Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Topptur skrev:

Jeg syns hun skal få kred for å lage til selskap til mini selv. Selv om det kan bli litt i overkant rosasøtt så er det kjekkere å se enn de gjennomkommersielle kjøpefestene de har hatt de siste merkedagene. Håper de skipper oversponsede kakebord også. 

Øh, javisst. Beundringsverdig av en gjennomsnittlig mamma å lage eget gjennomsnittlig selskap til sin høyst gjennomsnittlige ettåring... som kjent er ettårsdagen den dagen i livet de fleste av oss husker best.

Ja neida, så... Skulle solgt ungen sjæl, jeg, hadde jeg visst hva integritet går for nå til dags!

1 time siden, Amafalathiel skrev:

Men der er et unntak: Det er lov å kritisere kvinner som er uenige, uten at man selv blir en sånn kvinne som ikke unner andre kvinner friheten til å tenke selv. Tradisjonelle feminister som er opptatt av alle kvinners kår for eksemple, de trenger man ikke å heie på, for de er sånne som er andre kvinner verst. 

Ahhh, uenig! Der er ordet vi leter etter! Uenig! Heretter holder det ikke å følge med i samfunn og historie, lizm, for å forstå ulike ideologier og sånt. For det er jo bare en merkelapp, og så kan vi ha myntkast om hva de ulike retningene betyr egentlig, og hvis ingen blir enige så vinner de som har mest fyll i leppene! Nei, vent...? 

Før eller siden, nå som SoMe og blogging er gårsdagens nytt, må bloggerne velge om de vil bli MtM-versjonen eller omdefinere sitt virke til et fag de kan være stolte av. Her suser det i retning av det verre, og det er ikke rare forskjellen på å legge teppe toppløs og å strekke ut ribbeina på solseng på familieferie. Get over yourself. Vær gjerne en som tjener penger på kropp, fasade og barna, men ikke lat som noe annet. Vi er der hvor Kardashians’ integritet er mer intakt, og hvem vil leve med det?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
7 timer siden, Topptur skrev:

Jeg syns hun skal få kred for å lage til selskap til mini selv. Selv om det kan bli litt i overkant rosasøtt så er det kjekkere å se enn de gjennomkommersielle kjøpefestene de har hatt de siste merkedagene. Håper de skipper oversponsede kakebord også. 

Kred for å lage bursdag til sin egen 1-åring? Trodde det var det naturligste i verden for alle...

Uansett tror jeg du deler ut "kredden" litt for tidlig, hun sa vel at hun håpet å få bakt en kake selv, noe som tyder på at det leveranser på vei. Kaken de hentet i Oslo 4-5 dager før bursdagen til minsten skal vel også plukkes fram fra fryseren, for den så vi vel aldri noe til da hun ble pjusk.

Tipper frua sitt hovedbidrag til festen er mekke på disse treplankene i 2-3 dager, som skal bli en slags plansje av utsøkte bilder av mini. Samt å tømme en heliumtank for å fylle opp noen sponsede ballonger. 

Endret av Anonym90059005
  • Liker 35
Skrevet
1 time siden, Anonym90059005 skrev:

Kred for å lage bursdag til sin egen 1-åring? Trodde det var det naturligste i verden for alle...

Uansett tror jeg du deler ut "kredden" litt for tidlig, hun sa vel at hun håpet å få bakt en kake selv, noe som tyder på at det leveranser på vei. Kaken de hentet i Oslo 4-5 dager før bursdagen til minsten skal vel også plukkes fram fra fryseren, for den så vi vel aldri noe til da hun ble pjusk.

Tipper frua sitt hovedbidrag til festen er mekke på disse treplankene i 2-3 dager, som skal bli en slags plansje av utsøkte bilder av mini. Samt å tømme en heliumtank for å fylle opp noen sponsede ballonger. 

Jeg har til gode å se at hun har bakt en kake til noen av disse anledningene. Eller vent, kanskje den private cbe har gjort det. Det vi vi jo ikke noe om. 

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt den at hun håper hun får tid til å bake.

Når det gjelder trening så har hun jo uttalt at hun ser ikke problemet når lesere uttaler at de har ikke tid til å trene så mye som hun gjør, det er jo bare snakk om prioriteringer. Skulle tro det samme gjaldt det å bake til sin egen datter, det er jo også bare å prioritere..

• Liker 27
Skrevet (endret)

Såe, bursdagsvegg er det man må ha? Har såvidt sluttet å fnise av de blomsterveggene folk styrer med til bryllup, altså. Det er så mange nye behov man må fylle, behov som gjerne koster penger og som tar tid. Tid som vanlige kvinner ofte ikke har - eller tar, fordi det å dekorere en bursdagsvegg handler om nettopp dekor og staffasje, at bildene skal se nok PØNTA og STASJA ut - ingen skal ta deg på at du ikke investerer nok tid på ungene dine og alle ser at kakebaking er noe du outsourse. 

Tidkrevende aktiviteter som blomsterveggmekking, å få fikset falske negler eller satt på og dandert ekte hår fra fattige kvinner kan gjerne sees i sammenheng. 

Endret av Kollontaj
  • Liker 17
Skrevet
1 minutt siden, Kollontaj skrev:

Såe, bursdagsvegg er det man må ha? Har såvidt sluttet å fnise av de blomsterveggene folk styrer med til bryllup, altså. Det er så mange nye behov man må fylle, behov som gjerne koster penger og som tar tid. Tid som vanlige kvinner ofte ikke har - eller tar, fordi det å dekorere en bursdagsvegg handler om nettopp dekor og staffasje, at bildene skal se nok PØNTA og STASJA ut - ingen skal ta deg på at du ikke investerer nok tid på ungene dine og alle ser at kakebaking er noe du outsourse. 

Tidkrevende aktiviteter som blomsterveggmekking, å få fikset falske negler eller satt på og dandert ekte hår fra fattige kvinner kan gjerne sees i sammenheng. 

Jeg skjønner bare ikke hvorfor hun ikke bare kan bake den jævla kaken, og heller drite i det blomsterrælet hun synes er så viktig å få mekket på rett før bursdagen.

Skrevet (endret)
9 timer siden, Topptur skrev:

Jeg er enig i at det er forfriskende å se noen gode, gamle DIY-prosjekt på bloggen. Dette har jeg savnet. Man kan jo bli overveldet av hvor "over the top" hun velger å gjøre det, og man kan jo lure på om de små ikke er flotte nok i seg selv der de druknes i tyll og falske blomster, men godt å se at hun bruker kreativiteten sin til andre ting enn å fritolke diverse lovverk.

Hun kunne imidlertid ha droppet litt av blomsterbonanzaen og prioritert å lage en bursdagskake til sin lilles første bursdag. Hun lager mye god mat til oppskrift-onsdagene så hun klarer fint å lage en god kake også. Det handlet om prioriteringer, og om å ikke legge hver eneste begivenhet i familien ut på anbud til annonsørene. 

Endret av Ultiva
  • Liker 12
Skrevet
34 minutter siden, Anne B skrev:

Jeg har til gode å se at hun har bakt en kake til noen av disse anledningene.

Joda, en giga-Frozen-kake til (jegtrordetvar) treårsdag i fjor. Skal i rettferdighetens navn sies at det var en imponerende kake - om enn helt unødvendig for formålet.  

Signere ellers alt skrevet om kakebaking og prioriteringer. Skjønner heller ikke hvordan de kan trenge flere bilder av de jentene drukna i tyll, eføy, blomster og heliumballonger, etter de (grusomme) ettårsbildene. Blir sånn Find Willy-opplegg: "Hvor er ungen i all staffasjen?"

• Liker 14
Skrevet
39 minutter siden, Anne B skrev:

Jeg har til gode å se at hun har bakt en kake til noen av disse anledningene. Eller vent, kanskje den private cbe har gjort det. Det vi vi jo ikke noe om. 

Det er veldig merkelig å se hvordan selv den minste positive vri får massiv motstand her inne. (Sikter ikke til deg spesifikt her, men alle de som hiver seg på og med vilje misforstår innlegget mitt) 

Det er godt mulig at det kommer spons etterhvert, men skal vi ikke ta det om/når det kommer da? Enn så lenge vet vi at hun forbereder pynt selv, og det synes jeg er koselig, om hverken fantastisk eller unormalt! 

For å svare deg så vet jeg at Caroline og moren var oppe størstedelen av natten for å lage Elsakake til eldste til en bursdagsfeiring - rett skal være rett. 

Skrevet
29 minutter siden, nicecar skrev:

Jeg skjønner bare ikke hvorfor hun ikke bare kan bake den jævla kaken, og heller drite i det blomsterrælet hun synes er så viktig å få mekket på rett før bursdagen.

Det kan ikke være så enkelt som at hun liker å drive med pynt og stæsj og ikke er så glad i å bake? I andre familier er det helt innafor å ikke gjøre alt selv. 

Skrevet
13 minutter siden, Topptur skrev:

Det er veldig merkelig å se hvordan selv den minste positive vri får massiv motstand her inne. (Sikter ikke til deg spesifikt her, men alle de som hiver seg på og med vilje misforstår innlegget mitt) 

Det er godt mulig at det kommer spons etterhvert, men skal vi ikke ta det om/når det kommer da? Enn så lenge vet vi at hun forbereder pynt selv, og det synes jeg er koselig, om hverken fantastisk eller unormalt! 

For å svare deg så vet jeg at Caroline og moren var oppe størstedelen av natten for å lage Elsakake til eldste til en bursdagsfeiring - rett skal være rett. 

Er det kanskje fordi et barns 1 årsdag eller livet deres generelt ikke burde vært lagt ut på nett og gjort om til de voksnes levebrød?

Skrevet (endret)

Med fare for at dette blir sett på som spekulasjon da jeg tar det fra hukommelsen og ikke orker å lete opp linker og dokumentasjon:

Om jeg ikke husker helt feil var kakebordet i dåpen til eldste en blanding av kaker familien hadde bakt og noe var kjøpt/gitt/sponset (av Anne Brith?). 

Med andre ord, et helt normalt kakebord som de fleste har i høytidelige feiringer.

Dette var svar til de som mener hun/de ikke baker selv :)

Endret av minimymlen
Lagt til setning
Skrevet
18 minutter siden, fina skrev:

Joda, en giga-Frozen-kake til (jegtrordetvar) treårsdag i fjor. Skal i rettferdighetens navn sies at det var en imponerende kake - om enn helt unødvendig for formålet.

Jeg måtte google opp den kaken av nysgjerrighet, og det er da en helt vanlig «barbie kake» med elsa farger. Altså en kake der det står en babiedukke eller tilsvarende imidten, og så er kaken skjørtet, det finnes egne kakeformer til dette. Det er hverken en gigakake, eller unødvendig til formålet. De fleste jeg kjenner med jenter i barnehagealder har lagd noe tilsvarende de siste årene, vil du si til dem at det er unødvendig? Så lenget bursdagsbranet var fornøyd, kaken ble bakt for å glede og alle koste seg med å spise, så vil jeg si formålet med en kake er oppnådd. Å kritisere mor for feil ved foretaksdriften betyr ikke at man må kritisere alt hun gjøre bare fordi man kan.

• Liker 15
Skrevet
9 minutter siden, Anne B skrev:

Er det kanskje fordi et barns 1 årsdag eller livet deres generelt ikke burde vært lagt ut på nett og gjort om til de voksnes levebrød?

Selvsagt burde det ikke det!

Men det er det, og kommentaren min var ment for det innlegget hvor hun viser frem stæsjet. Skal man måtte ramse opp alt som ikke er bra om man våger seg på en positiv vri?

Skrevet (endret)
13 minutter siden, Anne B skrev:

Dette! Hvorfor i all verden deler de noe slik? Hvorfor kan de ikke ungene få vokse opp utenfor bloggen? Hvorfor utsetter de seg selv og ungene for kommentarer og synsing fra titusenvis av vilt fremmede? Hva tenker de på og med? De deler vilt og uhemmet og pålegger ansvaret for å ikke kommentere til de de deler med. Hva med å skjerme en bittelite ettåring fra titusenvis av helt ukjente folk? De vet ingenting om folk de deler dette med. Noen synes det er superspennende og går opp i disse ungene med liv og lyst, sender gaver og gratulasjoner og gråter rørt av pene bilder av barn de aldri har møtt og aldri vil få en relasjon til på nett. Noen er slemme. Noen skjønner at dette er en familie de ikke kjenner, andre har ikke sånne grenser. 

At de tør. At de vil. At de gidder. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 27
Skrevet
3 minutter siden, Topptur skrev:

Selvsagt burde det ikke det!

Men det er det, og kommentaren min var ment for det innlegget hvor hun viser frem stæsjet. Skal man måtte ramse opp alt som ikke er bra om man våger seg på en positiv vri?

Selvsagt ikke. Men det må være lov å være uenig med deg. For meg gjør det ikke saken noe bedre at hun hun stæsjer noe sjæl, når det innebefatter å krenke sine egne forsvarsløse unges privatliv. At hun er flink til å gjøre det pent er liksom ikke en formildende omstendighet. Det hun gjør, er helt forkastelig. (Altså blogger mange innlegg om ungens bursdag og om ungenes liv.)

har du sett filmen The Truman show? 

• Liker 14
Skrevet (endret)
16 minutter siden, Marissa skrev:

Jeg måtte google opp den kaken av nysgjerrighet, og det er da en helt vanlig «barbie kake» med elsa farger. Altså en kake der det står en babiedukke eller tilsvarende imidten, og så er kaken skjørtet, det finnes egne kakeformer til dette. Det er hverken en gigakake, eller unødvendig til formålet. De fleste jeg kjenner med jenter i barnehagealder har lagd noe tilsvarende de siste årene, vil du si til dem at det er unødvendig? Så lenget bursdagsbranet var fornøyd, kaken ble bakt for å glede og alle koste seg med å spise, så vil jeg si formålet med en kake er oppnådd. Å kritisere mor for feil ved foretaksdriften betyr ikke at man må kritisere alt hun gjøre bare fordi man kan.

Jeg er helt enig i at man ikke skal kritisere alt bare fordi man kan. Men jeg fatter virkelig ikke at man de kan synes at det er verdt prisen å blogge om eget liv i så stor grad at titusenvis av folk faktisk ser og vurderer kakene man laget til ungenes bursdag. Er det verdt millionen de tjener?

forøvrig mener jeg at når mor velger å publisere noe i bloggen som er foretaket, som hun lever av, så er også publiseringen av bursdagskaken en del av det de driver med. Velger hun å blogge det, er det en del av virksomheten. Jeg tar som en selvfølge at de har private SoMe-kanaler der de deler privatlivet sitt med sin nærmeste krets. Det er bloggeierens ansvar å holde det private privat. Det kan ikke være leserne som skal skjønne når noe er privat og når det ikke er det. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 12
Skrevet

Jeg blir helt svett av hvor mye som må gjøres før en ettårsdag. Kunstig eføy og roser i mengder. Vakre invitasjoner (som sendes i posten til tante og besteforeldre? Trodde slikt ble tatt over telefon?). Bildevegg. Dekorert babystol. Spesialbestilt body med matchende tutu-skjørt. Spesialbestilt smekke. Spesialbestilt krone. Kanskje kake (men jeg vil tro det kommer en sponset en, alltid greit å ha en i bakhånd!). 

Jeg gifter meg til neste år, og har selvsagt startet med planleggingen. Er det virkelig slik som dette? Trenger jeg virkelig en eller flere bildevegger, spesielt laget for vårt bryllup? Trenger jeg virkelig å dekorere min egen stol? Kan jeg ikke få det minst like fint med friske blomster på bordene og god mat og svigermors vetlagraut på kakebordet?

Når jeg ser bloggere generelt stelle i stand til fest må jeg virkelig ta meg selv i nakken, og sortere ut alt som er MÅ ha, og det som er VIL ha. I mine øyne er nesten alt vi ser hos CBE.no VIL ha. Koker man det ned til MÅ ha, ender vi opp med familie og venner, nytraktet kaffe og en kake eller to. 

CBE.no kan sier at familie er viktigst, men det er virkelig ikke det bloggen formidler. Familie er viktig, så lenge bildene er vakre!

• Liker 34
Skrevet

Forbruksbonanza. Viktig å lære ungene skikkelig sunne og bærekraftige forbruksmønstre fra de er små. 

• Liker 26
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...