Gå til innhold

Utakknemlig stebarn....

Fremhevede innlegg

Skrevet

Synes ikke det er riktig å få avsmak for en 8-åring pga hun er gira på julaften og ikke sier takk.

Herlighet, det er en pakkehaug uten like, og alle småunger er gira! Det var sikkert du da du var lita også ts. 

Det å takke for hva man får er ikke noe som kommer med fødselen, det er noe som må læres. Så at stedatteren din ikke takket er noe du bør konfirmere samboeren din med. Det er noe foreldrene burde lært henne. 

Og det kommer tydelig frem at du ser på stedatteren din med negativitet når du skriver at hun skal få sokker i julegave neste år. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ei bitter kjærring av ei fostermor. Dette er helt vanlig!

• Liker 3
Skrevet

Hadde gitt barnet sokker :laugh: synes 8-åringen fikk relativt dyre gaver. Hvis hun er vant til det, er det kanskje ikke så rart at hun er utakknemlig. Har en sønn på 5 år som blir i ekstase om han får sokker. Han tror forøvrig det er julaften de få gangene han får saft også, nettopp fordi han ikke er vant til det. 

Skrevet
5 minutter siden, HenLu skrev:

Hadde gitt barnet sokker :laugh: synes 8-åringen fikk relativt dyre gaver. Hvis hun er vant til det, er det kanskje ikke så rart at hun er utakknemlig. Har en sønn på 5 år som blir i ekstase om han får sokker. Han tror forøvrig det er julaften de få gangene han får saft også, nettopp fordi han ikke er vant til det. 

Så du ville gitt 8-åringen din sokker til jul?

Det tviler jeg på for å være ærlig. 

Gaven fra foreldre er jo gjerne den fineste gaven. 

Tror virkelig ungen din at det er julaften hver gang han får saft?

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, skruf skrev:

Så du ville gitt 8-åringen din sokker til jul?

Det tviler jeg på for å være ærlig. 

Gaven fra foreldre er jo gjerne den fineste gaven. 

Tror virkelig ungen din at det er julaften hver gang han får saft?

Har ingen problemer med å gi mine barn sokker, nei. Hvorfor skal den fineste gaven være fra foreldrene når barna får så mye annet fra andre? I år vurderte jeg å ikke gi barna gave fra oss foreldre, siden de får fra "alle andre", men siden minsten trengte nye pyjamaser, fikk han det fra oss. Tviler på at barna hadde hatt vondt av ikke å få noe. 

Mine barn får kun ting til jul og bursdag, med mindre det er høyst nødvendig som ytterklær, ny hjelm, sko ol. Ikke fordi vi har dårlig råd, men fordi jeg er vokst opp i et hjem der vi fikk og fikk og fikk, og vi ble aldri mettet på å få. Hvordan skal man da toppe fjorårets gave? 

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, HenLu skrev:

Har ingen problemer med å gi mine barn sokker, nei. Hvorfor skal den fineste gaven være fra foreldrene når barna får så mye annet fra andre? I år vurderte jeg å ikke gi barna gave fra oss foreldre, siden de får fra "alle andre", men siden minsten trengte nye pyjamaser, fikk han det fra oss. Tviler på at barna hadde hatt vondt av ikke å få noe. 

Mine barn får kun ting til jul og bursdag, med mindre det er høyst nødvendig som ytterklær, ny hjelm, sko ol. Ikke fordi vi har dårlig råd, men fordi jeg er vokst opp i et hjem der vi fikk og fikk og fikk, og vi ble aldri mettet på å få. Hvordan skal man da toppe fjorårets gave? 

Hvor gamle er barne dine da? Her er barna 13 og 19. De ville ha stusset over et par sokker. 

Du ville ha droppet å gitt barna dine julegaver pga de ville ikke hatt vondt av det? Virkelig?

Eller du hadde gitt de et par sokker til 20kr fra Cubus?

Mine barn får heller ikke gaver utenom jul og bursdag. Derfor blir de så utrolig takknemlig for gavene fra oss når de har bursdag og til jul. Og det er ikke snakk om en iphone 7 til mange tusen kroner. Men noe de ønsker seg innen rimelighetens pris. Så det er ikke snakk om å toppe fjorårets gave. 

Men ja, gaven fra oss foreldre er nok den dyreste pga jeg har gitt beskjed til familie at vi foretrekker å roe ned det hysteriske gavemaset og forventningene. Derfor får heller ikke jentene våre svindyre gaver fra besteforeldrene eller andre. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
30 minutter siden, Drama.Queen skrev:

Du er ei bitter kjærring av ei fostermor. Dette er helt vanlig!

Ikke vanlig i vårt hjem i hvertfall! Hos oss takker barna for hver pakke og det har de gjort fra de var 2 år! Dette handler om oppdragelse. 

• Liker 8
Skrevet
5 minutter siden, skruf skrev:

Hvor gamle er barne dine da? Her er barna 13 og 19. De ville ha stusset over et par sokker. 

Du ville ha droppet å gitt barna dine julegaver pga de ville ikke hatt vondt av det? Virkelig?

Eller du hadde gitt de et par sokker til 20kr fra Cubus?

Mine barn får heller ikke gaver utenom jul og bursdag. Derfor blir de så utrolig takknemlig for gavene fra oss når de har bursdag og til jul. Og det er ikke snakk om en iphone 7 til mange tusen kroner. Men noe de ønsker seg innen rimelighetens pris. Så det er ikke snakk om å toppe fjorårets gave. 

Men ja, gaven fra oss foreldre er nok den dyreste pga jeg har gitt beskjed til familie at vi foretrekker å roe ned det hysteriske gavemaset og forventningene. Derfor får heller ikke jentene våre svindyre gaver fra besteforeldrene eller andre. 

Mine er små, altså under barneskolealder, men det er jo forskjell på en på 8 år (som TS sitt bonusbarn) og dine som er tenåringer. Har et bonusbarn på 16 år som er hakket mer bortskjemt. Han er vant til å få alt han peker på, men det legger jeg meg ikke borti. Far/min samboer har god råd, så han skal få bruke pengene på det han vil, så lenge det ikke er å gjøre våre fellesbarn bortskjemt

Mine barn har ikke besteforeldre, utenom en mormor i Norge, så ingen fare for dyre gaver fra dem heller.

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, Sugemerke skrev:

Det er årsaken til at man pakker opp en og en pakke, og passer på at ikke samme person pakker opp to på rad. Da rekker ungene reflektere over gaven de har pakket opp før neste pakke står for tur.

Vi hadde det systemet på juleaften. En og en pakket opp. Far var bestemt på at hun ikke skulle kaste papiret overalt når hun pakket opp, og irettesatt henne flere ganger. Hun fikk beskjed om å legge lappen ved gaven, slik at vi visste hvem hun hadde fått hva fra. Men i år blir deg "takk for gaven" og ikke for HVA hun fikk. Jeg er den Sm takker familien til min mann for gavene eller sier hva hun fikk fra hvem, noe jeg i år ikke aner.... Ikke EN gave utenom de store vet jeg hvor kom fra, og det synes jeg er flaut når man takker for gave. 

Når hun ikke lengre fant flere pakker som var til seg selv, løp hun og lekte. For der var jo ikke noe interessant å se andre pakke opp gaver. Ser den når man er barn,  men synes virkelig hun var uhøflig. Vi feiret hos min familie, hvor alle takket for gave,  ga klemmer og viste takknemlighet. Når vi takket, kunne hun avbryte med å rope "til MEG fra NN". 

Ja, helt ærlig er jeg overrasket over dette. Hun har ikke tidligere vært slik. Men denne juleaften var tung!

ts

Anonymkode: 1598f...aa0

• Liker 1
Gjest Sugemerke
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde det systemet på juleaften. En og en pakket opp. Far var bestemt på at hun ikke skulle kaste papiret overalt når hun pakket opp, og irettesatt henne flere ganger. Hun fikk beskjed om å legge lappen ved gaven, slik at vi visste hvem hun hadde fått hva fra. Men i år blir deg "takk for gaven" og ikke for HVA hun fikk. Jeg er den Sm takker familien til min mann for gavene eller sier hva hun fikk fra hvem, noe jeg i år ikke aner.... Ikke EN gave utenom de store vet jeg hvor kom fra, og det synes jeg er flaut når man takker for gave. 

Når hun ikke lengre fant flere pakker som var til seg selv, løp hun og lekte. For der var jo ikke noe interessant å se andre pakke opp gaver. Ser den når man er barn,  men synes virkelig hun var uhøflig. Vi feiret hos min familie, hvor alle takket for gave,  ga klemmer og viste takknemlighet. Når vi takket, kunne hun avbryte med å rope "til MEG fra NN". 

Ja, helt ærlig er jeg overrasket over dette. Hun har ikke tidligere vært slik. Men denne juleaften var tung!

ts

Om det er noen trøst var halvparten av ungene slik her og. Og de er rundt samme alder. Jeg tror de mister litt gangsyn, men så tar de seg inn igjen når de blir eldre. De har spist mye godterier, de har spist lite mat, dårlig med søvn er det også natt til julaften. Det er mye spenning, mye glede, mye  stress. De er unger. Gi de litt slack. 

Er hun fortsatt slik når hun er fjorten synes jeg du bør ta henne et tak, men hun er 8 år. Hun vokser seg nok fornuftig skal du se. 

Skrevet

Hvorfor i all verden får en åtteåring så sinnssykt dyre gaver? Ikke rarti ungen blir utakknemlig...

Anonymkode: 2b878...0ee

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Kanskje hun syntes det var litt ekkelt å feire hos en fremmed familie- og følte for å få litt oppmerksomhet? Vet jo ikke hvor mye hun er hos dere.. men det høres ut som ei som ikke er helt trygg på situasjonen.

Anonymkode: 3f716...f23

• Liker 7
Skrevet

Høres ut som en skikkelig drittunge med dårlig oppdragelse (ja det er foreldrenes feil,  ikke din som stemor. Stemor skal jo ikke irettesette stebarna). Merkelig hvor mange unnskyldninger folk kommer med i denne tråden for sånn usmakelig oppførsel. Hun er 8, ikke 2!

Anonymkode: 4e2a2...656

• Liker 11
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden får en åtteåring så sinnssykt dyre gaver? Ikke rarti ungen blir utakknemlig...

Anonymkode: 2b878...0ee

Årskort i park som vi skulle hatt uansett. Lego som hun elsker å bygge. Så det var dyre gaver, men som blir godt brukt og utnyttet. Til gjengjeld får hun ikke noe utenom jul og bursdag, da må hun spare og bruke egne penger.

TS

Skrevet

Skjønner godt du reagerer, lov å være ivrig og glede seg, men bør kunne si takk. Far burde absolutt sagt noe til henne.

Anonymkode: 20476...50d

• Liker 1
Skrevet

Unger flest går på høygear fra de våkner tidlig julaften morgen. Da har vi satt scenen.

Neste poeng synes jeg egentlig må være om ungen pleier takke for gaver hun får, og julaften utgjorde et unntak fordi gavemengden var stor og det gikk litt over styr.

Om barnet ikke har lært å takke for gaver hun får, så er det en hovedoppgave for mor, far og besteforeldre + onkler/tanter å lære barnet. Jeg vil advare deg mot å forsøke å lære et barn på 8 at det skal takke for gaver dersom foreldrene og resten av slekta ikke mener det kan være nødvendig. For den kampen er du da dømt til å tape.

Unger på 8 kan være fryktelig veslevoksne :fnise: - og det høres ut som denne jenta er det. Pust med magen og tenk tilbake å hvordan det var å være 7-8-9 i jula.

Ønsker dere en fin romjul hvor det roer seg litt for dere alle.

• Liker 5
Skrevet
13 timer siden, Betrakteren skrev:

Stemor ser jo galskapen, så hvorfor tar hun ikke tak i det istedenfor å klage på KG?

Hvordan vet du at hun ikke "tar tak", selv om hun skriver av seg frustrasjon her inne? Hun alene kan ikke uten videre forhindre det som skjedde på julaften, hvordan mener du at hun skulle klart det når ikke foreldrene har klart det? 

Til TS, far må ta ansvaret for å lage en bedre neste jul for dere alle.

Anonymkode: 244c2...980

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jenta er 8 år. Til neste jul får hun sokker!

ts

8😳 Hadde trodd 13, fra det du skrev...

her må far inn å lære henne normal folkeskikk!

Anonymkode: ff7e7...405

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Far irettesatte under gaveutdelingen faktisk, til et barn som sikkert har gledet seg stort til julaften. Sier utrolig mye mer om far enn datteren synes nå jeg da. Altså satt litt på spissen, voksne kan bryte ut og ødelegge hele barnas hjem men Gud forby at et barn glemmer å takke for gaver....

Anonymkode: 773cc...102

• Liker 8
Skrevet

Skjønner du reagerer og far burde sagt tydelig i fra. Det kan gå litt i ball for alle på julaften, men dette hørtes ikke trivelig ut. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...