Gå til innhold

En sykepleierstudent krever SÆRBEHANDLING..kan vi tillate sånn i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får ikke akkurat mer sympati for henne etter å ha lest på bloggen hennes. Uspiselig dame.

Anonymkode: 15ac4...ad6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er en sak som går nesten hvert år, så det er blitt en enkel måte for PR-kåte sykepleiestudenter å få sine 5 minutter i rampelyset. Skjønner ikke at nyhetsredaksjoner gidder å bry seg lengre.

Sånn ellers så mener jeg at denne øvelsen er meget god. De aller fleste sykepleiere med noen år på baken minnes det, i ettertid, som noe av det fornuftigste med hele studiet. Det at de virkelig fikk føle inn på kroppen hvordan det var å være pasient. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det er nok de som har utdannet seg for ganske mange år siden. Ting har forandret seg. Mannen min er akkurat ferdigutdannet politi, så jeg er ganske oppdatert på hva som er lov og ikke der :) 

Anonymkode: d19e8...a99

Det var ikke i studietiden, men som del av trening. De har jo samlinger innimellom med nåde teknisk og taktisk trening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde dette på skolen for et par uker siden. Var absolutt ingen blotting eller nakenhet involvert. Vi lå med kne-tights og topp i en seng, dekt av et laken. Store deler av øvelsen handler om å dekke til pasient. Det var alle kjempe nøye på og jeg så ingens mage, lår osv. den dagen. Utenom et par sekunder når jeg vasket klassevenninnen min, men dekket henne til konstant. Synes det var en bra øvelse og fikk meg til å reflektere over pasients følelser når noen kommer inn i et rom, snakker over deg, kler av deg, vasker deg og du blir kanskje blottet unødvendig lenge. 

Anonymkode: 94cfc...482

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Hei, Gyda. Du sier at det å bli øvet kroppsvask på føles som en invasjon av din kropp. Og det har du fullstendig rett i. Det kan føles jævlig. Det kan føles ydmykende og skammelig og som et enormt overtråkk av egne intimsoner. For noen som ikke kan gjøre dette selv. 

Du kan slutte på sykepleien. Du kan, om du vil jobbe med folk, men ikke bli vasket, bli lærer eller butikkmedarbeider eller jobbe i bank eller bli politi eller ganske mye annet. Du kan også søke om overflytning til sykepleierlinja i Haugesund. Der bruker de dukker. 

Dette gjelder èn vask. En gang i livet ditt hvor du må gjøre noe som er utenfor komfortsona di. Èn gang hvor ikke mamma holder deg i hånda og redder deg om det skulle være noe som er litt skummelt. Og så er det over. Finito. Aldri mer. 

Og motivasjonen bak opplegget er klinkende klar og virker, for meg, som både etisk forsvarlig og godt reflektert over. Du skal lære deg empati. Du skal forstå hvordan det føles å være så ubehjelpelig at du må ha hjelp til ting som er helt dagligdags. Som ingen tenker over kan være vanskelig. Som stort sett alle tar for gitt at de klarer selv etter fylte 3 år. 

OG du skal IKKE under noen omstendigheter være naken. Du skal være i undertøy. 

Og at NSF sier seg enig i dine standpunkter og uttalelser er for meg uforståelig. Det er uforståelig at de vasker dukker på Haugesund også, men det er en annen sak. JA! Det kan hende du sliter med kroppsbildet. JA! Det kan hende du har blitt utsatt for ting som gjør at du sliter med å bli vasket av andre.At du sliter med at folk du knapt kjenner står og skrubber og rengjør deg. Og Akkurat slik kan en pasient ha det også. En pasient kan slite med akkurat de samme traumene og kroppsbildet. Men en pasient har ikke noe valg. Dersom en pasient vil bli ren MÅ denne pasienten bli vasket av andre, av og til, helt ukjente mennesker.

Vær så snill, sett deg ned og tenk. Tenk: "Er jeg i stand til å bli sykepleier? Har jeg den empatien, forståelsen og medmenneskeligheten som må til for å bli det?"  For ut i fra hva du gir inntrykk av her vil jeg si at du ikke har det.

(Andreas R. Sivesind)

Anonymkode: cbbef...61f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg støtter henne. Jeg fikk selv fritak fra den øvelsen under studiet av personlige grunner. Dersom man har empati, så har man evnen til å leve seg inn i andres opplevelse uten nødvendigvis å befinne seg i akkurat samme situasjon. Det er derfor et slags hån mot sykepleiestudentene å tro at de ikke klarer å forestille seg hvordan det er å være pleietrengende uten at de blir vasket selv. Uten å gjøre det, kan et empatisk menneske likevel skjønne hvor viktig de er at pleierne er omsorgsfulle og kommuniserer godt med pasienten, hvordan vannet føles og at hendene er varsomme, men sikre. At det ikke trekker ut i tid i det evige (slik det ofte kan med usikre sykepleiestudenter som skal gjøre alt som står i læreboka til minste detalj). At man ser pasientens behov og observerer ulike ting som sier noe om helsetilstanden.

Anonymkode: afce9...154

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den tror jeg du må forklare. Hvilke utfordringer som innebærer å kle av seg for kollegaer og medstudenter vil man som sykepleier møte i arbeidslivet?

Anonymkode: 3843f...671

Jeg sa adskillig tøffere utfordringer, som  i utfordringer som ville utfordre henne mentalt, fysisk, hennes komfortsoner. F.eks å pleie dødssyke barn vil jeg gjette er tøffere enn at hun selv blir vasket. Hva om hun selv blir syk og innlagt?? Da kan hun ikke reservere seg. Å vise seg i undertøyet for medstudenter er bare peanuts ift hva mange må gjennom i sitt liv. Det er like greit å akseptere at noe ubehag må vi takle fra tid til annen. For ikke å snakke om at å utfordre sin komfortsone er ofte frigjørende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som innspill fra andre siden av bordet, ikke-helsearbeider: Vi skal finne oss i å være prøvekaniner i opplæringsøyemed for ulike studenter i helsevesenet. Men de kan være så pysete selv? Uhørt og respektløst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er rart at det blir sagt at man skal kjenne på hvordan det er for pasienten. Altså da kan vi strekke dette ganske så langt! Hvorfor slippe nedentilvask? Det er jo virkelig nedvergende for pasienten? Hvorfor slippe å ligge med bleier? Hvorfor slippe i bli kateterisert? Man må sette injeksjoner og pvk på hverandre, men ingen krever at medisinstudenter skal sy i hverandre, lære å sette bedøveler på hverandre. 

Altså dette kan man trekke langt, altfor langt. Det har ingenting å si om man selv har kjent det på kroppen, man kan fint blir en god sykepleier fordet. Jeg synes det er et dumt argument.

Anonymkode: abd36...c15

Enig. 

Jeg ser ofte at folk hisser seg oop over at sykepleierstudenter stiller krav og er kritiske til undervisningen. Andre studenter kan tydeligvis gjøre det, men ikke sykepleiestudenten. Men de har all grunn til å stille kritiske spørsmål til sykepleierutdanningen i Norge. Både til slike "øvelser" og til bøkene, som er et sammensurium av ord uten så mye substans. Det rotet i de bøkene uthuler fagkunnskapen som burde ligge solid i bunnen. Kanskje de også burde bruke noen andre forlag enn Gyldendal? 

Anonymkode: afce9...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ViljaH skrev:

Og som innspill fra andre siden av bordet, ikke-helsearbeider: Vi skal finne oss i å være prøvekaniner i opplæringsøyemed for ulike studenter i helsevesenet. Men de kan være så pysete selv? Uhørt og respektløst.

Det skjer hele tiden. Kirurgen under opplæring utfører operasjonen, mens sjefskirurgen følger med. Sykepleierstudenten setter en intramuskulær sprøyte mens sykepleieren komtrollerer. Det er eksempler på det hver dag på alle sykehus og sykehjem og andre helseinstitusjoner. Pasienter er prøvekaniner, ellers hadde ikke helsearbeidere kunnet være i praksis. Men praksisen må selvsagt være forsvarlig for oasienten. 

Anonymkode: afce9...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(Andreas R. Sivesind)

Anonymkode: cbbef...61f

Han hadde ikke så mye empati for Gyda... I det hele tatt blir diskusjoner om sykepleie ofte veldig fordømmende og moraliserende overfor den som tør å ta standpunkt utenfor komfortsona, som tør å se ting med nye øyne og også si det.

Anonymkode: afce9...154

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn på hioa at alle må bli vasket? Vasker hverandre på HiB men vi er 3-4 stk på en gruppe og skal gjøre én kroppsvask så var ikke verre enn å finne en frivillig på hver gruppe. Synes hun lager sykt mye drama for lite, men ville vel ikke være noen krise å tilpasse undervisningen litt akkurat i dette tilfellet heller, hvis en og annen synes det er så ille. 

Anonymkode: 0be95...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det sånn på hioa at alle må bli vasket? Vasker hverandre på HiB men vi er 3-4 stk på en gruppe og skal gjøre én kroppsvask så var ikke verre enn å finne en frivillig på hver gruppe. Synes hun lager sykt mye drama for lite, men ville vel ikke være noen krise å tilpasse undervisningen litt akkurat i dette tilfellet heller, hvis en og annen synes det er så ille. 

Anonymkode: 0be95...69b

Hos oss måtte alle prøve. Men de godtok legeerklæring for å kunne slippe å være "pasienten". 

Anonymkode: afce9...154

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en helt nødvendig del av utdannelsen, nettopp for at studentene skal kunne sette seg inn i hvordan pasienter føler det. Man er i en ekstremt sårbar situasjon og det kreves profesjonalitet av pleieren.

At hun er sjokkert over dette er sjokkerende i seg selv, og hun bør umiddelbart avbryte studiet og finne på noe annet.

Anonymkode: e85c3...873

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en helt nødvendig del av utdannelsen, nettopp for at studentene skal kunne sette seg inn i hvordan pasienter føler det. Man er i en ekstremt sårbar situasjon og det kreves profesjonalitet av pleieren.

At hun er sjokkert over dette er sjokkerende i seg selv, og hun bør umiddelbart avbryte studiet og finne på noe annet.

Anonymkode: e85c3...873

Jeg synes man bør forvente at folk har såpass utviklet empati at de kan sette seg inn i ulike pleiesituasjoner uten nødvendigvis å VÆRE i dem selv. Forestillingsevne er en del av det å ha empati. Man krever vel ikke av en (mannlig) gynekologstudent (eller lege under spesialisering) at vedkommende prøver å ligge i en gynekologstol (med eller uten klær) mens medstudentene later som de utfører en gynekologisk undersøkelse? Hvor skal grensene gå? Og skal kun sykepleiestudenter ha alle disse kravene de må underkaste seg? 

Anonymkode: afce9...154

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skjer hele tiden. Kirurgen under opplæring utfører operasjonen, mens sjefskirurgen følger med. Sykepleierstudenten setter en intramuskulær sprøyte mens sykepleieren komtrollerer. Det er eksempler på det hver dag på alle sykehus og sykehjem og andre helseinstitusjoner. Pasienter er prøvekaniner, ellers hadde ikke helsearbeidere kunnet være i praksis. Men praksisen må selvsagt være forsvarlig for oasienten. 

Anonymkode: afce9...154

Det er hva jeg sikter til. Hun vil læres opp i sykepleie ved å få lov til å øve seg på pasienter, men selv kan hun ikke stille opp til øvelse i kroppsvask som hun har nytte av selv også. Holdningene hennes stinker. Respektløs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man har empati, vil mange få seg noen aha-opplevelser når man føler noe på sin egen kropp i en sårbar situasjon. 

Anonymkode: 24a15...381

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ViljaH skrev:

Det er hva jeg sikter til. Hun vil læres opp i sykepleie ved å få lov til å øve seg på pasienter, men selv kan hun ikke stille opp til øvelse i kroppsvask som hun har nytte av selv også. Holdningene hennes stinker. Respektløs.

Man øver seg uansett på pasienter i praksis. Studentene får nyttig læring, sykehjemmene får gratis arbeidskraft. Og pasientene vinner i lengden, siden fremtidige helsepersonell utvikles. 

Jeg synes absolutt ikke holdningene hennes stinker. Hun tør å stille kritiske spørsmål, som jeg vet jeg selv og mange med meg følte på under studietiden. Man blir jo sablet ned om man gjør noe sånt, og får problemer med studieveiledere og lærere. Det er en sosial kontroll uten like på sykepleiestudiene. Jeg håper det endrer seg, så studentene tør å stille mer kritiske spørsmål. Det er bra med ulike syn på en sak!

Mye burde endres i det studiet, og den "øvelsen" er etter min mening en av dem. Om man har empati, så trenger man ikke å oppleve alt den andre opplever, det holder å kunne leve seg inn i den andres opplevelser. Og det gjør man ikke nødvendigvis av den øvelsen, man lærer egentlig kun hvordan man selv opplever den (og det kan være ulikt fra ulike pasienter). Og man vet ofte på forhånd hvordan det vil oppleves, tør jeg å påstå. 

 

(Men det verste er alt rotet med bøkene, med sitat etter sitat av andre sykepleiebøker (ikke primærkilden), mangelen på system og all den bortkastede tiden som går med på å skape oversikt over et pensum fullt av rot, tett og slett. Men det er en annen diskusjon.)

Anonymkode: afce9...154

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tøffere utfordringer enn å kle av seg for kollegaer og medstudenter, står det. Konkrete eksempler: Å bli spyttet på, slått, truet på livet. Behandle syke barn, ta seg av pårørende i sjokk.. listen er lang. 

Anonymkode: df520...5d6

 

1 time siden, ViljaH skrev:

Jeg sa adskillig tøffere utfordringer, som  i utfordringer som ville utfordre henne mentalt, fysisk, hennes komfortsoner. F.eks å pleie dødssyke barn vil jeg gjette er tøffere enn at hun selv blir vasket. Hva om hun selv blir syk og innlagt?? Da kan hun ikke reservere seg. Å vise seg i undertøyet for medstudenter er bare peanuts ift hva mange må gjennom i sitt liv. Det er like greit å akseptere at noe ubehag må vi takle fra tid til annen. For ikke å snakke om at å utfordre sin komfortsone er ofte frigjørende.

Jeg er helt uenig med dere. Utfordringene dere nevner er jo nettopp utfordringer man ønsker som sykepleier. Det er derfor man vil ha dette yrket. Man velger ikke å bli sykepleier fordi man ønsker å kle av seg foran medstudenter. 

Det er jo uansett tydelig at dere ikke har noen relevans til helseyrker, som ikke klarer å vise empati i studentens situasjon. Slike som dere er nettopp de som ikke egner seg i slike yrker. Man må ikke stå i en spesifiks persons sko fysisk for å kjenne empati, da har man feilet lenge før man forsøkte. 

Hadde det enda vært faglig begrunnet, men det er det jo heller ikke! Hadde dette vært nødvendig faglig sett så hadde det ikke vært forskjellige rutiner på forskjellige skoler. 

Og bare for å spørre, dere mener vel at studentene skal oppleve intimvask, kateterisering, klyster etc også? 

Anonymkode: 3843f...671

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...