Gå til innhold

Utakknemlig stebarn....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mann sin jente har feiret jul med oss i år, og fått flotte (!) gaver. Henes fokus denne jula var å finne frem alle pakkene sine og pakke de opp så fort hun kunne, omtrent ikke se hva hun fikk og legge det til sides for neste pakke. Ikke sa hun takk for noen av gavene hun fikk fra de i rommet heller. 

Hun fikk av meg og far en gave til 1400 + 500 fra far, 900 fra min mamma, og mange andre flotte gaver som jeg reagerer på at hun "ikke brydde seg om" at hun fikk. 

Er det vanlig at barn blir så opphengt i gaver at de ikke gir noen tanke over hva de egentlig har fått?  Flere av gavene er ting hun har ønsket seg skikkelig men hun la det vekk... 

Og når hun pakket opp, sa hun oppgitt/rart: "Jeg vet hva det er... det er xxxxx *åpner pakke*... Det var det jeg sa". 

Andre som har "utakknemlige" barn? Far sa ingenting på det og jeg ble sjokkert over at han ikke sa "skal du ikke si takk til NN for gaven? 

Anonymkode: 1598f...aa0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er vanlig, barna blir veldig ivrig og opptrekt på julekvelden. Hvor gammel er hun ?

Regner med at du ikke har egne barn

Anonymkode: b2732...92a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jenta er 8 år. Til neste jul får hun sokker!

ts

Anonymkode: 1598f...aa0

Ikke forvent for mye av et så lite barn. De girer seg opp. De har ventet veldig lenge på den dagen. Du beskriver en helt normal 8 åring på juleaften. 

Anonymkode: b2732...92a

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke forvent for mye av et så lite barn. De girer seg opp. De har ventet veldig lenge på den dagen. Du beskriver en helt normal 8 åring på juleaften. 

Anonymkode: b2732...92a

Når jeg var 8 ver det forventet at jeg sa takk for gaven, spesielt til de som satt i rommet. Etter pakkeåpning så ringte vi rundt og takket hverandre for gavene. Barnet vårt på 4 har mer folkeskikk enn denne 8åringen.

Anonymkode: e2e6d...4d0

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal barnet vite det om foreldrene aldri har lært det det? 

Det er ikke barnet som skal kalles for utakknemlig her. Det er foreldrene som ikke har oppdratt barnet skikkelig. Barnet kan ikke klandres for manglende etikette det aldri har lært. 

Anonymkode: 9152e...fae

Du har så rett.

Det er trist når så små barn blir uglesett fra stemor for noe det ikke kan noe for. 

Men mener fremdeles at små barn fort blir ivrige på juleaften uten at det betyr at de er utakknemlig. Foreldrene bør ta for seg jenta og forklare henne at hun bør si takk til de hun får gaver i fra. 

 

Anonymkode: b2732...92a

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun er generelt takknemlig eller ikke syns jeg ikke du bør måle julekvelden på. Se heller på hverdagen. Er også enig i at foreldre må lære barna hvordan vise takknemlighet og hvorfor. At det er det som er riktig og at det er hyggelig. 

Tenk hvordan hun og vennene kanskje har giret hverandre opp. :-). Hadde bare smilt av det. Kanskje dere heller kan ta en ringerunde og takk for gavene ila romjulen? Ville da fremlagt det på en forklarende og positiv måte slik at hun ikke må kjenne på skam. Det er ikke nødvendig syns jeg. Hun vil lære av dette uansett. :-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal barnet vite det om foreldrene aldri har lært det det? 

Det er ikke barnet som skal kalles for utakknemlig her. Det er foreldrene som ikke har oppdratt barnet skikkelig. Barnet kan ikke klandres for manglende etikette det aldri har lært. 

Anonymkode: 9152e...fae

Jammen, selvfølgelig er det foreldrene som har feilet, jeg har på ingen måte sagt at barnet skal oppdra seg selv. Men jeg blir like sjokkert hver gang foreldre ikke gidder å lære barna sine folkeskikk. Og jeg skjønner hvorfor TS reagerer.

Anonymkode: e2e6d...4d0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jammen, selvfølgelig er det foreldrene som har feilet, jeg har på ingen måte sagt at barnet skal oppdra seg selv. Men jeg blir like sjokkert hver gang foreldre ikke gidder å lære barna sine folkeskikk. Og jeg skjønner hvorfor TS reagerer.

Anonymkode: e2e6d...4d0

Jeg synes jo TS kan ta en del av ansvaret da, siden det er i deres felles hjem. Hos oss pakker vi opp gaver en og en, det er et system vi voksne har bestemt, nettopp for å få bedre tid til å se hver enkelt gave og få oversikt over hvem den er gitt av. Jeg har både stebarn og egne barn og de behandles helt likt. Å takke er blitt helt naturlig, barna ser at vi voksne takker og klemmer og gjør det etter hvert helt naturlig selv også. Men vi voksne må lage rammer og system for hvordan ting skal gjøres. Ingenting kommer av seg selv.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Betrakteren skrev:

Jeg synes jo TS kan ta en del av ansvaret da, siden det er i deres felles hjem. Hos oss pakker vi opp gaver en og en, det er et system vi voksne har bestemt, nettopp for å få bedre tid til å se hver enkelt gave og få oversikt over hvem den er gitt av. Jeg har både stebarn og egne barn og de behandles helt likt. Å takke er blitt helt naturlig, barna ser at vi voksne takker og klemmer og gjør det etter hvert helt naturlig selv også. Men vi voksne må lage rammer og system for hvordan ting skal gjøres. Ingenting kommer av seg selv.

Du mener stemor er skyldig i 8 års feil oppdragelse av foreldrene? Det er ikke hennes feil, her er det mor og far som ikke har gjort jobben sin.

Anonymkode: e2e6d...4d0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener stemor er skyldig i 8 års feil oppdragelse av foreldrene? Det er ikke hennes feil, her er det mor og far som ikke har gjort jobben sin.

Anonymkode: e2e6d...4d0

Stemor ser jo galskapen, så hvorfor tar hun ikke tak i det istedenfor å klage på KG?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Betrakteren skrev:

Stemor ser jo galskapen, så hvorfor tar hun ikke tak i det istedenfor å klage på KG?

Tenker hun, som 70% av alle andre trådene på KG skriver ut av frustrasjon og søker for det meste bare støtte. Tviler sterkt hun forventer at vi skal forandre noe som helst.

Anonymkode: e2e6d...4d0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stusser over at du tilsynelatende har så mye aggresjon mot denne jenta. Hun er 8 år. Det er faren du skal ta dette på, han som må si ifra. Du beskriver helt vanlig oppførsel hos et barn som ikke får noen rammer. Dette er du og din mann sin feil, ikke jenta. 

Anonymkode: e553c...d95

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med min på straks 3 sier takk for gaver😅 man er faktisk ikke så liten lenger når man er 8

Anonymkode: 72999...018

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke

Det er årsaken til at man pakker opp en og en pakke, og passer på at ikke samme person pakker opp to på rad. Da rekker ungene reflektere over gaven de har pakket opp før neste pakke står for tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sa til jenta mi på 5 år at hun måtte takke. Hun fikk det ikke med seg enda jeg sa det flere ganger. Og når hun til slutt hørte det, så ble det nesten for mye for henne. Tror noen barn er veldig oppspillt og at det ikke er fordi de ikke er takknemlige. Det går rett og slett litt for raskt i hode. Husk at barn som regel ikke er ondskapsfulle, med mindre de har en veldig disfunksjonell familie eller opplevd noe dårlig.

Anonymkode: ee3da...70d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jenta er 8 år. Til neste jul får hun sokker!

ts

Anonymkode: 1598f...aa0

Jeg tenker at en oppspilt unge på julaften kan det ha lett for å gå litt over styr for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenker hun, som 70% av alle andre trådene på KG skriver ut av frustrasjon og søker for det meste bare støtte. Tviler sterkt hun forventer at vi skal forandre noe som helst.

Anonymkode: e2e6d...4d0

TS er anonym, du er anonym.  Hvordan kan du vite at 70% av TS tråder skrives "utfra frustrasjon og søk etter støtte"?  Og, hvilken rolle spiller det?  Bør ikke vi som svarer kunne forholde oss til saken hun framlegger, uten å måtte ha studert hennes 1oo siste innlegg og kommentarer? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært din biologiske barn hadde du neppe skrevet i så nedlatende tone. Trengte ikke skrive stebarn i overskriften, det kan lett sees ved å lese det du har skrevet..

Anonymkode: a92fd...9bf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...