Gå til innhold

Fikk kjeft fordi jeg ikke tok med nok kyllingvinger til middagsselskap, hva mener dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville funnet meg noen andre å spise middag med. 

Dog synes jeg slike systemer funker dårlig. Da foretrekker jeg at en person kjøper alt og så betaler alle tilbake. Men mat er så billig at aller helst bør bare en spandere.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til et spleiselag ville jeg beregnet 100 gram pr person, så den mengden du tok med var mer enn nok. Oppførselen til de andre i selskapet var helt uspiselig!

 

Anonymkode: c3acd...5b5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Sisti skrev:

Hvorvidt logikken din er riktig kommer litt an på. På kyllingvinger kan det funke (tar for gitt at det er til et vanlig koldtbord hvor det er andre typer kjøtt også). Det funker dårlig på for eksempel karbonader eller brødskiver - hvis du blir mett på 2 karbonader eller 4 brødskiver bommer du litt hvis du tar med 3 karbonader eller fem brødskiver. 

Den beste logikken bør være at det skal være nok til at alle får smake en ok porsjon. Dvs en karbonade på hver, to-tre skiver på hver, og kanskje 3-4 kyllingvinger på hver, osv. Og planleggeren bør ha dette i tankene, sånn at flere tar med dyr type mat, så økonomisk fordeling blir noenlunde lik. 

Siden ts skriver at maten ble sendt rundt, så virker det ikke som om det var et vanlig koldtbord. 

Anonymkode: 696c7...cd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi har hatt spleiselag så har vi gjerne brukt en lukket gruppe på Facebook eller gruppechat for å organisere og har da skrevet opp ting med teskje. Feks til en "buffet" kveld, dette er veldig eksempel og ikke en gjennomtenkt meny :P  

Line - kyllingvinger (ca 75 gram per pers) 

Trine - kjøttboller (ca 75 gram per pers) 

Mina - Kalkunboller (ca 75 gram per pers) 

Stine - scampi (ca 75 gram per pers) 

Lina - Egg M kaviar (ca to halve per pers) 

Nina - Potetsalat (100 gram per pers) 

Tina - cæsarsalst (100 gram per pers) 

Stina - rundstykker (to små eller et stort per pers) 

...når vi har satt opp sånne Ca-mengder så vinner vi på to fronter. Noen tar med for mye ofte og setter seg kanskje i en irritabel rolle hvor de synes de bidrar mest. Og noen forsøker å snike seg unna med å kjøpe for lite av sitt bidrag. De gangene vi har gjort det sånn, så har de fleste tatt med bittelitt mer enn forslaget og vi har endt med litt rester og alle er mette og fornøyde. Vi setter også opp listen over ting og mengde først og lar folk melde seg til hva de ønsker å ta med. 

 

 

Anonymkode: 5bf8e...d6b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg ville funnet meg noen andre å spise middag med. 

Dog synes jeg slike systemer funker dårlig. Da foretrekker jeg at en person kjøper alt og så betaler alle tilbake. Men mat er så billig at aller helst bør bare en spandere.

Eh, dette er sannsynligvis unge personer ut fra problemstillingen og hvordan TS beskriver at de reagerer, kanskje studenter. At én person spanderer på 10-12 andre er ikke så billig altså, selv om det kanskje er det med DIN økonomi. Synes det er helt greit med spleiselag når det er så mange men enig med deg at det beste er at én handler inn og så betaler resten tilbake. Så lenge det ikke er noen kjente "snyltere" i gruppen, da.

Anonymkode: 4ba83...e3c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når vi har hatt spleiselag så har vi gjerne brukt en lukket gruppe på Facebook eller gruppechat for å organisere og har da skrevet opp ting med teskje. Feks til en "buffet" kveld, dette er veldig eksempel og ikke en gjennomtenkt meny :P  

Line - kyllingvinger (ca 75 gram per pers) 

Trine - kjøttboller (ca 75 gram per pers) 

Mina - Kalkunboller (ca 75 gram per pers) 

Stine - scampi (ca 75 gram per pers) 

Lina - Egg M kaviar (ca to halve per pers) 

Nina - Potetsalat (100 gram per pers) 

Tina - cæsarsalst (100 gram per pers) 

Stina - rundstykker (to små eller et stort per pers) 

...når vi har satt opp sånne Ca-mengder så vinner vi på to fronter. Noen tar med for mye ofte og setter seg kanskje i en irritabel rolle hvor de synes de bidrar mest. Og noen forsøker å snike seg unna med å kjøpe for lite av sitt bidrag. De gangene vi har gjort det sånn, så har de fleste tatt med bittelitt mer enn forslaget og vi har endt med litt rester og alle er mette og fornøyde. Vi setter også opp listen over ting og mengde først og lar folk melde seg til hva de ønsker å ta med. 

 

 

Anonymkode: 5bf8e...d6b

Hva slags venner har folk, som prøver å snike seg unna å ta med nok mat? Høres ut som koselige folk.

Endret av perplexed
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, perplexed skrev:

Hva slags venner har folk som prøver å snike seg unna å ta med nok mat? Høres ut som koselige folk.

Jeg skrevet for lite i det du har uthevet....? 

Anonymkode: 5bf8e...d6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logikken holder mål den. 

Det er sånn at de/ den som står bak organiseringa av middagen burde tenkt seg litt mer om. Populære, dyre ting burde fordeles på flere. De som kom i selskapet med masse småretter, burde også ha tenkt seg om: man ikke bare lesser på fatet. Man tar også hensyn. Kyllingvinger og kamskjell er ikke akkurat mat man spiser seg stappmett på. Mer enn en gang har det vel skjedd at folk ikke har greid å spise opp maten de har tatt på fatet heller.

Jeg synes hele oppførselen til selskapet bærer preg av dårlig stil, men så er jo jeg født på 70- tallet og har tilogmed gammeldagse holdninger om stil og oppførsel for alderen.

Jeg hadde forklart logikken, og så takket for meg. Sagt at jeg ikke kjente meg helt på overskuddssiden og ville ikke legge en demper på festen, og god fornøyelse, hadet. Sånne folk gidder jeg ikke å ha med å gjøre.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skrevet for lite i det du har uthevet....? 

Anonymkode: 5bf8e...d6b

Ja, hva slags venner er det som prøver å snike seg unna med å kjøpe for lite? Altså unngå å ta med nok mat? Høres jo helt spinnvilt ut. Om noen av mine venner hadde så dårlig økonomi at de følte de måtte ty til det, så hadde jeg jaggu spandert mat på dem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, perplexed skrev:

Ja, hva slags venner er det som prøver å snike seg unna med å kjøpe for lite? Altså unngå å ta med nok mat? Høres jo helt spinnvilt ut. Om noen av mine venner hadde så dårlig økonomi at de følte de måtte ty til det, så hadde jeg jaggu spandert mat på dem.

Åh, jeg skjønte ikke, trodde du mente at jeg hadde skrevet at de snek seg til å kjøpe nok :P

I større vennegjenger finner man de fleste typer. Og det er alltids noen som er gnien eller overdrevent sparsommelige uten at de mener vondt med det.  Når noen kommer med en liten pakke potetsalat til en grillfest med 12 stk, så er det ikke sikkert det er vondt ment, det kan være misforstått eller det kan være "misforstått" av noen som aldri spleiser på bensin eller deler tips på øret så lenge det er i deres favør men ikke ellers. 

Ved å lage litt detaljerte lister så blir alle fornøyd, både denne personligheten, og husmora som tror hun bør stå for halve bordet alene og blir sliten av festen fordi hun påtar seg (unødvendig) alt ansvar. 

Sorry! 

Anonymkode: 5bf8e...d6b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, dette er sannsynligvis unge personer ut fra problemstillingen og hvordan TS beskriver at de reagerer, kanskje studenter. At én person spanderer på 10-12 andre er ikke så billig altså, selv om det kanskje er det med DIN økonomi. Synes det er helt greit med spleiselag når det er så mange men enig med deg at det beste er at én handler inn og så betaler resten tilbake. Så lenge det ikke er noen kjente "snyltere" i gruppen, da.

Anonymkode: 4ba83...e3c

Hvor mye kan det koste? 5 pakker salat, 4-5 pakker kyllingvinger, potetsalat, og potetstappe. Så trenger man to kasser øl. Det blir ikke så mye dyrere enn å spandere mat på et par kollegaer? 

Salat = 5x 50 = 250

Kyllingvinger = 5x 150 = 750

Potetsalat = 5 x 20 = 100

Potetstappe = 100

Et par kasser øl koster vel sånn tusen kroner? To tusen? Så da ender man opp på 3000 kroner. To flasker vin og litt tapas koster jo det samme...

Nå må jeg innrømme at jeg ikke har peiling hva mat koster, det er så billig uansett at jeg bare kjøper det jeg vil ha. Tar gjerne i mot korreksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men som flere gjør, lurer jeg på hva annet som ble servert. Om dette egentlig er grådighet eller dårlig planlegging og. Skal alle bidra med en rett hver, er det vel ingen som trenger å ha med mat nok til at 12 stykker skal spise seg mett kun på den ene tingen. 

Anonymkode: b31b1...c03

Skulle ønske trådstarter kom og oppklarte dette snart. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

For en barnslig oppførsel,  også voksne mennesker,  du burde ta det opp med dem. Sånn oppførsel hører ikke hjemme noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, amativeReflection skrev:

Hvor mye kan det koste? 5 pakker salat, 4-5 pakker kyllingvinger, potetsalat, og potetstappe. Så trenger man to kasser øl. Det blir ikke så mye dyrere enn å spandere mat på et par kollegaer? 

Salat = 5x 50 = 250

Kyllingvinger = 5x 150 = 750

Potetsalat = 5 x 20 = 100

Potetstappe = 100

Et par kasser øl koster vel sånn tusen kroner? To tusen? Så da ender man opp på 3000 kroner. To flasker vin og litt tapas koster jo det samme...

Nå må jeg innrømme at jeg ikke har peiling hva mat koster, det er så billig uansett at jeg bare kjøper det jeg vil ha. Tar gjerne i mot korreksjoner.

For en student/ung voksen er 3000 mye penger for én kveld, og det er nok det for mange godt voksne også. Du skriver ut fra din økonomi, at du synes det er helt greit å spandere mat til 3000 kr på kolleger/venner er ikke så relevant for TS sin problemstilling.

Det er ikke faktumet at det var spleising som var problemet, det var at det tydeligvis ble gjennomført dårlig. Eller at vennene til TS rottet seg sammen og var ufine mot henne uten grunn, avhengig av hva de hadde blitt enige om at resten skulle ta med seg.

Anonymkode: 4ba83...e3c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For en student/ung voksen er 3000 mye penger for én kveld, og det er nok det for mange godt voksne også. Du skriver ut fra din økonomi, at du synes det er helt greit å spandere mat til 3000 kr på kolleger/venner er ikke så relevant for TS sin problemstilling.

Det er ikke faktumet at det var spleising som var problemet, det var at det tydeligvis ble gjennomført dårlig. Eller at vennene til TS rottet seg sammen og var ufine mot henne uten grunn, avhengig av hva de hadde blitt enige om at resten skulle ta med seg.

Anonymkode: 4ba83...e3c

Mitt første innlegg poengterte jo også at jeg ville funnet meg noen andre å spise med. Hvis jeg spanderer mat og noen klager kan de finne seg noen andre å spise med. Hvis folk ble gretne over en misforståelse gjelder det samme rådet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gjem kyllingvingene i veska neste gang, og ikke del med de andre

Anonymkode: 304c0...1ad

Ja, gjem det sammen med godtesnopet i veska!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fullstendig på din side TS. 

Dette med spleiselag og/eller koldtbord er lettvindt men man skal hangjort det noen ganger for å unngå denne typen problematikk. De ulike typene mat og tilbehør må være fordelt av noen som har oversikt. Det er ikke riktig at en deltaker skal holde alt av kjøtt. Jeg ville tenkt som deg og det du tok med var akkurat passe.

Men jeg velger å sette det på kontoen for at verten/vertinna ble stresset over å oppdage at det ikke ble nok mat og dermed tok det ut på deg, selv om det ikke var din feil.

Mitt første spleiselag skulle jeg lage potetsalat, og siden jeg ikke hadde gjort dette før så tenkte jeg at jeg måtte lage potetsalat slik at alle fikk. Det ble skrellet heftig med potetsalat, men siden vi var 40 stykker som alle hadde tenkt likt så sier det seg selv at det ble rester i månedsvis. Det ble jo da 40 posjoner å spise for alle.......

Synes du skal ta det opp ved neste anledning, TS, de fleste er på din side i denne tråden i alle fall.

Anonymkode: 9788c...425

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare gått. Hadde ikke funnet meg i å bli latterliggjort over noe som dette. 

Skøyeraktig at det ble kyllingvinger til overs, men skaden var jo allerede skjedd.

Venner, meg i r*va!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, så ekkel måte de behandlet deg på. Jeg skulle ønske vi på KG var på det samme middagsselskapet som deg, så kunne vi ha støttet deg. :smilyblomst:

Dersom jeg hadde blitt behandlet på denne måten hadde jeg kuttet de alle fra omgangskretsen. Dette er ikke grei oppførsel, og jeg synes du ikke skal la deg bli tråkket på, på denne måten. Den mengden du beregnet var helt OK, og dersom det var ønskelig med en større mengde kyllingvinger burde det ha blitt fordelt mellom flere personer. Det er ikke meningen at noe én person tar med på et spleiselag skal være hovedbestanddelen på alle sine tallerkener. Det er helt urimelig. At de behandler deg på denne måten for noe som er helt rimelig er helt grøsselig å tenke på. Hva slags ufyselige mennesker er dette?

Anonymkode: b8973...c3a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...