Gå til innhold

Fikk kjeft fordi jeg ikke tok med nok kyllingvinger til middagsselskap, hva mener dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I alle dager! For en oppførsel! Var du den eneste som hadde med mat i det selskapet eller?

Selv er jeg vant til at man i spleiselag forsyner seg måteholdent, spesielt på den første runden, slik at alle får smakt på alt om man ønsker. Og så jevner det seg ut etterpå ved at noen likte enkelte ting bedre enn andre og forsyner seg mest av det, men fremdeles ikke hiver seg over alt og forsyner seg grådig av alt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du beskriver her ts er det jeg kaller kurv-lunsj:P Det betyr akkurat det du skriver her; alle tar med mer enn hva de selv ville spist av en spesiell ting, da bør det være rikelig med mat. Det innebærer også at den som arrangerer passer på at det ikke bare tas med tilbehør som salat, potetsalat, brød osv., og at utgiftene fordeles høvelig likt. Men alle som skal delta har også ansvar for å se an når de forsyner seg at det faktisk blir nok til alle. Da jeg var på en sånn her lunsj for ikke så lenge siden, så var det noen som hadde laget pittelitt av en lammegryte. Sier seg selv jeg ikke kunne lesse på, da ble det jo ikke nok. Men det var nok til at alle fikk smake. Så her synes jeg faktisk de var frekk. Jeg pleier selv å være etterpåklok, og tenke at jeg skulle jo sagt og gjort ditt eller datt. Her tror jeg faktisk jeg ville tenkt at jeg bare skulle reist meg og gått.

Og la oss nå si TS hadde tatt med 10 stk kyllingvinger til 30 personer, virkelig tabbet seg ut. Det er likevel hinsides frekt å latterliggjøre en gjest for å ha tabbet seg ut.

 

Anonymkode: 1be30...e10

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett vanlig høflighet at man takker for det man får når man er på besøk, slik jeg har lært. Jeg synes dette er urimelig behandling fra dem. Greit at man kan komme med saklig kritikk, men å skjelle folk ut pga dette synes jeg rett og slett er dårlig opptreden. Det kan jo skje alle at man går tom for nok mat på en fest eller i et selskap? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Browncoat skrev:

Enig med deg. Mener de at en person skulle kjøpe potetsalat for 50 kr, mens du skulle kjøpe kyllingvinger til 500 slik at du var sikker på at alle kunne spise seg mett på akkurat det?

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal en person slippe unna med å kjøpe salt og pepper for et par tikroninger, mens en person skal kjøpe kyllingvinger for kr 500,- ++?

Anonymkode: e3359...d32

2 kg kyllingvinger koster 88 kr på Rema, så hvor dere tar 500 fra er et godt spørsmål, for den prisen kunne ts kjøpt seks pakker og et kilo kyllingvinger til hver.

Syns for øvrig det er en uting å hakke på folk for hva de har tatt med, alle gjestene må tilpasse seg det som er og forsyne seg så alle får. 

Anonymkode: fae9f...371

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Problemet er vel at den som fordelte oppgavene, ikke ga god nok beskjed om hvahun / han hadde tenkt. Hvis kyllingvinger var den eneste, eller en av to, kjøtt/fiskeretten, så er det jo alt for lite det du hadde med.

Hvis dette er et selskap som man har ofte, så kan det jo gå på omgang hvem som kjøper dyre ting, og hvem som lager hjemmelagde ting osv, slik at man noen ganger bidrar med innsats/tid, og noen ganger mer økonomisk.

Hvis det var et selskap som man ikke har mer enn en gang, så burde man heller bedt alle betale inn en sum hver, og så handlet inn for alle (evt litt fratrekk for de som hadde med kake osv)

Kyllingvinger var et rart valg hvis det var en av få kjøttretter til så mange.

Men hvis den som arrangerte sendte ut en bestilling som var slik, så forstår jeg at du hadde kjøpt alt for lite kylling.:

10 personer:

3 stiller med vin

1 stiller med kylling

1 lager potetsalat

2 baker hver sin kake

1 lager en stor salat

1 lager en stor salat

1 stiller med snacks, brus osv

Verten baker brød, annet tilbehør, kaffe

 

 

Anonymkode: d2bf7...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

2 kg kyllingvinger koster 88 kr på Rema, så hvor dere tar 500 fra er et godt spørsmål, for den prisen kunne ts kjøpt seks pakker og et kilo kyllingvinger til hver.

Syns for øvrig det er en uting å hakke på folk for hva de har tatt med, alle gjestene må tilpasse seg det som er og forsyne seg så alle får. 

Anonymkode: fae9f...371

Jeg har ikke priser på alt man kan kjøpe i butikken, i hodet, så 500 tok jeg ut av løse lufta. Men uansett regnet jeg med at kyllingvinger er dyrere enn potetstappe, som var poenget, ikke å komme med nøyaktige priseksempler. Hvis man er 10-12 stykker og én person skal ta med hovedretten (kyllingvinger) og resten skal spleise på tilbehøret (salat, potetstappe osv) så er det klart at det blir dyrere for den som står for hovedretten alene. Men som jeg har sagt før så regner jeg med at det var flere som tok med "hovedretter" og da ble det riktig beregning av ts med ca 150 g per person.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

2 kg kyllingvinger koster 88 kr på Rema, så hvor dere tar 500 fra er et godt spørsmål, for den prisen kunne ts kjøpt seks pakker og et kilo kyllingvinger til hver.

Syns for øvrig det er en uting å hakke på folk for hva de har tatt med, alle gjestene må tilpasse seg det som er og forsyne seg så alle får. 

Anonymkode: fae9f...371

Kan jo hende TS kjøpte nygrilla kyllingvinger, vanlig pris på min lokale Sparbutikk er vel 130,- for en kilo. 

Anonymkode: da0cb...510

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antbug

Jeg synes som de fleste andre her at du tok med mer enn nok, og at vennene dine reagerte både ufint og merkelig. Da har du i alle fall lært til neste gang du skal på spleiselag med disse folkene at det trengs en nøyaktig og tydelig avtale om hvem som tar med hva :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det hende at de tøyset med deg og du ikke tok ironien? Jeg har en venninne som tar alt bokstavelig, så om noen sier med ironi og glimt i øyet "Fy søren altså, du tenker bare på deg selv - har ikke med nok mat en gang!" så kan hun ta det på alvor og gå i forsvar "Nei!! Jeg har regnet på det og kjøpte jo mer enn nok jo!!" dermed kan det bli litt latter fordi det åpenbart er en spøk som ikke går hjem og det må forklares til henne at vedkommende bare tøyset. 

Kan dette ha skjedd i din situasjon, TS og at de fyrte opp under det fordi du tok det seriøst?

Anonymkode: c2ecf...2ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det hende at de tøyset med deg og du ikke tok ironien? Jeg har en venninne som tar alt bokstavelig, så om noen sier med ironi og glimt i øyet "Fy søren altså, du tenker bare på deg selv - har ikke med nok mat en gang!" så kan hun ta det på alvor og gå i forsvar "Nei!! Jeg har regnet på det og kjøpte jo mer enn nok jo!!" dermed kan det bli litt latter fordi det åpenbart er en spøk som ikke går hjem og det må forklares til henne at vedkommende bare tøyset. 

Kan dette ha skjedd i din situasjon, TS og at de fyrte opp under det fordi du tok det seriøst?

Anonymkode: c2ecf...2ab

Da er det noe galt med de sosiale antennene. Ikke alle tar ironi så godt, og ikke alle er særlig flinke til å bruke ironi, slik at det vil oppfattes som latterliggjøring. Og når da personen ikke virker å ha tatt ironien så gir man seg og bare forklarer det, også beklager man. Uten latter. 

Dårlig stil å fyre opp under en sånn misforståelse og jeg hadde blitt like irritert av sånn oppførsel.

Anonymkode: de480...3b2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke din feil dersom tre eller flere er grådige og tar for mye. 
Det er ikke din feil, dersom gjestene bare vil ha det du tok med, men ikke vil ha resten av tilbehøret. 
Det er den som har planlagt dette sin feil. Nå vet jeg ikke hva de andre tok med, var kyllingvinger det eneste? Eller var det kyllingvinger + tilbehør, og taco? Altså to forskjellige retter å velge mellom, eller bare kyllingvinger? For som flere sier, kyllingvinger er en idiotisk idè i et slikt konsept. Siden da skulle det ha vært minst en eller to til som også tok med kyllingvinger. 
Taco er forøvrig også idiotisk, dersom kun én skal stå for kjøttet, da kjøttblandingen er jo det som spiser mest av. 
Det skal fordeles riktig, og det er den personen som planla dette som skal stå for det.

Måten de reagerte på er barnslig. Men, vil ikke si så mye om det. For vi har bare din side av historien. 
Kan jo være du er ekstremt småspist og faktisk kjøpte alt for lite. Ikke vet jeg, jeg var der ikke.
Men din logikk, hvis du bruker stor til en ganske så "normal" mat mengde som guide, da blir det helt riktig. Dersom din normale, personlige mat mengde er ekstremt liten i forhold til normalen, da er det din skyld. For da har du kun tenkt meg, meg, meg.
Dersom kjøtt og tilbehør balansen er "normal", altså ikke slik som taco for kjøttblandingen er større i forhold til tomatene f.eks. Da er det greit å tenke slik som du gjør. 

Anonymkode: 78e7f...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det hører ikke hjemme å kritisere noen i et spleiselag, det er tvers i gjennom uhøflig uansett hva man serverer, og mengde.

2. Hvem er det som ønsker/spiser kyllingvinger i selskap? Det er fett, sølete og harry. 

Anonymkode: 5a1c0...05b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om det var det andre det var for lite av, man skal jo ikke spise seg mett på kyllingvinger. Var det andre som hadde med noe kjøtt? Hva hadde de andre med?

Anonymkode: 95bf5...de1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6. januar 2017 den 9.49, AnonymBruker skrev:

Det morsomste er vel at det endte opp med å bli kyllingvinger til overs, fordi ikke alle ville ha kyllingvinger. 

Anonymkode: d7ca0...fb7

Til alle dere som lurer på om det ble servert noe i tillegg til kyllingvinger. Det fremkommer tydelig av teksten over at det ble det. 

Til TS: Vennene dine hadde sikkert vært like frekke om du hadde tatt med tonnevis med kylling. Da hadde de påpekt at du kjøpte feil merke, hadde brukt feil krydder, hadde stekt dem for lenge eller andre tåpeligheter. Var det noen andre i selskapt som fikk kjeft fordi de hadde laget "feil" salat eller fordi potetmosen var for klumpete? 

Anonymkode: f03c6...b81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesteniluka

Jeg sitter her og tenker at ti store kyllingvinger ville vært i overkant mye å spise gitt at de andre 10-12 tok med seg annen mat i samme mengde. Og selv om hun skulle tatt med seg litt for lite så hører det ingen steds hjemme å gå til verbalt gruppeangrep på henne. Venner gjør ikke slikt. Jeg ville ikke funnet meg i dette. Så enten får de si unnskyld eller godta å bli dumpa som venner.

 

Hva tok de andre med seg av mat og drikke ts?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 6.1.2017 den 13.57):

Det du beskriver her ts er det jeg kaller kurv-lunsj:P Det betyr akkurat det du skriver her; alle tar med mer enn hva de selv ville spist av en spesiell ting, da bør det være rikelig med mat. Det innebærer også at den som arrangerer passer på at det ikke bare tas med tilbehør som salat, potetsalat, brød osv., og at utgiftene fordeles høvelig likt. Men alle som skal delta har også ansvar for å se an når de forsyner seg at det faktisk blir nok til alle. Da jeg var på en sånn her lunsj for ikke så lenge siden, så var det noen som hadde laget pittelitt av en lammegryte. Sier seg selv jeg ikke kunne lesse på, da ble det jo ikke nok. Men det var nok til at alle fikk smake. Så her synes jeg faktisk de var frekk. Jeg pleier selv å være etterpåklok, og tenke at jeg skulle jo sagt og gjort ditt eller datt. Her tror jeg faktisk jeg ville tenkt at jeg bare skulle reist meg og gått.

Og la oss nå si TS hadde tatt med 10 stk kyllingvinger til 30 personer, virkelig tabbet seg ut. Det er likevel hinsides frekt å latterliggjøre en gjest for å ha tabbet seg ut.

 

Anonymkode: 1be30...e10

Sorry

Endret av Fru Uperfekt
Så dato for sent
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke logikken din. Du må jo kjøpe inn til 10-12 stk så alle får kyllingvinger. Når det er sagt så burde det være flere som kjøpe det, siden det er en veldig dyr vare. 

Men det er ingen logikk i å kjøpe inn en vare bare noen få får smake på. 

Anonymkode: 3eb7d...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.1.2017 den 9.49):

Vi var vel en 10-12 stykker som skulle ha spleiselag på en middag i form av at vi skulle ta med noe hver. Jeg fikk beskjed om å ta med kyllingvinger. Sto i butikken og grublet over hvor mye jeg skulle kjøpe, men konkluderte med å kjøpe 1,5kg kyllingvinger under det resonnementet at det var mye mer enn jeg kunne klart å spise alene, dersom jeg utelukkende skulle spist kyllingvinger.

Ved hjelp av enkel matte og sunn fornuft konkluderte jeg da med at hvis alle tar med minst det man selv orker i mat, blir det mer enn nok mat til alle.

Da vi skulle forsyne oss begynte folk å ta en god del kyllingvinger hver, og etterhvert som den gikk rundt oppdaget folk at det ikke ville være nok kyllingvinger til alle, med den posjoneringen folk benyttet.

Da begynte det å hagle kommentarer om at jeg hadde tatt med for få kyllingvinger, og jeg følte at jeg ble presentert som den gjerrige egoisten som ikke gadd å ta med nok mat.

Jeg begynte å argumentere mot dette, med at jeg kjøpte mer enn jeg noensinne kunne orket å spise dersom jeg utelukkende spiste kyllingvinger. Ble møtt med flirete kommentarer om at jeg "bare hadde kjøpt nok kyllingvinger til meg selv" som jeg mener er en fullstendig feilrepresentasjon av argumentet mitt, som var at jeg har kjøpt mat som langt overskrider et helt måltid for meg selv, og at jeg ut fra dette konkluderte med at det var tilstrekkelig.

Ble mer eller mindre latterliggjort der absolutt ingen var enige med min logikk. Forsøkte å forklare at dersom alle tok med litt mer enn det man selv ville orket dersom man utelukkende spiste den maten man tok med, ville det bli nok mat til alle, faktisk temmelig perfekt mengde mat. Dette er jo enkel matte?

Er det noe jeg har gått glipp av her? Er ikke logikken min ganske rimelig, her? Det var relativt store kyllingvinger, og de var ikke like lett å posjonere som f.eks. potetstappe eller salat som andre tok med.

Problemet her var jo at folk tok for mange kyllingvinger eller at vi skulle vært 2 som kjøpte kyllingvinger dersom folk ønsket at kyllingvingene skulle utgjøre en såpass stor del av måltidet?

Jeg ble bare møtt med sarkastiske kommentarer og fliring, og kjente jeg ble skikkelig forbanna, men måtte nesten bare la det ligge og la de "vinne" for at det ikke skulle ødelegge hele kvelden. Kjente jeg var irritert i en god halvtime etterpå.

Er jeg helt på jordet her, eller er det noen som vennligst kan si seg enig med meg?

Vet at det er et rimelig tåpelig argument, men jeg regner med at situasjonen vil komme opp som samtaleevne på et senere tidspunkt, og da vil jeg gjerne vite om jeg faktisk tok feil eller om jeg kan slå i bordet med at andre var enige med meg.

Jeg mener ihvertfall at det ikke er rimelig at jeg skal bruke mange hundre kroner på kyllingvinger fordi 12 stykker ville ha 10 kyllingvinger hver..

Det morsomste er vel at det endte opp med å bli kyllingvinger til overs, fordi ikke alle ville ha kyllingvinger. Men jeg var jo tydeligvis uansett "idioten" i situasjonen.

Og ja, jeg er bitter. :fnise:

Anonymkode: d7ca0...fb7

herregud da. Så slemme og ekle de var mot deg da. Så utrolig frekt og unødvendig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...