Gå til innhold

Skal man gi til tiggere eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På 1.11.2016 den 8.45, AnonymBruker skrev:

http://www.vg.no/nyheter/meninger/tigging/sannheten-om-rumenske-tiggere/a/23472013/

Forskning viser at det ikke finnes noen bakmenn, de er fattige og trenger pengene. Noen av de mest ressurssterke er kriminelle, men de bruker heller ikke like mye tid på å tigge. Er du usikker kan du gi dem mat og klær. 

Anonymkode: 8b6fb...9ce

Hvis de er så fattige; hvordan har de da råd til å reise til Norge for å tigge?

Anonymkode: 6e1f2...b10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.11.2016 den 16.20, AnonymBruker skrev:

Gir IKKE til rumenske tiggere. Reise den lange veien Romania-Norge for å tigge? Veldig..

Kjøper stort sett alle nummer av =Oslo. Ikke noe problem med å støtte norske narkiser der. 

Men kollega gikk inn på 7eleven og kjøpte en kopp kakao til en rumensk tiggersvindler. Helte lakseolje oppi. Vi lo godt av den. 

Anonymkode: 7841c...3f0

Ja, får håpe at dere ikke tok livet av han/henne da. Du kan ikke vite om vedkommende sliter med helsen og kanskje havnet på sykehus med alvorlige skader. I verste fall så lever ikke tiggeren lengre pga dine idiotiske innfall.

Du vet at karma is a bitch og den kommer til å treffe deg ganske hardt. Sann mine ord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.11.2016 den 9.57, Kjetil E skrev:

Jeg gir av og til, men kun til de som sitter og tigger. Gir aldri til de som går rundt og stikker koppen opp i fjeset på meg.

Samme gjør jeg. De som stikker koppen opp i fjeset på folk er i mindretall,  og jeg tror mange skjønner at de får mer velvilje om de ikke er så pågående. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de er så fattige; hvordan har de da råd til å reise til Norge for å tigge?

Anonymkode: 6e1f2...b10

Mange setter seg i gjeld for å få råd reisen i håp om at de skal tjene nok på tiggingen til å gå i overskudd på turen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.11.2016 den 17.22, DreamOn skrev:

Merkelig at jeg da flere ganger har sett disse sette seg inn i dyre Mercedeser på ettermiddagen.  Men, nei de har nok bare rike venner!

Det spørs hvordan man definerer "bakmenn", og hvordan man definerer "organisert". Disse "bakmennene" er vel ofte lånehaier som de setter seg i gjeld til for å ha råd til reisen. Og mange reiser sammen,  avtsler seg i mellom hvor de skal stå,  bytter på å stå på et bestemt sted osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1.11.2016 den 16.20, AnonymBruker skrev:

Gir IKKE til rumenske tiggere. Reise den lange veien Romania-Norge for å tigge? Veldig..

Kjøper stort sett alle nummer av =Oslo. Ikke noe problem med å støtte norske narkiser der. 

Men kollega gikk inn på 7eleven og kjøpte en kopp kakao til en rumensk tiggersvindler. Helte lakseolje oppi. Vi lo godt av den. 

Anonymkode: 7841c...3f0

Hva er lakseolje? Eller mener du laksérolje?

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tråd om dette. 

Jeg har lest "forskningsrapporter", som konkluderer med at tiggerne er fattige og ikke styrt av kriminelle bakmenn. 

Og jeg har lest. Og lest. 

Men utenfor mitt kontorvindu ser jeg følgende:

1. Varebil "lemper ut" tiggere hver morgen. En er veldig sprek til beins, og er rask til å finne plassen sin utenfor supermarkedet. Men når han kommer dit, er han sterkt handicappet. Kan knapt gå. "Deformert" fot. Ja, jeg så da han løp for å finne plassen sin. Og jeg ser hvor perfekt han går da samme bilen plukker ham opp i 20-tida. 

2. En annen sitter på gatehjørnet tvers i mot. Dame/jente, ca. 30 (?), i fargerike skjørt. Gråter for å få penger. Tar lunsjen sin på kaffebaren lenger borte i gata. Der går det endel caffelatte og intens surfing på rådyr mobiltelefon. 

Så jeg vet ikke hva jeg skal tro på. 

Opplys meg gjerne. 

Anonymkode: 59961...565

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1. november 2016 den 8.11, LittleBabyBlue skrev:

Eller gi til en organisasjon istedet.

Jeg tror organisajonene spiser opp alt for stor del av mynten selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enda en tråd om dette. 

Jeg har lest "forskningsrapporter", som konkluderer med at tiggerne er fattige og ikke styrt av kriminelle bakmenn. 

Og jeg har lest. Og lest. 

Men utenfor mitt kontorvindu ser jeg følgende:

1. Varebil "lemper ut" tiggere hver morgen. En er veldig sprek til beins, og er rask til å finne plassen sin utenfor supermarkedet. Men når han kommer dit, er han sterkt handicappet. Kan knapt gå. "Deformert" fot. Ja, jeg så da han løp for å finne plassen sin. Og jeg ser hvor perfekt han går da samme bilen plukker ham opp i 20-tida. 

2. En annen sitter på gatehjørnet tvers i mot. Dame/jente, ca. 30 (?), i fargerike skjørt. Gråter for å få penger. Tar lunsjen sin på kaffebaren lenger borte i gata. Der går det endel caffelatte og intens surfing på rådyr mobiltelefon. 

Så jeg vet ikke hva jeg skal tro på. 

Opplys meg gjerne. 

Anonymkode: 59961...565

Jeg har i tillegg sett med egne øyne denne "sjefen" i velkledde klær som de går ydmykt etter før de begynner vakta si med tigging. Kan tenke meg at pengene går til en sånn og hans familie, og at de får en kvote med belønning. Jeg tror ikke det er selve tiggerne som kjøper seg store hus i Romania.

Noen av dem er vel fra Bulgaria, også (?).

Det er en styrkeprøve å gå forbi dem uten å gi, synes jeg. Det kan være ett og annet unntak der. Vanskelig å vite. Men gir altså ikke. Tragiske skjebner er det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, I Grosny skrev:

Jeg tror organisajonene spiser opp alt for stor del av mynten selv.

Du tror det blir billigere at alle som trenger hjelp reiser helt til Norge for å finne et eller annet ledig sted i landet der de kan sitte og tigge?

Anonymkode: e46c2...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova
32 minutter siden, I Grosny skrev:

Jeg tror organisajonene spiser opp alt for stor del av mynten selv.

Vet ikke om det er organisasjonene. Men jeg tror heller ikke pengene går til det formålet vi ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir ikke penger til tiggere. Noen av dem har jo iPhone som de sitter og snakker i på siden av skiltet sitt med "jeg har fem barn, men ingen mat" og så videre. Beklager, men det blir helt feil for meg. Kan de kjøpe iPhone så kan de kjøpe mat til kidsa. Uansett så er nok det meste organisert med bakmenn. 

Det er bedre å gi dem en kaffe eller mat, om du virkelig ønsker å gi noe. :) Tenker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, I Grosny skrev:

Jeg tror organisajonene spiser opp alt for stor del av mynten selv.

Og derfor gjør man litt forundersøkelser før man velger hvem man gir til. Finnes en fin liten liste over hjelpeorganisasjoner og hvor mye overheadkostander de har.

Skal jeg gi er det for at folk skal få mat og tak over hodet, ikke så de kan gi til bakmenn eller bygge seg nytt hus i hjemlandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg gir ikke til sigøynere. Jeg synes også media skal omtale dem som sigøynere, til nøds 'romfolk', for å skrive 'øst-europeere' er ganske ødeleggende. Stakkars Romania, fordi for nordmenn er sigøynere rumenere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2016 den 17.02, Arabella skrev:

Hva er lakseolje? Eller mener du laksérolje?

Neinei.  Olje fra laks med omega-3 fettsyrer. Vi lo godt fordi tiggeren sikkert kjente en rar harsk smak på kakaodrikken. Men vi fikk da tvunget i litt vitaminer i stakkaren. Derfor vi lo godt. 

Anonymkode: 7841c...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 1.11.2016 den 9.01, Black Amethyst skrev:

Nå tenker jeg vel mer på uteliggere og fattige mennesker generelt,  de passer innenfor denne kategorien de og, om de er romenere, norske eller annet. Synes du skal gi om du føler det er riktig for deg å gjøre det i det øyeblikket, og hvis du føler deg skeptisk så trenger du ikke å gi noe. 

Jeg tror også at det ikke finnes en fasit for alle tilfeller.

Anonymkode: 44781...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neinei.  Olje fra laks med omega-3 fettsyrer. Vi lo godt fordi tiggeren sikkert kjente en rar harsk smak på kakaodrikken. Men vi fikk da tvunget i litt vitaminer i stakkaren. Derfor vi lo godt. 

Anonymkode: 7841c...3f0

Unnskyld, jeg var nok fjern da jeg spurte. Omega 3 blir selvfølgelig utvunnet fra flere fiskearter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
På 1.11.2016 den 7.56, AnonymBruker skrev:

Er nok ganske påvirkelig når noen sitter rett på den kalde asfalten i dårlige klær og med bedende øyne.  Og jeg vurderer om jeg har lyst på den tredje kaffe latten for dagen eller ikke. Så i går gav jeg en tigger et stort smil og 20 kroner. Han kunne se ut som om han var av romfolket, og ble veldig glad. Men så slo det meg at dette kanskje ikke er så snilt allikevel? Hva tror dere og hva gjør dere? 

Anonymkode: c239c...1a2

Syns ikke noe synd på de rumenerne. De har steder å være. Når de banner etter folk, følger etter folk, og blir sinte hvis de ikke får den og den maten de kommanderer folk å kjøpe de så vet jeg ikke hva problemet deres er. Sa han at han ble veldig glad eller smilte han veldig? Jeg gir aldri selvom de sikkert mener at man gjør det etter at de har sneket fingrene sine nedi lommebøkene til folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
På 1.11.2016 den 16.20, AnonymBruker skrev:

Gir IKKE til rumenske tiggere. Reise den lange veien Romania-Norge for å tigge? Veldig..

Kjøper stort sett alle nummer av =Oslo. Ikke noe problem med å støtte norske narkiser der. 

Men kollega gikk inn på 7eleven og kjøpte en kopp kakao til en rumensk tiggersvindler. Helte lakseolje oppi. Vi lo godt av den. 

Anonymkode: 7841c...3f0

Det var ikke morsomt. Kan være ubehagelig med tigging på gatene, men man får ingenting utav å behandle andre dårlig. Personlig synes jeg organisasjoner som maser om månedlige bidrag, eller folk som vil prakke på en nytt telefon/strøm abonnement er mye verre. Men jeg spyr ikke ut ukvemsord av den grunn. Gir meg ingenting, og ødelegger bare dagen for meg selv og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...