Gå til innhold

Fikk kjeft fordi jeg ikke tok med nok kyllingvinger til middagsselskap, hva mener dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi var vel en 10-12 stykker som skulle ha spleiselag på en middag i form av at vi skulle ta med noe hver. Jeg fikk beskjed om å ta med kyllingvinger. Sto i butikken og grublet over hvor mye jeg skulle kjøpe, men konkluderte med å kjøpe 1,5kg kyllingvinger under det resonnementet at det var mye mer enn jeg kunne klart å spise alene, dersom jeg utelukkende skulle spist kyllingvinger.

Ved hjelp av enkel matte og sunn fornuft konkluderte jeg da med at hvis alle tar med minst det man selv orker i mat, blir det mer enn nok mat til alle.

Da vi skulle forsyne oss begynte folk å ta en god del kyllingvinger hver, og etterhvert som den gikk rundt oppdaget folk at det ikke ville være nok kyllingvinger til alle, med den posjoneringen folk benyttet.

Da begynte det å hagle kommentarer om at jeg hadde tatt med for få kyllingvinger, og jeg følte at jeg ble presentert som den gjerrige egoisten som ikke gadd å ta med nok mat.

Jeg begynte å argumentere mot dette, med at jeg kjøpte mer enn jeg noensinne kunne orket å spise dersom jeg utelukkende spiste kyllingvinger. Ble møtt med flirete kommentarer om at jeg "bare hadde kjøpt nok kyllingvinger til meg selv" som jeg mener er en fullstendig feilrepresentasjon av argumentet mitt, som var at jeg har kjøpt mat som langt overskrider et helt måltid for meg selv, og at jeg ut fra dette konkluderte med at det var tilstrekkelig.

Ble mer eller mindre latterliggjort der absolutt ingen var enige med min logikk. Forsøkte å forklare at dersom alle tok med litt mer enn det man selv ville orket dersom man utelukkende spiste den maten man tok med, ville det bli nok mat til alle, faktisk temmelig perfekt mengde mat. Dette er jo enkel matte?

Er det noe jeg har gått glipp av her? Er ikke logikken min ganske rimelig, her? Det var relativt store kyllingvinger, og de var ikke like lett å posjonere som f.eks. potetstappe eller salat som andre tok med.

Problemet her var jo at folk tok for mange kyllingvinger eller at vi skulle vært 2 som kjøpte kyllingvinger dersom folk ønsket at kyllingvingene skulle utgjøre en såpass stor del av måltidet?

Jeg ble bare møtt med sarkastiske kommentarer og fliring, og kjente jeg ble skikkelig forbanna, men måtte nesten bare la det ligge og la de "vinne" for at det ikke skulle ødelegge hele kvelden. Kjente jeg var irritert i en god halvtime etterpå.

Er jeg helt på jordet her, eller er det noen som vennligst kan si seg enig med meg?

Vet at det er et rimelig tåpelig argument, men jeg regner med at situasjonen vil komme opp som samtaleevne på et senere tidspunkt, og da vil jeg gjerne vite om jeg faktisk tok feil eller om jeg kan slå i bordet med at andre var enige med meg.

Jeg mener ihvertfall at det ikke er rimelig at jeg skal bruke mange hundre kroner på kyllingvinger fordi 12 stykker ville ha 10 kyllingvinger hver..

Det morsomste er vel at det endte opp med å bli kyllingvinger til overs, fordi ikke alle ville ha kyllingvinger. Men jeg var jo tydeligvis uansett "idioten" i situasjonen.

Og ja, jeg er bitter. :fnise:

Anonymkode: d7ca0...fb7

Hvor gamle er vennene dine?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uenig. Den som deler ut innkjøpslistene, må sørge for at mange nok får i oppgave å kjøpe inn (og betale for av egen lomme) kyllingvinger nok til hele selskapet.

Nei, du er ikke uenig. Leste du ikke resten jeg skrev?: "At fordelinga er urettferdig, er en ganske annen sak".
Altså: det bør være noenlunde rettferdig fordeling, men når en først har fått et oppdrag, må en utføre det til alles tilfredshet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jeg planleggeren, ville jeg planlagt at 2-3 personer tok med salat, brød, potet, ris, smør, dressing, krydder o.l., og at de resterende 8-10 personene tok med kyllingvinger/ annen kjøttmat nok til hele selskapet.

På forhånd ville jeg regnet ut hvor mange kilo vi trengte av det ene og det andre og fordelt innkjøpene slik at det ble rettferdig kostnadsmessig, før jeg fordelte innkjøpslistene

Anonymkode: e3359...d32

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at med et slikt matarrangement burde maten vært plassert på en buffet. Da har man oversikt over mengden mat og folk må ta hensyn til det når de forsyner seg.

Regner også med det var annen type kjøtt der og at ikke hele selskapet var basert på TS sine kyllingvinger.

Synes du gjorde helt rett, TS.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Knut Berg skrev:

Nei, du er ikke uenig. Leste du ikke resten jeg skrev?: "At fordelinga er urettferdig, er en ganske annen sak".
Altså: det bør være noenlunde rettferdig fordeling, men når en først har fått et oppdrag, må en utføre det til alles tilfredshet.

Jo jeg er uenig.

Oppdraget som ts fikk var "å kjøpe kyllingvinger". Hun fikk aldri vite hvor mange kilo kyllingvinger hun skulle kjøpe.

Dårlig planlegging av planleggeren.

Anonymkode: e3359...d32

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tja, TS sa at de mente det ville bli for lite om alle tok like store porsjoner, det var jo da konflikten startet. Så kanskje noen av dem spiste mindre for at det skulle bli nok til resten. At de spiste litt mer potetmos i stedet

Anonymkode: c70c8...f56

Det kan hende, det kommer litt an på om det var andre som tok med kjøtt, eller om alle de andre "rettene" bare var salt og pepper, potetmos, salat osv. Likevel var det reaksjonen hun fikk av selskapet som jeg reagerer mest på. Jeg sier igjen - uansett om hun hadde tabbet seg ut, så er det en uskyldig feil. De andre kan heve seg over det og heller planlegge bedre neste gang, f.eks. ved å presisere mengde i handlelistene.

TS kjøpte 1,5 kg kyllingvinger. Som en annen sier så beregnes det ca 300g per person hvis dette er den eneste proteinkilden i et måltid. Men jeg tror at det mest sannsynligvis også var andre som skulle ta med kjøttretter, så da bør 100-150 g per person være nok.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, sol87 skrev:

Hvor gamle er vennene dine?

Alder trenger ikke å bety noe i denne sammenhengen.

Det finnes mennesker i alle aldre  med motbydelig oppførsel.

Anonymkode: e3359...d32

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tok de andre med, da? Bare salat og tilbehør?  Eller var det også annen kjøtt/fisk der? Og hvor mye tok de med? 

Jeg ville ga tenkt som deg,  at på et spleiseparty tar alle med litt mer mat enn de selv ville ha klart å spist. Da blir det mer enn nok mat til alle. Men dersom kun en tar med kjøtt/fisk og resten tilbehør,  må jo den som tar med kjøtt/fisk ta med nok til alle. Men i et spleiseparty bør vel alle bidra noenlunde likt, ikke forvente at en person tar hovedutgiften så lenge vedkommende ikke har tilbudt seg selv. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjem kyllingvingene i veska neste gang, og ikke del med de andre

Anonymkode: 304c0...1ad

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alder trenger ikke å bety noe i denne sammenhengen.

Det finnes mennesker i alle aldre  med motbydelig oppførsel.

Anonymkode: e3359...d32

Nei, det er sant, men jeg antar automatisk at de fleste som oppfører seg slik i festlig lag er tenåringer eller i alle fall på mentalt nivå med tenåringer. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo jeg er uenig. Oppdraget som ts fikk var "å kjøpe kyllingvinger". Hun fikk aldri vite hvor mange kilo kyllingvinger hun skulle kjøpe. Dårlig planlegging av planleggeren.

Du må lære deg å lese. Jeg er jo enig i at det var dårlig planlegging. Så hva i all verden er du uenig i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sol87 skrev:

Nei, det er sant, men jeg antar automatisk at de fleste som oppfører seg slik i festlig lag er tenåringer eller i alle fall på mentalt nivå med tenåringer. 

Jeg forstår.

Det finnes også mennesker som har oppførsel på barnehagestadiet, gjennom hele livet.

Anonymkode: e3359...d32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår.

Det finnes også mennesker som har oppførsel på barnehagestadiet, gjennom hele livet.

Anonymkode: e3359...d32

Klart det gjør! Men en hel gjeng? De finner vel hverandre da. :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, sol87 skrev:

Klart det gjør! Men en hel gjeng? De finner vel hverandre da. :P

Ja, det hender ganske ofte at de finner hverandre ja.

Anonymkode: e3359...d32

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Knut Berg skrev:

Du må lære deg å lese. Jeg er jo enig i at det var dårlig planlegging. Så hva i all verden er du uenig i?

Du vil at vi er enige. Jeg er ikke enig i at vi er enige. Så vi får fortsette med å være uenige om det. Jeg har ikke helse til å forklare og forklare.

Anonymkode: e3359...d32

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Knut Berg skrev:

Du må lære deg å lese. Jeg er jo enig i at det var dårlig planlegging. Så hva i all verden er du uenig i?

Dette er frekt, er det ikke?

Ser du bort fra at du kan ha misforstått det som jeg har skrevet?

Anonymkode: e3359...d32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, Knut Berg skrev:

Nei, du er ikke uenig. Leste du ikke resten jeg skrev?: "At fordelinga er urettferdig, er en ganske annen sak".
Altså: det bør være noenlunde rettferdig fordeling, men når en først har fått et oppdrag, må en utføre det til alles tilfredshet.

3 brukere er enig med meg i at jeg er uening med deg.

1 bruker er enig med deg i at jeg ikke er uenig med deg.

Hva betyr det? :)

Anonymkode: e3359...d32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser om slike ting som dette, er jeg glad jeg aldri deltar på spleiselag, men har med mat kun til meg selv da. Kanskje noen sitter og surmuler i et hjørne av det uten at jeg vet, men enkleste løsning så de andre slipper å ta hensyn til meg. 

Men som flere gjør, lurer jeg på hva annet som ble servert. Om dette egentlig er grådighet eller dårlig planlegging og. Skal alle bidra med en rett hver, er det vel ingen som trenger å ha med mat nok til at 12 stykker skal spise seg mett kun på den ene tingen. Nå ble det jo mer igjen også, så tipper det handlet og om at øyet er grådigere enn magen tidvis og. 

Anonymkode: b31b1...c03

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt logikken din er riktig kommer litt an på. På kyllingvinger kan det funke (tar for gitt at det er til et vanlig koldtbord hvor det er andre typer kjøtt også). Det funker dårlig på for eksempel karbonader eller brødskiver - hvis du blir mett på 2 karbonader eller 4 brødskiver bommer du litt hvis du tar med 3 karbonader eller fem brødskiver. 

Den beste logikken bør være at det skal være nok til at alle får smake en ok porsjon. Dvs en karbonade på hver, to-tre skiver på hver, og kanskje 3-4 kyllingvinger på hver, osv. Og planleggeren bør ha dette i tankene, sånn at flere tar med dyr type mat, så økonomisk fordeling blir noenlunde lik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo dvare det at du brukte dobbelt så mye penger som den som tok med potetmos. Og at hvis det trengtes så mye fra deg burde flere delt på det. Ikke unnskyld deg for noe annet enn at dere alle burde blitt enig om mengde og pris, alle er like skyldige i at det ble for lite.

Anonymkode: 6769b...51e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...