Gå til innhold

Fikk kjeft fordi jeg ikke tok med nok kyllingvinger til middagsselskap, hva mener dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi var vel en 10-12 stykker som skulle ha spleiselag på en middag i form av at vi skulle ta med noe hver. Jeg fikk beskjed om å ta med kyllingvinger. Sto i butikken og grublet over hvor mye jeg skulle kjøpe, men konkluderte med å kjøpe 1,5kg kyllingvinger under det resonnementet at det var mye mer enn jeg kunne klart å spise alene, dersom jeg utelukkende skulle spist kyllingvinger.

Ved hjelp av enkel matte og sunn fornuft konkluderte jeg da med at hvis alle tar med minst det man selv orker i mat, blir det mer enn nok mat til alle.

Da vi skulle forsyne oss begynte folk å ta en god del kyllingvinger hver, og etterhvert som den gikk rundt oppdaget folk at det ikke ville være nok kyllingvinger til alle, med den posjoneringen folk benyttet.

Da begynte det å hagle kommentarer om at jeg hadde tatt med for få kyllingvinger, og jeg følte at jeg ble presentert som den gjerrige egoisten som ikke gadd å ta med nok mat.

Jeg begynte å argumentere mot dette, med at jeg kjøpte mer enn jeg noensinne kunne orket å spise dersom jeg utelukkende spiste kyllingvinger. Ble møtt med flirete kommentarer om at jeg "bare hadde kjøpt nok kyllingvinger til meg selv" som jeg mener er en fullstendig feilrepresentasjon av argumentet mitt, som var at jeg har kjøpt mat som langt overskrider et helt måltid for meg selv, og at jeg ut fra dette konkluderte med at det var tilstrekkelig.

Ble mer eller mindre latterliggjort der absolutt ingen var enige med min logikk. Forsøkte å forklare at dersom alle tok med litt mer enn det man selv ville orket dersom man utelukkende spiste den maten man tok med, ville det bli nok mat til alle, faktisk temmelig perfekt mengde mat. Dette er jo enkel matte?

Er det noe jeg har gått glipp av her? Er ikke logikken min ganske rimelig, her? Det var relativt store kyllingvinger, og de var ikke like lett å posjonere som f.eks. potetstappe eller salat som andre tok med.

Problemet her var jo at folk tok for mange kyllingvinger eller at vi skulle vært 2 som kjøpte kyllingvinger dersom folk ønsket at kyllingvingene skulle utgjøre en såpass stor del av måltidet?

Jeg ble bare møtt med sarkastiske kommentarer og fliring, og kjente jeg ble skikkelig forbanna, men måtte nesten bare la det ligge og la de "vinne" for at det ikke skulle ødelegge hele kvelden. Kjente jeg var irritert i en god halvtime etterpå.

Er jeg helt på jordet her, eller er det noen som vennligst kan si seg enig med meg?

Vet at det er et rimelig tåpelig argument, men jeg regner med at situasjonen vil komme opp som samtaleevne på et senere tidspunkt, og da vil jeg gjerne vite om jeg faktisk tok feil eller om jeg kan slå i bordet med at andre var enige med meg.

Jeg mener ihvertfall at det ikke er rimelig at jeg skal bruke mange hundre kroner på kyllingvinger fordi 12 stykker ville ha 10 kyllingvinger hver..

Det morsomste er vel at det endte opp med å bli kyllingvinger til overs, fordi ikke alle ville ha kyllingvinger. Men jeg var jo tydeligvis uansett "idioten" i situasjonen.

Og ja, jeg er bitter. :fnise:

Anonymkode: d7ca0...fb7

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, for en ekkel oppførsel det var på de som kritiserte deg.

Jeg er enig med deg i at du beregnet mer enn nok mat ut i fra det du skulle bidra med.

Den som planlegger og fordeler innkjøpslistene, bør sørge for at prisen å det de enkelte skal ta med blir ca likt, og selvfølgelig skal den som planlegger og fordeler innkjøpslistene også planlegge at det blir nok kjøtt, kylling el.l. til alle, slik at man ikke ender opp med at man må spise seg mett på potetmos og salat.

 

Anonymkode: e3359...d32

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingvinger er dyrt! Potetsalat? Not so much.. 

Neste gang kjøper du 15 kilo kyllingvinger, og sender regningen til de andre.

Anonymkode: cf183...9ee

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet du hva. Jeg er alltid fornøyd med det jeg får servert på besøk. Dårlig stil. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er logisk å ta med nok sånn at alle får en del, men det burde jo være mer enn en som har med kjøtt og færre som har med billige ting som salat. 

Hvem enn som slang første stygge kommentar skulle du sleng tilbake til "Hadde vært nok kyllingvinger til alle, Kari, men du måtte visst forsyne deg grådig ser jeg!"

Endret av perplexed
  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det morsomste er vel at det endte opp med å bli kyllingvinger til overs, fordi ikke alle ville ha kyllingvinger.

Det blir aldri millimeternøyaktighet i slike tilfeller. Men er du den eneste som skal ha med kyllingvinger, må du sørge for at det er nok av det. Og den som skal sørge for salt og pepper, må ha med nok av det. Hvor mye en selv eter av dette, er likegyldig. At fordelinga er urettferdig, er en ganske annen sak.
Nå ble det nok allikevel, da!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logikken din med at man tar med litt mer enn hva man selv hadde klart å spise hvis man spiste bare denne ene tingen, den holder ikke når det er 10-12 stykker. Det er jo for det første veldig individuelt hvor mye den enkelte spiser, og for det andre er 10-12 mennesker ganske mange.

når det er sagt så håper jeg at noen andre skulle bidra med proteiner til middagen, ellers hadde du blitt ganske utnyttet. Det er stor forskjell i pris på å ha med kyllingvinger til 10-12 og å ha med potetmos til 10-12.

Neste gang bør dere sette opp en mer fornuftig liste over hva folk har med, og kanskje også snakke om at det ikke er meningen at man skal spise seg mett på én ting..

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være disse møtes noen ganger og at de bytter på hvem som tar med hva. Men om TS mente det var en urettferdig fordeling burde hun sagt fra før. Når hun først tok imot oppgaven burde hun ha kjøpt nok. Kjedelig å bruke tid på å ta med mat selv for så å gå sulten.

Anonymkode: c70c8...f56

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å vurdere når vi ikke vet hva de andre bidro med. Var det andre som hadde med kjøtt/fisk? Et rask Google søk angir ca 300 gram pr person for kyllingvinger, visst det skulle være mye annet kjøtt ville jeg redusert dette til 150 gram per person.  Visst ikke syns jeg du kjøpte litt lite. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ginny skrev:

Logikken din med at man tar med litt mer enn hva man selv hadde klart å spise hvis man spiste bare denne ene tingen, den holder ikke når det er 10-12 stykker. Det er jo for det første veldig individuelt hvor mye den enkelte spiser, og for det andre er 10-12 mennesker ganske mange.

når det er sagt så håper jeg at noen andre skulle bidra med proteiner til middagen, ellers hadde du blitt ganske utnyttet. Det er stor forskjell i pris på å ha med kyllingvinger til 10-12 og å ha med potetmos til 10-12.

Neste gang bør dere sette opp en mer fornuftig liste over hva folk har med, og kanskje også snakke om at det ikke er meningen at man skal spise seg mett på én ting..

Ja.. og kyllingvinger+potetmos? ÆSj.. hvem spiser det egentlig? MÅ ha vært noe helt annet av proteiner tilstede og! Det må det.. tror ikkle på at hele 12 stk i Norge synes det er OK å spise kyllingvinger og potetmos sammen..

Anonymkode: cf183...9ee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi var vel en 10-12 stykker som skulle ha spleiselag på en middag i form av at vi skulle ta med noe hver. Jeg fikk beskjed om å ta med kyllingvinger. Sto i butikken og grublet over hvor mye jeg skulle kjøpe, men konkluderte med å kjøpe 1,5kg kyllingvinger under det resonnementet at det var mye mer enn jeg kunne klart å spise alene, dersom jeg utelukkende skulle spist kyllingvinger.

Ved hjelp av enkel matte og sunn fornuft konkluderte jeg da med at hvis alle tar med minst det man selv orker i mat, blir det mer enn nok mat til alle.

Da vi skulle forsyne oss begynte folk å ta en god del kyllingvinger hver, og etterhvert som den gikk rundt oppdaget folk at det ikke ville være nok kyllingvinger til alle, med den posjoneringen folk benyttet.

Da begynte det å hagle kommentarer om at jeg hadde tatt med for få kyllingvinger, og jeg følte at jeg ble presentert som den gjerrige egoisten som ikke gadd å ta med nok mat.

Jeg begynte å argumentere mot dette, med at jeg kjøpte mer enn jeg noensinne kunne orket å spise dersom jeg utelukkende spiste kyllingvinger. Ble møtt med flirete kommentarer om at jeg "bare hadde kjøpt nok kyllingvinger til meg selv" som jeg mener er en fullstendig feilrepresentasjon av argumentet mitt, som var at jeg har kjøpt mat som langt overskrider et helt måltid for meg selv, og at jeg ut fra dette konkluderte med at det var tilstrekkelig.

Ble mer eller mindre latterliggjort der absolutt ingen var enige med min logikk. Forsøkte å forklare at dersom alle tok med litt mer enn det man selv ville orket dersom man utelukkende spiste den maten man tok med, ville det bli nok mat til alle, faktisk temmelig perfekt mengde mat. Dette er jo enkel matte?

Er det noe jeg har gått glipp av her? Er ikke logikken min ganske rimelig, her? Det var relativt store kyllingvinger, og de var ikke like lett å posjonere som f.eks. potetstappe eller salat som andre tok med.

Problemet her var jo at folk tok for mange kyllingvinger eller at vi skulle vært 2 som kjøpte kyllingvinger dersom folk ønsket at kyllingvingene skulle utgjøre en såpass stor del av måltidet?

Jeg ble bare møtt med sarkastiske kommentarer og fliring, og kjente jeg ble skikkelig forbanna, men måtte nesten bare la det ligge og la de "vinne" for at det ikke skulle ødelegge hele kvelden. Kjente jeg var irritert i en god halvtime etterpå.

Er jeg helt på jordet her, eller er det noen som vennligst kan si seg enig med meg?

Vet at det er et rimelig tåpelig argument, men jeg regner med at situasjonen vil komme opp som samtaleevne på et senere tidspunkt, og da vil jeg gjerne vite om jeg faktisk tok feil eller om jeg kan slå i bordet med at andre var enige med meg.

Jeg mener ihvertfall at det ikke er rimelig at jeg skal bruke mange hundre kroner på kyllingvinger fordi 12 stykker ville ha 10 kyllingvinger hver..

Det morsomste er vel at det endte opp med å bli kyllingvinger til overs, fordi ikke alle ville ha kyllingvinger. Men jeg var jo tydeligvis uansett "idioten" i situasjonen.

Og ja, jeg er bitter. :fnise:

Anonymkode: d7ca0...fb7

De mangler oppdragelse. Ikke noen jeg ville delt selskapliheter med fremover

Anonymkode: 0ce5e...e82

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan være disse møtes noen ganger og at de bytter på hvem som tar med hva. Men om TS mente det var en urettferdig fordeling burde hun sagt fra før. Når hun først tok imot oppgaven burde hun ha kjøpt nok. Kjedelig å bruke tid på å ta med mat selv for så å gå sulten.

Anonymkode: c70c8...f56

Men det var jo nok. Og hvis det ikke hadde vært det, så er det likevel dårlig gjort å gå løs på TS på den måten. Selv om hun virkelig hadde driti seg ut (f.eks. glemt å kjøpe mat i det hele tatt), så kan man kanskje bli litt irritert, men det er likevel dårlig å begynne å være ufin, da kan man heller ta ansvar for å være mer presis i planleggingen neste gang. Folk gjør tabber iblant, denne hadde vært ganske uskyldig hvis det i det hele tatt var et problem, og når alt kom til alt - så var det ikke et problem engang. TS hadde beregnet mer enn nok mat.

 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Knut Berg skrev:

Det blir aldri millimeternøyaktighet i slike tilfeller. Men er du den eneste som skal ha med kyllingvinger, må du sørge for at det er nok av det. Og den som skal sørge for salt og pepper, må ha med nok av det. Hvor mye en selv eter av dette, er likegyldig. At fordelinga er urettferdig, er en ganske annen sak.
Nå ble det nok allikevel, da!

Jeg er uenig.

Den som deler ut innkjøpslistene, må sørge for at mange nok får i oppgave å kjøpe inn (og betale for av egen lomme) kyllingvinger nok til hele selskapet.

Skal en person slippe unna med å kjøpe salt og pepper for et par tikroninger, mens en person skal kjøpe kyllingvinger for kr 500,- ++?

 

Anonymkode: e3359...d32

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk ikke de skjønte logikken din, noe som blir bekreftet av enkelte svar i tråden. Utifra den logikken så burde det rukket til alle. Synes de oppførte seg veldig dårlig den måte de reagerte på. 

Anonymkode: 6bf0f...e99

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker jeg at det spørs litt hva de andre tok med. Var du den eneste som tok med kjøtt? Isåfall burde nok heller flere tatt med kylling, det er jo ikke riktig at du skal betale for det dyre og holde alle med kylling mens de andre skal bruke en femtilapp på potetsalat. Om det derimot var flere typer mat (koldtbord) så synes jeg overreagerer skikkelig, tenk å være sånn i voksen alder!

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, Browncoat skrev:

Men det var jo nok. Og hvis det ikke hadde vært det, så er det likevel dårlig gjort å gå løs på TS på den måten. Selv om hun virkelig hadde driti seg ut (f.eks. glemt å kjøpe mat i det hele tatt), så kan man kanskje bli litt irritert, men det er likevel dårlig å begynne å være ufin, da kan man heller ta ansvar for å være mer presis i planleggingen neste gang. Folk gjør tabber iblant, denne hadde vært ganske uskyldig hvis det i det hele tatt var et problem, og når alt kom til alt - så var det ikke et problem engang. TS hadde beregnet mer enn nok mat.

 

Tja, TS sa at de mente det ville bli for lite om alle tok like store porsjoner, det var jo da konflikten startet. Så kanskje noen av dem spiste mindre for at det skulle bli nok til resten. At de spiste litt mer potetmos i stedet

Anonymkode: c70c8...f56

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingvinger i et middagsselskap må jo være tidenes dårligste ide. Mer grisete mat finnes vel ikke og i et selskap er man vel gjerne pent kledd også. Og med potetmos til...

Anonymkode: 696c7...cd5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tja, TS sa at de mente det ville bli for lite om alle tok like store porsjoner, det var jo da konflikten startet. Så kanskje noen av dem spiste mindre for at det skulle bli nok til resten. At de spiste litt mer potetmos i stedet

Anonymkode: c70c8...f56

Om kyllingvingene var den eneste maten som inneholdt kjøtt i det selskapet, er det planleggeren/ den som delte ut innkjøpslistene som har tabbet seg ut.

Anonymkode: e3359...d32

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayana

Problemet her er valget av kjøtt. Kyllingvinger er noe mange lasser på tallerkenen med lite tilbehør ved siden av, noen foretrekker faktisk å KUN spise kyllingvinger. Da sier det seg selv at dette ble fullstendig skjevfordeling av utgifter på matvarene som skulle kjøpes inn. Skjønner deg godt TS for dette ble veldig urettferdig for din del og det synes jeg du burde si i fra om hvis det blir noe mer fliring og latterliggjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...