Gå til innhold

Muslimer i barnebursdager. Dilemma ang. mat.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Jolene skrev:

Jeg hadde tilpasset meg maten etter der jeg hadde bodd. Så ja, jeg hadde ikke hatt noen problemer med det.

Kult!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, Gococo skrev:

Kult!

Vet. Skulle bare mangle at man tilpasser seg det landet man bor i.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Haha, den var bra. Mer som et forsøk på å fremstå som bedre enn andre 😉

Anonymkode: a4083...cc8

Det var den rette ræva som feis.

Anonymkode: b2c47...022

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var den rette ræva som feis.

Anonymkode: b2c47...022

Nei, men er vi litt hårsår :baby:

Anonymkode: 11421...f19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2016 den 22.00, fotosyntesen skrev:

Her i Norge trenger vi ikke å respektere religion i det hele tatt. Vi kan tolerere det, men det er ikke det samme som å respektere det.

Dette er et godt poeng. Jeg kan styre min begeistring for alle som blåser seg opp, og roper på "respekt". Ang pølsedebatten, er jeg helt enig i at man gjerne kan ha et vegetarisk alternativ. På denne måten kan man slå sammen halal, kosher, vegan- gruppen, slik at det blir mindre arbeid for mor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎29‎.‎09‎.‎2016 den 21.13, AnonymBruker skrev:

Har barnebursdag til helgen, og er veldig usikker på hvordan jeg skal gjøre det i forhold til mat da noen av gjestene er muslimer. Har spurt mitt eget barn hva det ville ha av bursdagsmat, og det svarte pølser.

 

Jeg har snakket med mammaen til en av de muslimske gjestene, og hun fortalte at hennes barn ikke spiser kjøtt andre steder enn hjemme hos dem. Hun fortalte også at jeg ikke behøver å kjøpe halal-pølser til hennes barn. Nå ble samtalen vår forstyrret før jeg rakk å spørre henne videre om hvilke alternativer jeg kunne ordne i stand, så det er her dilemmaet mitt kommer.

 

Normalt sett ordner man jo noe varm mat i bursdager, og siden bursdagsbarnet ønsker pølser vil jeg innfri det ønsket. Jeg kunne gjerne handlet inn halal-pølser dersom den nevnte mammaen hadde foretrukket det. Men jeg ønsker egentlig ikke å lage ett annet "måltid" for de som ikke kan spise pølser. Det blir litt som å lage en annen mat en fiskemiddag for eksempel til ett barn som er i trassalderen, selv om resten av familien skal ha fisk, hvis dere skjønner. Det er min mening på det. 

 

Å spise ett felles måltid har jo også mye å si for sosialiseringen sin del. Det å være en del av ett fellesskap. Hva hadde dere gjort? Jeg vil ikke sette frem chips og slike dessert-saker før det er naturlig for de andre å ha kake heller, så jeg lurer på noe lettvint som kan være naturlig å ha ved siden av pølsene? Mini-tomater? Andre ting? 

 

Og nå kom jeg på at seigmenn er vel egentlig inneholder gelatin fra svin. Jeg som hadde tenkt å ha det som pynt på kaka. Er ikke så lett å både inkludere andre, respektere dem, og samtidig holde fast på egne tradisjoner uten å tråkke andre på tærne. Råd ønskes. 

 

 

Anonymkode: 7250e...b66

Enkelt og greit: Vil ikke muslimske barn spise det som blir servert, får de ta med seg sin egen mat. Dette praktiserer jeg. Er lei av det evinnelige kravet om særbehandling. Hva med hinduer, jøder, glutenallgergikere etc.? Har noen barn i min datters klasse med glutenallergi, og der tar foreldrene med mat til barna sine, og den ene muslimske gutten i klassen fikk også samme beskjed.

Vi bor i Norge, ikke Saudi-Arabia, Pakistan eller et annet muslimsk apartheid-land hvor muslimer er ubermensch og vi andre er slavene deres.

Anonymkode: 89b28...c17

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9/30/2016 den 16.20, vivita skrev:

Kjenner meg igjen i det der. Jeg har ikke spist rødt kjøtt på over 9 år. Sist gang hadde vi laget tyrkisk børek(som skulle vært vegetar) men et lite kjøttstykke på str med et halv riskorn hadde havnet i det, fordi skjeen ble flyttet over og det lille stykket hadde falt i det. Med en gang jeg fikk det i munnen så kjente jeg det, fordi jeg har sluttet å spise pga smaken. Jeg klarte ikke å tygge det og løp til doen. Stod der i 10 min og brakk meg. Magesekken var helt tom(det var første bit) men magen presset og presset opp. 

Herregud at det er folk som deg klarer ikke å få et lite kornstk av kjøtt inne seg uten å gråte som en 2 åring. 

Litt motsatt - hvem av dere har blitt invitert av muslimer til et muslimske barnebursdag.  Jepp...akkurat.  

 

Anonymkode: 13299...8f8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Friday, September 30, 2016 den 16.14, Arkana skrev:

Er ikke den naturlige tolkningen av dette at barnet kun spiser vegetarmat? Kan man ikke da bare unngå pølser helt og gå for f.eks. pizza, med en del uten kjøtt (den hadde sikkert de fleste av de andre barna også foretrukket)? Hvorfor lage et problem av noe som ikke er det? Bursdagsbarnet kan spise svinekjøtt alle andre dager i året.

Men det er jo bursdagsbarnet som har bursdag. Hva om han ikke liker pizza?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo spørre barna deres om de vil at det skal serveres mat som vennen deres kan spise

Anonymkode: d90dd...a66

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herregud at det er folk som deg klarer ikke å få et lite kornstk av kjøtt inne seg uten å gråte som en 2 åring. 

Litt motsatt - hvem av dere har blitt invitert av muslimer til et muslimske barnebursdag.  Jepp...akkurat.  

 

Anonymkode: 13299...8f8

Vi har invitert jentene i klassen til lillesøsteren min til bursdagen hennes hos oss. Og da har vi spurt om eventuelle allergier, og hva jentene likte. Var en som ikke likte grønnsaker og da lagde jeg noen pizzaer med bare kjøtt😊 Så hvor vil du med det spørsmålet? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, kan du ikke bare ringe mora og få klarhet i hva slags mat du vil servere, om du er så usikker. Hva med om å ha fisk som et alternativ, fiskepinner, eller fiskeburgere, eller bare servere kyllingpølser til alle? 

Skjønner meg ikke på dere som blander integrering inn i det er, TS inviterer til barnebursdag, hvor noen av gjestene tilfeldigvis er muslimer, det er da normal folkeskikk å ta hensyn til gjestene sine, herre...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo spørre barna deres om de vil at det skal serveres mat som vennen deres kan spise

Anonymkode: d90dd...a66

Skjønner ikke hvorfor man lager et problem ut av noe som ikke er et problem. Det er jo ikke snakk om å endre på menyen fordi det er få enkelte som ikke spiser det. Man tar bare litt hensyn og serverer noe godt som de også kan spise. 

 

For de fleste så er det faktisk ikke noe problem å ta hensyn, noe jeg selv har opplevd ila de 30 årene jeg har bodd her. 

Anonymkode: 69db3...883

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj jeh blir flau over så mange svar her. Hvorfor skal muslimer "respektere" maten vi har her? Vi har ytringsfrihet, du kan spise akkurat det du har behov for, eller har lysst på. Ingen skal tvinges til å spise noe de ikke vil pga ignorante mennesker. 

Fler og fler blir vegetarianere, skal de som er det, respektere at mora til ei som har fått baby i samme året, er ei sur megge, så de lar sin baby spise kjøtt siden de er redde for at megga kommer til å servere pølser i barnebursdag/ på barseltreff bare fordi hun ikke mener vegetarianerne respekterer det de spiser? 

Og hvorfor må folk ta med egen mat i bursdag? Er det så viktig for deg at det er barnebursdag, så barnet ditt får fler leker/gaver/penger, så får DU respektere de du krever å få disse gavene fra! 

Server mat som er bra for alle, tilrettelegging er supert. La barna dine finne ut i praksis at mennesker er forskjellige, ikke hold barna dine tilbake fordi DU har fremmedfrykt, eller faktisk er rasist. Barnet ditt skal være i dette samfunnet lenge,nå idag er det mer en utfordring å faktisk være rasist. 

Anonymkode: 188d0...f58

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo spørre barna deres om de vil at det skal serveres mat som vennen deres kan spise

Anonymkode: d90dd...a66

Jepp.

Lillebror ville ha pølser i sist bursdag. Da sa jeg at det betydde at flere av vennene hans ikke kunne spise maten og det syntes han var synd og foreslo pizza i stedet, og lillesøster var enig. Selv en 3- og en 5-åring evner altså å vise mer forståelse og gjestfrihet enn mange voksne. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Arkana skrev:

Jepp.

Lillebror ville ha pølser i sist bursdag. Da sa jeg at det betydde at flere av vennene hans ikke kunne spise maten og det syntes han var synd og foreslo pizza i stedet, og lillesøster var enig. Selv en 3- og en 5-åring evner altså å vise mer forståelse og gjestfrihet enn mange voksne. 

Personlig har jeg alltid servert vegetarpizza i barnebursdager. Det er enkelt, og alle kan spise. Hvis noen har alvorlige allergier, tar de med egen mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det å ta hensyn til sine gjester er ikke typisk for et land eller et folkeslag. Jeg blir helt matt av tankegangen til enkelte her. Jeg er ikke etnisk norsk, og hindu i tillegg. Etter 30 år i Norge har jeg ennå til gode å ikke bli tatt hensyn til. Til og med når jeg har tilbydt meg å ta med et eller annet for meg selv så har mine bekjente, venner, kollegaer ordnet et eller annet for meg, som regel en vegetar/uten storfe variant (er hindu så svinekjøtt er ikke noe problem) av det alle skal spise. Grønnsak suppe, vegetar lasagne, fajitas osv. Noe jeg er veldig takknemlig for. Jeg som gjest føler meg verdsatt, når ingen av vertskapene har latt meg få inntrykk av at det er det er X-tra styr for dem å ta det lille X-tra. 

Der jeg kommer fra likestiller man gjestene med Gud. Nei vi ber ikke til gjestene våre, men setter de svært høyt. Vi gir dem serverer det beste vi har, overnatter de, så får de gjerne sengene våre, mens vi ligger på madrass eller gjesteseng osv. Kunne nevnt flere eksempler, men lar det være med det.  Alt vi gjør, gjør vi med glede fordi det føles godt å gjøre det lille X-tra for de gjestene man faktisk har invitert. 

Anonymkode: 69db3...883

Lager du kjøttretter til dine gjester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 29.9.2016 den 22.08, Jolene skrev:

Hadde handlet inn pølser og servert det. Halal er jeg sterkt imot, så hadde aldri tatt det inn i mitt hjem.

Ok?

Anonymkode: 9d3a0...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Jolene skrev:

Vet. Skulle bare mangle at man tilpasser seg det landet man bor i.

Skulle bare mangle at man også beholder sin egen kultur og lever utifra den, framfor det landet man har flyttet til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Saturday, October 01, 2016 den 20.10, Gococo skrev:

Hvis du og ditt barn hadde flyttet til Kina, hadde du latt ungen din spise en valp i barnebursdag? Eller ville du nektet? Du hadde vel neppe det siden det er så god integrering...

Ja, kjøtt er kjøtt. Sålenge kalver og grisunger og lam og elgkalver er delikatesser her, er vel ikke vi noe bedre? Kylling er også "dyrebarn". Du kaster stein i glasshus her.

(Jeg spiser forøvrig ikke kalv da jeg synes dyra kan få leve litt først).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Olaug Olsen skrev:

Personlig har jeg alltid servert vegetarpizza i barnebursdager. Det er enkelt, og alle kan spise. Hvis noen har alvorlige allergier, tar de med egen mat.

Min sønn hadde ikke spist iallefall, han synes å tro at grønnsaker er del av ondskapens akse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...