Gå til innhold

Hvorfor er det så vanlig med særskrivingsfeil/orddelingsfeil?


PaperFlower

Anbefalte innlegg

På 12.11.2016 den 3.29, PaperFlower skrev:

Etter å ha sett én særskrivingsfeil for mye på Facebook begynte jeg å tenke på noe. Hvorfor er det så vanskelig å skjønne når ord skal legges sammen til ett ord? Jeg skjønner at av og til kan man skrive litt for fort, være distrahert eller lignende. Av og til skriver man feil uten at man har en spesiell grunn. (Én tommel-opp-poeng fra meg hvis noen finner skrivefeil i dette innlegget.) 

Men å alltid bryte opp alle slags ord i hver eneste setning du skriver? Greit nok at ikke alle er like interessert i skriving som meg og diverse andre, men det er vel ikke så vanskelig å skjønne når to ord skal slås sammen til ett?

F.eks:
"blomster potte". Det er én konkret ting. Dermed blir det ett ord. Med mindre du prøver å si at potten skal blomster?
"kaffe kopp". Det er én konkret ting. Dermed blir det ett ord. Med mindre du prøver å si at koppen skal kaffe?
"bord lampe". Det er også én konkret ting. Dermed blir det ett ord. Med mindre du prøver å si at lampen skal bord?

Dette, sammen med bruken av og/å, er en av de letteste reglene å huske på etter min mening. Det aller verste jeg ser derimot er når profesjonelle nettsider o.l. klarer å bryte opp ord som ikke skal brytes opp. Som "salg på bord lamper". Eller på nettbutikker: "få gratis vare prøve". Altså HÆ. Hvem i huleste ble betalt for å skrive rævva norsk? Jeg blir nesten sint! :klaske:

Er det sånn at folk ikke skjønner det? Jeg vet at noen har dysleksi, og det er selvsagt en god nok grunn hos akkurat de. Men halvparten av befolkningen har vel ikke dysleksi. Er det at de ikke gidder å bry seg om det? Er det sånn at de aldri har skjønt reglene og har bestemt seg for å drite i det? Er det sånn at de glemmer å følge med på det de skriver? Har de misforstått helt og lest litt for mye engelsk tekst og tatt etter derfra? (De fleste ord deles opp på engelsk.)

Er det noen som sliter med særskrivingsfeil, eller "orddelingsfeil" som mange kaller det, som kan forklare litt? Jeg skjønner det bare ikke.

Jeg tror at det at det er så utbredt forsterker problemet. Når man leser "kjempe fint" og "ananas biter" flere ganger daglig,  tror mange at det er slik det skal være. På samme måte som "forhåndsregler". Det er ingenting som heter det, men det gir utrolig mange treff om du googler det... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Arabella skrev:

 

I hvilken sammenheng er dette?

Beklager, men jeg skjønner ikke helt hva du mener😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festlig når et innlegg om å skrive riktig blir rettet på :fnise: og mer - de som sier de ikke forstår det som skrives: med litt velvilje så går det meste. 

Norsk er mitt andrespråk, og selv jeg klarer lese de med skrivefeil, de som manglet tegnsetting, eller de som bruker feil tegnsetting - det er ikke så vanskelig om man prøver. Men har man lite å ta tak i ellers i livet, og dette med skrivefeil er det som plager en mest: ja da har man nok et godt liv sånn ellers. 

Dessuten, til den som skrev at disse feilene kommer fra engelsk: kan vi da som ha engelsk som hovedmål skylde på at de som har feil hos oss har det fordi de kommer fra andre språk når det også skjer på engelsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, PaperFlower skrev:

 

^Jeg er kanskje flink når det kommer til særskriving og bruken av og/å, men akkurat bruken av "de" og "dem", "han" og "ham" og lignende har vært noe jeg alltid har slitt med og skulle ønske jeg kunne lære meg en gang for alle. Jeg elsker saklige tilbakemeldinger på mitt eget språk, da jobben min inkluderer en del skriving og det alltid er fint å kunne forbedre seg. :) 

Personlig synes jeg orddelingsfeil er lettere å forholde seg til enn feil bruk av pronomen, hvor meningen ofte blir en helt annen når man  bytter hun/henne, de/dem osv. Det er jo så enkelt: står pronomenet som objekt, så blir det objektsform. Det var for eksempel et innlegg her på KG hvor poenget var at en søster var nedbrutt fordi "mannen forlot hun for to måneder siden". Meningen viste seg å være at mannen forlot henne, ikke at hun forlot mannen som jeg trodde. 

Anonymkode: 184f8...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Carrot skrev:

Festlig når et innlegg om å skrive riktig blir rettet på :fnise: og mer - de som sier de ikke forstår det som skrives: med litt velvilje så går det meste. 

Norsk er mitt andrespråk, og selv jeg klarer lese de med skrivefeil, de som manglet tegnsetting, eller de som bruker feil tegnsetting - det er ikke så vanskelig om man prøver. Men har man lite å ta tak i ellers i livet, og dette med skrivefeil er det som plager en mest: ja da har man nok et godt liv sånn ellers. 

Dessuten, til den som skrev at disse feilene kommer fra engelsk: kan vi da som ha engelsk som hovedmål skylde på at de som har feil hos oss har det fordi de kommer fra andre språk når det også skjer på engelsk?

Jeg tenker at det er årsaken i mange tilfeller ja, men ikke i alle tilfellene.

Anonymkode: ba5e7...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det er årsaken i mange tilfeller ja, men ikke i alle tilfellene.

Anonymkode: ba5e7...589

I så fall, hvilke språk tror du vi kan skylde på som er engelsktalende? Dessuten heter det flowerpot på engelsk også, ett ord.. I de fleste tilfeller er en ting ett ord også på andre språk - men jeg skjønner at det er fint å skylde på ting utenfor seg selv og viljen til å lære. Man slutter ikke lære som voksen, spesielt ikke om man for eksempel lider av dysleksi (som meg) da bruker man enhver mulighet tenker jeg til å bli flinkere.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Carrot skrev:

Festlig når et innlegg om å skrive riktig blir rettet på :fnise: og mer - de som sier de ikke forstår det som skrives: med litt velvilje så går det meste. 

Norsk er mitt andrespråk, og selv jeg klarer lese de med skrivefeil, de som manglet tegnsetting, eller de som bruker feil tegnsetting - det er ikke så vanskelig om man prøver. Men har man lite å ta tak i ellers i livet, og dette med skrivefeil er det som plager en mest: ja da har man nok et godt liv sånn ellers. 

Dessuten, til den som skrev at disse feilene kommer fra engelsk: kan vi da som ha engelsk som hovedmål skylde på at de som har feil hos oss har det fordi de kommer fra andre språk når det også skjer på engelsk?

Selvfølgelig er ikke særskrivingsfeil viktig i forhold til sykdom, sult, krig osv, men det blir litt som å sammenligne epler og pærer. Ifølge den argumentasjonen skal vi ikke altså klage på noe så lenge de mest basale behovene er dekket? Jeg synes det er fint og viktig at slikt blir kommentert og gjerne korrigert. Det er vel ikke noe galt i å være opptatt av at ting gjøres riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ti10 skrev:

Selvfølgelig er ikke særskrivingsfeil viktig i forhold til sykdom, sult, krig osv, men det blir litt som å sammenligne epler og pærer. Ifølge den argumentasjonen skal vi ikke altså klage på noe så lenge de mest basale behovene er dekket? Jeg synes det er fint og viktig at slikt blir kommentert og gjerne korrigert. Det er vel ikke noe galt i å være opptatt av at ting gjøres riktig?

Usikker på hvor de store sammenligningene plutselig spilte en rolle, men neida det er ikke galt å være opptatt av at "ting" gjøres riktig - men man kan ta høyde for at "riktig" for deg kanskje ikke har samme mening eller er like viktig for andre, og man skal vel helst prøve være inkluderende heller enn ekskluderende om man kan tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Carrot skrev:

Usikker på hvor de store sammenligningene plutselig spilte en rolle, men neida det er ikke galt å være opptatt av at "ting" gjøres riktig - men man kan ta høyde for at "riktig" for deg kanskje ikke har samme mening eller er like viktig for andre, og man skal vel helst prøve være inkluderende heller enn ekskluderende om man kan tenker jeg.

Nå befinner vi oss i språkforumet, da.

Anonymkode: 03ac2...a47

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Carrot skrev:

Usikker på hvor de store sammenligningene plutselig spilte en rolle, men neida det er ikke galt å være opptatt av at "ting" gjøres riktig - men man kan ta høyde for at "riktig" for deg kanskje ikke har samme mening eller er like viktig for andre, og man skal vel helst prøve være inkluderende heller enn ekskluderende om man kan tenker jeg.

Du skrev noe om at hvis det var det eneste man hadde å ta tak i, da hadde man nok et godt liv ellers.e Derfor brukte jeg de nevnte eksemplene. Å være inkluderende i stedet for ekskluderende er jeg faktisk enig i. Det er vel derfor folk foretrekker å skrive her framfor å ta det opp med den "ansvarlige" hver gang de ser noe som er skrevet feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må også huske på at språket hele tiden er i endring (av forskjellige årsaker som bl.a. påvirkning fra andre språk og ord som sies eller skrives feil av noen)

Bl.a. er det slik at et ord som uttales eller skrives feil; hvis mange nok gjør dette, blir ordet til slutt endret (altså det blir godkjent som riktig).

Anonymkode: ba5e7...589

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå befinner vi oss i språkforumet, da.

Anonymkode: 03ac2...a47

betyr det at man ikke skal ha meninger eller argumentere i en diskusjon som dette? 

2 minutter siden, ti10 skrev:

Du skrev noe om at hvis det var det eneste man hadde å ta tak i, da hadde man nok et godt liv ellers.e Derfor brukte jeg de nevnte eksemplene. Å være inkluderende i stedet for ekskluderende er jeg faktisk enig i. Det er vel derfor folk foretrekker å skrive her framfor å ta det opp med den "ansvarlige" hver gang de ser noe som er skrevet feil...

Ok, skjønner :fnise: og joda, jeg er enig i at dette er riktig sted - men som jeg skrev syns jeg ikke det betyr at man ikke får lov å mene noe om saken.. 

Jeg er FOR å ta seg tid til å bli flinkere - og å bruke riktig skrivemåte osv. men jeg tror at for noen går det "sport i" å bemerke en skrivefeil - spesielt morsomt i en tråd som dette der TS på en måte utfordrer andre til å finne veil ved sitt innlegg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på orddelingsfeil og særskrivingsfeil!

Orddeling:

Kjærli-

ghet

Særskriving:

Kjærlig het

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, ti10 skrev:

Er det ikke de siste årene det har blitt så vanlig med særskrivingsfeil? Eller er det bare jeg som ikke har lagt merke til det før?

1. Rettskrivinga blei forandra for ikkje så mange år sidan (20-30?), i retning særskriving. Les f.eks.Hamsun, der kryr det av samanskrivingar. Eg såg etter i Sult, og på fyrste sida ser eg tilvenstre og tilsengs. Det har altså blitt meir alminneleg med særskriving i korrekt språk. Overkorrigering?
2. Avisene har sparka sine flinke korrekturlesarar, nå skriv journalistane rett inn. Dei skulle vel spare pengar.
3. Kreti og pleti skriv meir utan filter. Avisinnlegg (og avertissement) blei før korrigert i korrekturen, så det var mest bare i privatbrev (for dei som hugsar sånne) at ein såg uretta norsk.
4. Engelsk og 5. Dårlege korrekturprogram med raud strek for alle ukjende ord er nemnt før
6. Eg trur folk er meir unøyaktige nå enn før. I gamle dagar måtte ein skrive heile sida omatt på maskin om det sneik seg inn for mange feil, så ein la stor vinn på å få alt rett fyrste gongen. Nå er fart fyrste prioritet, og gjennomlesing etterpå er det så som så med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Knut Berg skrev:

1. Rettskrivinga blei forandra for ikkje så mange år sidan (20-30?), i retning særskriving. Les f.eks.Hamsun, der kryr det av samanskrivingar. Eg såg etter i Sult, og på fyrste sida ser eg tilvenstre og tilsengs. Det har altså blitt meir alminneleg med særskriving i korrekt språk. Overkorrigering?
2. Avisene har sparka sine flinke korrekturlesarar, nå skriv journalistane rett inn. Dei skulle vel spare pengar.
3. Kreti og pleti skriv meir utan filter. Avisinnlegg (og avertissement) blei før korrigert i korrekturen, så det var mest bare i privatbrev (for dei som hugsar sånne) at ein såg uretta norsk.
4. Engelsk og 5. Dårlege korrekturprogram med raud strek for alle ukjende ord er nemnt før
6. Eg trur folk er meir unøyaktige nå enn før. I gamle dagar måtte ein skrive heile sida omatt på maskin om det sneik seg inn for mange feil, så ein la stor vinn på å få alt rett fyrste gongen. Nå er fart fyrste prioritet, og gjennomlesing etterpå er det så som så med.

Ok, takk. Spesielt 2,3 og 6 virker sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjempelett med orddeling :nigo:

Anonymkode: 928df...744

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tydeligvis?

og inne? :)

 

Anonymkode: ba5e7...589

 

4 timer siden, Knut Berg skrev:

 

Hjelpe meg, tenk at dere ikke skjønte at jeg tulla. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva sikter du til? I sitatet fins det ikke ufullstendige setninger. Ikke er foruminnlegg en formell tekst, heller. Så ditt innlegg virker helt malapropos.

Anonymkode: 928df...744

Jeg siterte TS fordi vedkommende ba om tilbakemelding på språket. Siden det kunne virke som om intensjonen var at hovedinnlegget skulle være relativt formelt skrevet, ikke minst på grunn av oppfordringen om å finne feil, valgte jeg å nevne ufullstendige setninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater når personer skriver masse, når de mener mye/mange.

 

Anonymkode: 42f47...ecd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Erazor skrev:

ikke minst på grunn av oppfordringen om å finne feil, valgte jeg å nevne ufullstendige setninger.

Det er greit å nevne ufullstendige setninger, men da må du klare å peke på eksempler på det i innsenderens tekst. I det som du valgte å sitere, fantes ingen ufullstendige setninger.

Anonymkode: 928df...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...