter i. Beklageligvis har hun ikke innsett hhv. vil hun ikke innse at med makt følger også et ansvar. Skal man tenke sånn, så kan man ikke blogge om noe. - Man kan ikke blogge om matoppskrifter eller sunt kosthold, fordi noen vil ikke være fornuftige og vil spise for mye/for lite. - Man kan ikke blogge om god trening, fordi noen vil ikke være fornuftige og trene for mye/feil/på en skadelig måte. - Man kan ikke blogge om ferie og reisemål, fordi noen vil ikke være fornuftige og ta opp forbrukslån for å reise på ferier de ikke har råd til. osv osv.... Så lenge det man selv blogger om er innenfor det som er sunt og ikke er helseskadelig (her: alkoholmengder), så kan man ikke ta ansvar for at noen vil overdrive eller gjøre noe for mye/for lite i forhold til det man selv gjør. Da kan man jo ikke skrive om noe. 18
Gjest Zeitgeist Skrevet 20. januar 2018 #48716 Skrevet 20. januar 2018 1 minutt siden, Tabris skrev: Skal man tenke sånn, så kan man ikke blogge om noe. - Man kan ikke blogge om matoppskrifter eller sunt kosthold, fordi noen vil ikke være fornuftige og vil spise for mye/for lite. - Man kan ikke blogge om god trening, fordi noen vil ikke være fornuftige og trene for mye/feil/på en skadelig måte. - Man kan ikke blogge om ferie og reisemål, fordi noen vil ikke være fornuftige og ta opp forbrukslån for å reise på ferier de ikke har råd til. osv osv.... Så lenge det man selv blogger om er innenfor det som er sunt og ikke er helseskadelig (her: alkoholmengder), så kan man ikke ta ansvar for at noen vil overdrive eller gjøre noe for mye/for lite i forhold til det man selv gjør. Da kan man jo ikke skrive om noe. Joda, man kan fortsatt blogge om mangt og meget. For å bruke CBEs egne ord: "Det er bare snakk om å finne en balanse". Men når det kommer til fronting av rusmidler, så er det faktisk lovt til å tenke seg om et par ganger før man trykker "Publiser"-knappen på bloggen. I tillegg er det i dette tilfellet snakk om to småbarnsforeldre som etter sigende begge konsumerer alkohol samtidig. Dette finner jeg ansvarsløst av to grunner: - ingen av foreldrene er edrue i tilfelle det skulle skje noe - det er en viss risiko for at begge foreldrene fortsatt har alkohol i blodet når de neste dag skal kjøre bil og levere barna i barnehagen
Emilie112 Skrevet 20. januar 2018 #48717 Skrevet 20. januar 2018 18 minutter siden, Tabris skrev: Jeg synes ikke det er problemfylt å fronte alkohol i hverdagen så lenge mengden ikke er så stor at det blir helseskadelig. Det får vel være litt individuelt, men for meg går grensen når mengden er så stor at den er skadelig. NHIs retningslinjer er vel der greie å gå etter. https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/alkohol/alkohol-risikosoner/ Så du tenker også at det er er fint forbildet å drikke vin jevnlig, men for all del ikke spis mel- for det er helseskadelig?? 8
Tabris Skrevet 20. januar 2018 #48718 Skrevet 20. januar 2018 1 minutt siden, Lafemmemauvaise said: Joda, man kan fortsatt blogge om mangt og meget. For å bruke CBEs egne ord: "Det er bare snakk om å finne en balanse". Men når det kommer til fronting av rusmidler, så er det faktisk lovt til å tenke seg om et par ganger før man trykker "Publiser"-knappen på bloggen. I tillegg er det i dette tilfellet snakk om to småbarnsforeldre som etter sigende begge konsumerer alkohol samtidig. Dette finner jeg ansvarsløst av to grunner: - ingen av foreldrene er edrue i tilfelle det skulle skje noe - det er en viss risiko for at begge foreldrene fortsatt har alkohol i blodet når de neste dag skal kjøre bil og levere barna i barnehagen "Fronting av rusmidler" høres temmelig dramatisk ut. Alkohol er lovlig og særdeles lite problematisk så lenge det konsumeres på en fornuftig måte i fornuftige mengder. Jeg har ikke sett noe annet enn at CBE gjør dette på bloggen. Det er mange foreldre som gjerne kan ta seg et glass øl/vin når barna sover, det er et valg hver enkelt må ta. Vi vet ingenting om hvordan de løser dette og hvilke eventuelle planer de har om noe skulle skje, så det blir bare ren spekulering. Enda grovere spekulering er det å si at det er en "viss risiko" for at de har alkohol i blodet når de leverer barna i barnehagen. Ett glass, til og med to-tre glass, vin kvelden før vil ha gått ut av kroppen lenge før morgentimene. 26
Tabris Skrevet 20. januar 2018 #48719 Skrevet 20. januar 2018 Just now, Emilie112 said: Så du tenker også at det er er fint forbildet å drikke vin jevnlig, men for all del ikke spis mel- for det er helseskadelig?? Hvorfor tror du at jeg tenker det? Jeg synes det er et fint forbilde å vise at man kan ta ett eller to glass vin og så stoppe der, at man kan nyte alkohol pga smaken og ikke for å bli full, og at man kan gjøre det i ikke-skadelige mengder. Jeg har aldri nevnt noe om kostholdstankene hennes, det er irrelevant for det jeg diskuterer. 20
Keaton Skrevet 20. januar 2018 #48720 Skrevet 20. januar 2018 14 minutter siden, Tabris skrev: Skal man tenke sånn, så kan man ikke blogge om noe. - Man kan ikke blogge om matoppskrifter eller sunt kosthold, fordi noen vil ikke være fornuftige og vil spise for mye/for lite. - Man kan ikke blogge om god trening, fordi noen vil ikke være fornuftige og trene for mye/feil/på en skadelig måte. - Man kan ikke blogge om ferie og reisemål, fordi noen vil ikke være fornuftige og ta opp forbrukslån for å reise på ferier de ikke har råd til. osv osv.... Så lenge det man selv blogger om er innenfor det som er sunt og ikke er helseskadelig (her: alkoholmengder), så kan man ikke ta ansvar for at noen vil overdrive eller gjøre noe for mye/for lite i forhold til det man selv gjør. Da kan man jo ikke skrive om noe. For noe tøys! Sammenligningene dine er helt ulogiske. Hverken mat, trening eller reiser må du være over 18 for å bruke, men hva om bloggere skriver at en sigarett noen ganger pr uke er «balanse»? Der har du en sammenligning du kan tenke over. 15
Fremhevede innlegg