Gå til innhold

Utakknemlig stebarn....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Årskort i park som vi skulle hatt uansett. Lego som hun elsker å bygge. Så det var dyre gaver, men som blir godt brukt og utnyttet. Til gjengjeld får hun ikke noe utenom jul og bursdag, da må hun spare og bruke egne penger.

TS

Anonymkode: 1598f...aa0

Ok, da gir det mer mening, takk for svar :)

Anonymkode: 2b878...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 26.12.2016 den 21.13, AnonymBruker skrev:

Min mann sin jente har feiret jul med oss i år, og fått flotte (!) gaver. Henes fokus denne jula var å finne frem alle pakkene sine og pakke de opp så fort hun kunne, omtrent ikke se hva hun fikk og legge det til sides for neste pakke. Ikke sa hun takk for noen av gavene hun fikk fra de i rommet heller. 

Hun fikk av meg og far en gave til 1400 + 500 fra far, 900 fra min mamma, og mange andre flotte gaver som jeg reagerer på at hun "ikke brydde seg om" at hun fikk. 

Er det vanlig at barn blir så opphengt i gaver at de ikke gir noen tanke over hva de egentlig har fått?  Flere av gavene er ting hun har ønsket seg skikkelig men hun la det vekk... 

Og når hun pakket opp, sa hun oppgitt/rart: "Jeg vet hva det er... det er xxxxx *åpner pakke*... Det var det jeg sa". 

Andre som har "utakknemlige" barn? Far sa ingenting på det og jeg ble sjokkert over at han ikke sa "skal du ikke si takk til NN for gaven? 

Anonymkode: 1598f...aa0

Dette handler ikke om barnet men om de voksne som har oppdratt henne. Heldigvis er det fortsatt tid til å lære om verdier i livet og det å være takknemlig for det man får. 

Jeg forstår at du nevner summene gaven hun fikk er på, men egentlig er det ikke nødvendig - hva om de kostet halvparten men ble kjøpt med omtanke? - Er de da mindre verdt? Litt av problemet er også her. Kanskje dere foreldre har litt å lære også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har null betydning at faren sa ifra.  Vet du hvor mange ganger jeg har opplevd dårlig oppførsel fra et barn med foreldrene som sitter på ræva sitt og si x antall ganger " neimenn lille Hermine ikke gjør det- ikke gjør det, ikke gjør det"  Hvis ikke barna hører på, fjern dem fra gavene sine, tar dem med deg ut i et annet rom og SNAKK ordentlig med dem slik at de forstår at hvis ikke de hører på blir det ikke mere gaver på dem.  

Her har vi en som leke julenissen og deler ut gaver til folk. Da blir det ikke 20 gaver med engang til de små.  De får gaver når de får dem.  Er selv lei av alle papir kaos med bortskjemte drittunger som vil bare fåfåfåfåfåfåfåfåfå.  Nei, julaften gir ikke foreldre fritak fra å oppdra barna sine.  

Anonymkode: aeff9...81c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.12.2016 den 1.24, HenLu skrev:

Hadde gitt barnet sokker :laugh: synes 8-åringen fikk relativt dyre gaver. Hvis hun er vant til det, er det kanskje ikke så rart at hun er utakknemlig. Har en sønn på 5 år som blir i ekstase om han får sokker. Han tror forøvrig det er julaften de få gangene han får saft også, nettopp fordi han ikke er vant til det. 

Oida, jeg vet du prøver å få det til å høres bra ut, men det høres ikke ut som det, bare så det er sagt. Jeg tror ikke jeg skal si mer, tror du forstår det om du leser det du skriver igjen med kritiske øyne. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Evilposelos skrev:

Oida, jeg vet du prøver å få det til å høres bra ut, men det høres ikke ut som det, bare så det er sagt. Jeg tror ikke jeg skal si mer, tror du forstår det om du leser det du skriver igjen med kritiske øyne. 

Er det så ille at en 5-åring sjelden får saft? Vi har nesten aldri saft i hus, så min 5-åring får det stort sett kun hos mormor. Vi har juice og brus da, så vi er ikke noe "bedre" enn andre. Er bare ikke så glad i saft. ;)

Anonymkode: fb02d...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det her er en helt normal 8-åring som ikke har lært gaveetikette og viktigheten av å takke av foreldrene sine. Selv takket jeg alltid for gavene da jeg var langt yngre enn 8, rett og slett fordi jeg hadde lært det, ble minnet på det og heller ikke fikk en ny pakke med mindre jeg hadde takket dersom giveren var i rommet. Så dette er rett og slett ikke 8-åringens skyld. Her ville jeg tatt en samtale med far og avtalt at neste år pakkes det opp en og en gave etter tur, og så langt det lar seg gjøre får ikke barnet to gaver på rad (da blir det eventuelt mot slutten, dersom resten av gavene er til henne) og hun får ikke noen ny gave før hun har takket giveren, dersom h*n er til stede. 

Jeg tror altså ikke det handler om utakknemlighet, kun et oppspilt lite barn som ikke vet bedre. 

Anonymkode: e020d...188

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våre både takker og stråler av glede når de åpner gavene. Gjerne sier de noe om at sånn hadde de ønsket seg kjempelenge, eller at de vil ha på seg et plagg de fikk med det samme. Av og til kan det bli overveldende og mye som skjer kombinert med mye folk på julaften. Om de skulle glemme å si frasen på noen av tingene men viser glede når de åpner, er det ikke noe jeg gidder å irettesette der og da. Da takker jeg for dem, og giverne så også hvor glad de ble. Det er mer verdt enn en innlært frase. Å vise takknemlighet. Så snakker vi gjerne senere om at vi må huske å si takk, uten at det er noe kjeftete.

Anonymkode: 2fa2c...c0c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.12.2016 den 21.13, AnonymBruker skrev:

Min mann sin jente har feiret jul med oss i år, og fått flotte (!) gaver. Henes fokus denne jula var å finne frem alle pakkene sine og pakke de opp så fort hun kunne, omtrent ikke se hva hun fikk og legge det til sides for neste pakke. Ikke sa hun takk for noen av gavene hun fikk fra de i rommet heller. 

Hun fikk av meg og far en gave til 1400 + 500 fra far, 900 fra min mamma, og mange andre flotte gaver som jeg reagerer på at hun "ikke brydde seg om" at hun fikk. 

Er det vanlig at barn blir så opphengt i gaver at de ikke gir noen tanke over hva de egentlig har fått?  Flere av gavene er ting hun har ønsket seg skikkelig men hun la det vekk... 

Og når hun pakket opp, sa hun oppgitt/rart: "Jeg vet hva det er... det er xxxxx *åpner pakke*... Det var det jeg sa". 

Andre som har "utakknemlige" barn? Far sa ingenting på det og jeg ble sjokkert over at han ikke sa "skal du ikke si takk til NN for gaven? 

Anonymkode: 1598f...aa0

Sånn oppførte våre nieser og nevøer i alderen 7-13 år seg, også. Ellers høflige og snille barn, men de ble helt pakkezillaer på julaften. Barn, ass. 😝

Anonymkode: ee934...58f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.12.2016 den 21.13, AnonymBruker skrev:

Min mann sin jente har feiret jul med oss i år, og fått flotte (!) gaver. Henes fokus denne jula var å finne frem alle pakkene sine og pakke de opp så fort hun kunne, omtrent ikke se hva hun fikk og legge det til sides for neste pakke. Ikke sa hun takk for noen av gavene hun fikk fra de i rommet heller. 

Hun fikk av meg og far en gave til 1400 + 500 fra far, 900 fra min mamma, og mange andre flotte gaver som jeg reagerer på at hun "ikke brydde seg om" at hun fikk. 

Er det vanlig at barn blir så opphengt i gaver at de ikke gir noen tanke over hva de egentlig har fått?  Flere av gavene er ting hun har ønsket seg skikkelig men hun la det vekk... 

Og når hun pakket opp, sa hun oppgitt/rart: "Jeg vet hva det er... det er xxxxx *åpner pakke*... Det var det jeg sa". 

Andre som har "utakknemlige" barn? Far sa ingenting på det og jeg ble sjokkert over at han ikke sa "skal du ikke si takk til NN for gaven? 

Anonymkode: 1598f...aa0

Min 5 åring, og hennes kusine på 2 år, sier takk for hver gave de åpner.(vi feiret jul sammen i år) Glemmer de det, får de en påminnelse. Det er på sin plass å si takk for gaver man får. Selv om man har vært oppspilt og er sliten, trøtt og lei på kvelden. De kommer uansett ikke unna "takk" delen. 

Kanskje foreldrene/andre rundt denne 8 åringen, kunne ha stoppet henne litt? Sagt tydelig ifra om at hun ikke kan samle alle gavene sine på en plass og åpne de kjempe fort? Sett grenser..Selv om man ikke er forelder til barnet, kan man sette tydelige grenser. Det er lov..

Her er tradisjonen vår at vi samles rundt/ved juletreet, så har vi en som leser opp en og en gave. Den som får gave åpner opp, mens de andre ser på og sier takk til de som har gitt gaven. Om de som har gitt gaven til personen ikke er til stedet, ringer vi og/eller sender sms og takker for gaven etter alle gavene er åpnet. Vi har en skikkelig kosestund ved gaveåpning med både brus og julekaker. Alltid 1 person som leser opp en og en gave. Så venter personen med å lese opp ny, til den som mottok gave har åpnet og vi har pratet ferdig osv. Gjentok meg selv litt her nå, men det får bare være.

Hun virker utakknemlig og respektløs. Foreldrene må være tydelige og sette grenser. 

Hva gjorde du i situasjonen? Satte du grenser? Sa du ifra? Eller lot du det bare fare avgårde?..
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.12.2016 den 21.14, AnonymBruker skrev:

Jenta er 8 år. Til neste jul får hun sokker!

ts

Anonymkode: 1598f...aa0

Med den kommentaren syns jeg i grunn du også får en barnslig holdning. 

Dette er snakk om en 8 åring, selvsagt skal de takke for gaven og far burde så absolutt sagt noe. Men hallo, det er en 8 åring på julaften de blir fryktelig giret. Og med alle de tingene du sier hun fikk kan jeg se hun ble overveldet også.

Anonymkode: e0003...27b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Minlillesky skrev:

Min 5 åring, og hennes kusine på 2 år, sier takk for hver gave de åpner.(vi feiret jul sammen i år) Glemmer de det, får de en påminnelse. Det er på sin plass å si takk for gaver man får. Selv om man har vært oppspilt og er sliten, trøtt og lei på kvelden. De kommer uansett ikke unna "takk" delen. 

Kanskje foreldrene/andre rundt denne 8 åringen, kunne ha stoppet henne litt? Sagt tydelig ifra om at hun ikke kan samle alle gavene sine på en plass og åpne de kjempe fort? Sett grenser..Selv om man ikke er forelder til barnet, kan man sette tydelige grenser. Det er lov..

Her er tradisjonen vår at vi samles rundt/ved juletreet, så har vi en som leser opp en og en gave. Den som får gave åpner opp, mens de andre ser på og sier takk til de som har gitt gaven. Om de som har gitt gaven til personen ikke er til stedet, ringer vi og/eller sender sms og takker for gaven etter alle gavene er åpnet. Vi har en skikkelig kosestund ved gaveåpning med både brus og julekaker. Alltid 1 person som leser opp en og en gave. Så venter personen med å lese opp ny, til den som mottok gave har åpnet og vi har pratet ferdig osv. Gjentok meg selv litt her nå, men det får bare være.

Hun virker utakknemlig og respektløs. Foreldrene må være tydelige og sette grenser. 

Hva gjorde du i situasjonen? Satte du grenser? Sa du ifra? Eller lot du det bare fare avgårde?..
 

Det var dette systemet vi hadde. Utfordringen var at hun var den som delte ut pakkene, og selvsagt annenhver til seg selv, selv om jeg flere ganger sa at det var andre som skulle få og ga henne gaver som kunne gis til andre. Noen ganger ha hun gaven til andre, andre ganer la hun den vekk og fant heller en til seg selv igjen....

Jeg aner ikke hva hun fikk fra noen.... Så det er jo kjempeflaut å takke for gave, uten å vite hva du takker for. Jeg liker å vise at vi faktisk fikk med oss hva ungen får, men i år vet jeg faktisk ikke. For det gikk så fort og hun brydde seg ikke nok til å lese hvem gaven var fra. Ettersom at hun fort kunne ha åpnet en gave til seg selv, mens vi andre kikket på en annens gaveåpning,  gikk jeg het ut av system. 

"Jeg har ikke lue med meg".

"Jo, du kan jo ta på den fine du fikk i gave i går?". 

"Hæ? Fikk jeg lue? Hvilken da?".

Snakk om..... Aner ikke fra hvem, men den var veldig fin og jeg skulle GJERNE takket vedkommende som ga henne den. Men det ble det ikke noe av. 

TS

Anonymkode: 1598f...aa0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var dette systemet vi hadde. Utfordringen var at hun var den som delte ut pakkene, og selvsagt annenhver til seg selv, selv om jeg flere ganger sa at det var andre som skulle få og ga henne gaver som kunne gis til andre. Noen ganger ha hun gaven til andre, andre ganer la hun den vekk og fant heller en til seg selv igjen....

Jeg aner ikke hva hun fikk fra noen.... Så det er jo kjempeflaut å takke for gave, uten å vite hva du takker for. Jeg liker å vise at vi faktisk fikk med oss hva ungen får, men i år vet jeg faktisk ikke. For det gikk så fort og hun brydde seg ikke nok til å lese hvem gaven var fra. Ettersom at hun fort kunne ha åpnet en gave til seg selv, mens vi andre kikket på en annens gaveåpning,  gikk jeg het ut av system. 

"Jeg har ikke lue med meg".

"Jo, du kan jo ta på den fine du fikk i gave i går?". 

"Hæ? Fikk jeg lue? Hvilken da?".

Snakk om..... Aner ikke fra hvem, men den var veldig fin og jeg skulle GJERNE takket vedkommende som ga henne den. Men det ble det ikke noe av. 

TS

Anonymkode: 1598f...aa0

Igjen, hun er bare 8!

Var det bare hun som sto for gaveutdelingen? 

Dere burde da isåfall ha grepet inn og fordelt hvem som ga ut gavene. Det burde ikke vært et problem. Med mindre dere var ekstremt mange sammen på julaften så finner jeg det rart at hun klarte å smyge seg unna med en pakke til seg selv mens noen andre åpnet opp sin gave. 

Det er fortsatt ikke jenta sin feil, du kan heller klandre foreldrene for å ikke oppdra henne på en annen måte, for at de ikke har lært henne å si takk.

Og igjen; det var julaften. Alle unger er gira da, helt fra de står opp og til pakkene er ferdig pakket opp. Hun er ikke et enestående frekt tilfelle. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart hvordan man skal forsvare stebarna når en stemor lufter problemstillingen. Hadde det vært en mor så hadde hun fått beskjed om at hun må sette grenser for barna sine...

Til sammen var det 7 barn fra 6-13 år hos oss julaften. Alle takket pent for hver gave.

Anonymkode: 99e4f...5be

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rart hvordan man skal forsvare stebarna når en stemor lufter problemstillingen. Hadde det vært en mor så hadde hun fått beskjed om at hun må sette grenser for barna sine...

Til sammen var det 7 barn fra 6-13 år hos oss julaften. Alle takket pent for hver gave.

Anonymkode: 99e4f...5be

Jeg hadde sagt akkurat det samme hvis du hadde klaget over ditt ektefødte barn med samme problemstilling.

Igjen; det er barn og det er julaften. 

Hvis det var 7 barn, hvorfor byttet de ikke på å gi ut gaver?

Så 7 barn minus ett oppførte seg eksemplarisk? Det var bare stedatteren din som var "the asshole-child"?

Edit;

Ang det med at du skriver at hvis det hadde vært en mor som hadde klaget så ville hun ifølge deg ha blitt behandlet på en annen måte og fått beskjed om å sette grenser for ungen sin. Det er jo nettopp det flere skriver her i tråden! At mor og far nettopp må grensesette og oppdra ungen, barna må lære seg å takke for gavene. 

Endret av skruf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun fordi hun ikke er moren så skal denne jenta forsvares? Det er snakk om en 8-åring, ikke en på 4. Tro det eller ei, men oppdragelse gjelder de barna som har steforeldre også

Anonymkode: 72999...018

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kun fordi hun ikke er moren så skal denne jenta forsvares? Det er snakk om en 8-åring, ikke en på 4. Tro det eller ei, men oppdragelse gjelder de barna som har steforeldre også

Anonymkode: 72999...018

8-åringer blir gira på julaften de også, ikke bare småunger. 

Det er nettopp oppdragelse som er tingen her, og som mange kommenterer, dvs mangel på oppdragelse, og at ts ikke bør la sinnet sitt gå utover 8-åringen men heller foreldrene som har tabbet seg ut i oppdragelsen. Ts lar det jo gå utover jenta og fremstiller henne som en ufordragelig drittunge som hun ikke liker og som hun vil kjøpe sokker til i julegave neste år. Så ungen får straffen for at foreldrene ikke har lært ungen å si takk for gaver. 

Lurer på om ts hadde laget en likedan tråd hadde det vært hennes eget avkom. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 12/27/2016 den 1.12, AnonymBruker skrev:

Hadde det vært din biologiske barn hadde du neppe skrevet i så nedlatende tone. Trengte ikke skrive stebarn i overskriften, det kan lett sees ved å lese det du har skrevet..

Anonymkode: a92fd...9bf

Selvfølgelig er det sånn! Man vil alltid være mindre kritisk mot egne barn, sånn er det jo når det gjelder foreldre og andres barn også. Det er jo egentlig ikke barnet hun kritiserer her, men foreldrenes evne til å hjelpe henne med å regulere atferden. I stedet for at hun fikk rive opp gave etter gave, kunne en voksen rolig delt ut gavene, slik at hun fikk tid til å se på dem. Faren kunne også ha minnet henne om å si takk. Og kanskje bør hun få færre gaver neste år? Mine nieser og nevøer får mange, mange gaver, og det blir så mye at det ikke ser ut som at de setter pris på alt det de får, de klarer nesten ikke å ta det inn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Våre både takker og stråler av glede når de åpner gavene. Gjerne sier de noe om at sånn hadde de ønsket seg kjempelenge, eller at de vil ha på seg et plagg de fikk med det samme. Av og til kan det bli overveldende og mye som skjer kombinert med mye folk på julaften. Om de skulle glemme å si frasen på noen av tingene men viser glede når de åpner, er det ikke noe jeg gidder å irettesette der og da. Da takker jeg for dem, og giverne så også hvor glad de ble. Det er mer verdt enn en innlært frase. Å vise takknemlighet. Så snakker vi gjerne senere om at vi må huske å si takk, uten at det er noe kjeftete.

Anonymkode: 2fa2c...c0c

Ojjjj..... du har virkelig lykkes i oppdragelsen du da. Såååå flink du har vært som har klart å få takknemlige barn.

Anonymkode: 773cc...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måle barn på julaften? Herregud. Selvfølgelig er det STEBARN det er noe galt med. Er så mye tråder om stebarn her inne. Når jeg leser så ser jeg hvordan steforeldrene er....fysj.

 

Stakkars unger

Anonymkode: 5fc02...c86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette med å takke for gavene er jo ikke ditt problem? Hvorfor skal du ta deg av takkingen og ikke far?? Ikke ditt barn- ikke ditt problem!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...