Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Gjest Snøsøta
7 minutter siden, Atp skrev:

Husk at mange kan faktisk forandre meninger på 3 år.. Er virkelig det noe å ta opp? Ting som ble skrevet og sagt for så lenge siden. For å spørre deg da,,, hadde du samme synet om ting her i verden da du var 20 år og 25 år? 

Det er bare litt over to år siden hun argumenterte for klassesamfunnet Atp. Det er ikke så lenge siden at det er irrelevant, noe dumt man sa da man var ung. Det var da hun hadde kjøpt en dior-smokk til datteren sin. Hun er på det tidspunktet godt over 25, utdannet journalist og har drevet bloggen i mange år. På et tidspunkt må man bare droppe unnskyldningene og svare.

Endret av Snøsøta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

34 minutter siden, scrabble skrev:

En 30 åring som over et glass rødvin, hjemme i en privat stue - skal få forbeholde seg retten til å både mener rare ting, samt være tjukk i hue. Men en som vinner priser i livsstilsblogging og etter sigende skal være et forbilde for samfunnets unge - skal man forvente mer av ja. Til tider får jeg fnatt - av kombinasjonen "jeg vil ha alt - men jeg yter tilbake det som passer meg...." 

Ja, bare for å presisere det, så var det i kraft av å være blogger, ikke som 30-åring eller hvermannsen, jeg mente at hun kom til å drite seg ut, eller som man forventer mer av. Og det handler jo heller ikke om å forbeholde seg retten til å mene (rare) ting, men heller om å skaffe seg et minimum av oversikt over temaene man uttaler seg om. Det å være lesverdig eller seriøs, som en blogger som vil uttale seg om samfunn, eller som skriver offentlige bidrag til samfunnsdebatten, krever mer enn "jeg mener dette, sånn er det".

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Søgni skrev:

Ja, bare for å presisere det, så var det i kraft av å være blogger, ikke som 30-åring eller hvermannsen, jeg mente at hun kom til å drite seg ut, eller som man forventer mer av. Og det handler jo heller ikke om å forbeholde seg retten til å mene (rare) ting, men heller om å skaffe seg et minimum av oversikt over temaene man uttaler seg om. Det å være lesverdig eller seriøs, som en blogger som vil uttale seg om samfunn, eller som skriver offentlige bidrag til samfunnsdebatten, krever mer enn "jeg mener dette, sånn er det".

Helt med deg :-) :D

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Atp skrev:

Husk at mange kan faktisk forandre meninger på 3 år.. Er virkelig det noe å ta opp? Ting som ble skrevet og sagt for så lenge siden. For å spørre deg da,,, hadde du samme synet om ting her i verden da du var 20 år og 25 år? 

Det kan jeg si med sikkerhet, jeg hadde samme samfunnssyn på videregående og gjennom studiene som jeg har i dag. Og det er mye mer enn 5 år siden. 

Det et ingenting som tyder på at hun/de har utviklet seg faglig eller forandret meninger på disse årene, hvorfor skulle de det? De har ikke studert samfunnsfaglige emner, politikk eller andre fag som kan bidra til et mindre egosentrisk og etnosentrisk syn på samfunnet og verden enn det som fremkommer her. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Atp skrev:

Selvfølgelig kan man forandre menninger, men vi andre er gjerne voksne nok til å se at vi hadde feil og at vi har endret oss. Vi bruker ikke en fanbasen til å skrike og hoie "hatere" til alle som stiller spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Atp skrev:

Det har vel formodningen mot seg at voksne folk endrer politisk grunnsyn og livsanskuelse på to år. Og ja, det er to år, ikke tre eller fem som du prøver å vri det til. Særlig når alt de sier og alt de gjør støtter opp under antagelsen om at de er de samme idag som for to år siden. Kan jeg i samme slengen henlede oppmerksomheten mot julegaveinnlegget her forleden, der debatten i kommentarfeltet gikk i det samme som i diorsmokkinnlegget, og dette endte med at de stengte kommentarfeltet for folk som er uenige.

Så har de endret seg på to år? Jeg tipper nei.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Snøsøta skrev:

Hun utdyper videre at hun synes det er fint at vi er ulike og at foreldre bør heller lære (fattige) barn at noen har mer enn dem: http://imgur.com/iHvxTPk

I fortsettelsen av diskusjonen tar selvsagt LKE over for å forklare hva hun mener. Jeg gleder meg til en samfunnsengasjert CBE jeg :)

Endret av Bootybuilder
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Atp skrev:

Nei vet du hva. Dette er knapt to år siden. Hun var godt voksen på dette tidspunktet! Det å skylde på at man var ung og dum er ikke god nok unnskyldning her! Hun burde vite bedre enn å skrive slike usympatiske og lite reflekterende ting. Dette viser at hun har vært ekstremt beskyttet i oppveksten, og ikke klarer å ta innover seg hvilke mennesker et samfunn består av og hva slags utfordringer folk har. Og sitte å si at "fattige" folk ikke har tatt smarte valg og ikke har jobbet hardt nok er noe av det mest nedverdigende jeg har lest! Jeg har selv god økonomi. Men slik har det ikke alltid vært. Jeg har vokst opp med en mor som var alene med meg og min søster, det var ikke alltid god råd hjemme. Hun måtte snu på krona for å få endene til å møtes da hun ble skilt. Hun hadde tre jobber, jobba døgnet rundt! Så nei, det at "fattige" mennesker ikke jobber hardt nok viser hvor lite samfunns reflektert hun er. Jeg er ganske sjokkert! Nå før jul har jeg hjulpet til med å samle inn og kjøre ut mat og gaver til familier som sliter økonomisk. Hadde ikke falt meg inn å sitte å si at disse familiene ikke har tatt smarte nok valg og ikke har jobbet hardt nok kun fordi de sliter økonomisk. Det er så mange ting som gjør at folk havner i ulike økonomiske situasjoner, man kan miste jobben, bli langvarig syk (ja Norge gratulerer deg ikke om du blir rammet av kreft feks), bli skilt, osv. Ja det vil alltid være folk som har mer, men å jevne ut forskjellene i et av verdens rikeste land hadde ikke gjort noenting! Det handler om å tenke lenger enn sin egen nesetipp. Det handler om å sette seg inn i andres situasjon, å være samfunns reflektert. Reflektere over hva ting faktisk koster, og hva ulike yrker og jobber har av gjennomsnittslønn. Men det er vel lett å si at man er for klasseskiller når man sitter på toppen og kan forsyne seg godt av melposen selv.

Endret av Bootybuilder
  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Amafalathiel skrev:

Det har vel formodningen mot seg at voksne folk endrer politisk grunnsyn og livsanskuelse på to år. Og ja, det er to år, ikke tre eller fem som du prøver å vri det til. Særlig når alt de sier og alt de gjør støtter opp under antagelsen om at de er de samme idag som for to år siden. Kan jeg i samme slengen henlede oppmerksomheten mot julegaveinnlegget her forleden, der debatten i kommentarfeltet gikk i det samme som i diorsmokkinnlegget, og dette endte med at de stengte kommentarfeltet for folk som er uenige.

Så har de endret seg på to år? Jeg tipper nei.

Det julegave innlegget viser tydelig at de ikke har endret synspunkt, eller blitt mer reflekterte. De forsto heller ikke at det ikke var gavene det handla om, men signalene og fokuset det sender ut. Eller de ville ikke forstå. 

Endret av Bootybuilder
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
22 minutter siden, Bootybuilder skrev:

Nei vet du hva. Dette er knapt to år siden. Hun var godt voksen på dette tidspunktet! Det å skylde på at man var ung og dum er ikke god nok unnskyldning her! Hun burde vite bedre enn å skrive slike usympatiske og lite reflekterende ting. Dette viser at hun har vært ekstremt beskyttet i oppveksten, og ikke klarer å ta innover seg hvilke mennesker et samfunn består av og hva slags utfordringer folk har. Og sitte å si at "fattige" folk ikke har tatt smarte valg og ikke har jobbet hardt nok er noe av det mest nedverdigende jeg har lest! Jeg har selv god økonomi. Men slik har det ikke alltid vært. Jeg har vokst opp med en mor som var alene med meg og min søster, det var ikke alltid god råd hjemme. Hun måtte snu på krona for å få endene til å møtes da hun ble skilt. Hun hadde tre jobber, jobba døgnet rundt! Så nei, det at "fattige" mennesker ikke jobber hardt nok viser hvor lite samfunns reflektert hun er. Jeg er ganske sjokkert! Nå før jul har jeg hjulpet til med å samle inn og kjøre ut mat og gaver til familier som sliter økonomisk. Hadde ikke falt meg inn å sitte å si at disse familiene ikke har tatt smarte nok valg og ikke har jobbet hardt nok kun fordi de sliter økonomisk. Det er så mange ting som gjør at folk havner i ulike økonomiske situasjoner, man kan miste jobben, bli langvarig syk (ja Norge gratulerer deg ikke om du blir rammet av kreft feks), bli skilt, osv. Ja det vil alltid være folk som har mer, men å jevne ut forskjellene i et av verdens rikeste land hadde ikke gjort noenting! Det handler om å tenke lenger enn sin egen nesetipp. Det handler om å sette seg inn i andres situasjon, å være samfunns reflektert. Reflektere over hva ting faktisk koster, og hva ulike yrker og jobber har av gjennomsnittslønn. Men det er vel lett å si at man er for klasseskiller når man sitter på toppen og kan forsyne seg godt av melposen selv.

Jeg tror CBE hadde en helt normal oppvekst. Men jeg er ganske sikker på at det gjør noe med en person når man daglig mottar hovedsaklig berømmelse fra vilt ukjente personer om hver minste ting, hvordan man ser ut, osv. Og dette over år. 

Hvor mange av mine meddebattanter opplever at dere får ti komplimenter hver dag? Fem komplimenter? Og hvor mange komplimenter mottar dere fra fremmede? 

Man vet at mobbing setter spor, så hvorfor skulle ikke det samme gjelde for overdoser av komplimenter og beundring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kommentarfelt-fokuset over siden det nå slippes inn alt mulig gørr der, Caroline? Tenker på i innlegget gressenke hvor det er godkjent 11 tilsvar til en kommentar om ull, eller går disse 11 svarene under kategorien konstruktiv kritikk til vedkommende?

Endret av LilleSnupp
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Snøsøta skrev:

Det er bare litt over to år siden hun argumenterte for klassesamfunnet Atp. Det er ikke så lenge siden at det er irrelevant, noe dumt man sa da man var ung. Det var da hun hadde kjøpt en dior-smokk til datteren sin. Hun er på det tidspunktet godt over 25, utdannet journalist og har drevet bloggen i mange år. På et tidspunkt må man bare droppe unnskyldningene og svare.

Endret av Atp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CBE godkjenner her en kommentar, der en leser får lov til å kalle andre for "geit" og "patetiske nettroll", jfr.  http://carolinebergeriksen.no/2016/01/18/gressenke-3/comment-page-1/#comment-1736440 / skjermbilde: http://imgur.com/jetgjmQ , Har de helt glemt blogginnlegget vedr. at de vil sile ut søppelkommentarer, jfr. http://carolinebergeriksen.no/2015/12/30/kommentarfeltproblematikk/ ? 

For meg fremstår godkjenning av slike kommentarer som useriøst, men hvis det er slikt de ønsker på bloggen, så trenger de ikke å skrive "sutreinnlegg" om "kommentarfeltproblematikk". Da legger de opp til en tone som de fortjener....

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Butternut skrev:

WOW takk, haha! 😁mange her er mestere i å grave opp gammel info får en si.

Endret av Atp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
18 timer siden, Atp skrev:

Har god tid om dagen vet du.. Blir spennende og se hvor langt tilbake i tid vi får hostet opp noe dumt.

nå er vi på 2 år og 4 Mnd

Du oppkonstruerte en problemstilling om at CBEs kommentarer om klasseskiller var "3-5" år gamle, og antydet at det måtte settes på kontoen for ting man sier når man er yngre, men angrer på når man blir mer moden. Du fikk flere svar, alle skikkelige og velbegrunnede, og ingen ufine. Bare saklige motargumenter mot forklaringsmodellen du skisserte.

Innlegg ryddet for persondebatt

Nordvesta, mod.

Endret av Nordvesta
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Arrester meg gjerne, men uttalte ikke CBE at da kommentarfuskeriet ble avslørt at hun akkurat der og da gjerne skulle ha byttet plass med hvem som helst, ja sågar med kassadama på Spar? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Atp skrev:

Har god tid om dagen vet du.. Blir spennende og se hvor langt tilbake i tid vi får hostet opp noe dumt.

nå er vi på 2 år og 4 Mnd

De har liksom blitt nye mennesker med nye holdninger og ny kunnskap på to år, mener du? Kan du forklare hva det kan skyldes? At de automatisk blir mer kunnskapsrike og reflekterte av fotballspilling og blogging om klær og kaffe? Akkurat det samme som de drev med i årene før, altså. Besynderlig.

Bra du er enig i at eksemplene på kunnskapsnivået var dumme, i det minste. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så merkelig med en blogg i en persons navn (CBE), også vet man aldri om det er en annen som egentlig  (LKE) svarer...? Det er jo like relevant at ektemann/ daglug leder svarer i hennes navn, som st de leier inn en freelancer som kan svare. Plutselig en dag er alle innlegg skrevet av Linda Olsen uten at leserne vet noe som helst.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...