Gå til innhold

En sykepleierstudent krever SÆRBEHANDLING..kan vi tillate sånn i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, sammenlikningen er god, fordi det er to situasjoner der pasienten er naken og sårbar, der det kreves empati av legen eller sykepleieren. :) Hvorfor skal grensen gå ved kroppsvask for sykepleierstudenter? Om det virkelig er dokumentert gjennom systematiske studier (noe jeg tviler på at det er) at dette virkelig er det store utløseren for empati hos sykepleierstudiet, så synes jeg absolutt man bør innføre dette for leger og gynekologer også.

Dette viser hvor absurd den "øvelsen" er. Og hvordan man undervurderer empatien hos studentene.

Anonymkode: afce9...154

Som sagt tror jeg det er stor forskjell på de situasjonene for de fleste. Syntes kroppsvask var behagelig egentlig, men GU fra medstudenter kunne nok blitt litt vel :fnise: hvis du måtte velge en av delene, ville du synes det var umulig fordi begge deler er intime situasjoner? :P

Anonymkode: 0be95...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når en oppegående sykepleierstudent synes det er så fælt å bli vasket i bare undertøyet, hvordan tror dere da det er for en syk og hjelpetrengende pasient?! 

Dette er ikke å være modig og tørre å være den som sier fra. Dette er sutring til pressen fordi man ikke fikk særbehandling. Jeg tar også en utdanning der jeg må utfordre ubehagelige situasjoner. Det er til beste for både meg og de jeg møter i mitt kommende yrke. Takler jeg ikke det, har jeg ingenting på utdanningen å gjøre. 

Anonymkode: 24a15...381

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, The Kitten skrev:

Må de kle av seg ned til undertøyet for det? 

De blir jo ikke taset, denne brukeren sprer feilinformasjon, så derfor kan man jo ikke svare på ditt spørsmål heller siden det ikke forekommer at man blir taset eller sprayet med pepperspray eller noe annet sånt. 

Heldigvis er det ikke sånn ved de fleste utdanningsinstitusjonene at man skal kle seg ned til undertøyet og bli vasket på sykepleierstudiet.. Jeg tror heller faktisk ikke at det gir studenter noe positivt heller, for er det en student uten sympati eller empati så får ikke denne studenten plutselig det av å bli vaska i undertøy. Skjønner man ikke at en person kan være sårbar i stellsituasjon uten å bli vaska selv så er ikke sykepleier det riktige yrket for den personen uansett. 

Anonymkode: d19e8...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når en oppegående sykepleierstudent synes det er så fælt å bli vasket i bare undertøyet, hvordan tror dere da det er for en syk og hjelpetrengende pasient?! 

Dette er ikke å være modig og tørre å være den som sier fra. Dette er sutring til pressen fordi man ikke fikk særbehandling. Jeg tar også en utdanning der jeg må utfordre ubehagelige situasjoner. Det er til beste for både meg og de jeg møter i mitt kommende yrke. Takler jeg ikke det, har jeg ingenting på utdanningen å gjøre. 

Anonymkode: 24a15...381

En hjelpetrengende og syk pasient kan oppleve det helt forskjellig, det kommer an på pasienten. Noen synes det er vanskelig, andre føler ikke at det er problematisk. Jeg er sikker på at studenten klarer å skjønne dette. Det er jo det en del av denne diskusjonen handler om; hvor mye lærer egentlig studentene av å gjøre dette på hverandre? Får man mer empati av dette? 

Og hvor er empatien med studenten? Hva vet dere om hennes bakgrunn, som kan dømme og moralisere? 

Anonymkode: afce9...154

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du jo huske på at intimgrenser er varierende hos mennesker. Det trenger ikke å være en spesifikk årsak til dette, men for å ta noen eksempler er mobbing, overgrep eller sykdom helt vanlige årsaker til at man ser på en slik øvelse som grenseoverskridende. Dette kan oppfattes som like ubekvemt som du oppfatter en medstudent gjøre GU på deg. 

Anonymkode: 5b6c4...afd

Ja selvsagt, men alle spør hvor grensen skal gå og jeg sier jeg regner med den er satt etter det flertallet opplever som innafor. Ikke at jeg tror at grensen er den samme for alle. Som sagt syntes jeg det var litt lite fleksibelt av skolen å ikke bare tilpasse litt hvis et par syntes det var så ille. Men sånn blir det sikkert med mange ting, man er flere 100 på kullet så alt kan ikke tilpasses hver enkelt student, det blir en vurdering i hver sak.

Anonymkode: 0be95...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle hva bakgrunnen for ønsket om særbehandling er. Fikser man det ikke, så må man finne på noe annet å gjøre! 

 

Anonymkode: 24a15...381

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du jo huske på at intimgrenser er varierende hos mennesker. Det trenger ikke å være en spesifikk årsak til dette, men for å ta noen eksempler er mobbing, overgrep eller sykdom helt vanlige årsaker til at man ser på en slik øvelse som grenseoverskridende. Dette kan oppfattes som like ubekvemt som du oppfatter en medstudent gjøre GU på deg. 

Anonymkode: 5b6c4...afd

Dessuten, hvis man har traumer eller annet som gjør at dette er en slik psykisk belastning så kan man vel få en legeerklæring! Vil tro skolen viser forståelse for det. Og da slipper man at det er skolen som ikke kjennee studenten like godt som skal ta avgjørelsen om hva som er gyldig grunn for fritak eller ikke. Vet ikke hvordan det er på hioa men på hib fikk de som var ukomfortable ha på seg en knetights og evt singlet så man kunne prøve seg innenfor egne grenser. Lærerne kommer ikke rundt og beordrer deg til å strippe og sjekker at.du viser hud :P kanskje det er annerledes på hioa 

Anonymkode: 0be95...69b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiller ingen rolle hva bakgrunnen for ønsket om særbehandling er. Fikser man det ikke, så må man finne på noe annet å gjøre! 

 

Anonymkode: 24a15...381

Empatisk og fintfølende. Litt ironisk når det er nettopp det man skal lære i den øvelsen. Kanskje den ikke fungerer så godt likevel?

 

 

Anonymkode: afce9...154

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Empatisk og fintfølende. Litt ironisk når det er nettopp det man skal lære i den øvelsen. Kanskje den ikke fungerer så godt likevel?

 

 

Anonymkode: afce9...154

?

 

Anonymkode: 24a15...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk er bare så lei av offermentaliteten til sykepleiere. Vi er oppfostret på syting fra den kanten, samtidig som det er veldig mange som opplever nedverdigende behandling fra sykepleiere når de er svake og sårbare. 

Og utover det, jeg tror det har noe for seg å fysisk sette seg inn i situasjonen, men det er klart det kan ha motsatt effekt på lang sikt hvis det oppleves krenkende for studenten. Jeg ville slitt med tanken på å måtte søke fritak og begrunne (?), sykepleiere er ikke akkurat verdens søteste så snart de vet om et sårt punkt du har, kan aldri tro studenter er noe særlig bedre. 

Anonymkode: 33b4c...73d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Empatisk og fintfølende. Litt ironisk når det er nettopp det man skal lære i den øvelsen. Kanskje den ikke fungerer så godt likevel?

 

 

Anonymkode: afce9...154

Jeg kan fint sette meg inn i hvordan sykepleierstudente føler det med å bli vasket i undertøy. Jeg har vært utsatt for overgrep og ville hatt problemer i en sånn setting selv. Så jeg skjønner akkurat det. Men nå er det sånn at vi kan alltid ta hensyn til slike ting, og spesielt ikke når man skal inn i et yrke som gir et skjevt maktforhold. Hun skal bli sykepleier, ergo må hun klare dette, evt skifte sykepleierdkole eller gjøre noe annet. 

Og er man empatisk har man likevel godt av å kjenne visse ting selv på kroppen. Mange vil få seg en erfaring som er verdt å ta med seg videre. 

Anonymkode: 24a15...381

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan fint sette meg inn i hvordan sykepleierstudente føler det med å bli vasket i undertøy. Jeg har vært utsatt for overgrep og ville hatt problemer i en sånn setting selv. Så jeg skjønner akkurat det. Men nå er det sånn at vi kan alltid ta hensyn til slike ting, og spesielt ikke når man skal inn i et yrke som gir et skjevt maktforhold. Hun skal bli sykepleier, ergo må hun klare dette, evt skifte sykepleierdkole eller gjøre noe annet. 

Og er man empatisk har man likevel godt av å kjenne visse ting selv på kroppen. Mange vil få seg en erfaring som er verdt å ta med seg videre. 

Anonymkode: 24a15...381

Om man vil lære noen empati, så må man ha det selv. Og da må man kunne vise dette til studenter. Ofte messes det om det skjeve maktforholdet av lærerne på sykepleiestudiet. Men er det et sted det virkelig er et skjevt maktforhold, så er det mellom lærere og studenter. Studenter forventes å føye seg etter deres minste vink, samtidig som man skal utvikle kritisk tenkning i enhver annen situasjon. Men å være kritisk til et opplegg som sårt trenger en oppgradering etter 30 + år i samme leia, det fordømmes nord og ned. Men studiene ble vel stort slett slaktet av Nokut-rapporten for en del år tilbake, så utenforstående ser jo at her er det mye som ikke fungerer.

Forøvrig ville jeg som pasient heller hatt den følsomme studenten som sykepleier i en pleiesituasjon, enn de som sier at det bare er å takle, ellers er man udugelig. Jeg vil gjerne ha en som faktisk klarer å føle seg sårbar, ikke en som er fordømmende og som ikke ser nyanser.

Anonymkode: afce9...154

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maktforholdet er virkelig mye skjevere i forhold pasient/pleier enn lærer/student. Å påstå noe annet er helt tullete. Igjen - dette er ikke modig kritikk men umoden sutring!

Anonymkode: 24a15...381

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virkelig på tide at de ser på opplegget her. Å skulle bli vasket av en medstudent er etter min mening helt unødvendig. Høres ut som en utdatert skole og undervisningsopplegg. Man kan fint lære seg å vaske andre og sette seg inn i en slik situasjon uten å måtte kle av seg ned til undertøyet. Jeg hadde fint taklet å gjøre det i en arbeidssituasjon eller som pasient, men ikke foran medstudenter. 

Er også utdannet helsepersonell, men helt annen sjanger enn sykepleier, og vi gjorde masse undersøkelser på hverandre. Men aldri uten klær. 

Anonymkode: 129e3...45f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Maktforholdet er virkelig mye skjevere i forhold pasient/pleier enn lærer/student. Å påstå noe annet er helt tullete. Igjen - dette er ikke modig kritikk men umoden sutring!

Anonymkode: 24a15...381

Jeg synes det er merkelig å være så uempatisk i forhold til en student sine opplevelser av en intim undervisningssituasjon, samtidig som man mener man klarer det i en pasientsituasjon. Å stemple andres opplevelser og meninger som tullete er alt annet enn empati. Det er også usaklig. Og umodent.

Lærerne har dessuten all makt på sykepleiestudiet, det er utrolig at de får holde på som de gjør, mange av disse skolene. Det burde vært mye mer ekstern kontroll av innholdet på et så viktig studie. Nå får de stort sett lage det undervisningsopplegget de vil. Og lærebøkene er en diskusjon for seg selv. 

Anonymkode: afce9...154

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er merkelig å være så uempatisk i forhold til en student sine opplevelser av en intim undervisningssituasjon, samtidig som man mener man klarer det i en pasientsituasjon. Å stemple andres opplevelser og meninger som tullete er alt annet enn empati. Det er også usaklig. Og umodent.

Lærerne har dessuten all makt på sykepleiestudiet, det er utrolig at de får holde på som de gjør, mange av disse skolene. Det burde vært mye mer ekstern kontroll av innholdet på et så viktig studie. Nå får de stort sett lage det undervisningsopplegget de vil. Og lærebøkene er en diskusjon for seg selv. 

Anonymkode: afce9...154

Det er helt håpløst å stemple meningsmotstandere som uempatiske. Les igjen hva jeg skrev, for du har ikke forstått. 

Anonymkode: 24a15...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt håpløst å stemple meningsmotstandere som uempatiske. Les igjen hva jeg skrev, for du har ikke forstått. 

Anonymkode: 24a15...381

Nei, det er selvsagt bedre å kalle dem umodne, tullete og sutrete. Det er en ugrei hersketeknikk å bagatellisere og latterliggjøre andres opplevelser. 

Empati er et såpass sentralt begrep i sykepleie at man nesten må påpeke det, når det mangler fullstendig overfor personen som diskuteres i HI. 

Anonymkode: afce9...154

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag skal hun der være med på fødsel, og jeg antar det blir spurt om hun kan få gjøre underlivsundersøkelse for å lære. Hun skal lære ved å ta en ekstra undersøkelse på en kvinne i smerter. I sammenligning blir det en veldig liten sak å stille i knebukse og singlet foran sine kullkolleger. Det er hva jeg tenker på. Første gang hun vasket et annet menneske, skal være på en pasient?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er selvsagt bedre å kalle dem umodne, tullete og sutrete. Det er en ugrei hersketeknikk å bagatellisere og latterliggjøre andres opplevelser. 

Empati er et såpass sentralt begrep i sykepleie at man nesten må påpeke det, når det mangler fullstendig overfor personen som diskuteres i HI. 

Anonymkode: afce9...154

Poenget er nettopp at empati kan man ha, men det er ikke ensbetydende med å la være alltid. Man kan si at man forstår dette oppleves utfordrende, men at man vet at dette er innafor hva personen klarer. Det er case by case om beste løsning er å si "da skal du la være" eller "ta deg sammen, du klarer dette!".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎23‎.‎10‎.‎2016 den 20.50, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde dette på skolen for et par uker siden. Var absolutt ingen blotting eller nakenhet involvert. Vi lå med kne-tights og topp i en seng, dekt av et laken. Store deler av øvelsen handler om å dekke til pasient. Det var alle kjempe nøye på og jeg så ingens mage, lår osv. den dagen. Utenom et par sekunder når jeg vasket klassevenninnen min, men dekket henne til konstant. Synes det var en bra øvelse og fikk meg til å reflektere over pasients følelser når noen kommer inn i et rom, snakker over deg, kler av deg, vasker deg og du blir kanskje blottet unødvendig lenge. 

Anonymkode: 94cfc...482

Dette! Det er jo nettopp det denne øvelsen er til, lære om bluferdigheten og viktigheten av å ivareta verdighet og vise respekt under et stell, ikke for å lære å vaske noen nedentil! Ikke vaskingen som er fokus, men at man lærer teknikk for å holde klut på måte som gjør at hånd aldri kommer i kontakt med hud/kropp til pasient, og minst mulig blotting. Man kan si hva man vil om denne "vaske" øvelsen, men alle slags pleiere burde gjennom slike øvelser! Men syns at de som ønsker det, kan ha på bukse og genser. Det er noe med å gjennomføre og føle på hvordan det kan være, få tanker om hva som føltes ok og hva som ikke føles ok, så har man enda mer erfaring på hvordan en ønsker å behandle/pleie andre. Det med stell og blotting kan bety så uendelig mye for pasienten, og det hjelper fint lite for hver enkelt person, at pleierne er vant til å se kroppsdelene hver dag. Man kan godt være en god pleier uten slike øvelser, men som du skriver, så blir de som gjennomfører øvelsene enda mer reflektert over saken, være seg blotting av kroppsdeler eller snakke over pasienter. Virkelig verdifull læring! Ikke bare stell, men viktige forflytning- og snu-teknikker, mating, og ikke minst helskift/og lakenskift på seng med pasienten liggende i sengen. Ikke bare må det føles det bedre for pasienten, at man vet hva man gjør, men du verden så mye bedre det må føles for pleierne som er trygge selv på det de gjør, og samtidig kan bruke teknikker som er best for pasienten! Har hatt mange samtaler om temaet, og kjenner ikke til en enste sykepleier som ikke er enig i dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...