Gå til innhold

En sykepleierstudent krever SÆRBEHANDLING..kan vi tillate sånn i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er sykepleierstudent på siste året, og på min skole ble vi delt inn i grupper, en på gruppa vasket, en ble vasket og en assisterte. Pluss en masse andre ting vi skulle øve på på hverandre, som forflytning. Man MÅTTE med andre ord ikke være den som ble vasket, men det var heller ingen som hadde noe imot dette. Man lå under en dyne, med to medstudenter, man fikk velge gruppe selv, så de fleste var jo med de de hadde blitt venn med på studiet, jeg hadde knebukse, som jeg bruker på sommeren, og en stor t-shorte uten armer... syns hun overdriver og lager mye drama. Vi satte også en injeksjon på hverandre i magen, og måtte da ta opp genseren litt, skal hun motsette seg dette også? Hun blir jo her også "tvunget til å kle av seg" som hun kaller det. Skal man øve på å ta blodprøver av hverandre må man dra opp genseren, er dette greit da? Men ikke å bli vasket på armen? Blir for dumt. 

Selv om jeg har vært pasient på sykehus selv før jeg begynte på studiet, og er en veldig empatisk person (kanskje litt for mye), så lærte jeg masse av å "være pasient" og øve på de andre i klassen. Man får noen aha opplevelser. Vi øvde også på å pusse tenner på hverandre, vaske håret i sengen, mate hverandre mens pasienten hadde bind for øynene, flytte på hverandre i sengen og f.eks. fra stol til seng. Det innebærer jo at man tar en del på hverandre og kommer litt nærme hverandre, og er veldig viktig å lære seg. 

 Og dere som sammenligner det å måtte vaske hverandre i ansiktet, og på armene med å kateterisere hverandre, virkelig? Snakk om å overdrive! Dere skjønner vel at det ikke er sånn at enten så gjør man alt på hverandre eller så gjør man ingenting? Ifølge den logikken så burde man jo øve amputering av hverandre siden man først øver å ta blodsukker. Dere klarer å se forskjellen! 

 

Anonymkode: 14d34...351

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes man bør forvente at folk har såpass utviklet empati at de kan sette seg inn i ulike pleiesituasjoner uten nødvendigvis å VÆRE i dem selv. Forestillingsevne er en del av det å ha empati. Man krever vel ikke av en (mannlig) gynekologstudent (eller lege under spesialisering) at vedkommende prøver å ligge i en gynekologstol (med eller uten klær) mens medstudentene later som de utfører en gynekologisk undersøkelse? Hvor skal grensene gå? Og skal kun sykepleiestudenter ha alle disse kravene de må underkaste seg? 

Anonymkode: afce9...154

Tror ikke det er særlig lærerikt å late som man gjør GU, da er det nok bedre å øve på dukker :P uansett, vil tro at for de aller fleste er det stor forskjell på GU og på å bare bli vasket på kroppen mens man har undertøy på og laken over mesteparten av kroppen. Synes det er veldig overdreven sammenligning. Grensen går vel der den gjør fordi det er der den går for det store flertallet :-)

Anonymkode: 0be95...69b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig det er verre med soldater som ikke tørr være nakne med kollegaer.

Samfunnet vårt blir mer og mer fremedgjort i forhold til nakenhet og nakenheten blir mer og mer seksualitet, faktisk mye mer enn noen gang tidligere i historien. Det er ingen fornuftig grunn til dette, det er heller en kulturell mote. Spørsmålet er om vi skal akseptere dette eller om vi skal la oss styre av fornuft og forsøke å overstyre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg forstår, ønsker hun ikke særbehandling, men endring av dagens praksis. Jeg kan både forstå studenten, og hvorfor skolen har denne praksisen. Studentene vil ha utbytte av å kunne øve på et menneske, og de får kjenne på hvordan det kan være å være pasient, samtidig må det føles merkelig å skulle vaske og bli vasket at noen som du møter daglig i flere år, for slik vil det ikke alltid være i en pasient-pleier-relasjon. 

I videoen synes jeg at denne vaskingen skjer veldig greit, studentene er veldig påpasselige med å dekke den det gjelder, samtidig har man jo ikke en garanti for at alle studentene gjør dette. En man veldig flau over kroppen sin, er det kanskje ubehagelig å vise den til mange medstudenter som man kanskje også skal delta i sosiale sammenhenger med. Jeg synes egentlig det er vanskelig å avgjøre hva jeg skal mene om dette.

Endret av sol87
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg er helt uenig med dere. Utfordringene dere nevner er jo nettopp utfordringer man ønsker som sykepleier. Det er derfor man vil ha dette yrket. Man velger ikke å bli sykepleier fordi man ønsker å kle av seg foran medstudenter. 

Det er jo uansett tydelig at dere ikke har noen relevans til helseyrker, som ikke klarer å vise empati i studentens situasjon. Slike som dere er nettopp de som ikke egner seg i slike yrker. Man må ikke stå i en spesifiks persons sko fysisk for å kjenne empati, da har man feilet lenge før man forsøkte. 

Hadde det enda vært faglig begrunnet, men det er det jo heller ikke! Hadde dette vært nødvendig faglig sett så hadde det ikke vært forskjellige rutiner på forskjellige skoler. 

Og bare for å spørre, dere mener vel at studentene skal oppleve intimvask, kateterisering, klyster etc også? 

Anonymkode: 3843f...671

Jeg mener ikke studentene skal oppleve invasive prosedyrer. Men rollespill har de godt av. Jeg er forøvrig et empatisk menneske som hadde egnet meg godt i helsevesenet, ellers takk. Du har knappest blitt så godt kjent med oss/meg at du kan avgjøre det som du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sykepleierstudent på siste året, og på min skole ble vi delt inn i grupper, en på gruppa vasket, en ble vasket og en assisterte. Pluss en masse andre ting vi skulle øve på på hverandre, som forflytning. Man MÅTTE med andre ord ikke være den som ble vasket, men det var heller ingen som hadde noe imot dette. Man lå under en dyne, med to medstudenter, man fikk velge gruppe selv, så de fleste var jo med de de hadde blitt venn med på studiet, jeg hadde knebukse, som jeg bruker på sommeren, og en stor t-shorte uten armer... syns hun overdriver og lager mye drama. Vi satte også en injeksjon på hverandre i magen, og måtte da ta opp genseren litt, skal hun motsette seg dette også? Hun blir jo her også "tvunget til å kle av seg" som hun kaller det. Skal man øve på å ta blodprøver av hverandre må man dra opp genseren, er dette greit da? Men ikke å bli vasket på armen? Blir for dumt. 

Selv om jeg har vært pasient på sykehus selv før jeg begynte på studiet, og er en veldig empatisk person (kanskje litt for mye), så lærte jeg masse av å "være pasient" og øve på de andre i klassen. Man får noen aha opplevelser. Vi øvde også på å pusse tenner på hverandre, vaske håret i sengen, mate hverandre mens pasienten hadde bind for øynene, flytte på hverandre i sengen og f.eks. fra stol til seng. Det innebærer jo at man tar en del på hverandre og kommer litt nærme hverandre, og er veldig viktig å lære seg. 

 Og dere som sammenligner det å måtte vaske hverandre i ansiktet, og på armene med å kateterisere hverandre, virkelig? Snakk om å overdrive! Dere skjønner vel at det ikke er sånn at enten så gjør man alt på hverandre eller så gjør man ingenting? Ifølge den logikken så burde man jo øve amputering av hverandre siden man først øver å ta blodsukker. Dere klarer å se forskjellen! 

 

Anonymkode: 14d34...351

Og der faller jo argumentet om at man setter seg i pasientens situasjon ved å oppleve den selv, bort. Når du ligger i knebukse og t-skjorte under en dyne, så er du jo ikke i samme situasjon som en pasient som bare er dekket av et håndle. Dermed kan man ikke hevde at man har lært hvordan det føles ved å oppleve det selv. 

Men som sagt, så synes jeg man kan forvente at studentene greier å sette seg inn i en situasjon uten nødvendigvis å måtte oppleve den selv. Og det tror jeg de fleste gjør. Det er noe av det empati handler om. 

Anonymkode: afce9...154

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en helt nødvendig del av utdannelsen, nettopp for at studentene skal kunne sette seg inn i hvordan pasienter føler det. Man er i en ekstremt sårbar situasjon og det kreves profesjonalitet av pleieren.

At hun er sjokkert over dette er sjokkerende i seg selv, og hun bør umiddelbart avbryte studiet og finne på noe annet.

Anonymkode: e85c3...873

Selv synes jeg det er heller sjokkerende at det er mange som tillegger en slik øvelse så mye vekt, og tilsynelatende ikke evner å sette seg inn i hvordan pasienter opplever en slik setting uten å ha vært gjennom denne øvelsen. Dette finner jeg ytterst merkverdig. 

Videre mener jeg også at en studentøvelse overhodet ikke reflekterer hvordan en pasient opplever en slik situasjon. I virkeligheten er det et skjevt maktforhold mellom helsepersonell og pasient. Blant studenter er man likestilte. I en reell situasjon er det mer nakenhet og sykdom til grunn, noe som ikke er tilstede i en studentøvelse. Jeg synes det er mange som overvurderer denne øvelsen når det gjelder "å kjenne hvordan pasienten har det". Da tror jeg faktisk ikke at dere forstår hvordan det er for en pasient å være i en slik situasjon. 

Videre synes jeg det er ganske ironisk at så mange kritiserer denne sykepleierstudenten for å ikke egne seg for dette yrket når det er dere som ikke utviser noe forståelse for disse følelsene denne studenten sitter med. Om det er noen som mangler forståelse rundt sårbarhet er det vel nettopp dere. En student som mener at en slik øvelse er for vanskelig å gjennomføre har etter min mening bedre forutsetninger for å forstå at dette er ubehagelig i en pasientsituasjon enn de som skittkaster studenter som synes en slik øvelse er ubehagelig og mener det bare er å ta det på strak arm. 

Anonymkode: 5b6c4...afd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er rart at det blir sagt at man skal kjenne på hvordan det er for pasienten. Altså da kan vi strekke dette ganske så langt! Hvorfor slippe nedentilvask? Det er jo virkelig nedvergende for pasienten? Hvorfor slippe å ligge med bleier? Hvorfor slippe i bli kateterisert? Man må sette injeksjoner og pvk på hverandre, men ingen krever at medisinstudenter skal sy i hverandre, lære å sette bedøveler på hverandre. 

Altså dette kan man trekke langt, altfor langt. Det har ingenting å si om man selv har kjent det på kroppen, man kan fint blir en god sykepleier fordet. Jeg synes det er et dumt argument.

Anonymkode: abd36...c15

Man kan trekke det langt, men det er ikke nødvendig. Praksisen i dag gjør så studentene må kjenne litt på hva pasienten opplever. Det pasienten må gjennom er altså veldig mye mer "krenkende", men så klarer enkelte studenter å syte...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det er særlig lærerikt å late som man gjør GU, da er det nok bedre å øve på dukker :P uansett, vil tro at for de aller fleste er det stor forskjell på GU og på å bare bli vasket på kroppen mens man har undertøy på og laken over mesteparten av kroppen. Synes det er veldig overdreven sammenligning. Grensen går vel der den gjør fordi det er der den går for det store flertallet :-)

Anonymkode: 0be95...69b

Nei, sammenlikningen er god, fordi det er to situasjoner der pasienten er naken og sårbar, der det kreves empati av legen eller sykepleieren. :) Hvorfor skal grensen gå ved kroppsvask for sykepleierstudenter? Om det virkelig er dokumentert gjennom systematiske studier (noe jeg tviler på at det er) at dette virkelig er det store utløseren for empati hos sykepleierstudiet, så synes jeg absolutt man bør innføre dette for leger og gynekologer også.

Dette viser hvor absurd den "øvelsen" er. Og hvordan man undervurderer empatien hos studentene.

Anonymkode: afce9...154

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hvorfor får de beholde undertøy? Hvorfor ikke oppleve alle situasjoner? Hva med kateterisering? Intimvask? Er det ikke noe poeng i at de skal kjenne det på kroppen også?

Nei, for de skal bare kjenne på det, ikke gjennomgå hele behandlingen. De skal kjenne på hvordan det er å bare bli vasket utenfor intimsonene, og når de har denne opplevelsen vil de enklere kunne sette seg inn i hvordan pasienter har det når de må gjøre hele greia.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg er helt uenig med dere. Utfordringene dere nevner er jo nettopp utfordringer man ønsker som sykepleier. Det er derfor man vil ha dette yrket. Man velger ikke å bli sykepleier fordi man ønsker å kle av seg foran medstudenter. 

Det er jo uansett tydelig at dere ikke har noen relevans til helseyrker, som ikke klarer å vise empati i studentens situasjon. Slike som dere er nettopp de som ikke egner seg i slike yrker. Man må ikke stå i en spesifiks persons sko fysisk for å kjenne empati, da har man feilet lenge før man forsøkte. 

Hadde det enda vært faglig begrunnet, men det er det jo heller ikke! Hadde dette vært nødvendig faglig sett så hadde det ikke vært forskjellige rutiner på forskjellige skoler. 

Og bare for å spørre, dere mener vel at studentene skal oppleve intimvask, kateterisering, klyster etc også? 

Anonymkode: 3843f...671

Enig. Jeg opplevde sykepleieskolen mest som en militærleir, der man ikke skulle stille kritiske spørsmål til en del absurde læringssituasjoner. 

Klyster blir kanskje det neste studentene skal sette på hverandre... Da er man virkelig i en sårbar og intim situasjon. Viktig å kjenne det på kroppen. 

Anonymkode: afce9...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det er særlig lærerikt å late som man gjør GU, da er det nok bedre å øve på dukker :P uansett, vil tro at for de aller fleste er det stor forskjell på GU og på å bare bli vasket på kroppen mens man har undertøy på og laken over mesteparten av kroppen. Synes det er veldig overdreven sammenligning. Grensen går vel der den gjør fordi det er der den går for det store flertallet :-)

Anonymkode: 0be95...69b

Nå må du jo huske på at intimgrenser er varierende hos mennesker. Det trenger ikke å være en spesifikk årsak til dette, men for å ta noen eksempler er mobbing, overgrep eller sykdom helt vanlige årsaker til at man ser på en slik øvelse som grenseoverskridende. Dette kan oppfattes som like ubekvemt som du oppfatter en medstudent gjøre GU på deg. 

Anonymkode: 5b6c4...afd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Politibetjenter får kjenne på hvordan det er å bli truffet med en taser, det er akkurat samme situasjon som denne saken.

Anonymkode: c097b...f4f

Norsk politi bruker ikke tasere (og de blir ikke utsatt for pepperspray). CS-gass, derimot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant, men de får en deilig runde med pepperspray. De prøver vel også tåregass uten maske. 

Anonymkode: cbbef...61f

Politistudenter utsettes for CS-gass, men ikke pepperspray. Dette er litt som sykepleierstudentenes vaskeøvelse. CS-gass gir et inntrykk av hvor jævlig det må være å bli utsatt for pepperspray, som er mange ganger verre selv om CS-gass i seg selv også er meget ubehagelig. Vaskeøvelsen gir et inntrykk av hvordan det er å oppleve en vaskesituasjon, men en reell vask/stell-situasjon på sykehus er selvsagt mye mer "krenkende".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er en helt nødvendig del av utdannelsen, nettopp for at studentene skal kunne sette seg inn i hvordan pasienter føler det. Man er i en ekstremt sårbar situasjon og det kreves profesjonalitet av pleieren.

At hun er sjokkert over dette er sjokkerende i seg selv, og hun bør umiddelbart avbryte studiet og finne på noe annet.

Anonymkode: e85c3...873

Så for å skjønne at andre synes det kan være ubehagelig å bli tørka i rumpa på do så må man bli tørka i rumpa på do selv? Altså, det er ikke en eneste sykepleierstudent som har hverken tørka meg i rumpa eller i det hele tatt vaska meg for den saks skyld, men jeg har veldig stor forståelse for at en del pasienter kan synes det er ubehagelig likevel. Jeg klarer å sette meg inn i andres situasjon selv om jeg ikke har vært i den selv, eller at jeg har vært i samme situasjon men ikke følt det på samme måte. Jeg har selv vært en syk pasient som trengte følge på toalettet (men jeg klarte å tørke selv), og hjelp til å skifte bind osv, men i den situasjonen var jeg så syk at jeg synes ikke det var flaut i det hele tatt, eller at jeg følte jeg var i en sårbar situasjon. Men jeg forstår likevel at andre kan synes slikt er flaut, og tar selvsagt hensyn til det. 

 

Man må faktisk ikke alltid ha opplevd det samme for å skjønne hva pasienten føler. Sånn som jeg skjønner jo at en pasient for eksempel har det helt forferdelig trist dersom pasienten er gravid og mister barnet i magen for eksempel, selv om jeg aldri har opplevd det samme selv. Skjønner du?

 

Anonymkode: d19e8...a99

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Pinkee skrev:

Dette er en sak som går nesten hvert år, så det er blitt en enkel måte for PR-kåte sykepleiestudenter å få sine 5 minutter i rampelyset. Skjønner ikke at nyhetsredaksjoner gidder å bry seg lengre.

Sånn ellers så mener jeg at denne øvelsen er meget god. De aller fleste sykepleiere med noen år på baken minnes det, i ettertid, som noe av det fornuftigste med hele studiet. Det at de virkelig fikk føle inn på kroppen hvordan det var å være pasient. 

Jeg synes det er rart at du ikke evner å se det store bildet i saken. Hun ønsker en endring i hvordan man praktiserer slike øvelser på sykepleierutdanningen. At hun møter så liten åpenhet fra fakultetet gjør jo at det er enda viktigere at flere engasjerer seg for å få gjennomslag. Her er mediene en viktig påvirkningsfaktor. Hun har Sykepleierforbundet i ryggen, og viser til at det er ulik praksis på ulike utdanningsinstitusjoner. Dette er ikke en svadasak. 

Jeg synes det er viktig at studentene engasjerer seg i egen grunnutdanning. Å kalle det for PR-kåthet synes jeg er latterlig. 

Anonymkode: 5b6c4...afd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om en sykepleier ikke vil føle på hvordan det er når en pasient får behandling så får hun holde seg langt unna yrket. 

Politibetjenter får kjenne på hvordan det er å bli truffet med en taser, det er akkurat samme situasjon som denne saken.

Anonymkode: c097b...f4f

Må de kle av seg ned til undertøyet for det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...