Gå til innhold

Hvorfor er det så vanlig med særskrivingsfeil/orddelingsfeil?


PaperFlower

Anbefalte innlegg

Etter å ha sett én særskrivingsfeil for mye på Facebook begynte jeg å tenke på noe. Hvorfor er det så vanskelig å skjønne når ord skal legges sammen til ett ord? Jeg skjønner at av og til kan man skrive litt for fort, være distrahert eller lignende. Av og til skriver man feil uten at man har en spesiell grunn. (Én tommel-opp-poeng fra meg hvis noen finner skrivefeil i dette innlegget.) 

Men å alltid bryte opp alle slags ord i hver eneste setning du skriver? Greit nok at ikke alle er like interessert i skriving som meg og diverse andre, men det er vel ikke så vanskelig å skjønne når to ord skal slås sammen til ett?

F.eks:
"blomster potte". Det er én konkret ting. Dermed blir det ett ord. Med mindre du prøver å si at potten skal blomster?
"kaffe kopp". Det er én konkret ting. Dermed blir det ett ord. Med mindre du prøver å si at koppen skal kaffe?
"bord lampe". Det er også én konkret ting. Dermed blir det ett ord. Med mindre du prøver å si at lampen skal bord?

Dette, sammen med bruken av og/å, er en av de letteste reglene å huske på etter min mening. Det aller verste jeg ser derimot er når profesjonelle nettsider o.l. klarer å bryte opp ord som ikke skal brytes opp. Som "salg på bord lamper". Eller på nettbutikker: "få gratis vare prøve". Altså HÆ. Hvem i huleste ble betalt for å skrive rævva norsk? Jeg blir nesten sint! :klaske:

Er det sånn at folk ikke skjønner det? Jeg vet at noen har dysleksi, og det er selvsagt en god nok grunn hos akkurat de. Men halvparten av befolkningen har vel ikke dysleksi. Er det at de ikke gidder å bry seg om det? Er det sånn at de aldri har skjønt reglene og har bestemt seg for å drite i det? Er det sånn at de glemmer å følge med på det de skriver? Har de misforstått helt og lest litt for mye engelsk tekst og tatt etter derfra? (De fleste ord deles opp på engelsk.)

Er det noen som sliter med særskrivingsfeil, eller "orddelingsfeil" som mange kaller det, som kan forklare litt? Jeg skjønner det bare ikke.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror at vi er påvirket av engelsk og amerikansk.

I tillegg er det stor smitteeffekt gjennom digitale media: Når noen begynner å skrive ordene feil, følger andre etter og gjør de samme feilene.

Språket er jo hele tiden i endring.

Anonymkode: ba5e7...589

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at denne feiltypen er gammel, og at folk gjorde slike feil også på 1950-tallet. Jeg vet ikke hvorfor. Jeg gjetter på at den regelen du nevner ovenfor, rett og slett ikke har blitt øvd tilstrekkelig på. Er det ingen pause, skal ordet sammenskrives (kyllinglever), og er det en pause, skal de to ulike ordene særskrives (kylling lever). 

Jeg er uenig med deg om at og/å er enkelt, men ulike mennesker synes vel ulike ting er vanskelige. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Microsoft og stavekontrollen deres sin skyld! :sur:

Neida, det er nok mange andre ting som er viktigere grunner til at det er så vanlig å gjøre denne typen feil. Men det er klart, det hjelper jo ikke akkurat at stavekontrollen lager fete røde streker under alle sammensatte ord. 

Anonymkode: 01b73...069

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, PaperFlower skrev:

Etter å ha sett én særskrivingsfeil for mye på Facebook begynte jeg å tenke på noe. Hvorfor er det så vanskelig å skjønne når ord skal legges sammen til ett ord? Jeg skjønner at av og til kan man skrive litt for fort, være distrahert eller lignende. Av og til skriver man feil uten at man har en spesiell grunn. (Én tommel-opp-poeng fra meg hvis noen finner skrivefeil i dette innlegget.) 

Men å alltid bryte opp alle slags ord i hver eneste setning du skriver? Greit nok at ikke alle er like interessert i skriving som meg og diverse andre, men det er vel ikke så vanskelig å skjønne når to ord skal slås sammen til ett?

F.eks:
"blomster potte". Det er én konkret ting. Dermed blir det ett ord. Med mindre du prøver å si at potten skal blomster?
"kaffe kopp". Det er én konkret ting. Dermed blir det ett ord. Med mindre du prøver å si at koppen skal kaffe?
"bord lampe". Det er også én konkret ting. Dermed blir det ett ord. Med mindre du prøver å si at lampen skal bord?

Dette, sammen med bruken av og/å, er en av de letteste reglene å huske på etter min mening. Det aller verste jeg ser derimot er når profesjonelle nettsider o.l. klarer å bryte opp ord som ikke skal brytes opp. Som "salg på bord lamper". Eller på nettbutikker: "få gratis vare prøve". Altså HÆ. Hvem i huleste ble betalt for å skrive rævva norsk? Jeg blir nesten sint! :klaske:

Er det sånn at folk ikke skjønner det? Jeg vet at noen har dysleksi, og det er selvsagt en god nok grunn hos akkurat de. Men halvparten av befolkningen har vel ikke dysleksi. Er det at de ikke gidder å bry seg om det? Er det sånn at de aldri har skjønt reglene og har bestemt seg for å drite i det? Er det sånn at de glemmer å følge med på det de skriver? Har de misforstått helt og lest litt for mye engelsk tekst og tatt etter derfra? (De fleste ord deles opp på engelsk.)

Er det noen som sliter med særskrivingsfeil, eller "orddelingsfeil" som mange kaller det, som kan forklare litt? Jeg skjønner det bare ikke.

Åh, jeg elsker deg! :klemmer:

Dette er den tingen som irriterer meg mest i hverdagen, jeg hater særskriving! :sur:  
Tror folk rett og slett er tette i nøtta og ikke leser annet enn det andre dumminger skriver på sms og snapchat. Les en bok eller to! Argh. Er så møkk lei av å lese det folk skriver om igjen flere ganger fordi det som står ikke gir noen mening.

:P

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Autocorekt deler ofte mine ord, leser jeg ikke over kan det være litt feil som jeg ellers ikke ville hatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er aktiv orddeler :)

Jeg har ingen god forklaring på hvorfor, men jeg har merket at jeg deler opp ord mye oftere på pc og mobil, enn om jeg skriver for hånde med penn eller blyant.

Kanskje har Word og stavekontroll noe av skylden. Særlig tidlige versjoner var elendige på sammensatte ord.

Derfor leser jeg over der jeg skriver, fordi jeg ser ordfeil når jeg leser mye bedre enn når jeg skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mangler også komma noen steder. Jeg har lagt merke til at de som fokuserer sterkt på skrivefeil hos andre, stort sett alltid sliter med det selv.

Anonymkode: 17d60...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mangler også komma noen steder. Jeg har lagt merke til at de som fokuserer sterkt på skrivefeil hos andre, stort sett alltid sliter med det selv.

Anonymkode: 17d60...6e9

Så bare folk med perfekt skriftlig fremstilling har lov til å lage tråder på språkforumet, er det det du forsøker å si? 

Anonymkode: 01b73...069

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mangler også komma noen steder. Jeg har lagt merke til at de som fokuserer sterkt på skrivefeil hos andre, stort sett alltid sliter med det selv.

Anonymkode: 17d60...6e9

Då får du herved lov til å legge ut fasiten. Eg syns TS har godt språk, og reagerer på at du "påfører" TS skrivefeil....

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Men å alltid" 

Anonymkode: 17d60...6e9

                  ?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bare folk med perfekt skriftlig fremstilling har lov til å lage tråder på språkforumet, er det det du forsøker å si? 

Anonymkode: 01b73...069

Nå tolker du mange rare følelser inn i hva jeg skrev. TS har skrevet at vi får poeng for å finne feil. Jeg bruker ikke henge her, så jeg bryr meg ikke så veldig mye. 

Anonymkode: 17d60...6e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå tolker du mange rare følelser inn i hva jeg skrev. TS har skrevet at vi får poeng for å finne feil. Jeg bruker ikke henge her, så jeg bryr meg ikke så veldig mye. 

Anonymkode: 17d60...6e9

Nå ja. Jeg synes vel uansett det blir litt drøyt å påstå at TS "sliter med [skrivefeil] selv".

Anonymkode: 01b73...069

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...