Gå til innhold

Skal man gi til tiggere eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er nok ganske påvirkelig når noen sitter rett på den kalde asfalten i dårlige klær og med bedende øyne.  Og jeg vurderer om jeg har lyst på den tredje kaffe latten for dagen eller ikke. Så i går gav jeg en tigger et stort smil og 20 kroner. Han kunne se ut som om han var av romfolket, og ble veldig glad. Men så slo det meg at dette kanskje ikke er så snilt allikevel? Hva tror dere og hva gjør dere? 

Anonymkode: c239c...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gi mat, drikke og klær, ikke penger. Hvis du gir penger så gjør du dem en stor bjørnetjeneste, med tanke på organisert tigging og organisert kriminalitet.

Anonymkode: 425dd...1b5

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romfolket er bare slaveri. bakmenn som tar penga. så der ga du ikke til noen som trenger det.

Anonymkode: f8993...4bb

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp heller mat, eventuelt en kaffe til dem.

Men ikke gi penger, for da er det umulig å vite hva disse pengene faktisk går til. Kyniske bakmenn, narkotika eller hva som helst.

Anonymkode: 52b83...d98

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/nyheter/meninger/tigging/sannheten-om-rumenske-tiggere/a/23472013/

Forskning viser at det ikke finnes noen bakmenn, de er fattige og trenger pengene. Noen av de mest ressurssterke er kriminelle, men de bruker heller ikke like mye tid på å tigge. Er du usikker kan du gi dem mat og klær. 

Anonymkode: 8b6fb...9ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

http://www.vg.no/nyheter/meninger/tigging/sannheten-om-rumenske-tiggere/a/23472013/

Forskning viser at det ikke finnes noen bakmenn, de er fattige og trenger pengene. Noen av de mest ressurssterke er kriminelle, men de bruker heller ikke like mye tid på å tigge. Er du usikker kan du gi dem mat og klær. 

Anonymkode: 8b6fb...9ce

 Det tullet der har jo blitt debunket for lenge siden!

 Og alt som kommer fra VG og Dagbladet er jo bare piss uansett.

Anonymkode: 52b83...d98

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet aldri hva pengene faktisk går til, så jeg ville heller gitt penger til en organisasjon som direkte hjelper de som er vanskeligstilte. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Black Amethyst

Nå tenker jeg vel mer på uteliggere og fattige mennesker generelt,  de passer innenfor denne kategorien de og, om de er romenere, norske eller annet. Synes du skal gi om du føler det er riktig for deg å gjøre det i det øyeblikket, og hvis du føler deg skeptisk så trenger du ikke å gi noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir aldri til romfolk. Deres tigging er så velorganisert at jeg synes det hele virker tvilsomt , og dessuten er de så pågående og uhøflige at jeg ikke får det minste lyst til å gi dem pengene mine. Jeg gir litt til en gammel narkoman som noen ganger står ved et kjøpesenter jeg bruker. Det er lett å se at han har et tøft liv og jeg skjønner hva pengene går til, men han er en vennlig sjel som ikke plager noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er vanskelig.

Jo, det er en del snusk blant romfolket, men ærlig talt: jeg tror ikke noen frivillig hadde sittet og frosset på et gatehjørne i Oslo hele fuckings dagen dersom de hadde noen som helst annen og mer behagelig måte å tjene penger på. At de sitter der er vel strengt tatt bevis nok på at de er i en lite misunnelsesverdig situasjon, jeg tviler på at det er noens store drøm å være tigger når han blir stor...

Men jeg passerer 10-20 romfolk på vei til jobben daglig, pluss noen narkomane/uteliggere og =Oslo-selgere. Så det begrenser seg selv, og jeg vil helst ikke oppmuntre til tigging heller. Så jeg pleier ikke gi. Har av og til gitt til en musikant ved t-banen der jeg bor, og til en romdame som selger babytøfler i Akersgata.

Anonymkode: 58ce1...720

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor var jeg i byen med ungene. 

Der satt det en fyr og tigget. Vi gikk en runde før vi kom tilbake og da satt han å spiste en stor burger king meny mens han surfet på iphonen sin.

Så gir ikke 5 øre til dem jeg  hvertfall

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir aldri til romfolk. Jeg har reist en del i Romania og kan derfor rumensk. Majoriteten av romfolk i Norge kommer fra Romania og jeg forstår ofte hva de sier når de prater sammen. (Dvs når de prater rumensk og ikke eget språk). For meg er det ingen tvil om at dette er organisert. De er ofte svært ufine mot hverandre og jeg har flere ganger hørt/sett at en eller annen bakmann skjeller ut en av tiggerne fordi de ikke har fått inn nok penger.

De som sitter å tigger her i Norge er de "rike" av romfolket. Jeg har sett "palassene" de bygger seg i Romania.4-5 etg små slott. Og utenfor står det parkert dyre BMW-er... Om du har du lyst til å hjelpe romfolk. Finn en organisasjon som hjelper dem i hjemlandet sitt. Det er disse, særlig barna, som etter mitt syn trenger hjelpen mest.

Jeg skjønner selvsagt at det kan finnes unntak, men jeg personlig tror ikke det er så mange...

Anonymkode: 6d260...d49

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catalina Culès

Jeg gir aldri til tiggere, for som en annen skrev, vi vet ikke hva pengene går til og jeg tviler sterkt på at det er mat.

Det er også mye organisert kriminalitet blant tiggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er nok ganske påvirkelig når noen sitter rett på den kalde asfalten i dårlige klær og med bedende øyne.  Og jeg vurderer om jeg har lyst på den tredje kaffe latten for dagen eller ikke. Så i går gav jeg en tigger et stort smil og 20 kroner. Han kunne se ut som om han var av romfolket, og ble veldig glad. Men så slo det meg at dette kanskje ikke er så snilt allikevel? Hva tror dere og hva gjør dere? 

Anonymkode: c239c...1a2

Jeg gir av og til, men kun til de som sitter og tigger. Gir aldri til de som går rundt og stikker koppen opp i fjeset på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

http://www.vg.no/nyheter/meninger/tigging/sannheten-om-rumenske-tiggere/a/23472013/

Forskning viser at det ikke finnes noen bakmenn, de er fattige og trenger pengene. Noen av de mest ressurssterke er kriminelle, men de bruker heller ikke like mye tid på å tigge. Er du usikker kan du gi dem mat og klær. 

Anonymkode: 8b6fb...9ce

Forskning basert på... intervju med tiggerne selv! Fantastisk datagrunnlag.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Kjetil E skrev:

Jeg gir av og til, men kun til de som sitter og tigger. Gir aldri til de som går rundt og stikker koppen opp i fjeset på meg.

Det er ikke lovlig å tigge på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi heller pengene til en organisasjon som hjelper i Romania. Der rekker pengene mye lenger, og du hjelper dem som trenger det mest i stedet for dem som har råd til å reise helt til Norge for å selge smil.

Anonymkode: e46c2...0d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper bladet =Oslo når jeg får sjans til det, men ellers gir jeg ikke bort ei krone.

Det bladet disse romfolkene selger kjøper jeg ikke i det hele tatt. Ikke legger jeg igjen ei krone i koppen deres heller. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...