Gå til innhold

Utakknemlig stebarn....

Fremhevede innlegg

Skrevet
På 12/27/2016 den 10.11, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en skikkelig drittunge med dårlig oppdragelse (ja det er foreldrenes feil,  ikke din som stemor. Stemor skal jo ikke irettesette stebarna). Merkelig hvor mange unnskyldninger folk kommer med i denne tråden for sånn usmakelig oppførsel. Hun er 8, ikke 2!

Anonymkode: 4e2a2...656

It takes a village to raise a child.

Vil man endre på oppførsel så sier man ifra. Deler man hus, så skal alle voksne i husstanden ta vare på barna, uansett om det er mine, dine eller våre. Ellers blir det, som vi ser gang på gang her på KG, bare tull. Har du et problem med et barn, så vær voksen nok til å ikke løpe til partner og "stakkars meg, jeg liker ikke". Det er ansvarsfraskrivelse. Og gjør ikke stemor/far noe med problemet selv, kan hen heller ikke klage dersom mor/far IKKE syns det er et problem.

Felles hjem - felles regler for alle barn og voksne i hjemmet. Så mye lettere for alle å forholde seg til.. Ho, stempr kan, og skal, irrettesette barna dersom de gjør noe som ikke er greit.  

Anonymkode: 8cc03...486

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huk ødela hele stemningen for mine søsken på 14 og 16.... Fikk jeg høre i etterkant. Hoppet og kastet papir rundt seg, slang vekk gavene for å hente ny og sa ikke takk var det de jmhadde opplevd. 

TS

Anonymkode: 1598f...aa0

Ja, vi har skjønt at det ikke var særlig hyggelig oppførsel.

Men har du skjønt at dette ikke er jenta sin feil? Du har fått masse tips om hva du kan gjøre, og første steg er å ta det opp med faren til jenta! Jeg reagerer på at du fokuserer på så negative tanker om stebarnet ditt, mens du ignorerer han som faktisk har skyld i å ødelegge stemningen - næmlig kjæresten din. Det var HAN som ikke irrettesatte henne, ikke stoppet gaveutdelingen da det gikk helt på styr, ikke hadde lært henne dette ordentlig på forhånd osv.

Hva er det du egentlig lagde tråden for? For å få støtte i at hun er et forferdelig barn og at du skal føle deg berettiget til å aldri gi henne en fin gave igjen? Hvis du tror det kommer til å forbedre noe som helst tar du nok feil.

Endret av Browncoat
  • Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

It takes a village to raise a child.

Vil man endre på oppførsel så sier man ifra. Deler man hus, så skal alle voksne i husstanden ta vare på barna, uansett om det er mine, dine eller våre. Ellers blir det, som vi ser gang på gang her på KG, bare tull. Har du et problem med et barn, så vær voksen nok til å ikke løpe til partner og "stakkars meg, jeg liker ikke". Det er ansvarsfraskrivelse. Og gjør ikke stemor/far noe med problemet selv, kan hen heller ikke klage dersom mor/far IKKE syns det er et problem.

Felles hjem - felles regler for alle barn og voksne i hjemmet. Så mye lettere for alle å forholde seg til.. Ho, stempr kan, og skal, irrettesette barna dersom de gjør noe som ikke er greit.  

Anonymkode: 8cc03...486

Du skjønner vel selv at det hadde blitt feil om stemor ved hver eneste pakke hadde sagt "husk å takke, da!!!" og irrettesatt barnet mens far satt og gjorde ingenting. Da blir faren den snille og stemoren den slemme som ødelegger julaften i barnet sine øyne. Stemor kan og bør delta, men det er faren som skal ta styringa.

Det er for øvrig noe skikkelig usexy over menn som melder seg helt ut av oppdragelsen til sine egne barn og forventer at ny kjæreste skal ta over alle de ubehagelige oppgavene, og så kan de gå tilbake til å være tivolipappaen.

Anonymkode: 071c8...3f5

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huk ødela hele stemningen for mine søsken på 14 og 16.... Fikk jeg høre i etterkant. Hoppet og kastet papir rundt seg, slang vekk gavene for å hente ny og sa ikke takk var det de jmhadde opplevd. 

TS

Leste jeg riktig?? Løftet hun opp gavene og heiv de opp i luften så de havnet et annet sted? Som i at hun ikke ville ha de?

Anonymkode: 2fa2c...c0c

Skrevet
På 27.12.2016 den 8.58, AnonymBruker skrev:

Vi hadde det systemet på juleaften. En og en pakket opp. Far var bestemt på at hun ikke skulle kaste papiret overalt når hun pakket opp, og irettesatt henne flere ganger. Hun fikk beskjed om å legge lappen ved gaven, slik at vi visste hvem hun hadde fått hva fra. Men i år blir deg "takk for gaven" og ikke for HVA hun fikk. Jeg er den Sm takker familien til min mann for gavene eller sier hva hun fikk fra hvem, noe jeg i år ikke aner.... Ikke EN gave utenom de store vet jeg hvor kom fra, og det synes jeg er flaut når man takker for gave. 

Når hun ikke lengre fant flere pakker som var til seg selv, løp hun og lekte. For der var jo ikke noe interessant å se andre pakke opp gaver. Ser den når man er barn,  men synes virkelig hun var uhøflig. Vi feiret hos min familie, hvor alle takket for gave,  ga klemmer og viste takknemlighet. Når vi takket, kunne hun avbryte med å rope "til MEG fra NN". 

Ja, helt ærlig er jeg overrasket over dette. Hun har ikke tidligere vært slik. Men denne juleaften var tung!

ts

Dere har jo et vanvittig dårlig system da! Ender med irettesettelser uten at dere i det hele tatt klarer å følge med. 

Her har vi i alle år skrevet gavelister, og før barnet kunne lese selv, leste vi på lappen og skrev ned. Når barnet er åtte år så sitter en av dere voksne MED barnet (jeg tror ikke på at dere ikke har fått det med dere hvis dere har vært i nærheten, da har dere selv vært opptatt av andre ting altså), med penn og papir klar. Når barnet skal begynne på en pakke spør dere "Hvem er det fra?/Hva står det på lappen?", og så skriver dere det barnet svarer. Når pakken er åpnet spør dere "Hva var det?" hvis dere ikke ser det selv, og skriver det opp. Så vanskelig er det virkelig ikke. 

Anonymkode: 9152e...fae

• Liker 3
Skrevet

TS, det er da dere voksne som har problemet her - hvorfor stoppet dere ikke den vanvittige gaveåpningen fra 8-åringen? Hvorfor lot dere henne bare fortsette og "ødelegge stemningen" (det er forresten ikke 8-åringens feil hvis noe ble ødelagt her, det må dere voksne ta på deres kappe)? Og hvorfor i alle dager skriver dere ikke lister over hvem som gir hva?

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette med å takke kan også være flaut for barnet. Mange barn synes det er fryktelig flaut å takke, jeg var selv et slikt barn. Ville heller ha valgt bort gavene enn st folk skulle sitte å se på at jeg pakket opp for deretter å takke dem. Kan fremdeles kjenne på denne ekle, flaue følelsen. Og når det gjelder mor kontra stemorsproblematikken, så hadde aldri en mor truet med å gi sokker dersom barnet ikke takker. Aldri! Det er nok grunnen til denne stemorshetsen, at en stemor klager på barnet mens en mor gjør noe med det. Det i tillegg til at en mor aldri får avsmak for barnet sitt, uansett.

Anonymkode: 773cc...102

Eh, jo, flere foreldre som ville truet med sokker for å få skikk på barna. Bare for å vise alvoret for barna sine. Trenger ikke rosemale foreldre her heller. Men en mor KAN gi denne trusselen uten å bli sett på som en heks, da er det bare oppdragelse, hvis stemor gjør det er hun kald og driter i ungen.

Anonymkode: e2e6d...4d0

• Liker 4
Skrevet
På Monday, December 26, 2016 den 21.20, AnonymBruker skrev:

Når jeg var 8 ver det forventet at jeg sa takk for gaven, spesielt til de som satt i rommet. Etter pakkeåpning så ringte vi rundt og takket hverandre for gavene. Barnet vårt på 4 har mer folkeskikk enn denne 8åringen.

Det er helt normalt at en fireåring er mer "takknemlig" enn ei på åtte. Bare vent, du kommer til å møte deg selv i døra om to-tre-fire år. Har ingenting med utakknemlighet å gjøre, mer med spenning og en mer utviklet evne til å forvente noe fra gitte situasjoner.

Tenk på det gavemaset de blir utsatt for. "Hva ønsker du deg" er vel noe de blir spurt om 40 ganger før jul. Er det rart de forventer og blir litt overtent, når de endelig skal åpne de gavene?

Gi ho litt slack.. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, neiognei skrev:

Det er helt normalt at en fireåring er mer "takknemlig" enn ei på åtte. Bare vent, du kommer til å møte deg selv i døra om to-tre-fire år. Har ingenting med utakknemlighet å gjøre, mer med spenning og en mer utviklet evne til å forvente noe fra gitte situasjoner.

Tenk på det gavemaset de blir utsatt for. "Hva ønsker du deg" er vel noe de blir spurt om 40 ganger før jul. Er det rart de forventer og blir litt overtent, når de endelig skal åpne de gavene?

Gi ho litt slack.. 

Er det ikke fint at vi har en på 14 også da, så vet vi hvilke stadier de går gjennom. Så jo, jeg forventer mer fra enn 8 åring.

• Liker 2
Skrevet
På 29.12.2016 den 0.15, skruf skrev:

Jeg hadde sagt akkurat det samme hvis du hadde klaget over ditt ektefødte barn med samme problemstilling.

Igjen; det er barn og det er julaften. 

Hvis det var 7 barn, hvorfor byttet de ikke på å gi ut gaver?

Så 7 barn minus ett oppførte seg eksemplarisk? Det var bare stedatteren din som var "the asshole-child"?

Edit;

Ang det med at du skriver at hvis det hadde vært en mor som hadde klaget så ville hun ifølge deg ha blitt behandlet på en annen måte og fått beskjed om å sette grenser for ungen sin. Det er jo nettopp det flere skriver her i tråden! At mor og far nettopp må grensesette og oppdra ungen, barna må lære seg å takke for gavene. 

Jeg har ikke stebarn. Barna som var samlet hos oss julaften er våre egne og nevøer og nieser. Og jo, en og en gave ble delt ut. 

Anonymkode: 99e4f...5be

Skrevet
På 26. desember 2016 den 21.20, AnonymBruker skrev:

Når jeg var 8 ver det forventet at jeg sa takk for gaven, spesielt til de som satt i rommet. Etter pakkeåpning så ringte vi rundt og takket hverandre for gavene. Barnet vårt på 4 har mer folkeskikk enn denne 8åringen.

Jeg går ut i fra at du fikk en gave fra henne også? Gikk du bort til henne, ga henne en klem og takke for gaven, så på den sammen med henne og fortalte hvor glad du ble for den? Sånn har du mulighet til å lære henne takknemligheten du etterlyser. Ikke kritiser - vær et eksempel! 

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner frustrasjonen over at en gira åtteåring "kuppet" julaften, men du bør jo legge irritasjonen der den hører hjemme, nemlig hos jentas far som ikke klarte å veilede henne. Nytter ikke å sitte i stolen og slenge ut takkeinstrukser for døve ører, han må reise seg og fysisk være ved siden av henne og delta i pakkeåpningen når han ser hun ikke klarer å roe ned på egen hånd.

Hvis dere faktisk hadde fulgt med, hadde hun ikke klart å åpne et lass med gaver uten at dere fikk med dere hva hun fikk fra hvem. Kanskje hadde dere også hatt en mer fornøyd åtteåring under feiringen dersom hun følte seg veiledet og sett i en uvant setting med din familie.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 30.12.2016 den 0.29, AnonymBruker skrev:

Skjerp deg og voks opp. Det er da for pokker ikke ts sin feil at foreldrene til ungen ikke har lært ho folkeskikk. Sånn som det er forklart her var ungen i gave-transe. Ikke engang om Hitler hadde stått å kikket stygt på henne ville ungen merket det. Dette er UTELUKKENDE foreldrene sin feil. Å påstå noe annet vitner om forferdelig dårlig gangsyn. 

Anonymkode: 5764d...ef5

Så lenge steforeldre bor sammen med barna så er de omsorgsgivere og rollemodeller på lik linje med foreldre. Enten de liker det eller ikke. TS beskriver 8-åringen som utakknemlig og det skurrer når omsorgivere kaller sine egne barn noe slikt, for som du skriver så er det de voksne som har ansvaret for å oppdra og gi barnet trygghet og kjærlighet.

Anonymkode: 61c82...7ca

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...