Gå til innhold

Utakknemlig stebarn....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest NorahLudoAllis
På 26. desember 2016 den 21.17, AnonymBruker skrev:

Ikke forvent for mye av et så lite barn. De girer seg opp. De har ventet veldig lenge på den dagen. Du beskriver en helt normal 8 åring på juleaften. 

Anonymkode: b2732...92a

? Men jeg ville som forelder sagt høflig til barnet diverse som "nå venter vi på tur", "så fin gave X var, si tusen takk" og så videre.

Selv ikke min 3åring får lov til å oppføre seg sånn. Da hadde jeg tatt barnet litt til side etterpå, eller underveis i en konstruert liksompause for å ta en liten prat om dette med å huske å si takk/et par tips til høflig oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ojjjj..... du har virkelig lykkes i oppdragelsen du da. Såååå flink du har vært som har klart å få takknemlige barn.

Anonymkode: 773cc...102

Ja, jeg er veldig fornøyd med å ha oppriktig takknemlige barn, istedet for veloppdragne, utakknemlige barn som spytter ut en strofe de blir irettesatt om de ikke sier.

Anonymkode: 2fa2c...c0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg ser du er veldig opptatt av summene på gavene jenta fikk. Er det sånn du verdsetter det du selv får også? Har det slått deg at en 8-åring ikke verdsetter på samme måte som deg? For henne har ikke summen noen betydning i det hele tatt. Nå vet ikke jeg om dette barnet er vant til å få mye, men jeg går ut ifra at hun pleier å få det hun ønsker seg, siden hun fikk det på julaften? Ergo er det helt vanlig for henne. Hvilken grad av takknemlighet barn viser henger gjerne sammen med hvor mye/hva de er vant til å få, og hvordan foreldrene har opptrådt sammen med barnet når hun har fått ting, helt fra hun var bitteliten. Viser foreldrene stor glede og entusiasme når de får gaver, eller er de mer nøytrale? Kan det være at jenta er litt innadvendt, og har problemer med å takke for gaver fordi hun kjenner at hun blir flau? Jeg kjenner mange barn som har det sånn. Da skal de ikke tvinges til å takke.

Som sagt, det kan være mange grunner til at barn ikke takker for gaver, men det viktigste du må huske på, er at forventningen om dette er din, og du kan ikke kreve at barnet skal tilfredstille i tråd med hva du forventer, ut i fra hva du mener er riktig. Hun er seg selv.

Anonymkode: 2ce1c...033

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i alle dager... Selv femåringen min med ADHD som var høy på sukker og forventninger oppførte seg bedre enn som så. Hun takket for gavene og ventet på tur til å få ny (riktignok med en del 'er denne til meg', men hun er fem), selv om hun knapt hadde tid til å ta papiret helt av før hun var klar for ny.

Jeg hadde ikke latt henne stå for utdelingen neste gang. 

Anonymkode: 733a2...17b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter på 8 var over seg over hver gave hun fikk og det ble delt ut klemmer og tusen takk for hver gave.  Vi pakket også opp på tur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, skruf skrev:

8-åringer blir gira på julaften de også, ikke bare småunger. 

Det er nettopp oppdragelse som er tingen her, og som mange kommenterer, dvs mangel på oppdragelse, og at ts ikke bør la sinnet sitt gå utover 8-åringen men heller foreldrene som har tabbet seg ut i oppdragelsen. Ts lar det jo gå utover jenta og fremstiller henne som en ufordragelig drittunge som hun ikke liker og som hun vil kjøpe sokker til i julegave neste år. Så ungen får straffen for at foreldrene ikke har lært ungen å si takk for gaver. 

Lurer på om ts hadde laget en likedan tråd hadde det vært hennes eget avkom. 

Så enig.

Løsningen er ikke å demonisere ungen, kalle henne bortskjemt og ufordragelig, eller å være fornærmet og si "ja, neste år får hun sokker når hun er så utakknemlig".

TS - Snakk med faren, si at nå er hun så stor at det begynner å bli veldig viktig at hun lærer riktig oppførsel i denne settingen. Både for å få en hyggeligere julefeiring og fordi sånne ting blir det mindre og mindre toleranse for jo eldre hun blir. Men oppdragelse kommer ikke automatisk og hun må få øve seg og få veiledning fra dere (og her må faren ta styringa). Han må understreke viktigheten av å takke, og forklare at selv om hun vet hva det er i pakken så er det frekt å si det høyt. Og dere må ha et system der det blir enklere for henne å unngå å bli revet helt med - en voksen må få ansvaret for gaveutdelingen og følge med på utpakkingen og veilede henne - f.eks: "hvem er den pakken fra? hva fikk du? Oi, det var en fin lue. Vi må huske å takke tante Berit neste gang vi ser henne. Kan jeg se hvordan den ser ut på deg? Wow, den passet perfekt, tante Berit er skikkelig flink til å finne gaver - se hva jeg fikk av henne! Jeg gleder meg til å lese denne boken". Kanskje dere kan ha skriveblokker der dere noterer hva dere har fått fra hver person slik at det blir lettere å huske hvem man har fått ting fra?

Det er nok vanskeligere å være steforelder enn forelder når det kommer til sånne ting, for det hjelper jo ikke om man sitter og maser på barnet hvis faren melder seg helt ut og ikke gidder å bry seg om å gi barnet sitt en god oppdragelse. Så det er bedre å fokusere på hva faren (og du) kan gjøre annerledes videre enn å fokusere på at det er noe feil med barnet.

Anonymkode: 071c8...3f5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har lært våres barn å si takk for alt fra de var bitte små.  Da hadde vi ALDRI problem med at de ikke sa takk når de fikk gaver, men pakkekaos var det nok av når de var 8.  Men tantebarna mine?  Glem det - de aldri måte si takk for gaver og jeg har flere i familien som har ikke lært deres barn å si takk heler.  Veldig rare greier der.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som steforelder er det lett å føle avmakt når f.eks oppdragelse og lite hyggelige opplevelser, som denne, virkelig oppleves vanskelig. For hva gjør man? Skaper drama på julaften og overprøver fars godkjennelse av ungens oppførsel? Det er et faktum at foreldrene har ansvaret for å oppdra barna sine og ikke minst ta tak i situasjoner som denne på jualften. At TS nevner summer på gaver og alt stebarnet har fått av henne og familien hennes, er nok ikke først og fremst fordi hun er så materialistisk anlagt, men på grunn av avmakten hun føler og fordi det illustrerer at 8-åringen er lite takknemlig for generøse gaver, som sikkert er gitt for å fortelle at de bryr seg om henne.

Anonymkode: 244c2...980

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så drittlei av at hver eneste problemstilling som blir presentert av en stemor her inne blir sporet av til stemorshets. Folk burde skamme seg.

NEI, oppførselen til barnet er ikke greit uansett hvor det biologiske opphavet er fra. Og det er oppdragernes feil (altså mor og far) sitt nederlag. Stemødre er heller ikke onde hekser fordi de (som andre voksne) legger merke til sånt.

Anonymkode: 5764d...ef5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Måle barn på julaften? Herregud. Selvfølgelig er det STEBARN det er noe galt med. Er så mye tråder om stebarn her inne. Når jeg leser så ser jeg hvordan steforeldrene er....fysj.

 

Stakkars unger

Anonymkode: 5fc02...c86

Hun må jo nesten presisere at det er ikke hennes datter, for det blir en annen problemstilling enn hvis hun var mor til dette barnet. Hvis det var hennes barn ville hun sannsynligvis bare tatt et grep umiddelbart og snakket med barnet, kanskje blitt streng også hvis ungen ikke hørte etter, som stemor har hun ikke denne muligheten; nettop fordi da blir hun automatisk den "ONDE stemoren".. (Som vi ser på flere svar her inne, bl.a ditt)). Derfor søker hun råd her, fordi hun er frustrert og føler avmakt; alle forventer jo at stemødre skal stille opp for stebarna som om de var deres mødre, samtidig som de ikke skal ha lov til å irettesette og sette grenser, slik foreldrene gjør. 

Anonymkode: ebd2e...603

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.12.2016 den 21.17, AnonymBruker skrev:

Ikke forvent for mye av et så lite barn. De girer seg opp. De har ventet veldig lenge på den dagen. Du beskriver en helt normal 8 åring på juleaften. 

Anonymkode: b2732...92a

Hm, jeg var ikke sånn da jeg var åtte år.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huk ødela hele stemningen for mine søsken på 14 og 16.... Fikk jeg høre i etterkant. Hoppet og kastet papir rundt seg, slang vekk gavene for å hente ny og sa ikke takk var det de jmhadde opplevd. 

TS

Anonymkode: 1598f...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huk ødela hele stemningen for mine søsken på 14 og 16.... Fikk jeg høre i etterkant. Hoppet og kastet papir rundt seg, slang vekk gavene for å hente ny og sa ikke takk var det de jmhadde opplevd. 

TS

Anonymkode: 1598f...aa0

Innleggene dine oser av en negativ innstilling til 8-åringen. Barn fanger opp slikt selv om det ikke sies rett ut.

Anonymkode: 61c82...7ca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem er dere som alltid må kommentere "stemor!!"?!

Skjønner dette godt, og jeg hadde aldri latt min 8 åring oppføre seg slik. Da hadde jeg blitt direkte flau! Hadde til og med tatt tak i det om barnet var mindre. 

Det er vanskelig å være stemor, og se på ting utenfra uten å kunne si noe som helst, man merker til og med at andre voksne reagerer noen ganger.

 

Anonymkode: 20476...50d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babystøv

Jeg skjønner deg. På en måte. Et barn skal ikke oppføre seg slik i en sånn alder. MEN, det er ikke barnet sin feil, det her handler om oppdragelse. Synes også at du prater 8 åringen ned, noe som ikke er greit heller. Den du burde snakke med om det her er din samboer. Barnet har ingen skyld i det her, h*n vet ikke bedre.  Jeg skjønner også at det er tøft å være stemor, jeg synes dere ofte får for lite credzzz for jobben dere gjør, den er så utrolig viktig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri for sent å lære bort folkeskikk. Mormor har i alle år gitt gave til sine voksne barnebarn, men i fjor droppet hun de som ikke pleide å takke. Voksne mennesker!!

Anonymkode: 2fa2c...c0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Innleggene dine oser av en negativ innstilling til 8-åringen. Barn fanger opp slikt selv om det ikke sies rett ut.

Anonymkode: 61c82...7ca

Skjerp deg og voks opp. Det er da for pokker ikke ts sin feil at foreldrene til ungen ikke har lært ho folkeskikk. Sånn som det er forklart her var ungen i gave-transe. Ikke engang om Hitler hadde stått å kikket stygt på henne ville ungen merket det. Dette er UTELUKKENDE foreldrene sin feil. Å påstå noe annet vitner om forferdelig dårlig gangsyn. 

Anonymkode: 5764d...ef5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27. desember 2016 den 1.12, AnonymBruker skrev:

Hadde det vært din biologiske barn hadde du neppe skrevet i så nedlatende tone. Trengte ikke skrive stebarn i overskriften, det kan lett sees ved å lese det du har skrevet..

Anonymkode: a92fd...9bf

For en slem og generaliserende ting å skrive.
Det er jo ikke så rart stemor spør på et forum hva som er vanlig? Det er jo tydeligvis ikke så lett for henne heller. Det er ikke hennes ansvar å oppdra stedatter, det er først og fremst far og mor. Det er jo en kjent sak at stemødre "ikke har lov til" å oppdra stebarn, da blir spesielt mor veldig sår og sint.

Anonymkode: e704c...8d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huk ødela hele stemningen for mine søsken på 14 og 16.... Fikk jeg høre i etterkant. Hoppet og kastet papir rundt seg, slang vekk gavene for å hente ny og sa ikke takk var det de jmhadde opplevd. 

TS

Anonymkode: 1598f...aa0

Er liksom ikke uten grunn at man sier " som barn på julaften" når man er oppspilt.. 

Du skrev at dere feiret jul med din familie.. hvor godt kjenner du barnet TS og hvor godt kjenner hun deg? Skjønner at det har blitt dårlig stemning- men har du tenkt over at det kanskje ikke var så veldig okey for barnet eller?

Som andre har nevnt- det skinner veldig godt igjennom dine innlegg her på KG at du ikke er særlig glad i stebarnet ditt.. og dessverre så oppfatter barn dette selv om man forsøker å skjule det- og det kan også være grunnen til at barnet har oppført seg som hun gjorde- fordi hun er usikker og ikke føler seg velkommen.. 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å takke kan også være flaut for barnet. Mange barn synes det er fryktelig flaut å takke, jeg var selv et slikt barn. Ville heller ha valgt bort gavene enn st folk skulle sitte å se på at jeg pakket opp for deretter å takke dem. Kan fremdeles kjenne på denne ekle, flaue følelsen. Og når det gjelder mor kontra stemorsproblematikken, så hadde aldri en mor truet med å gi sokker dersom barnet ikke takker. Aldri! Det er nok grunnen til denne stemorshetsen, at en stemor klager på barnet mens en mor gjør noe med det. Det i tillegg til at en mor aldri får avsmak for barnet sitt, uansett.

Anonymkode: 773cc...102

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...