Gå til innhold

Maser videre

Weebs

Anbefalte innlegg

lille_frosk skrev (På 15.6.2018 den 7.24):

Høres ut som M er en skikkelig heldig unge som har en mamma som tilrettelegger så for at hun skal ha det fint i ferien sin! Her er våre favorittaktiviteter for dårlig vær; bibliotek, svømmehall (mest gøy for lille, jeg er alltid helt utslitt etter å ha prøvd å holde den gærningen i live i altfor masse vann), kjøpesenter, male og tegne, plastelina, bygge hytte ... Men aller helst drar vi på en eller annen utflukt. Dagen blir litt lang hvis ikke. 

Ekspander  

Tusen takk for tips! 

Svømmehall har vi fremdeles ikke prøvd :rodme: Jeg har hele tiden kommet med unnskyldninger (venter til hun kan sitte, stå, gå, helst svømme selv :fnise:), men i dag morges googlet jeg faktisk åpningstider, og  dessverre (:ninja:) tar de sommerferie fra i morgen av. Vi skal snart komme oss dit altså. Kors på halsen...

Her om dagen kjøpte jeg liksom-plastelina på butikken, men den var hard som stein. Så i dag slo vi derfor to fluer i én smekk - kjøpesenter og plastelina! Lekerom hadde de der også, score! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag kommer gutta hjem, det blir greit! Som vanlig har det gått mye bedre enn fryktet :Nikke: Vi har til og med hatt så fint vær at det gikk an å gå i lekeparken. Der får M utløp for sinne, glede og utestemmen sin :fnise: Den viljen, altså. Den har ikke tenkt å chille med det første. 

Strikking! Det er gøy! Jeg har ikke mye igjen av Mariusen nå. Kun litt mønster oppi halsen :) Jeg er begynt på et pannebånd i tillegg. "Gullpannebånd" av Klompelompe. Der var det mye rart jeg ikke hadde hørt om før. Vridde masker og kast :vetikke: Heldiggris har vi Google, så det gikk veldig greit.

I morgen er det barnehagen igjen og selvsagt har de to yndlingspersonene til M tatt ferie på likt. Ærlig talt :nei: Jeg tror hun koser seg der likevel altså, men det er en litt bedre start på dagen når jeg leverer henne til en av dem. Selv om de sier at hun alltid slutter å gråte ett sekund etter jeg har gått så får jeg litt vondt i magen likevel. 

Sånn ellers driver jeg med iPad-avvenning. I helvetesuka hadde mannen brukt iPad litt vel mye, så hver gang hun ser den nå, så roper hun ut at hun vil se Peppa Gris 😛 Jeg var i stua og hørte "mamma! MAMMA!" fra kjøkkenet. Jeg løp inn til henne for å se hva som hadde skjedd. Men det var bare at hun ville skru på iPaden :rolleyes: Så nå gjemmer jeg den under sofaen. Tar den frem når jeg egentlig skulle hatt øyne i nakken, for eksempel når jeg steker bananpannekaker. Eller mens jeg dusjer. Eller når hun nekter å spise :plystre:  Får litt dårlig samvittighet, mennn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Hahaha, du får trøste deg med at vi er flere med dårlig samvittighet overfor pad-bruk. Her går det i mobil eller tv, da. Som da han våknet kl 6 i morges, og jeg bare ville lukke øynene litt til. Eller hver gang han og mannen er alene. Eller på lengre kjøreturer. Og rundt barne-tv tid. Så bare baller det på seg! 

Her har H startet sin 4 uker lange ferie fra barnehagen! Er spent på om han kjenner igjen noen etter en måned. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket deksel (heter det deksel?) :klo: har du på iPaden til M?

Jeg vil også gjøre Knerten iPad avhengig slik at jeg kan dusje!! Nå er det ikke mulig å dusje, lage mat, rydde osv. Så lenge han er våken. Så vidt man kommer seg en kjapp tur på do. Må sette han lengst unna i huset så løper jeg til badet, da rekker jeg nesten å få vasket fingrene før han kommer å klatrer på doskålen :jepp: Men ehm ja nok om det, problemet er at når jeg gir han en iPad trykker han jo alltid på alle tingene han ikke skal trykke på. Så da forsvinner jo vennebyen, så blir han sur. Hvordan løser du det, eller har du lært M at hun ikke må trykke på knappen eller bite på den? :fnise:

Du er jo blitt helt rå på strikking! Jeg er så imponert :klappe: Genseren blir kjempefin. At du greier å tolke oppskriften bare med hjelp av Google er ikke verst. Jeg må som regel ha noen som sitter å viser meg detaljert hvordan ting skal gjøres gjennom hele prosjektet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sisti skrev (På 17.6.2018 den 12.28):

Hahaha, du får trøste deg med at vi er flere med dårlig samvittighet overfor pad-bruk. Her går det i mobil eller tv, da. Som da han våknet kl 6 i morges, og jeg bare ville lukke øynene litt til. Eller hver gang han og mannen er alene. Eller på lengre kjøreturer. Og rundt barne-tv tid. Så bare baller det på seg! 

Her har H startet sin 4 uker lange ferie fra barnehagen! Er spent på om han kjenner igjen noen etter en måned. :P

Ekspander  

Jeg trøster meg faktisk med det! I siste Foreldre & Barn var det en artikkel om "hvor mye skjermtid er for mye" eller noe sånt. Så da regner jeg med at det er flere som driver med det samme. Og ja, det baller litt på seg :sjenert:

M skal ha tre uker i juli/august, jeg er spent på det samme :fnise:

Mumsy skrev (På 17.6.2018 den 19.10):

Jeg vil også gjøre Knerten iPad avhengig slik at jeg kan dusje!! Nå er det ikke mulig å dusje, lage mat, rydde osv. Så lenge han er våken. Så vidt man kommer seg en kjapp tur på do. Må sette han lengst unna i huset så løper jeg til badet, da rekker jeg nesten å få vasket fingrene før han kommer å klatrer på doskålen :jepp: Men ehm ja nok om det, problemet er at når jeg gir han en iPad trykker han jo alltid på alle tingene han ikke skal trykke på. Så da forsvinner jo vennebyen, så blir han sur. Hvordan løser du det, eller har du lært M at hun ikke må trykke på knappen eller bite på den? :fnise:

Du er jo blitt helt rå på strikking! Jeg er så imponert :klappe: Genseren blir kjempefin. At du greier å tolke oppskriften bare med hjelp av Google er ikke verst. Jeg må som regel ha noen som sitter å viser meg detaljert hvordan ting skal gjøres gjennom hele prosjektet. 

Ekspander  

Jeg har et fantaaaastisk deksel fra ebay! Søk på: kids safe foam shock iPad case. De med håndtak! Tåler alt :) 

Det finnes en funksjon som låser programmet på iPaden, men jeg har ikke brukt det. Det var en stund M også trykket helt vilt, men nå er hun såpass hypnotisert av Peppa Gris at hun ikke tør å kødde det til for seg selv :fnise: Det hender hun trykker litt nå også, og havner inn på kalenderen eller noe, men da legger bare Peppa seg nede i hjørnet og fortsetter avspillingen, så hun takler det. Av og til blir hun sinna da, da må jeg gjøre Peppa stor igjen. Jepp. Så sånn er det :phaedra:

Hver gang det kommer noe nytt på genseren så stikker jeg til mamma og ber om hjelp ;) Men pannebåndet greide jeg å finne ut av selv, så det er jeg ganske fornøyd med :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspander  

Jeg skal helt uoppfordret komme med noen tips :fnise:

- dusje sammen :hjerte:

- ta med knerten på badet når du skal på do

- bæretøy/sele til alt annet

- lekegrind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, @Mumsy, det glemte jeg å nevne. Jeg har også alltid M med meg på badet. Før hun forelsket seg i iPaden hadde jeg en eske stående med diverse stæsj som hun likte å fikle med. Hun har aldri digget å dusje, så felles dusjing har ikke funker her. Men hvis jeg husker rett har du drevet med det :) 

En sjelden gang får jeg lov å gå på do alene, men som oftest avbryter hun det hun holder på med og labber etter meg når jeg sier "mamma skal på do" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspander  

Du må bruke den funksjonen som heter begrenset tilgang. Den kommer opp om du hurtigklikker på hjemknappen 3 ganger, men det kan være du må aktivere den. Det gjør du på innstillinger - generelt - tilgjengelighet ;) 

AM er også fæl til å trykke over alt, så den er super 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimba skrev (På 18.6.2018 den 7.52):

Du må bruke den funksjonen som heter begrenset tilgang. Den kommer opp om du hurtigklikker på hjemknappen 3 ganger, men det kan være du må aktivere den. Det gjør du på innstillinger - generelt - tilgjengelighet ;) 

Ekspander  

Aha! Denne funksjonen må jeg finne. Det blir litt skjermbruk her i huset også ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag følte jeg at jeg nådde voksentoppen. Kjøpte jord for å plante om (vet ikke om det er det det kalles) den stakkars garderobeplanten vår som egentlig har vokst ut av potta si for lengst. M var selvsagt med, hun elsker jo shopping :tongue: Hun vil helst ha alt i hele butikken, det ble et problem da jeg plutselig kom på at hansker og kanskje en spade hadde vært greit å ha for å lage mindre gris. Så da svingte vi innom Europris. Og der hadde de såå mye digg, syntes M. Sjampo, batterier, lyssverd... Heldigvis trengte vi en bøtte i tillegg, så hun drog på den gjennom hele butikken. Heldiggrisen :fnise:

Hun var med og "hjalp til" med planten, så nå har vi tusen tonn jord i oppkjørselen. Satser på det regner i morgen. 

Jeg har ikke googlet omplanting eller whatever, jeg bare flyttet hele greia oppi en større potte og fylte oppi med jord. Kanskje jeg skal sjekke at det ikke er noe ekstra som må gjøres. Egentlig var det et impulskjøp. Skulle bare innom for å kjøpe en sommerslig potte :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan fort bli dyrt å handle med de små på slep! :ler: Jeg er i alle fall såpass soft at når hun finner noe som hun synes er sååå fint er det litt for ofte kort vei til å la henne ta det med seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LilleMy1989 skrev (På 18.6.2018 den 5.59):

Jeg skal helt uoppfordret komme med noen tips :fnise:

- dusje sammen :hjerte:

- ta med knerten på badet når du skal på do

- bæretøy/sele til alt annet

- lekegrind

Ekspander  

Takk for tips :ler:

Dusje sammen fungerer veldig bra! Det er koselig. Men av og til er det ikke tid til å skal ha dusje, tørke og klepå-festival for begge to. 

Ta med han på badet :hoho: Joda, hvis jeg burer inn doen på ett eller annet vis er det nok mulig. Om ikke fungerer kosekluten som toalettvasker rimelig fort, samtidig som Knerten bruker ringen som biteleke. 

Bæretøy er ikke akseptabelt innendørs, det godtar han bare ute på tur.. Vet ikke hvorfor, men tror det er bare det at det er kjedelig å sitte stille.

Han klikker i vinkel når han blir satt i lekegrinda, så den fungerer bare til oppbevaring av leker og rot for tiden :( 

Nå følte jeg virkelig at jeg har en sånn problem/vanskeligstilt unge.. Han er egentlig veldig kul altså, han bare liker å få gå fritt rundt å sysle med ting. Alt som kan flyttes på skal flyttes rundt, hele tiden på jakt etter nye utfordringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Weebs skrev (På 17.6.2018 den 20.02):

Jeg trøster meg faktisk med det! I siste Foreldre & Barn var det en artikkel om "hvor mye skjermtid er for mye" eller noe sånt. Så da regner jeg med at det er flere som driver med det samme. Og ja, det baller litt på seg :sjenert:

M skal ha tre uker i juli/august, jeg er spent på det samme :fnise:

Jeg har et fantaaaastisk deksel fra ebay! Søk på: kids safe foam shock iPad case. De med håndtak! Tåler alt :) 

Det finnes en funksjon som låser programmet på iPaden, men jeg har ikke brukt det. Det var en stund M også trykket helt vilt, men nå er hun såpass hypnotisert av Peppa Gris at hun ikke tør å kødde det til for seg selv :fnise: Det hender hun trykker litt nå også, og havner inn på kalenderen eller noe, men da legger bare Peppa seg nede i hjørnet og fortsetter avspillingen, så hun takler det. Av og til blir hun sinna da, da må jeg gjøre Peppa stor igjen. Jepp. Så sånn er det :phaedra:

Hver gang det kommer noe nytt på genseren så stikker jeg til mamma og ber om hjelp ;) Men pannebåndet greide jeg å finne ut av selv, så det er jeg ganske fornøyd med :biggrin:

Ekspander  

Takk for tips! Nå har jeg bestilt deksel på Ebay, håper det kommer fort :biggrin: Skulle ikke være så lang leveringstid. Litt skjermtid er lov sier vi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marimba skrev (På 18.6.2018 den 7.52):

Ekspander  

Takk!!! Jeg fikk det til, ble så stolt :fnise: Jeg er så lite teknisk anlagt. Den der kommer garantert til å bli flittig brukt:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mumsy skrev (På 20.6.2018 den 19.13):

Dusje sammen fungerer veldig bra! Det er koselig. Men av og til er det ikke tid til å skal ha dusje, tørke og klepå-festival for begge to. 

Ta med han på badet :hoho: Joda, hvis jeg burer inn doen på ett eller annet vis er det nok mulig. Om ikke fungerer kosekluten som toalettvasker rimelig fort, samtidig som Knerten bruker ringen som biteleke. 

Bæretøy er ikke akseptabelt innendørs, det godtar han bare ute på tur.. Vet ikke hvorfor, men tror det er bare det at det er kjedelig å sitte stille.

Han klikker i vinkel når han blir satt i lekegrinda, så den fungerer bare til oppbevaring av leker og rot for tiden :( 

Nå følte jeg virkelig at jeg har en sånn problem/vanskeligstilt unge.. Han er egentlig veldig kul altså, han bare liker å få gå fritt rundt å sysle med ting. Alt som kan flyttes på skal flyttes rundt, hele tiden på jakt etter nye utfordringer. 

Ekspander  

Det finnes sånn lås til toalett :hoho:

Eller sett han i babybilstolen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LilleMy1989 skrev (På 20.6.2018 den 19.44):

Det finnes sånn lås til toalett :hoho:

Eller sett han i babybilstolen :)

Ekspander  

Haha! :hoho:En slik lås må jeg helt seriøst vurdere å anskaffe. Hadde gjort ting mye enklere.

Babybilstolen var lurt :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Sisti
  Mumsy skrev (På 20.6.2018 den 19.13):

Ekspander  

Sånn greie for å låse toalettsetet med kan gjøre livet ditt mye enklere! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lille_frosk skrev (På 19.6.2018 den 5.27):

Det kan fort bli dyrt å handle med de små på slep! :ler: Jeg er i alle fall såpass soft at når hun finner noe som hun synes er sååå fint er det litt for ofte kort vei til å la henne ta det med seg. 

Ekspander  

Nå er hun såpass liten at hun bare har lyst på random shit :fnise: Men jeg ser for meg en tur på Toys'R'Us senere kan bli en dyr affære :phaedra: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle disse følelsene jeg har fått ekstra av etter at jeg ble mamma :cry3:

Å lese nyheter er tøft, spesielt i disse Trump-tidene! Fytti fuck. Alt som handler om barn gjør meg så sinna og så lei meg, og jeg ender opp med å bli fadder i en ny organisasjon hver gang det skjer noe ekstra fælt. I går ble Redd Barna den heldige, så nå kan jeg åpne vg.no uten å kaste fra meg telefonen av sinne. 

I barnehagen er det kommet ferievikarer, og levering på morgenen har vært litt tøft. Yndlings-PK begynner sent hver dag, og jeg må levere tidlig siden jeg jobber dagtid denne uken. Dårlig timing, men de påstår at hun slutter å gråte ganske kjapt. Det er kjedelig å gå ut med klump i magen hver dag, og jeg har måttet trøstedrikke Red Bull i bilen :P 

Ellers skjer det ikke så mye. Jeg tror jeg må begynne å skrive en pakkeliste til ferien. Har aldri reist på tur med et lite barn før :klo: Må jo ha med tusen ting. Babycall, 4686 grøtposer i tilfelle hun hater svensk mat, reisetrille (bestilte Baby Jogger City Tour i går), sommerklær, høstklær (vet jo aldri :huh:), bleier... Kanskje jeg bør google :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:grine: Fuck Trump ja! Jeg har fått forbud mot å se på nyheter på kveldstid, det ender bare med flere timer med "hvordan skal jeg redde alle barna i verden-tanker" 

Anbefaler dere å ha med mange tusen poser med norsk-mat på ferietur :fnise: Nå er det ikke sikkert at svensk-mat føles like eksotisk som syden-mat, så kanskje M liker det. Men for sikkerhetsskyld ta med masse, Knerten sultestreiket jo i syden. Han likte overhodet ikke brødet der nede, så han levde på smoothie og grøt. 

Vi har Baby jogger city elite, og er veldig fornøyd :) Ser ut som Tour tar enda mindre plass sammenlagt også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...