Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Leste artikkelen og så på bildet av FF som er under artikkelen.

Jeg er glad hun ser mer sunn ut nå enn den gang.

Helt enig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsvarer det ikke, men skjønner likevel hvorfor de prøver å unngå å merke en del. Om alt hadde vært korrekt merket, ville jo så godt som hvert eneste innlegg gått for å være annonse. Det er ille.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg blir forbanna på, er hvor LK gikk ut i media (http://www.kjendis.no/2009/11/08/kjendis/beyonce/fotball/slanking/8918510/) og fortalte at Beyonce er MINST 15 kg for tung. Dette har jeg skrevet UTALLIGE kommentarer om, om hun kan kommentere utsagnet hans. Men disse kommentarene blir ALDRI godkjent. Det gjør meg rett og slett forbanna egentlig.

Elsker bildet de bruker av LK der 😂

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsvarer det ikke, men skjønner likevel hvorfor de prøver å unngå å merke en del. Om alt hadde vært korrekt merket, ville jo så godt som hvert eneste innlegg gått for å være annonse. Det er ille.

:klo:

Er det så mye bedre at omtrent alle innlegg som ikke er merket reklame faktisk er skjult reklame, og dermed brudd på markedsføringsloven? Er ikke det som virkelig er ille her at paret ser ut til å være avhengig av å bryte loven for å få butikken sin til å bære seg, evt sikre en inntjening de er fornøyde med?

Endret av Aricia
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår du andre yrkesgrupper som driter i å følge satte retningslinjer, lover og regler fordi at det ikke passer dem?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klo:

Er det så mye bedre at omtrent alle innlegg som ikke er merket reklame faktisk er skjult reklame, og dermed brudd på markedsføringsloven? Er ikke det som virkelig er ille her at paret ser ut til å være avhengig av å bryte loven for å få butikken sin til å bære seg, evt sikre en inntjening de er fornøyde med?

Oi, nå misforstår du. Jeg mente overhodet ikke at det er greit, tvert imot. Jeg mente at det er ille at omtrent alle innlegg inneholder en form for reklame, og at jeg skjønner hvorfor de prøver å "skjule" det. Nevnte ingenting at dette er OK.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe forskjell på en rosablogg og reklamepausen på tv. Problemet kommer når man ikke vet at begge har samme mål og hensikter.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

Om det er sponset/betalt for/noe de tjene penger på skal det merkes.

Om det da plager dem at 90% av innleggene må merkes får de heller revurdere hvordan de tjener pengene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er sponset/betalt for/noe de tjene penger på skal det merkes.

Om det da plager dem at 90% av innleggene må merkes får de heller revurdere hvordan de tjener pengene sine.

Dette er jeg klar over, og hadde du lest innlegget ville du skjønt at jeg ikke forsvarer CBE. Jeg tenker CBE og mannen skjønner selv at en altfor stort prosent innlegg inneholder reklame, og derfor prøver å skjule dette faktum. Og selvsagt er ikke det greit. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg klar over, og hadde du lest innlegget ville du skjønt at jeg ikke forsvarer CBE. Jeg tenker CBE og mannen skjønner selv at en altfor stort prosent innlegg inneholder reklame, og derfor prøver å skjule dette faktum. Og selvsagt er ikke det greit. 

Takk for presisering.

Innlegget ditt kunne tolkes som at det du syntes var ille var at det skulle bli mer synlig at nesten alle innlegg i bloggen var reklame, og at du derfor kunne forstå at bedriften vil merke minst mulig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at dette er årsaken til at bloggbransjen reagerte så negativt på utspillet fra forbrukerombudet i sommer. Og jeg tenker også at det er hele grunnlaget for rosabloggingen, det at man skjuler reklamen slik man gjør. Dette er grunnen til at jeg er så skeptisk til denne bransjen og engasjerer meg i denne tråden. Bloggerne gir seg ut for å være våre hyggelige skravlevenninner som viser frem hus og hem og klær og utstyr og barn og mann og resten av livet sitt for å få kred nok til å kunne selge produkter. Folk er skeptiske til reklame i magasiner, men tar anbefalinger fra favorittbloggeren på alvor og løper og kjøper når noe blir anbefalt.

Forbrukerombudet engasjerer seg i denne saken fordi dette er ulovlig markedsføring, bloggerne utfordrer reglene fordi de utfordrer hele livsgrunnlaget deres. Og vi som sitter på forum og er kritiske, opplever igjen og igjen og igjen av folk som synes CBE er søt og flink synes vi er slemme som ikke bare kan la henne være i fred. Hun er jo bare en søt jente med en søt baby og et fint hus og en kjekk mann og hvorfor må vi plage henne, egentlig, hva har hun gjort oss, liksom?

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en blogger handler det om å bli headhuntet. Et eksempel kan være med Lindex eller Gina tricot. Bloggeren er plutselig veldig opptatt av å kle seg i klær fra disse butikkene og gi mye positivt omtale om klærne på bloggen. Bloggeren ønsker å bli sett i disse klærne av de PR-ansvarlige for bedriftene og få spørsmål av dem om samarbeid. Er jo slik det har blitt til med samarbeid med Nelly, Asos, getinspired, boozt osv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke hvorfor bloggere ikke ønsker å følge regelverket for merking av reklame. Hadde dette vært jobben min hadde jeg vært veldig nøye med det, før hver publisering. Tenk så mye kritikk og spørsmål i kommentarfeltet de kunne vært spart for! Dårlig merking fremstår bare som useriøst, særlig med det fokuset man har på dette nå.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor bloggere ikke ønsker å følge regelverket for merking av reklame. Hadde dette vært jobben min hadde jeg vært veldig nøye med det, før hver publisering. Tenk så mye kritikk og spørsmål i kommentarfeltet de kunne vært spart for! Dårlig merking fremstår bare som useriøst, særlig med det fokuset man har på dette nå.

Det er nok pga de vil tape troverdigheten når lesere ser at så og si alt de har og anbefaler er sponset og ikke kjøpt pga det virkelig er noe de liker og som de vil anbefale videre. Lettere å "gå fem på" å kjøpe produktet hvis de tror det er "venninnen" som anbefaler det kontra at bloggeren er kjøpt og betalt for å anbefale det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hold the door

Enig.

Forbrukerombudet har i flere år veiledet, fulgt opp og vært "rådgiver" for bloggere. De har utarbeidet en veiledning for å hjelpe bloggerne med å følge markedsføringsloven. Jeg synes det fremstår respektløst, arrogant og useriøst når bloggere ikke engang gidder å følge den, men i stedet virker det som om de velger å tolke lover og regler på sin egen måte til sin egen fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...