Gå til innhold

Klep min datter i armen. Dårlig mor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, denne tråden er bare et symbol på hvor hysterisk vårt samfunn har blitt.

Unger tåler å bli kløpet en gang i armen, unger tåler å blidratt en gang i øret..

Jeg er kun 30 år men mine foreldre både kløyp meg i armen og klappet til meg om jeg var umulig. En kompis av meg fikk zalo i munn hver gang han bannet... Dette var heeelt normalt!! Tilogmed læreren kunne ta oss hardt i armen om vi ikke ga oss. 

Dette var helt normalt før, men nå blir det sett på som barnemishandling å knipse ungen på fingern..

Btw jeg har et meget nært og godt forhold med min foreldre.

Anonymkode: 6c4ef...79d

Godt å se at det er flere enn meg som synes at dette er helt normalt👏🏽  

Anonymkode: 6b550...e52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er en kjempe flink mor. Hun fortalte bare sannheten.

Anonymkode: 964cf...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger gjør man noe som ikke er bra.

 da jeg var yngre var jeg så frekk i kjeften en gang at mamma fikk en reaksjon og klappa til meg. Det er den eneste gangen noe sånt har skjedd, har aldri påvirket meg hvertfall for den hun er som person uten det klappet, er en fantastisk person. Hun også har dårlig samvittighet den dag idag, men jeg tenker aldri over det.. 

sier ikke at det er OK, men du har vist din anger og hun har sagt at det går bra. En dårlig hendelse som dette Gjør deg ikke til en dårlig MOR :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Leoria skrev:

Noen ganger gjør man noe som ikke er bra.

 da jeg var yngre var jeg så frekk i kjeften en gang at mamma fikk en reaksjon og klappa til meg. Det er den eneste gangen noe sånt har skjedd, har aldri påvirket meg hvertfall for den hun er som person uten det klappet, er en fantastisk person. Hun også har dårlig samvittighet den dag idag, men jeg tenker aldri over det.. 

sier ikke at det er OK, men du har vist din anger og hun har sagt at det går bra. En dårlig hendelse som dette Gjør deg ikke til en dårlig MOR :) 

Sa du unnskyld til din mor for at du var så frekk i kjeften?

Anonymkode: 455d7...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, fuglekvitter__ skrev:

Bare husk at de som har mest å utsette på andre er de med dårligst samvittighet.

 

Og månen er laget av ost.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, EvaLena skrev:

Jeg har klappet til begge min en gang hver og det var i affekt. Veldig vanskelige og vi hadde skikkelig dårlig tid til skole og jobb. De hørte virkelig ikke på meg og uansett hva jeg sa så gjorde de stikk motsatt.

Svarte meg stygt og plutselig klappet jeg til den ene, den andre en annen gang i liknende situasjon.

Vi ble forsinket til både skole og jobb for jeg begynte å gråte og ba om unnskyld hundre ganger. Koste de og var så skikkelig lei meg. De gråt ikke engang, men de skjønte iallefall at nå var det nok og hørte på meg.

Jeg tok opp dette noen år senere og ingen av de husket det engang og begge sa at de sikkert dortjente det der og da. Har aldri slått de etter det og kommer heller aldri til å gjøre det heller.

Hvor gamle var de da de sa dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, jabx skrev:

 

Og månen er laget av ost.

Den var nok vanskelig for deg å skjønne, men jeg står for at du burde dra tilbake. :)

Anonymkode: 964cf...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, jabx skrev:

Hvor gamle var de da de sa dette?

 

De var da visst bare 15, 21 og 25 år da de sa og mente alt dette når jeg og en bekjent var 24 år (den gang altså). Tipper dem var alt i fra 30-35... noen var eldre. Og hun ene, hun der @maryann, eller @Miriam1992 om du vil var faktisk over 50 år (begge var såkalte utenlandske og utseendemessig så hun ut som om at hun var typ 50 år - hun var lav og hadde litt grått hår i vikene). Det samme var @Maria 1992 Okey? :sprettoy: Ei på 24 år, etinisk norsk jente er 50 år og bor i den verste drabantbyen i Oslo? :klo:
Her er bilde av en i fra skolen (som da er 24, men som plutselig blir 35?)- I situasjonen er han 16 år altså. Det er en del år siden. Og dette er beskrivelsen av en situasjon angående @Maria 1992. En av dem som forklarte situasjonen som man aldri trodde på het @shahin (betydning: jeg skal inn eller noe lignende, det var det jeg sa direkte oversatt til norsk) og den andre het @Yela (Yelda = gjeld, bjelle direkte oversatt til norsk) og den tredje het @Arashi (det er bare hasj de hadde, detble sagt at noen hadde bæsjet i en tilfeldig setning). Jeg vet hvordan han egentlig ser ut bare sånn at det er sagt - det er bilde av han ene i DN.no. :)

Men de diktet opp alt sammen da. Jo da, for all del... men jeg kan ikke fatte at det er lov å ta identiteten til andre mennesker sånn og i tillegg sette opp skilter i den drabantbyen og mene at gaten heter Maria? :klo:

"Hæ - det gir ikke noen mening om hva hun skriver"? :ler:
Selvsagt ikke - det var bare det dem ville.


 

Endret av fuglekvitter__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ett enkelt slag, lugging eller ørefik er "vold i nære relasjoner" (når det er familie) hvis det politianmeldes.

Anonymkode: 2e3f0...97d

Nei, det er kun mishandling i nære relasjoner (som det heter nå) hvis det er alvorlig eller gjentatt mishandling (fysisk eller psykisk). TS sier det har skjedd en gang. Det er ikke gjentatt. TS sier det var en klyp i armen. Det er ikke grovt.

Les lovbestemmelsen, du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Generelt (hvis vi ser bort fra TS og hennes situasjon) så stemmer det nok ikke hva du sier.

Det behøver ikke å være synlige skader for at noe skal kunne defineres som "vold i nære relasjoner". Og en gang er nok.

Bare slik at du vet dette til info.

Anonymkode: 2e3f0...97d

Hva står det i lovbestemmelsen? Leste du den?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, denne tråden er bare et symbol på hvor hysterisk vårt samfunn har blitt.

Unger tåler å bli kløpet en gang i armen, unger tåler å blidratt en gang i øret..

Jeg er kun 30 år men mine foreldre både kløyp meg i armen og klappet til meg om jeg var umulig. En kompis av meg fikk zalo i munn hver gang han bannet... Dette var heeelt normalt!! Tilogmed læreren kunne ta oss hardt i armen om vi ikke ga oss. 

Dette var helt normalt før, men nå blir det sett på som barnemishandling å knipse ungen på fingern..

Btw jeg har et meget nært og godt forhold med min foreldre.

Anonymkode: 6c4ef...79d

Så flott at dere overlevde - men:

dere har brutt norsk straffelov og kan, i teorien, bli straffedømt.

Anonymkode: 2e3f0...97d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så flott at dere overlevde - men:

dere har brutt norsk straffelov og kan, i teorien, bli straffedømt.

Anonymkode: 2e3f0...97d

Gi deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, jabx skrev:

Nei, det er kun mishandling i nære relasjoner (som det heter nå) hvis det er alvorlig eller gjentatt mishandling (fysisk eller psykisk). TS sier det har skjedd en gang. Det er ikke gjentatt. TS sier det var en klyp i armen. Det er ikke grovt.

Les lovbestemmelsen, du.

Dette stemmer ikke.

Kun 1 gang er like fullt ut straffbart som 2 eller 40 ganger.

Vold er forbudt og straffbart i Norge.

Anonymkode: 2e3f0...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, fannyfab skrev:

Jeg skal ikke sitte å være for det å påføre "vold" mot et barn, men hvis mamma hadde gitt meg et klapp på kinnet hvis jeg hadde gjort noe virkelig ille, da hadde jeg faktisk skjønt hva jeg har gjort galt og ikke gjort det igjen. 

Skjønner ikke helt hva du vil fram til når du sier "sett bort fra ts og hennes situasjon" når du sier at "en gang er nok". Jeg skjønner at noen barn kan reagere forskjellig på dette. Men det å si at det er vold(og vold synes jeg er et veldig sterkt ord for slike små situasjoner) å ta ungen sin i armen synes jeg blir for dumt for meg

Klapp på kinnet eller klyping er per definisjon fysisk vold (kroppskrenkelse etter loven). Men det finnes grader av vold. Klyping ligger ganske langt nede på skalaen. Å klappe til noen ligger nok noe over dette, men neppe nok til at et kan kalles grov vold.

(Å f.eks. løfte et barn og bære det er også kroppskrenkelse, men ikke ulovlig siden foreldre kan ha behov for å fysisk forflytte barna sine - også når de ikke vil.)

Jeg liker forresten ikke at du bagatelliserer dette, både ved å late som det ikke er vold, og ved å legge ansvaret på barnet for å "skjønne hva det har gjort galt". Et barn skal ikke havne i en slik situasjon. Men det kan skje, og det viktige da er at forelderen så snart som mulig ber om unnskyldning og sørger for å prøve å reparere det som har skjedd. Og lærer av det og aldri gjør det igjen.

Endret av jabx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, fannyfab skrev:

Hvis det er virkelig synlige skader og barnet tar skade av dette, ja da kan det være vold i nære relasjoner. Men slik var det ikke i dette tilfellet. Hadde ts gått til politistasjonen og anmeldt seg selv feks for å ha tatt i armen til barnet sitt en gang for mange år siden fordi hun har dårlig samvittighet, har politiet bare bedt henne dra igjen skal jeg si deg

Hørt om psykisk vold? 

Anonymkode: 895ac...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har du ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for, det kalles oppdragelse. Selv om alt skal være så utrolig pedagogisk i dagens samfunn og bare det å se skjevt på ungen din blir sett på som misshandling, så nytter det rett og slett ikke å kun prate til unger bestandig. Unger skal være redde for å være frekke og stygge mot andre, di skal frykte konsekvensene slik oppførsel får. Det vokser desverre opp en haug med drittunger i dag,  nettopp pga at ting ikke får konsekvenser, alt skal prates på plass og det funker ikke alltid. Jeg er 30 år nå og selv fikk jeg både husarrest, ris på rompa og blei bært etter nakkehårene inn på rommet mitt om jeg ikke oppførte meg som barn. Har overhode ikke tatt noe skade av dette og jeg tror at mange unger trenger slike konsekvenser og slik oppdragelse rett og slett for å bli et bra menneske. 

Anonymkode: 6b550...e52

Vold er ikke oppdragelse. Tvert imot lærer det barn til at det er greit å være voldelig mot andre, og at vold er en grei måte å løse konflikter og andre situasjoner på.

Du er et utmerket eksempel på dette. Du ble selv utsatt for både fysisk og psykisk mishandling, og dette har lært deg at vold er greit, særlig vold mot forsvarsløse mennesker som er fullstendig underkastet sine foreldre (barn). Så du har tatt skade. Du er skadet så du synes mishandling av barn er greit.

Du klarer ikke å se at det finnes andre måter å oppdra barn på enn å mishandle dem. At det går an å være konsekvent og bestemt uten å ty til mishandling.

Du prater ellers bare piss om hva som blir sett på som mishandling. Du har ikke peiling.

Sitat

Å gi ungen sin en klapp eller ta tak i armen når di absolutt ikkke hører etter er ikke vold. Det kalles oppdragelse. 

Feil. Det er per definisjon vold. Du kaller det oppdragelse å lære barn et vold er greit? Fail.

Endret av jabx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes man er blitt litt vel hårsår hvis man tror en 16 åring skal bli traumatisert for livet av en ørefik. Så lenge det ikke er en vane og dere har pratet om det så kan man legge dette bak seg.  En 16 åring kan provosere en stein og tror faktisk de har godt av å forstå at nok er nok. Ikke at jeg bifaller vold men man er tross alt bare menneske.  

Anonymkode: bc84d...8ec

Du er ikke oppegående nok til å skjønne at det er grader av påvirkning? At det finnes nyanser mellom "ikke påvirket i det hele tatt" og "traumatisert for livet"?

FAIL.

Nei, en 16-åring har ikke godt av å bli mishandlet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, denne tråden er bare et symbol på hvor hysterisk vårt samfunn har blitt.

Unger tåler å bli kløpet en gang i armen, unger tåler å blidratt en gang i øret..

Jeg er kun 30 år men mine foreldre både kløyp meg i armen og klappet til meg om jeg var umulig. En kompis av meg fikk zalo i munn hver gang han bannet... Dette var heeelt normalt!! Tilogmed læreren kunne ta oss hardt i armen om vi ikke ga oss. 

Dette var helt normalt før, men nå blir det sett på som barnemishandling å knipse ungen på fingern..

Btw jeg har et meget nært og godt forhold med min foreldre.

Anonymkode: 6c4ef...79d

Unger tåler veldig mye. Men de skal ikke måtte tåle det. Målet må være null fysisk eller psykisk mishandling.

Så vet vi at mennesker kan feile, og takler man et enkelttilfelle på riktig måte så kan man prøve å gjøre opp for det som skjedde.

Du er forresten også et godt eksempel på at vold avler vold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har du ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for, det kalles oppdragelse. Selv om alt skal være så utrolig pedagogisk i dagens samfunn og bare det å se skjevt på ungen din blir sett på som misshandling, så nytter det rett og slett ikke å kun prate til unger bestandig. Unger skal være redde for å være frekke og stygge mot andre, di skal frykte konsekvensene slik oppførsel får. Det vokser desverre opp en haug med drittunger i dag,  nettopp pga at ting ikke får konsekvenser, alt skal prates på plass og det funker ikke alltid. Jeg er 30 år nå og selv fikk jeg både husarrest, ris på rompa og blei bært etter nakkehårene inn på rommet mitt om jeg ikke oppførte meg som barn. Har overhode ikke tatt noe skade av dette og jeg tror at mange unger trenger slike konsekvenser og slik oppdragelse rett og slett for å bli et bra menneske. 

Anonymkode: 6b550...e52

Hadde jeg fått nyss om at noen behandlet sitt barn som du ble behandlet så hadde jeg anmeldt det på flekken.

Anonymkode: 895ac...e5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet verken jeg eller du hvordan denne klypingen var, om det var type hardt rundt armen eller type klipe i huden. Uansett herreminfred, at en ungdom blir kløpet en gang i armen er en bagatell. Ja du hørte meg rett, en liten bagatell. En rebelsk ungdom på 16 som blir holdt rundt armen fordi den oppfører seg som en idiot, får da ikke skader. Med mindre det er snakk om psykologiske angrep fra forelderen i tillegg, hvor forelderen skal hevde seg selv for å vise makt, ser null problemer med dette, så lenge moren faktisk gjorde opp for seg etterpå.

Om moren var ustabil og gjorde dette "uhellet" gjentakende, ja da blir det noe helt annet. Det er da mikroskopiske sjanser for at denne ungdommen får problemer etter dette. Hvilken "skader" kan en ungdom få, ved et slikt 1 gangstilfelle?

Anonymkode: ba8ff...5cc

Jeg foreslår at du leser hele innlegget mitt, for det har du åpenbart ikke gjort. Prøv igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...