Gå til innhold

The Crown

Marimba

Anbefalte innlegg

Gjest padawan
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Harry gjorde riktig i å skjerme kona si fra den samme sjebnen. 

Anonymkode: c0279...1b4

Prins Harry står ganske langt ned på listen over arverekkefølgen til den britiske tronen og hun kommer aldri til å bli dronning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Kongefamilien bidro til Dianas død. Det er ikke tvil om det. Ikke fader om kongefamilien ville tillatt at en mørk, muslim mann skulle bli stefar til landets fremtidige konge. 

Harry gjorde riktig i å skjerme kona si fra den samme sjebnen. 

Anonymkode: c0279...1b4

Du er klar over at Harry er nr 6 i arverekkefølgen ikke sant ?

Charles er nummer 1

William er nummer 2

de tre barna til William og Catherine er 3,4 og 5,

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
55 minutter siden, Aragorn ll Elessar said:

Du er klar over at Harry er nr 6 i arverekkefølgen ikke sant ?

Charles er nummer 1

William er nummer 2

de tre barna til William og Catherine er 3,4 og 5,

Det som skjedde med Diana var da ikke fordi hun var i arverekken. 
Så  sjebnen til Meghan han ville unngå har ikke direkte med arverekkefølgen å gjøre

Anonymkode: 833bb...f68

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så  sjebnen til Meghan han ville unngå har ikke direkte med arverekkefølgen å gjøre

Diane var ikke i arverekkefølgen. Hun var gift med en i arverekkefølgen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Diana var gift med en tronarving på lik linje som Kate er med William. Meghan er ikke gift med en tronarving, men en prins som er i arverekken til tronen. Uansett så kan ikke historien til Diana og Meghan sammenlignes.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.12.2020 den 20.07):

Jeg også! 
Hun ene sa ganske overbevisende at Charles aldri kom til å bli konge men at det ville gå direkte til William, så jeg trodde faktisk det en lang periode men det ser ikke ut til at det stemmer. Mener jeg leste ett sted at Dronning Elisabeth hadde tenkt å trekke seg tilbake/abdisere neste år? Mulig det bare var rykter. Hun er jo i midten av 90 åra og Prins Phillip har jo alt pensjonert seg. 

Anonymkode: e071c...906

Charles er upopulær, ja. Selv uten utroskapsskandalen/skilsmissen med Lady D. har han aldri hatt karismaen som kreves for å vinne folkets hjerter. Hadde Elizabeth gått bort for 10-20 år siden tror jeg nok det ville skapt en reell krise i monarkiet, men siden Charles nå har bikket 70 år så tror jeg ikke det har så mye å si.

Han er allerede nådd normal pensjonsalder og kommer nok ikke til å være en veldig aktiv monark. I verste fall blir han kanskje sittende i 10-15 år og lar William og Kate ta det meste av offentlige oppdrag, eller så trekker han seg av helse/aldersgrunner og resultatet blir omtrent det samme uansett. 

Det virker som om palasset er veldig bevisste på at Charles er upopulær. Dronningen har for lengst passert en god pensjonsalder og har dessuten levd svært tilbaketrukket de siste årene. At hun ikke har pensjonert seg offisielt er nok en del av denne strategien: å unngå fokus på Charles som monark og samtidig rydde vei for William og familien hans som hovedfokus.

Anonymkode: beab9...8a4

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Charles er upopulær, ja. Selv uten utroskapsskandalen/skilsmissen med Lady D. har han aldri hatt karismaen som kreves for å vinne folkets hjerter. Hadde Elizabeth gått bort for 10-20 år siden tror jeg nok det ville skapt en reell krise i monarkiet, men siden Charles nå har bikket 70 år så tror jeg ikke det har så mye å si.

Han er allerede nådd normal pensjonsalder og kommer nok ikke til å være en veldig aktiv monark. I verste fall blir han kanskje sittende i 10-15 år og lar William og Kate ta det meste av offentlige oppdrag, eller så trekker han seg av helse/aldersgrunner og resultatet blir omtrent det samme uansett. 

Det virker som om palasset er veldig bevisste på at Charles er upopulær. Dronningen har for lengst passert en god pensjonsalder og har dessuten levd svært tilbaketrukket de siste årene. At hun ikke har pensjonert seg offisielt er nok en del av denne strategien: å unngå fokus på Charles som monark og samtidig rydde vei for William og familien hans som hovedfokus.

Kilder

Anonymkode: 09208...24a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Kilder

Anonymkode: 09208...24a

Hva vil du egentlig ha kilder på? At Charles er gammel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.12.2020 den 1.40):

Jeg er visst fryktelig seint ute, og har begynt å se The Crown først nå. I kveldens episode fikk vi se dronningen sin fødsel, og jeg lurer veldig på hvordan det egentlig foregikk. Det virka som om legene gav henne så sterke smertestillende at hun ikke var bevisst, og så dro de ut babyen med tang. Kan dette virkelig stemme? Man må jo bli helt ødelagt nedentil hvis man gjør det sånn?😬

Anonymkode: f4c77...851

Tang brukes fremdeles, når det er ansett som nødvendig. Det er en spesiell fødselstang som er tilpasset barnets hode, ikke en rørtang. 

https://www.helsenorge.no/fodsel/fodsel-med-tang-eller-vakuum/

AnonymBruker skrev (På 8.12.2020 den 1.40):

Anonymkode: 6a957...3b2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
AnonymBruker

Tema for sesong 5 blir skilsmissen og Dianas død, forstår jeg? Det blir vel noen gnissninger mellom dronningen og Tony Blair?

Hva vil fokuset være i den 6 og siste sesongen? Kan man tro at Boris Johnson blir en hovedperson i den sesongen? Brexit? Eller vil de bli mest om Meghan og Harry?

Anonymkode: 7f098...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.3.2021 den 12.01):

Det er nok heller det faktum at hun har avlagt ed på å vie hele sitt liv til regent-gjerningen. Hun er også dypt troende og tror fullt og fast på at dette er hennes oppgave og at hun er nødt til å stå løpet ut. Det er heller ikke spesielt vanlig at regenter velger å abdisere (eller pensjonere seg som du kaller det), og i Storbritannia har abdikasjon en historikk som fremdeles bærer med seg en viss bismak, så det er ikke et naturlig valg for dronning Elizabeth.

Og hvorfor du mener at Charles ikke vil være en særlig aktiv monark forstår jeg ikke. Han er en av de kongelige som påtar seg flest oppdrag hvert eneste år, og er viden kjent for å være litt for engasjert når visse kretser helst hadde sett at han ikke hadde vært så engasjert. 

Anonymkode: f3f57...cac

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Tema for sesong 5 blir skilsmissen og Dianas død, forstår jeg? Det blir vel noen gnissninger mellom dronningen og Tony Blair?

Hva vil fokuset være i den 6 og siste sesongen? Kan man tro at Boris Johnson blir en hovedperson i den sesongen? Brexit? Eller vil de bli mest om Meghan og Harry?

Anonymkode: 7f098...ea2

Serien avsluttes visst på tidlig 2000-tall.

https://www.vogue.co.uk/arts-and-lifestyle/article/the-crown-season-6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2020-11-17 den 0.29):

Jeg startet litt bakvendt, og så sesong 4 først, og så har jeg nettopp startet på sesong 1. Liker den godt, men har lurt litt på noe underveis. Har de fått "tillatelse" fra de det gjelder/ er det korrekt gjengitt, eller er det mye fri tolkning? Mye er jo veldig privat, og mange lever jo fortsatt.. 

Anonymkode: a8eb5...d45

Never complain, never explain. De er for høyt hevet til å bry seg med slike verdslige ting, i alle fall offentlig.

Jeg har lest, for lenge siden, at Dronningen inviterer til filmkvelder for å se episodene. Om det stemmer vites ikke ;)

Jeg lurer veldig på om jeg, hadde jeg vært henne, og den øvrige familien, for øvrig, ser på og hva de tenker... 

Elsker serien!

Og har lest diskusjonen deres om Diana og Charles. For meg så virker det bare til at de rett og slett ikke passer sammen. Ingen av dem er spesielt ondskapsfulle heller. Det er bare ingen match.

Endret av Sjøbanan
Skrivefeil m.m
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som i alle ekteskap skal det to parter til for å ødelegge.

De passet nok særdeles dårlig sammen, Charles gammelmodig og stiv og Diana umoden og uerfaren.

Tror begge trengte mye bekreftelse uten å få det av andre samt at overklassen i UK ofte er litt "ødelagt" av å ha blitt sendt bort for å gå på skole vekk fra foreldrene. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
  • 1 år senere...
Annonse
3 hours ago, AnonymBruker said:

Blir det ingen mer «The Crown» ? 😩

Anonymkode: 0db3e...42b

De tar vel bare pause i innspillingen av respekt. :)

Anonymkode: 4f545...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...