Gå til innhold

Hvorfor er det så vanlig med særskrivingsfeil/orddelingsfeil?


PaperFlower

Anbefalte innlegg

21 timer siden, PaperFlower skrev:

Etter å ha sett én særskrivingsfeil for mye på Facebook begynte jeg å tenke på noe. Hvorfor er det så vanskelig å skjønne når ord skal legges sammen til ett ord? Jeg skjønner at av og til kan man skrive litt for fort, være distrahert eller lignende. Av og til skriver man feil uten at man har en spesiell grunn. (Én tommel-opp-poeng fra meg hvis noen finner skrivefeil i dette innlegget.) 

Men å alltid bryte opp alle slags ord i hver eneste setning du skriver? Greit nok at ikke alle er like interessert i skriving som meg og diverse andre, men det er vel ikke så vanskelig å skjønne når to ord skal slås sammen til ett?

F.eks:
"blomster potte". Det er én konkret ting. Dermed blir det ett ord. Med mindre du prøver å si at potten skal blomster?
"kaffe kopp". Det er én konkret ting. Dermed blir det ett ord. Med mindre du prøver å si at koppen skal kaffe?
"bord lampe". Det er også én konkret ting. Dermed blir det ett ord. Med mindre du prøver å si at lampen skal bord?

Dette, sammen med bruken av og/å, er en av de letteste reglene å huske på etter min mening. Det aller verste jeg ser derimot, er når profesjonelle nettsider o.l. klarer å bryte opp ord som ikke skal brytes opp. Som "salg på bord lamper". Eller på nettbutikker: "få gratis vare prøve". Altså HÆ. Hvem i huleste ble betalt for å skrive rævva norsk? Jeg blir nesten sint! :klaske:

Er det sånn at folk ikke skjønner det? Jeg vet at noen har dysleksi, og det er selvsagt en god nok grunn hos akkurat de. Men halvparten av befolkningen har vel ikke dysleksi. Er det at de ikke gidder å bry seg om det? Er det sånn at de aldri har skjønt reglene og har bestemt seg for å drite i det? Er det sånn at de glemmer å følge med på det de skriver? Har de misforstått helt og lest litt for mye engelsk tekst og tatt etter derfra? (De fleste ord deles opp på engelsk.)

Er det noen som sliter med særskrivingsfeil, eller "orddelingsfeil" som mange kaller det, som kan forklare litt? Jeg skjønner det bare ikke.

 

Anonymkode: f6a74...7f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror mange rett og slett har den holdningen at "folk forstår da hva jeg mener", og tenker at så lenge det kriteriet oppfylles så er ytterligere innsats unødig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nevian skrev:

Jeg tror mange rett og slett har den holdningen at "folk forstår da hva jeg mener", og tenker at så lenge det kriteriet oppfylles så er ytterligere innsats unødig.

Det tror jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ALLTID plaget meg. Det verste jeg ser, er når folk deler opp ord som "kjempelett" til "kjempe lett". Jeg leser alt slik det er skrevet, og da er det jævlig travelt med slike feil :P Jeg er absolutt ikke perfekt, og noen ganger glemmer jeg enkelte regler, men prøver så godt jeg kan. Noe annet som irriterer meg, er når folk bruker "da" og "når" feil. Grrr! Den gang da, alltid når! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kattehviskeren
22 timer siden, PaperFlower skrev:

det er selvsagt en god nok grunn hos akkurat de.

Denne leddsetningen er for eksempel feil på mange måter, siden du ba oss om å påpeke det. Dette er ikke riktig bokmål. Det er feil pronomen og feil preposisjon.  "Det er selvsagt en god nok grunn for dem", ville vært bedre, men jeg ville skrevet det annerledes. 
Siden du bryr deg så mye om dette vil jeg håpe at du liker saklige tilbakemeldinger på ditt eget språk og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kattehviskeren
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det sånn at de aldri har skjønt reglene og har bestemt seg for å drite i det?

En til. 
Her bytter du pronomen i de to leddsetningene. 
Det burde vært "drite i dem", da hadde det pekt tilbake på "reglene". Men slik du skriver det nå betyr det at de har gjort to adskilte ting. Hvis det du mener er at de har bestemt seg for å drite i reglene, burde du skrevet:
Er det sånn at de aldri har skjønt reglene og har bestemt seg for å drite i dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, PaperFlower skrev:

Etter å ha sett én særskrivingsfeil for mye på Facebook begynte jeg å tenke på noe. Hvorfor er det så vanskelig å skjønne når ord skal legges sammen til ett ord? Jeg skjønner at av og til kan man skrive litt for fort, være distrahert eller lignende. Av og til skriver man feil uten at man har en spesiell grunn. (Én tommel-opp-poeng fra meg hvis noen finner skrivefeil i dette innlegget.) 

Men å alltid bryte opp alle slags ord i hver eneste setning du skriver? Greit nok at ikke alle er like interessert i skriving som meg og diverse andre, men det er vel ikke så vanskelig å skjønne når to ord skal slås sammen til ett?

F.eks:
"blomster potte". Det er én konkret ting. Dermed blir det ett ord. Med mindre du prøver å si at potten skal blomster?
"kaffe kopp". Det er én konkret ting. Dermed blir det ett ord. Med mindre du prøver å si at koppen skal kaffe?
"bord lampe". Det er også én konkret ting. Dermed blir det ett ord. Med mindre du prøver å si at lampen skal bord?

Dette, sammen med bruken av og/å, er en av de letteste reglene å huske på etter min mening. Det aller verste jeg ser derimot er når profesjonelle nettsider o.l. klarer å bryte opp ord som ikke skal brytes opp. Som "salg på bord lamper". Eller på nettbutikker: "få gratis vare prøve". Altså HÆ. Hvem i huleste ble betalt for å skrive rævva norsk? Jeg blir nesten sint! :klaske:

Er det sånn at folk ikke skjønner det? Jeg vet at noen har dysleksi, og det er selvsagt en god nok grunn hos akkurat de. Men halvparten av befolkningen har vel ikke dysleksi. Er det at de ikke gidder å bry seg om det? Er det sånn at de aldri har skjønt reglene og har bestemt seg for å drite i det? Er det sånn at de glemmer å følge med på det de skriver? Har de misforstått helt og lest litt for mye engelsk tekst og tatt etter derfra? (De fleste ord deles opp på engelsk.)

Er det noen som sliter med særskrivingsfeil, eller "orddelingsfeil" som mange kaller det, som kan forklare litt? Jeg skjønner det bare ikke.

Tunefisk Biter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, PaperFlower skrev:

Men å alltid bryte opp alle slags ord i hver eneste setning du skriver?

Ser nokon meiner setninga over er feil, dei vil ha "Men alltid å bryte opp...". Begge uttykksmåtar kan brukast, er dei fleste språkekspertar samde om, sjølv om dei oftast tilrår den siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, kattehviskeren skrev:

Her bytter du pronomen i de to leddsetningene. 
Det burde vært "drite i dem", da hadde det pekt tilbake på "reglene". Men slik du skriver det nå betyr det at de har gjort to adskilte ting. Hvis det du mener er at de har bestemt seg for å drite i reglene, burde du skrevet:
Er det sånn at de aldri har skjønt reglene og har bestemt seg for å drite i dem?

Feil!  
I "Er det sånn at de aldri har skjønt reglene og har bestemt seg for å drite i det?" viser det til at-setninga. Dei har bestemt seg for å drite i at dei aldri har skjøna reglane. Ditt forslag betyr noko anna: Dei har bestemt seg for å drite i reglane.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kattehviskeren
1 minutt siden, Knut Berg skrev:

Feil!  
I "Er det sånn at de aldri har skjønt reglene og har bestemt seg for å drite i det?" viser det til at-setninga. Dei har bestemt seg for å drite i at dei aldri har skjøna reglane. Ditt forslag betyr noko anna: Dei har bestemt seg for å drite i reglane.

Ser poenget ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, denne tråden har nesten tatt av siden sist jeg var her og sjekket. Takk for mange svar. :fnise: 

Akkurat det med auto-correct og "røde linjer" som popper opp når man skriver feil i Word og nettlesere er et godt poeng jeg ikke har tenkt over før. Jeg blir også irritert når jeg vet jeg at ordet jeg skriver er korrekt, likevel ønsker Word at jeg deler opp ordet. "Brød kniv". NEI. HYSJ. "Legg til i ordliste"-knappen er noe som brukes flittig!

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du mangler også komma noen steder. Jeg har lagt merke til at de som fokuserer sterkt på skrivefeil hos andre, stort sett alltid sliter med det selv.

Anonymkode: 17d60...6e9

^Tja, jeg har aldri fått klager på eventuelle mangler på komma. Tvert imot så har jeg fått noen klager på at jeg bruker for mange komma. Prøver derfor å kutte litt ned å skrive litt enklere setninger. Men hadde jeg skrevet et annet innlegg her på KG hadde jeg brukt litt mer komma enn jeg gjorde i HI i denne tråden. Kan du påpeke mer konkret hvor jeg skulle ha hatt mer komma?

1 time siden, kattehviskeren skrev:

Denne leddsetningen er for eksempel feil på mange måter, siden du ba oss om å påpeke det. Dette er ikke riktig bokmål. Det er feil pronomen og feil preposisjon.  "Det er selvsagt en god nok grunn for dem", ville vært bedre, men jeg ville skrevet det annerledes. 
Siden du bryr deg så mye om dette vil jeg håpe at du liker saklige tilbakemeldinger på ditt eget språk og.

^Jeg er kanskje flink når det kommer til særskriving og bruken av og/å, men akkurat bruken av "de" og "dem", "han" og "ham" og lignende har vært noe jeg alltid har slitt med og skulle ønske jeg kunne lære meg en gang for alle. Jeg elsker saklige tilbakemeldinger på mitt eget språk, da jobben min inkluderer en del skriving og det alltid er fint å kunne forbedre seg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, PaperFlower skrev:

Prøver derfor å kutte litt ned å skrive litt enklere setninger.

 

8 minutter siden, PaperFlower skrev:

Jeg er kanskje flink når det kommer til særskriving og bruken av og/å,

Au, au!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Knut Berg skrev:

 

Au, au!

Haha, der ser du! Shit happens, spesielt når jeg på død og liv skal multitaske mens jeg skriver. :fnise: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, PaperFlower skrev:

(snip) Jeg elsker saklige tilbakemeldinger på mitt eget språk, da jobben min inkluderer en del skriving og det alltid er fint å kunne forbedre seg. :) 

I formelle tekster bruker man vanligvis ikke ufullstendige setninger (i motsetning til i litterære tekster, hvor det ofte brukes som et virkemiddel).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita
På 12.11.2016 den 3.29, PaperFlower skrev:

Etter å ha sett én særskrivingsfeil for mye på Facebook begynte jeg å tenke på noe. Hvorfor er det så vanskelig å skjønne når ord skal legges sammen til ett ord? Jeg skjønner at av og til kan man skrive litt for fort, være distrahert eller lignende. Av og til skriver man feil uten at man har en spesiell grunn. (Én tommel-opp-poeng fra meg hvis noen finner skrivefeil i dette innlegget.) 

Men å alltid bryte opp alle slags ord i hver eneste setning du skriver? Greit nok at ikke alle er like interessert i skriving som meg og diverse andre, men det er vel ikke så vanskelig å skjønne når to ord skal slås sammen til ett?

F.eks:
"blomster potte". Det er én konkret ting. Dermed blir det ett ord. Med mindre du prøver å si at potten skal blomster?
"kaffe kopp". Det er én konkret ting. Dermed blir det ett ord. Med mindre du prøver å si at koppen skal kaffe?
"bord lampe". Det er også én konkret ting. Dermed blir det ett ord. Med mindre du prøver å si at lampen skal bord?

Dette, sammen med bruken av og/å, er en av de letteste reglene å huske på etter min mening. Det aller verste jeg ser derimot er når profesjonelle nettsider o.l. klarer å bryte opp ord som ikke skal brytes opp. Som "salg på bord lamper". Eller på nettbutikker: "få gratis vare prøve". Altså HÆ. Hvem i huleste ble betalt for å skrive rævva norsk? Jeg blir nesten sint! :klaske:

Er det sånn at folk ikke skjønner det? Jeg vet at noen har dysleksi, og det er selvsagt en god nok grunn hos akkurat de. Men halvparten av befolkningen har vel ikke dysleksi. Er det at de ikke gidder å bry seg om det? Er det sånn at de aldri har skjønt reglene og har bestemt seg for å drite i det? Er det sånn at de glemmer å følge med på det de skriver? Har de misforstått helt og lest litt for mye engelsk tekst og tatt etter derfra? (De fleste ord deles opp på engelsk.)

Er det noen som sliter med særskrivingsfeil, eller "orddelingsfeil" som mange kaller det, som kan forklare litt? Jeg skjønner det bare ikke.

Er på telefon, så får ikke uthevet. Men det heter strengt tatt "ett poeng", ikke "en poeng".

:nigo:

Når det er sagt er det tydelig vis ikke kjempe lett med orddeling og særskriving for veldig mange der ute. :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Erazor skrev:

 

5 timer siden, PaperFlower skrev:

(snip) Jeg elsker saklige tilbakemeldinger på mitt eget språk, da jobben min inkluderer en del skriving og det alltid er fint å kunne forbedre seg. :) 

I formelle tekster bruker man vanligvis ikke ufullstendige setninger (i motsetning til i litterære tekster, hvor det ofte brukes som et virkemiddel)

Hva sikter du til? I sitatet fins det ikke ufullstendige setninger. Ikke er foruminnlegg en formell tekst, heller. Så ditt innlegg virker helt malapropos.

Anonymkode: 928df...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, incognita skrev:

Når det er sagt er det tydelig vis ikke kjempe lett med orddeling og særskriving for veldig mange der ute.

Kjempelett med orddeling :nigo:

Anonymkode: 928df...744

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, incognita skrev:

Er på telefon, så får ikke uthevet. Men det heter strengt tatt "ett poeng", ikke "en poeng".

:nigo:

Når det er sagt er det tydelig vis ikke kjempe lett med orddeling og særskriving for veldig mange der ute. :P

 

Tydeligvis?

og inne? :)

 

Anonymkode: ba5e7...589

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, incognita skrev:

Når det er sagt [KOMMA] er det tydeligvis ikke kjempelett med orddeling og særskriving for veldig mange der ute.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...