Gå til innhold

Muslimer i barnebursdager. Dilemma ang. mat.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde gjort det samme om det var snakk om barn med cøliaki, allergier, vegetarianere osv også. BARN skal ikke måtte ansvarliggjøres for et slikt valg, det valget skal jeg ta og stå for. BARN skal heller ikke holdes utenfor for noe de ikke har styring på, verken for religion eller allergier.

Anonymkode: 9dca4...af6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir for dumt at man i Norge ikke lenger kan servere normal mat fordi det ikke er spiselig for muslimer. Hva slags signaler er det du sender barna dine? 

Anonymkode: 029e0...1be

De signalene man sender er at man tar hensyn til sine gjester, de man faktisk har invitert, og passer på at alle får kost seg. Om det er pommefrites, stekte nudler, fiskepinner osv. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq
4 timer siden, sonush skrev:

De signalene man sender er at man tar hensyn til sine gjester, de man faktisk har invitert, og passer på at alle får kost seg. Om det er pommefrites, stekte nudler, fiskepinner osv. 

 

Nettopp dette! 

Man skal vise de man har invitert at man setter pris på dem.

Hva man spiser (eller ikke spiser,) har ingen ting med integrering å gjøre. Hvor mye koster det deg å ta hensyn?

Her er pannekaker en slager bland ungene. Noe alle kan spise. Ellers er jo pizza et supert alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke bruke ekstra penger på spesialmat - det er vel bare å lage noe som alle kan spise i stedet vel? Ungene setter sikkert pris på å få pizza eller noe annet enn pølser som de får på 99% av alle bursdager (de ble i hvertfall veldig glade for noe annet her, selv om vi verken har muslimske eller allergiske/intolerante barn i gruppa). Ingen vits å gjøre seg unødvendig vanskelig.

Anonymkode: 9dca4...af6

 

Ja, hvorfor i all verden skal bursdagsbarnet få velge mat på bursdagen sin, siden de andre barna sikkert foretrekker pizza uansett? (I såfall kan vel de ha pizza i sine bursdager.)

Da synes jeg faktisk det er et bedre alternativ å ha flere forskjellige pølser.

Anonymkode: e0d7a...51b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands
8 timer siden, Introvertaberta skrev:

Er du klar over at det er stor forskjell på rase og religion?

Man er ikke rasist selv om man mener den muslimske tro er forferdelig. Syntes man en person er forferdelig pga. hudfargen  han har er man rasist.

Men flere i denne tråden har jo beskrevet at de også mener at menneskene med denne troen er forferdelige. Da har det ikke lenger noe med religionskritikk å gjøre. Man kan godt kalle det xenofobi, men det er ikke uvanlig at det defineres som nyrasisme i samfunnsvitenskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis innbydelsen tydelig sier Vennligst si fra om behov for kosttilpasninger på forhånd (e.l. er ikke særlig tydelig) og man ikke hører noe, så gjør man som man vil. Barna er mer opptatt av å leke enn maten, er min erfaring. Sist klassebursdag jeg var i, var det en gutt som spiste pølsebrød med ketchup. Vertskapet hadde ikke fått noe beskjed, derfor ikke tilrettelagt. Helt kurrant synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan er dette relevant i en tråd om BARNEBURSDAG?

Anonymkode: b2c47...022

Jeg forklarte en sak som ble tatt opp av trådstarter. Årsaken til at en av de muslimske barnas mor kategorisk sa neitakk til at barnet hennes skulle spise kjøtt av noe slag i bursdagen, andre steder enn hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden ble jeg faktisk glad av å lese. Det er første gang i løpet av de 10+ årene jeg har vært her på KG at en tråd om islam og muslimer har minst like mange debattanter på begge "sider", so to speak. Og at det er så mange som anser dette som et ikke-problem og reagerer på de som gjør det til en fanesak. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan varme opp en frossen pizza eller lage potetmos eller noe annet slik at de kan spise NOE. Pynt kaken med seigmenn men ikke putt de på hele kaken, slik at de kan kutte et stykke uten seigmenn på.. Alle kan spise potetmos! 

Anonymkode: d7dbf...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/29/2016 den 21.13, AnonymBruker skrev:

Har barnebursdag til helgen, og er veldig usikker på hvordan jeg skal gjøre det i forhold til mat da noen av gjestene er muslimer. Har spurt mitt eget barn hva det ville ha av bursdagsmat, og det svarte pølser.

 

Jeg har snakket med mammaen til en av de muslimske gjestene, og hun fortalte at hennes barn ikke spiser kjøtt andre steder enn hjemme hos dem. Hun fortalte også at jeg ikke behøver å kjøpe halal-pølser til hennes barn. Nå ble samtalen vår forstyrret før jeg rakk å spørre henne videre om hvilke alternativer jeg kunne ordne i stand, så det er her dilemmaet mitt kommer.

 

Normalt sett ordner man jo noe varm mat i bursdager, og siden bursdagsbarnet ønsker pølser vil jeg innfri det ønsket. Jeg kunne gjerne handlet inn halal-pølser dersom den nevnte mammaen hadde foretrukket det. Men jeg ønsker egentlig ikke å lage ett annet "måltid" for de som ikke kan spise pølser. Det blir litt som å lage en annen mat en fiskemiddag for eksempel til ett barn som er i trassalderen, selv om resten av familien skal ha fisk, hvis dere skjønner. Det er min mening på det. 

 

Å spise ett felles måltid har jo også mye å si for sosialiseringen sin del. Det å være en del av ett fellesskap. Hva hadde dere gjort? Jeg vil ikke sette frem chips og slike dessert-saker før det er naturlig for de andre å ha kake heller, så jeg lurer på noe lettvint som kan være naturlig å ha ved siden av pølsene? Mini-tomater? Andre ting? 

 

Og nå kom jeg på at seigmenn er vel egentlig inneholder gelatin fra svin. Jeg som hadde tenkt å ha det som pynt på kaka. Er ikke så lett å både inkludere andre, respektere dem, og samtidig holde fast på egne tradisjoner uten å tråkke andre på tærne. Råd ønskes. 

 

 

Anonymkode: 7250e...b66

Nei, det blir ikke som å lage egen mat til noen i trassalderen, det blir som å lage egen mat til noen som ikke kan spise det du egentlig har tenkt å servere. Du gjør dette til et mye større problem enn det er. Moren til barna har sagt at du ikke trenger å kjøpe egne pølser. Hvis du synes det er vanskelig, så kjøp likevel. Hvis du ikke tror barna kan spise gelatin, server kaka med nonstop. Makan!

Anonymkode: 4a352...51d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere har skrevet allerede, så er barns deltagelse i en barnebursdag god integrering. Der tror jeg vi alle kan være enige.

Derimot er det IKKE god integrering når man hele tiden viser at man må særbehandle andre på grunn av maten vi spiser er "uren". Maten vi spiser er ikke uren, og har heller aldri vært det. Ergo må vi faktisk vise at den ikke er det. Når man skal integreres inn i et nytt samfunn, må man faktisk følge majoriteten i samfunnet, ikke motsatt. Hva folk gjør i sine private hjem får være opp til den enkelte, men i sosiale sammenhenger, følger man majoriteten. Dessuten er det en fin anledning til å vise muslimske barn, at ikke alle deler samme syn på livet, verdier og annet. Dessuten er det ikke alle som støtter halal-slakting, noe som selvsagt burde respekteres.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Som godt vertskap serverer man selvsagt mat som alle gjestene kan spise. Jeg ville heller ikke kjøp hallal. Men pommes frites og/eller kyllingpølser er jo gode alternativer. 

Jeg synes det er god integrering at muslimske barn kan omgås ikke-muslimske barn i en bursdag og ville strukket meg godt for å få det til.

Jeg arrangerer regelmessig festligheter og skriver alltid på innbydelsen at de som har spesielle behov må si fra. Ingen muslimer hos oss nå, men flere utenlandske spiser ikke norsk julemiddag og vi har derfor alternativ mat (koldtbord) i tillegg til pinnekjøttet. Vi hadde tidligere en muslim - som var av typen som mente at vi burde forstå h*n var muslim og ikke spiste svin og derfor ikke kunne spise pizzaene vi hadde bestilt. Høylytt ... Det finner jeg urimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 30.9.2016 den 10.33, AnonymBruker skrev:

Det må være slitsomt å være så sinna.

Anonymkode: 6ee4c...032

Det må være slitsomt å være så politisk korrekt hele tida😴

Anonymkode: a4083...cc8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29. september 2016 den 21.27, AnonymBruker skrev:

Skjønner at det ikke er ordentlig kjøtt inni disse altså, men tror nok også at de kanskje er litt "redde" for at jeg skal være litt "slu" og pushe på dem noe de ikke kan spise, noe jeg selvsagt ikke ønsker å gjøre.

Anonymkode: 7250e...b66

Herregud...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Jolene skrev:

Som flere har skrevet allerede, så er barns deltagelse i en barnebursdag god integrering. Der tror jeg vi alle kan være enige.

Derimot er det IKKE god integrering når man hele tiden viser at man må særbehandle andre på grunn av maten vi spiser er "uren". Maten vi spiser er ikke uren, og har heller aldri vært det. Ergo må vi faktisk vise at den ikke er det. Når man skal integreres inn i et nytt samfunn, må man faktisk følge majoriteten i samfunnet, ikke motsatt. Hva folk gjør i sine private hjem får være opp til den enkelte, men i sosiale sammenhenger, følger man majoriteten. Dessuten er det en fin anledning til å vise muslimske barn, at ikke alle deler samme syn på livet, verdier og annet. Dessuten er det ikke alle som støtter halal-slakting, noe som selvsagt burde respekteres.

Hvis du og ditt barn hadde flyttet til Kina, hadde du latt ungen din spise en valp i barnebursdag? Eller ville du nektet? Du hadde vel neppe det siden det er så god integrering...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må være slitsomt å være så politisk korrekt hele tida😴

Anonymkode: a4083...cc8

Mange av oss kaller det normal folkeskikk, og synes det har lite med politikk å gjøre..

Anonymkode: 6e8af...f85

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange av oss kaller det normal folkeskikk, og synes det har lite med politikk å gjøre..

Anonymkode: 6e8af...f85

Haha, den var bra. Mer som et forsøk på å fremstå som bedre enn andre 😉

Anonymkode: a4083...cc8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Gococo skrev:

Hvis du og ditt barn hadde flyttet til Kina, hadde du latt ungen din spise en valp i barnebursdag? Eller ville du nektet? Du hadde vel neppe det siden det er så god integrering...

Jeg hadde tilpasset meg maten etter der jeg hadde bodd. Så ja, jeg hadde ikke hatt noen problemer med det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...