Gå til innhold

Hvorfor er et multikulturelt samfunn bra?

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fremdeles klarer du ikke å svare på den påstanden hvorfor de skal forenes?

DE KAN GLATT SAMMEKSISTERE VED SIDEN AV HVERANDRE! NORSK LOV REGJERER UANSETT!

Fikk du det nå med deg?

Anonymkode: e1b09...576

Uansett hvor stor skrift du bruker så har Malmø og andre innvandrertette områder i Sverige motbevist at det alltid vil være slik.

Anonymkode: 9732d...739

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
35 minutter siden, Klossmajor skrev:

Folk som hyler ut som en liten unge slik du gjør, gjør så av mangel på gode argumenter. Det er en oppførsel som knapt hører hjemme i barnehagen.

Jeg svarer deg rasjonelt og grundig på det du spurte om. Hvis du ikke evner å forstå såpass har du et problem med å ta til deg og behandle informasjon. At du kaller meg politikerspire tyder bare på at du føler deg retorisk underlegen.

Det er jo fordi du svarer som en liten unge, så måtte jeg senke ned til ditt nivå.

Fremdeles har du ikke svart og nå gidder jeg ikke mer. Du gjør hva som helst for ikke å skjønne at religioner kan fint leve sammen side om side her i landet, siden vi har religionsfrihet.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett hvor stor skrift du bruker så har Malmø og andre innvandrertette områder i Sverige motbevist at det alltid vil være slik.

Har de forandret grunnloven i Malmø?

Skrevet
17 timer siden, Mari Y skrev:

Men så har du vel et problem med motsatt fortegn? At enkelte samfunn fra Midtøsten og Afrika f eks er veldig intollerante når det kommer til f eks homofili? Som i Uganda, der det ble foreslått døden for homofili. Om jeg ikke husker feil, var det mange som gav støtte til denne loven. Nei, det er ikke et muslimsk land, men tør nok påstå at tom dette er ganske intollerant etter Vestlige standarder. Det fremstår i hvert fall for meg som at homofili ikke er veldig godtatt hverken i Midtøsten eller i Afrika. 

Det er her vår påvirkningskraft er en god ting. Jo mer vestlig kultur sprer seg, dess mindre undertrykking av homofile blir det, f.eks. Det er ikke alt ved vår kultur som er bra, men i det store og hele er den overlegen de fleste andre, i alle fall når det gjelder likestilling. De som kommer hit fra andre land får lov å ta med seg store deler av sin kultur, men selvsag tikke æresdrap og slik dritt.

Det vil selvsagt bli gnisninger, men stort sett synes jeg norsk kultur har klart seg bra, og blitt beriket, av å møte så mange andre kulturer.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har grunnloven (og andre svenske lover) å si når de som bor der driter i dem og de som skal håndheve dem ikke tør å være der?

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synd det er for seint å gjøre noe når det er bevist over enhver tvil at det er skadelig, slik de har gjort i Sverige nå. Da har alle fått pass og stemmerett, og det er ingen vei tilbake. "Debatten" du er så glad i driter de i.

Hvordan er det bevist og hvordan er det skadelig?

Skrevet
Akkurat nå, linsejesus skrev:

Hvordan er det bevist og hvordan er det skadelig?

Hvis du har noen som helst kunnskap om hva som skjer der holder det å si Malmø, og hvis ikke må du ha hodet så langt nede i sanden for å unngå kunnskap om det at det ikke har noe å si hva jeg skriver.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har noen som helst kunnskap om hva som skjer der holder det å si Malmø, og hvis ikke må du ha hodet så langt nede i sanden for å unngå kunnskap om det at det ikke har noe å si hva jeg skriver.

Jeg vet praktisk talt ingenting om hva som skjer i Sverige, så "Malmö" sier meg ikke stort.

Men jeg regner med at det handler om muslimsk eller arabisk kultur som er på kant med svensk kultur og lovverk. Da vet vi i så fall at å blande den kulturen med svensk kultur i Malmö ikke funker. Om det samme gjelder f.eks for Sarpsborg må jeg ha et større grunnlag for å si noe om, og enda mer hvis jeg skal kunne slå fast at multikluturalisme i seg selv er bevist å være skadelig. Så jeg tenkte egentlig mest på forskning eller gode og troverdige analyser.

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo fordi du svarer som en liten unge, så måtte jeg senke ned til ditt nivå.

Fremdeles har du ikke svart og nå gidder jeg ikke mer. Du gjør hva som helst for ikke å skjønne at religioner kan fint leve sammen side om side her i landet, siden vi har religionsfrihet.

Du fortsetter jo bare med samme type barnehageretorikk. Når du presterer å skrike ut med enorme blokkbokstaver og attpåtil nærmest innrømmer at du føler deg underlegen ved å kalle meg politikerspire på bakgrunn av hvordan jeg ordlegger meg, møter du deg selv i døra til gagns med det første avsnittet i denne kommentaren din. Tror du ærlig talt det er noen som tar deg seriøst slik du svarer for deg? Du hyler og skriker og du serverer avsporinger og stråmannsargumentasjon fordi du ikke evner argumentere for deg. Det er ingen som respekterer den type oppførsel.

Jeg har svart deg ganske grundig. At du ikke forstår det, tolker jeg som at forstanden din ikke strekker til. De abrahamittiske religionene kan kun eksistere i veldig begrenset form i et samfunn som vårt. De er nødt til å finne en plass innad i vårt norskkulturelle samfunn hvor de ikke går på tvers av de lover, normer og regler vårt samfunn er innrettet etter. Hvis islam ikke innretter seg, vil muslimer fortsette å være uglesett av en veldig stor andel av befolkningen. Det er ikke heldig for noen i det lange løp. Hva gjelder religionsfrihet handler den like mye om ens rett til frihet fra andres religionsutøvelse som ens rett til å tro på en guddommelighet etter eget forgodtbefinnende.

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I deler av Malmø er de tilsynelatende godt på vei. Hvis en befolkning ikke respekterer loven og politiet ikke er i stand til å håndheve lovens bestemmelser i området denne befolkningen bor, er ikke grunnloven verdt stort mer enn papiret det er skrevet på.

Skrevet
41 minutter siden, linsejesus skrev:

Jeg vet praktisk talt ingenting om hva som skjer i Sverige, så "Malmö" sier meg ikke stort.

Men jeg regner med at det handler om muslimsk eller arabisk kultur som er på kant med svensk kultur og lovverk. Da vet vi i så fall at å blande den kulturen med svensk kultur i Malmö ikke funker. Om det samme gjelder f.eks for Sarpsborg må jeg ha et større grunnlag for å si noe om, og enda mer hvis jeg skal kunne slå fast at multikluturalisme i seg selv er bevist å være skadelig. Så jeg tenkte egentlig mest på forskning eller gode og troverdige analyser.

Og i mellomtiden bør vi bare kjøre på og håpe på det beste, slik de gjorde i Sverige?

• Liker 1
Skrevet
På 19. januar 2017 den 17.27, AnonymBruker skrev:

Jeg har problemer med å forstå hvorfor mennesker skal flytte  seg til andre siden av jorden, når deres forfedre ikke var ment til å være der? Jeg er ikke rasist, trenger bare hjelp til å forstå hvorfor et multikulturelt samfunn er så fantastisk. Det som skjer i andre land er vel deres problem? Vi kan jo ikke redde alle... Høres jeg helt syk ut nå? Eller har noen samme tanker?

Anonymkode: 0bf15...996

Så du synes vi alle sammen burde flytte " hjem" til Afrika igjen?

Når skal vi flytte de som har lurt seg inn i USA gjennom de siste 500 år? De som har flyttet til Spania, Thailand o.l.? 

I Norge har folkeslag flyttet inn i området og ut igjen for å finne nytt land. Bare les deg litt opp på folkevandringer. 

Folk har flyttet lange avstander i tusenvis av år.  Dersom jeg går 1000 -1500år tilbake, så bodde mine forfedre følgende steder, som jeg vet om: Norge, Sverige, Danmark, Orknøyene,  England, Russland, Ukraina, Polen, Armenia, Tyskland, Ungarn, Byzants, Irak, områdene rundt Afghanistan, Frankrike, Hellas, Egypt, Syria. 

DNAtypen min, peker på at jeg har en formor som bodde i Marokko for maks 7000 år siden. Den har selvfølgelig utviklet seg i forskjellige undergrupper siden forfedrene bodde der, men det er fortsatt slik at den er veldig sjelden her til lands, enda. Min undergruppe"  finnes kun registrert hos nordmenn og utvandrede nordmenn, som er etterkommere etter to damer ( antagelig søstre) fra et lite sted i nord.  

Burde jeg flyttes til Marokko? Jeg skal jo ha en del egenskaper på kromosompar 22 som gjør at jeg enda er egnet til å bo der. 

Eller burde min slekt samle seg med de som deler flest like genmutasjoner med oss og som regnes som mulige Sephardiske jøder? Betyr dette at vi skal flytte tilbake til den iberiske halvøy,Israel  eller til Libanon?  

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og i mellomtiden bør vi bare kjøre på og håpe på det beste, slik de gjorde i Sverige?

Som sagt vet jeg ikke så mye om hvordan det er i Malmö eller Sverige forøvrig. Hva mener du med å "kjøre på?"

Multikultur er kjent fra andre land også, USA f.eks. Jeg skjønner selvsagt at ikke alle kulturer kan leves ut side om side, men jeg kan ikke dermed trekke slutningen at å ha flere kulturer på samme sted i seg selv er skadelig. Norsk kultur rommer jo også alt fra anarkistene på Blitz til sossene på Operaen uten at noen av dem tar skade av det.

Skrevet (endret)
1 time siden, absinthia skrev:

I Norge har folkeslag flyttet inn i området og ut igjen for å finne nytt land. Bare les deg litt opp på folkevandringer. 

Jeg er veldig enig i budskapet i kommentaren din. Samtidig kan det gi inntrykk av at folk har vært mer mobile enn hva de antakelig har vært. Norge var nok ikke nødvendigvis så voldsomt berørt av folkevandringene som først og fremst utspant seg på kontinentet. Gjennom norsk historisk tid har ikke Norge opplevd den helt store tilflyttingen før nylig, og den som har forekommet tidligere har stort sett vært fra våre aller nærmeste områder. Gjennom slektningers forskning sitter jeg selv med en slektsdatabase på over 16 000 personer fra flere hundre år tilbake i tid og nesten alle er fra den sørlige halvdelen av Norge. Det har lurt seg inn en del innvandrere, men de er med få unntak bare dansker og svensker. De få unntakene er fra Nederland, Tyskland, Polen og Tsjekkia. Pussig nok ingen fra de britiske øyer. Jeg tror ikke min slektsbakgrunn skiller seg så veldig fra de fleste andre nordmenns, kanskje bortsett fra mangel på britiske forfedre. Men hva jeg vil fram til er at inntil nylig har vi vært et land av utvandrere i langt større grad enn innvandrere. Mange har nok levd ganske så isolert her oppe i små bygdesamfunn i mange generasjoner. 

Beklager avsporingen fra temaet ellers.

Endret av Klossmajor
  • Liker 1
Skrevet
På 19.1.2017 den 17.27, AnonymBruker skrev:

Jeg har problemer med å forstå hvorfor mennesker skal flytte  seg til andre siden av jorden, når deres forfedre ikke var ment til å være der? Jeg er ikke rasist, trenger bare hjelp til å forstå hvorfor et multikulturelt samfunn er så fantastisk. Det som skjer i andre land er vel deres problem? Vi kan jo ikke redde alle... Høres jeg helt syk ut nå? Eller har noen samme tanker?

Fordi idyll og boble.

Anonymkode: cfebb...884

Skrevet
På Thursday, January 19, 2017 den 17.27, AnonymBruker skrev:

Vel, ts: du kommer jo ikke herfra. Så det at du (og jeg) er her, i Norge, i 2017, er en direkte konsekvens av dette multikulturelle samfunnet. Akkurat sånn som hjulet, den industrielle revolusjon og opprinnelsen av telekommunikasjon er en direkte konsekvens av dette med multikulturelt. 

For all del: du kan mene det er negativt. Og at ting var bedre før. Men tenk gjennom det først, bare. Ville du likt en ikke-multilulturell jordhytte bedre? :klo:  

Anonymkode: 15797...c36

Skrevet

Den indistruelle revolusjonen var en krise. Fra kvalitet til kvantitet. Gradvis gått fra naturens forbindelse til teknologien - som fratar oss all kontakt med oss selv.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, ts: du kommer jo ikke herfra. Så det at du (og jeg) er her, i Norge, i 2017, er en direkte konsekvens av dette multikulturelle samfunnet. Akkurat sånn som hjulet, den industrielle revolusjon og opprinnelsen av telekommunikasjon er en direkte konsekvens av dette med multikulturelt. 

For all del: du kan mene det er negativt. Og at ting var bedre før. Men tenk gjennom det først, bare. Ville du likt en ikke-multilulturell jordhytte bedre? :klo:  

Det som var før var resultat av slitsom og karrig tilværelse. Realistisk tilnærmermelse. Nød lærer naken kvinne å spinne. Nå lever vi i sus og dus, hvilke konklusjoner kan vi komme frem til i det hele tatt? Det er en illusjon og forblir en illusjon. Det ser bra ut på papiret.

Nå lever vi altså på på fruktene av de forrige generasjonene - og tror vi har fått til til - helt av oss selv. Det bare datt ned i fanget vårt - fra himmelen, eller noe slikt. Må være så jævla deilig å befinne seg i den virkeligheten. Lurer på hvordan det ser ut der. Jeg fikk aldri muligheten til å befinne meg i en lykkelig boble hvor multikultur eksisterer.

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, i religiøs godtro bør vi gjøre det.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg leser kommentaren din får jeg bare nok en tanke om hvor meningsløst praten om flerkultur er. Det later til at folk forbinder veldig mye forskjellig med ordet flerkultur. Jeg forbinder egentlig ikke hva du skriver om med flerkultur, selv om jeg kan se at det kan være en ørliten relevans.

Hva er en ikke-multikulturell jordhytte? Det klinger litt sånn hoppskiskyting for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...