Gå til innhold

Dåp og intelligens

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke kristen og ville aldri døpt mine barn i kirken. Det er ikke annet enn hyklersk. Jeg kunne heller aldri tatt på meg ansvaret som fadder, da jeg ikke er interessert i å lyve for kirken. Litt respekt kan man ha.

Det jeg har lagt merke til er at de av mine bekjente som velger å døpe barna sine pga. "tradisjon" er de med lavest utdannelse, de "enkleste", de som altså ikke evner å reflektere over hva det egentlig vil si å døpe barna i kirken når de ikke selv er kristne.

Oppegående mennesker som evner å reflektere over dette kan da umulig døpe barna sine? Det faller på sin egen urimelighet, gjør det ikke?

Man har også de som velger å døpe pga. en kristen oldemor ol., men dette er jo enda verre! Om denne oldemoren er så kristen så vil hun da vel ikke at barnebarnet skal lyve for kirken? Finnes det noe mer hyklersk?

Anonymkode: a35a9...dc4

• Liker 19
Videoannonse
Annonse
Gjest MissEhrmann
Skrevet

Jeg kjenner ei som valgte å døpe i kirken fordi de hadde en utrolig fin dåpskjole hun bare måtte få brukt!

True story!

Jeg blir bare flau på slike menneskers vegne. Evnen til refleksjon kan ikke være god dersom man, som ikke-kristen, døper barna sine i kirken.

Skrevet

Jeg ser at det i min krets er de med høyest utdanning som døper, 

Anonymkode: 27fcd...f95

• Liker 23
Gjest RaspberryPi
Skrevet

Jeg er hverken lavt utdannet eller spesielt kristen, men vil da likevel døpe barna mine i kirken. For meg er det mer kulturelt betinget. I Norge døper vi barna våre.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at det i min krets er de med høyest utdanning som døper, 

Er de kristne da?

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, ss82 skrev:

Er de kristne da?

Ikke som jeg vet.

Skrevet

I min familie har alle blitt døpt (da snakker jeg søskenbarn, tanter, onkler osv). Nå som vi i søskenbarnflokken vokser opp og de fleste danner familie velger de fleste å ikke døpe barn. Jeg kommer heller ikke til å gjøre det med mindre det plutselig skulle komme frem at det betyr mer for kjæresten å døpe en det betyr for meg å ikke gjøre det. 

Anonymkode: f220d...647

Skrevet

De fleste døper jo for at det er tradisjon, ikke fordi man er kristen. Tradisjon står ganske sterkt hos noen familier. Jeg døpte mine pga det, og i tilfelle det finnes noe der ute, en slags trygghet. Jeg vil ikke godta at jeg er dum og et enkelt menneske for det.

I mine øyne er den type antakelser som den TS kommer med, full av fordommer, uvitenhet, og det vitner om en enkel sjel. Du er kanskje den smarteste i vennegjengen eller?

• Liker 21
Skrevet
9 minutter siden, RaspberryPi skrev:

Jeg er hverken lavt utdannet eller spesielt kristen, men vil da likevel døpe barna mine i kirken. For meg er det mer kulturelt betinget. I Norge døper vi barna våre.

I Norge døper vi barna våre? Nå nærmer dåpsstatistikken seg 50%, så man kan da ikke si at i Norge døper vi barna våre?

Jeg synes det er ekstremt hyklersk å skulle døpe barna grunnet tradisjon. Snakk om å ha liten respekt for de som døper barna sine fordi de faktisk er kristne.

Anonymkode: b48da...712

• Liker 36
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I Norge døper vi barna våre? Nå nærmer dåpsstatistikken seg 50%, så man kan da ikke si at i Norge døper vi barna våre?

Jeg synes det er ekstremt hyklersk å skulle døpe barna grunnet tradisjon. Snakk om å ha liten respekt for de som døper barna sine fordi de faktisk er kristne.

Anonymkode: b48da...712

Jeg er kristen og ser ikke problemet med at folk døper som tradisjon. Så lenge de respekterer kirken er det ingen problem.

• Liker 3
Skrevet

Saueflokken vandrer videre.

• Liker 11
Gjest MissEhrmann
Skrevet
5 minutter siden, VinterSnø skrev:

Jeg er kristen og ser ikke problemet med at folk døper som tradisjon. Så lenge de respekterer kirken er det ingen problem.

Som fadder forplikter man seg å lære barnet å be, følge det i nattverd osv. Faddere som ikke er kristne tviler jeg sterkt på at gjør dette, så hvordan kan det være å respektere kirken? De lyver jo kirken rett i fleisen! 

Skrevet
1 minutt siden, Introvertaberta skrev:

Som fadder forplikter man seg å lære barnet å be, følge det i nattverd osv. Faddere som ikke er kristne tviler jeg sterkt på at gjør dette, så hvordan kan det være å respektere kirken? De lyver jo kirken rett i fleisen! 

Man forplikter seg til å lære opp i den kristen tro. Fortell meg gjerne hvor det står at det innebærer å lære å be og å gå i nattverd? I og med at katolikker kan være faddere i DNK er det jo klart at nattverd ikke er et krav.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Introvertaberta skrev:

Hva tror du kirken gjør da om ikke å lyse oss alle i fleisen?

Anonymkode: c8532...b08

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Introvertaberta skrev:

Hvor har du sett/lest/hørt dette?

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, CaramelDevil skrev:

De fleste døper jo for at det er tradisjon, ikke fordi man er kristen. Tradisjon står ganske sterkt hos noen familier. Jeg døpte mine pga det, og i tilfelle det finnes noe der ute, en slags trygghet. Jeg vil ikke godta at jeg er dum og et enkelt menneske for det.

I mine øyne er den type antakelser som den TS kommer med, full av fordommer, uvitenhet, og det vitner om en enkel sjel. Du er kanskje den smarteste i vennegjengen eller?

Jeg er iallefall smart nok til å reflektere over hva det vil si å døpe mitt barn i kirken når jeg ikke selv er kristen.  Her er noe av det som sies under en dåp:

"Vil dere at NN skal døpes til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn og oppdras til et liv i den kristne forsakelse og tro?
Den som bærer barnet, foreldre/foresatte og faddere, svarer:
Ja."

SÅ hvis du ikke er kristen så lyver du da for presten! Om man ser på tradisjonen om å lyve for presten og kirken så, for all del, bare fortsett. For meg er det helt hinsides all fornuft!

Anonymkode: a35a9...dc4

• Liker 11
Gjest MissEhrmann
Skrevet (endret)
7 minutter siden, VinterSnø skrev:

Man forplikter seg til å lære opp i den kristen tro. Fortell meg gjerne hvor det står at det innebærer å lære å be og å gå i nattverd? I og med at katolikker kan være faddere i DNK er det jo klart at nattverd ikke er et krav.

Her! På kirkens egne sider! https://kirken.no/nb-NO/daap/a-vare-fadder/

Du sier du er kristen, og så vet du ikke dette?

Endret av MissEhrmann
Skrevet

Et av valgene jeg respekterer mine foreldre aller mest for er at de ikke døpte meg. Jeg fikk velge selv når jeg ble gammel nok.

Anonymkode: 56347...122

• Liker 20
Skrevet
6 minutter siden, VinterSnø skrev:

Katolikker har nattverd de og

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...