Gå til innhold

En sykepleierstudent krever SÆRBEHANDLING..kan vi tillate sånn i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Coolaid skrev:

Vi vil ha sykepleiere som tør å si i fra når utdanningsinstutisjon begår overtramp. Vi vil ha sykepleiere som tør å si i fra når de senere jobber på sykehus og opplever overtramp i arbeidslivet. Så ja, slike sykepleiere ønsker jeg å bli behandlet av.

Ikke blitt begått noe overtramp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Nei, takler man ikke jobben så får man finne seg noe annet å gjøre.

De takler jobben. De ønsker ikke å kle av seg foran medstudenter. Og så virker det som alle i tråden overser at flere skoler IKKE stiller sånne krav til studentene. 

Anonymkode: e0052...d22

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De takler jobben. De ønsker ikke å kle av seg foran medstudenter. Og så virker det som alle i tråden overser at flere skoler IKKE stiller sånne krav til studentene. 

Anonymkode: e0052...d22

Er jo litt rart å velge en utdannelse hvor man ikke takler oppgavene de får. Når de skal ut i jobb må de jo vaske pasientene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trodde folk som valgte å bli sykepleiere/hjelpepleiere var inneforstått med at man faktisk må hjelpe folk på do med alt det innebærer, hjelpe folk til å vaske seg, hjelpe de å spise, osv. Noen ganger må man til og med gjøre dette for det motsatte kjønn. Så at de ikkje skal gjøre dette før de plutselig er lærlinger og blir satt i situasjonen, det er jo bare fryktelig dumt. Eg hadde ikkje satt pris på å få ein lærling som ikkje hadde gjort noe av dette før og som var helt grønn, og enten for hardhendt eller ikkje gjorde ein grundig nok jobb. Dessuten tror eg det er godt for de å være "pasienten" i blant også, slik at de får oppleve hvordan det er for de som må hjelpes. Egentlig burde de ikkje få lov å dekke seg til på noen måte eller unngå å bli vasket nedentil, for mange pasienter må igjennom det selv.

Hva mener jenta da, skal ho få fritak fra arbeidslivet også?

Håper virkeligheten kommer og gir Gyda ein på trynet så ho våkner opp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo stor forskjell på å bli vasket av en fremmed sykepleier på et sykehus og å bli vasket av en medstudent/venn.

Om det handler om å oppleve hvordan det føles å bli stelt og vasket av en fremmed burde det jo heller vært organisert slik at studentene faktisk BLE stelt av en fremmed sykepleier. Ikke av hverandre.

Det er ikke slik på sykehus at man som pasient blir vasket av en sykepleier man kjenner som venn/nabo/familie.

Jeg har jobbet på sykehjem og vasket og stelt både kvinner og menn, men kjente dem ikke fra annet enn i jobben. Hadde det vært en jeg hadde kjent privat hadde jeg fått noen andre til å stelle akkurat den personen, både for hans/hennes og min del.

Poenget mitt er vel at slike pålagte oppgaver i undervisningsøyemed er urealistiske og dermed unødvendig belastende for studenter som synes det er vanskelig. Å være en god sykepleier defineres ikke av hvorvidt man evner å kle av seg foran medstudenter.

Anonymkode: 16f58...d11

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Er jo litt rart å velge en utdannelse hvor man ikke takler oppgavene de får. Når de skal ut i jobb må de jo vaske pasientene.

Slik jeg ser det har hun ikke problemer med å vaske pasienter. Det hun protesterer mot er å bli VASKET av sine MEDSTUDENTER. Ser du forskjellen? Og som det ble påpekt tidligere, så er denne måten å jobbe på også sett på som avlegs ved andre utdanningsinstitusjoner.

Anonymkode: 69aff...724

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

så akkurat innslaget. klarer ikke ta det seriøst. er selv vernepleierstudent ved HiOA og vi må gjennom det samme. jeg tror det blir både gøy og lærerikt jeg. jeg har ikke opplevd å bli vasket eller stelt av andre, men jeg gjør det med andre hver gang jeg er på jobb. jeg tenker det blir en viktig erfaring og ta med seg videre. kanskje jeg vil gjøre noe annerledes når jeg har opplevd det selv..? man får jo ha på seg både shorts og sports bh, og de delene av kroppen som ikke blir vasket der og da vil være tildekket. hvorfor skal vi få lov å få fritak for det når pasienter/brukere vi møter på jobb ikke har noe valg?! (de kan selvfølgelig si nei, men mente mer at de er avhengig av hjelp fra andre)

Anonymkode: 5e043...284

Pasienter vil aldri bli stelt av kollegaer, venner, eller andre folk de kjenner privat. Det er en selvfølge at man ikke skal ha en personlig relasjon til pleieren som skal utføre stellet. 

Anonymkode: 3843f...671

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en sykepleier ikke vil føle på hvordan det er når en pasient får behandling så får hun holde seg langt unna yrket. 

Politibetjenter får kjenne på hvordan det er å bli truffet med en taser, det er akkurat samme situasjon som denne saken.

Anonymkode: c097b...f4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om en sykepleier ikke vil føle på hvordan det er når en pasient får behandling så får hun holde seg langt unna yrket. 

Politibetjenter får kjenne på hvordan det er å bli truffet med en taser, det er akkurat samme situasjon som denne saken.

Anonymkode: c097b...f4f

I dette tilfellet blir jo sykepleierstudentene ikke vasket av fremmede, men av sine medstudenter.

Er ganske tåpelig av så mange her å skrive at hun da får velge et annet yrke, dette handler jo om at hun ikke vil bli vasket av sine medstudenter fordi hun ikke føler seg komfortabel med å vise kroppen sin, og at det oppleves ubehagelig har jeg forståelse for. Dette er heller ikke obligatorisk på alle sykepleierskolene. Hun kan jo bli en veldig god sykepleier selv om hun ikke føler seg komfortabel med å vise kroppen sin til medstudentene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Sykepleiestudenter bruker ofte simulering for å trene i praktiske ferdigheter. Et alternativ til å bruke simuleringsdukker er å bruke medstudenter i et rollespill. Men å spille rollen som sykepleier og pasient gjør at studentene setter seg selv i en sårbar situasjon. Hva skjer når de må slippe medstudenter såpass langt inn i sin personlige sone?

KLER AV SEG TIL UNDERTØYET

En undersøkelse fra Høgskolen i Gjøvik, gjengitt på forskning.no, viser at det oppleves truende for mange å bruke hverandre som pasienter for å trene kliniske ferdigheter. I rollespillet skal studentene kle av seg til undertøyet og la medstudenter utføre kroppsvask som for en sengeliggende pasient, tannpuss og påkledning.

Dette er en situasjon som kan oppleves ubehagelig både for den som spiller pasient og den som spiller sykepleier.

UNDERSØKTE ETIKKEN I ØVELSEN

Solveig Struksnes og kollega Ragna Ingeborg Engelien ved Seksjon for sykepleie, som står bak undersøkelsen, er likevel ikke i tvil om at denne læringsopplevelsen er viktig for studentene.

- Mye tyder på at studentene ved å spille begge disse rollene, både trener kliniske ferdigheter knyttet til kroppsvask og intimhygiene og får bedre mulighet til å utvikle empati og forståelse for hvordan det oppleves å være pasient, sier forskerne til forskning.no.

Å MISTE KONTROLL

Opplevelsen av å bli håndtert som pasient gav studentene bedre forståelse for hvordan de selv skulle utføre jobben og de følte seg bedre forberedt til å møte pasienter. En slik selvtillit er viktig å ha med seg ut i praksis i løpet av studiet, og etter hvert ut i jobb som sykepleiere.

- Man føler seg veldig liten når andre står over deg, og man blir usikker på hva sykepleieren vil gjøre, rapporterte en av studentene. En annen sa: «Det gav meg en følelse av å miste kontrollen.» Det ligger mye læring i det å tørre å gå over sine egne grenser. Det å bryte intimsonen til andre er en del av jobben som sykepleier, da er det lurt å ha kjent på det selv, påpeker Struksnes overfor forskning.no.

https://sykepleien.no/2015/09/far-fole-pasientrollen-pa-kroppen

Anonymkode: cbbef...61f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pasienter vil aldri bli stelt av kollegaer, venner, eller andre folk de kjenner privat. Det er en selvfølge at man ikke skal ha en personlig relasjon til pleieren som skal utføre stellet. 

Anonymkode: 3843f...671

Du snakker tydeligvis kun om større enheter og større steder. Jeg kan love deg at blir man innlagt på lokalsykehuset, har dusjhjelp fra hjemmesykepleien eller får plass på sykehjemmet på mindre stedet, kjenner man 85% av alle som skal utføre stell på en.

Anonymkode: cbbef...61f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv jobbet på sykehjem mens jeg studerte et helt annet yrke. Ante ikke at sykepleiere måtte gjennom dette i utdannelsen sin,men jeg kan egentlig ikke skjønne at det skal lære dem noe? Jeg har aldri hatt et problem med å skjønne at det kan være ydmykende for en pasient å bli vasket av meg, det tror jeg alle oppegående mennesker klarer å skjønne, og handler deretter. Jeg vet for min del,som har veldig store komplekser for egen kropp,hadde jeg opplevd denne oppgaven som svært traumatisk og belastende. Det siste jeg hadde klart å tenke på i en slik situasjon, ville vært pasientene. På mange måter ville det føles det som et overgrep for meg.

Og bare så dere uvitende vet det: Man kan ikke tvinge seg til å dusje en pasient med mindre det står om liv og helse. Sier pasienten nei,og h*n ikke er så møkkete at det er fare for sykdom/infeksjon, så skal du faktisk ikke dusje den pasienten,selv om h*n har fett hår og stinker svette.

Du vasker pasienter fordi du MÅ,det finnes ikke noe alternativ. Du går ikke inn i deres intimsone fordi du syns det er gøy. Derfor er det også helt unødvendig å gjøre dette "for moroskyld" på studiet,syns nå jeg.

Anonymkode: 363ff...a2a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var kanskje ikke nok "trigger-warnings" på det studiet.

Jeg synes generelt det er synd når intimitet som anses som en nødvendig del av utdannelsen skal gjøres så voldsomt problematisk, og kanskje særlig i et samfunn der det å "pimpe" seg ut og vise kropp for å få oppmerksomhet i andre sammenhenger i mange miljøer er normen. For noen år siden så vi at soldatutdannelsen måtte tilpasses fordi en jente ikke taklet å gjennomføre nakenbadingen alle de andre soldatene måtte gjennomføre, og jeg er redd vi ser en trend der momenter må fjernes eller "dummes" ned for å tilpasse de aller sarteste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun fikk jo ikke medhold av skolen. Saken ble oppsummert ganske greit ved at noen har grunner til å ikke ønske å bli avkledd foran medelever. Jeg er selv sykepleierstudent ved HIB, og der måtte vi vaske hverandre med sports bh og truse evt. shorts. Vet ikke om det hadde blitt baluba om noen hadde nektet. Senere i studiet blir det verre. Vi må jo omtrent frem med hele rumpa når vi skal gi hverandre intramuskulær injeksjon og vi må f.eks godta å få en slange ned til magen via nesesvelget, som er veldig vondt.

 

Anonymkode: a25d1...9f3

Dette høres rart ut. Der jeg studerer vasket vi hverandre med tørr klut bare under armer, så vi hadde på oss topp og bukse. Hos oss er det ikke lov å gi hverandre intramuskulær injeksjon, så vi gir på dukke. Er ikke engang snakk om å legge ned sonde på hverandre. Er nesten sånn at jeg ikke tror på deg.

Anonymkode: d19e8...a99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om en sykepleier ikke vil føle på hvordan det er når en pasient får behandling så får hun holde seg langt unna yrket. 

Politibetjenter får kjenne på hvordan det er å bli truffet med en taser, det er akkurat samme situasjon som denne saken.

Anonymkode: c097b...f4f

Nei, politistudenter blir IKKE taset. Hva er greia med å skrive ting som er feil egentlig? Det er i grunn også veldig bra at de ikke blir det, da man kan dø av det dersom man har en uoppdaget hjertefeil.  

Anonymkode: d19e8...a99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, politistudenter blir IKKE taset. Hva er greia med å skrive ting som er feil egentlig? Det er i grunn også veldig bra at de ikke blir det, da man kan dø av det dersom man har en uoppdaget hjertefeil.  

Anonymkode: d19e8...a99

Det er sant, men de får en deilig runde med pepperspray. De prøver vel også tåregass uten maske. 

Anonymkode: cbbef...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo stor forskjell på å bli vasket av en fremmed sykepleier på et sykehus og å bli vasket av en medstudent/venn.

Om det handler om å oppleve hvordan det føles å bli stelt og vasket av en fremmed burde det jo heller vært organisert slik at studentene faktisk BLE stelt av en fremmed sykepleier. Ikke av hverandre.

Det er ikke slik på sykehus at man som pasient blir vasket av en sykepleier man kjenner som venn/nabo/familie.

Anonymkode: 16f58...d11

Om man havner på sitt lokale sykehus i ein mindre by, så er faktisk sjansen rimelig stor for at man kjenner sykepleieren/hjelpepleieren eller bor i samme nabolaget. Kanskje man til og med er så "heldig" at man kjenner alle som er på jobb. Med alle nedskjæringene de mindre sykehusene må igjennom, så betyr det også at det er færre sykepleiere på jobb. På mitt lokale sykehus var det 2 personer på natt, 3 på formiddag, og 2 på ettermiddag. Og dersom man da kjente begge to eller alle tre, så hadde man ikkje akkurat mulighet til å si "Kari, Petter og Silje, er det mulig å få noen andre til å hjelpe meg med morgenvasken?" fordi det ikkje var noen andre tilgjengelige. Så at disse studentene må igjennom kroppsvask med noen de kjenner er ikkje så galt som du mener, de får jo til og med være delvis påkledd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...