Gå til innhold

Muslimer i barnebursdager. Dilemma ang. mat.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har ikke jeg orket å lese gjennom hele tråden, men jeg svarer for det. Jeg har selvsagt tatt hensyn til allergier i barnebursdager, men religion går under samme kategorien som kresen hos meg. Er det noe barna ikke liker (eller kan spise pga. religion) får de bare la være å spise. Ikke noe stress med det. Vi har hatt muslimske barn i bursdager, som har ønsket å spise pølser og da har de selvsagt fått lov. Andre ønsket ikke å spise pølser, og lot bare være. Jeg baker ikke 10 kaker heller, fordi gjestene har forskjellige ønsker. Jeg baker de kakene bursdagsbarna ønsker, og så får gjestene spise det de vil.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tråden er ryddet for hatefullt innhold og avsporinger. Spørsmål rundt moderering kan tas på pm eller ris og ros. 

ninuska_, adm

Endret av ninuska_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ViljaH skrev:

Ja, kjøtt er kjøtt. Sålenge kalver og grisunger og lam og elgkalver er delikatesser her, er vel ikke vi noe bedre? Kylling er også "dyrebarn". Du kaster stein i glasshus her.

(Jeg spiser forøvrig ikke kalv da jeg synes dyra kan få leve litt først).

Hæ? Det var jo det jeg ville frem til... Bare pga at noe er uvanlig der du kommer fra betyr ikke at det er ekkelt/eller unormalt... Man må prøve å tilpasse seg der man bor. Jeg hadde lett spist hund eller katt i Kina, hva er forskjellen fra det og annet dyrekjøtt? Syns lam er utrolig søte, men digg å spise også. Hva er det du ville frem til egentlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok?

Anonymkode: 9d3a0...a4b

Støtter ikke den egentlige formen for halal-slakting og støtter ikke muslimsk bønn for dyr.

6 timer siden, Sparks skrev:

Skulle bare mangle at man også beholder sin egen kultur og lever utifra den, framfor det landet man har flyttet til. 

I sitt private hjem er det selvsagt helt i orden. I samfunnet ellers burde man tilpasse seg - selvsagt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Maleficenta skrev:

Lager du kjøttretter til dine gjester?

Selvsagt. Som regel blir det hjemmelaget indisk mat, med grønnsaksretter, og en eller annen kylling/lam rett. Fantastisk godt. De elsker indisk mat og spiser uavhengig av om det er kjøttrett eller ikke. 

Jeg er også AB som du siterte, vet ikke hvorfor jeg trykte anonym. 

Endret av sonush
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige kyllingpølser er vel ikke halal?

Forøvrig hadde jeg ringt moren og spurt om hva du kan servere barnet. Pommes Frittes er foresten et godt alternativ, dette er jo noe de fleste unger liker. 

Anonymkode: b6bd8...256

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanlige kyllingpølser er vel ikke halal?

Forøvrig hadde jeg ringt moren og spurt om hva du kan servere barnet. Pommes Frittes er foresten et godt alternativ, dette er jo noe de fleste unger liker. 

Anonymkode: b6bd8...256

Det finnes to forskjellige typer folk ift mat (som med mye annet)

På min jobb (barneavd på et sykehus) så opplever vi at det finnes de hvor maten MÅ være Halal, og derfor får de enten fisk eller vegetar, som pårørende til innlagte barn og barna selv. Så har du de som kun krever minus svin, og spiser alt det andre vanlige, fisk, kylling, storfe osv), der maten ikke nødvendigvis trenger å være Halal. Minus svin er MÅ for begge grupper. 

Jeg har spurt mine bekjente hvorfor det er en slik forskjellig tankegang blant muslimer? Det jeg fikk forklart var at i islam så må det være Halal, men de har et unntak  fra regelen som åpner opp for at dersom mangel på Halal, så kan du faktisk spise ikke-halal mat. Så derfor er det forskjell på hvor strenge de er. De som er veldig strenge og selvdisiplinerte, ser ikke på det som et nødstilfelle å ikke spise ordentlig middag på sykehuset en dag eller to, og de ønsker vegetar eller fisk (Ja jeg vet, fisk er ordentlig middag, ingen diskusjoner takk). 😊. Også har du de som tenker at da det er mangel på Halal på sykehus kjøkken så er det åpent og fritt frem for halalfrie varianter. Så det bunner i grunn i hvor streng og selvdisiplinert du er, mot deg og dine. 

Derfor vil du blant muslimske barn finne de som spiser kyllingpølser i barnehagen, på bursdager osv, og de som ikke gjør det. 

Beklager langt svar til din kommentar 😊😊

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kjøpt halalslaktet kjøtt, da det ikke alle dyr blir bedøvet før strupen skjæres over, selv om det er krav til det her til lands. Jeg ønsker heller ikke å bidra til større utbredelse av religiøs slakting, være det seg halal eller kosher. Da hadde jeg heller tilbudt vegetarpølser, som vist tidligere i tråden.

For øvrig er slike geletopper (kakepynt) uten gelatin.

Anonymkode: bf2f1...95a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2016 den 21.46, AnonymBruker skrev:

Vi har alltid hatt pizza. En med skinke, en med kylling eller biff. Problem solved. Barna vet ofte hva de ikke kan spise, så de spør om det er svin i maten.

Anonymkode: 899a9...769

Da har du fortsatt halal-/kosherproblematikken, en god del muslimer og jøder spiser ikke kjøtt som ikke er halal- eller kosherslaktet. Men vegetarpizza er jo godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Gococo skrev:

Hæ? Det var jo det jeg ville frem til... Bare pga at noe er uvanlig der du kommer fra betyr ikke at det er ekkelt/eller unormalt... Man må prøve å tilpasse seg der man bor. Jeg hadde lett spist hund eller katt i Kina, hva er forskjellen fra det og annet dyrekjøtt? Syns lam er utrolig søte, men digg å spise også. Hva er det du ville frem til egentlig?

Beklager om jeg var uklar.

1: ja selvfølgelig kan man spise hund i Kina. Kjøtt er kjøtt prinsipielt. Man tilpasser seg stedet man bor, selv om personlig preferanse fortsatt er ok (jeg hadde ikke klart å spise slange.)

2: Det er hyklersk å si det på den måten "ville du latt barnet ditt spise valp i Kina?!" som om det å spise dyrebarn er uhørt bestialsk. Når vi spiser masse ulike dyrebarn i Norge - kalv, lam, spegris, elgkalv, kylling.

Endret av ViljaH
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, ViljaH skrev:

Beklager om jeg var uklar.

1: ja selvfølgelig kan man spise hund i Kina. Kjøtt er kjøtt. Man tilpasser seg stedet man bor. Unntak - jeg hadde ikke klart å spise slange.

2: Det er hyklersk å si det på den måten "ville du latt barnet ditt spise valp i Kina?!" som om det å spise dyrebarn er uhørt bestialsk. Når vi spiser masse ulike dyrebarn i Norge - kalv, lam, spegris, elgkalv, kylling.

Det er jeg enig med deg i. Ingen forskjell på å spise dyrebarn her i Norge, kontra andre land. Og man tilpasser seg landet man bor i, ikke at landet skal tilpasses deg.

Endret av ninuska_
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, ViljaH skrev:

Beklager om jeg var uklar.

1: ja selvfølgelig kan man spise hund i Kina. Kjøtt er kjøtt prinsipielt. Man tilpasser seg stedet man bor, selv om personlig preferanse fortsatt er ok (jeg hadde ikke klart å spise slange.)

2: Det er hyklersk å si det på den måten "ville du latt barnet ditt spise valp i Kina?!" som om det å spise dyrebarn er uhørt bestialsk. Når vi spiser masse ulike dyrebarn i Norge - kalv, lam, spegris, elgkalv, kylling.

Prøvde bare å sette ting i perspektiv, siden det virket som om hun ikke var helt der :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gococo skrev:

Prøvde bare å sette ting i perspektiv, siden det virket som om hun ikke var helt der :) 

Nå leste ikke jeg kommentaren til hun over før nå, uansett så er jeg enig i dere... Selv om jeg kanskje virket litt uklar! Har egentlig glemt litt hva jeg skrev tidligere nå :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lager det bursdagsbarnet har lyst på, i min barndom spiste man bare pølsa om man ikke kunne spise brød (ikke at det fantes slikt jåleri da), og de som ikke vill ha pølsen spiste brød med ketchup. Sånn var det med den saken, og slik er det nå også her i hus. Det blir servert frukt i tillegg til kake (elle rmuffins om det er det bursdagsbarnet vil ha), og is. Da tilbyr jeg det som er i fryseren, det er alltid en eller annen sort der i tillegg til den jeg har kjøpt inn akkurat for selskapet. 

Verre er det ikke. 

Når barnet mitt er i selskap hos andre så spiser han det de serverer der. Ferdig arbeid. 

Anonymkode: 92fdb...d85

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2016 den 21.13, AnonymBruker skrev:

Har barnebursdag til helgen, og er veldig usikker på hvordan jeg skal gjøre det i forhold til mat da noen av gjestene er muslimer. Har spurt mitt eget barn hva det ville ha av bursdagsmat, og det svarte pølser.

 

Jeg har snakket med mammaen til en av de muslimske gjestene, og hun fortalte at hennes barn ikke spiser kjøtt andre steder enn hjemme hos dem. Hun fortalte også at jeg ikke behøver å kjøpe halal-pølser til hennes barn. Nå ble samtalen vår forstyrret før jeg rakk å spørre henne videre om hvilke alternativer jeg kunne ordne i stand, så det er her dilemmaet mitt kommer.

 

Normalt sett ordner man jo noe varm mat i bursdager, og siden bursdagsbarnet ønsker pølser vil jeg innfri det ønsket. Jeg kunne gjerne handlet inn halal-pølser dersom den nevnte mammaen hadde foretrukket det. Men jeg ønsker egentlig ikke å lage ett annet "måltid" for de som ikke kan spise pølser. Det blir litt som å lage en annen mat en fiskemiddag for eksempel til ett barn som er i trassalderen, selv om resten av familien skal ha fisk, hvis dere skjønner. Det er min mening på det. 

 

Å spise ett felles måltid har jo også mye å si for sosialiseringen sin del. Det å være en del av ett fellesskap. Hva hadde dere gjort? Jeg vil ikke sette frem chips og slike dessert-saker før det er naturlig for de andre å ha kake heller, så jeg lurer på noe lettvint som kan være naturlig å ha ved siden av pølsene? Mini-tomater? Andre ting? 

 

Og nå kom jeg på at seigmenn er vel egentlig inneholder gelatin fra svin. Jeg som hadde tenkt å ha det som pynt på kaka. Er ikke så lett å både inkludere andre, respektere dem, og samtidig holde fast på egne tradisjoner uten å tråkke andre på tærne. Råd ønskes. 

 

 

Anonymkode: 7250e...b66

Hei,

Jeg kan forstå at dette kan være veldig frustrerende for foreldre som skal ha muslimske barn i et barnebursdag.

Jeg er selv muslim, og har selv tenkt hvordan man kan løse slikt på en enklest mulig måte. 

 

For å si det slik; det finnes muslimer som er mer religiøse enn andre, akkurat som i alle andre religioner. Så noen spiser alt, andre unngår kun svin, noen spiser halal (så lenge det står halal på pakken), mens andre vil ha halal som er IRN-godkjent. 

Det beste er å spørre foreldrene om hvilken pølser som kan serveres, og hvor man eventuelt får kjøpt dem. Jeg personlig hadde kjøpt mat selv til alle barna på denne bursdagen, bare for å unngå slike situasjoner.

Det med pynt på kaken er litt verre, men du kan jo f.eks. la vær å pynte en liten del av kaken med seigmenn, og servere det til de muslimske barna?

 

Anonymkode: 1f776...a89

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg kan forstå at dette kan være veldig frustrerende for foreldre som skal ha muslimske barn i et barnebursdag.

Jeg er selv muslim, og har selv tenkt hvordan man kan løse slikt på en enklest mulig måte. 

 

For å si det slik; det finnes muslimer som er mer religiøse enn andre, akkurat som i alle andre religioner. Så noen spiser alt, andre unngår kun svin, noen spiser halal (så lenge det står halal på pakken), mens andre vil ha halal som er IRN-godkjent. 

Det beste er å spørre foreldrene om hvilken pølser som kan serveres, og hvor man eventuelt får kjøpt dem. Jeg personlig hadde kjøpt mat selv til alle barna på denne bursdagen, bare for å unngå slike situasjoner.

Det med pynt på kaken er litt verre, men du kan jo f.eks. la vær å pynte en liten del av kaken med seigmenn, og servere det til de muslimske barna?

 

Anonymkode: 1f776...a89

Jeg er så enig med deg!! :-) Jeg syntes man skal tilrettelegge uansett. Om mitt barn er glutenintolerant eller ikke ønsker å spise kjøtt - så håper jeg at de andre familiene (uavhengig av religion), lager et alternativ. Er det pizzabursdag, så får kanskje barnet mitt lov til å få en egen "minipizza", på glutenfri bunn - eller vegetar, og at de ikke legger på kjøtt på akkurat den delen barnet mitt skal spise. 

Det koster så lite å inkludere alle på en god måte! :-) Jeg ser ingen problemer med å plukke bort seigmennene på kakebiten til det muslimske barnet, eller kjøpe vegetarpølse om man selv er imot halal.  Føler en barnebursdag er feil arena å uttrykke politiske holdninger, spesielt hvor barnet til slutt blir skadelidende. 

Eller - en annen setting. Si at vi skal holde bryllup, og kona til min bror er muslim som ikke spiser svin. Vi ønsker svin til hovedrett. Skal vi virkelig ikke ha et alternativ til henne? 

Hva når vi arrangerer noe hjemme? Julaften? Kona til min bror er selvfølgelig med. Vi skal ha ribbe. Tja, poteter og surkål da? Som vert mener jeg at det ikke er gjesten som skal ta med mat "om de ikke kan spise det som blir servert", det ordner VI. Det er jo virkelig ikke noe problem! :-) Blir nesten litt sur av å lese hvor vrange enkelte folk er :-P 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Snurrepurre skrev:

Jeg er så enig med deg!! :-) Jeg syntes man skal tilrettelegge uansett. Om mitt barn er glutenintolerant eller ikke ønsker å spise kjøtt - så håper jeg at de andre familiene (uavhengig av religion), lager et alternativ. Er det pizzabursdag, så får kanskje barnet mitt lov til å få en egen "minipizza", på glutenfri bunn - eller vegetar, og at de ikke legger på kjøtt på akkurat den delen barnet mitt skal spise. 

Det koster så lite å inkludere alle på en god måte! :-) Jeg ser ingen problemer med å plukke bort seigmennene på kakebiten til det muslimske barnet, eller kjøpe vegetarpølse om man selv er imot halal.  Føler en barnebursdag er feil arena å uttrykke politiske holdninger, spesielt hvor barnet til slutt blir skadelidende. 

Eller - en annen setting. Si at vi skal holde bryllup, og kona til min bror er muslim som ikke spiser svin. Vi ønsker svin til hovedrett. Skal vi virkelig ikke ha et alternativ til henne? 

Hva når vi arrangerer noe hjemme? Julaften? Kona til min bror er selvfølgelig med. Vi skal ha ribbe. Tja, poteter og surkål da? Som vert mener jeg at det ikke er gjesten som skal ta med mat "om de ikke kan spise det som blir servert", det ordner VI. Det er jo virkelig ikke noe problem! :-) Blir nesten litt sur av å lese hvor vrange enkelte folk er :-P 

Hadde du tatt line mye hensyn dersom det vr en gjest som rett og slett ikke likte div matretter? Hadde du lagt til rette for en som bare var kresen i matveien og?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Maleficenta skrev:

Hadde du tatt line mye hensyn dersom det vr en gjest som rett og slett ikke likte div matretter? Hadde du lagt til rette for en som bare var kresen i matveien og?

Det går faktisk an og være litt rund i kantene og tilrettelegge for at barn føler seg velkommen og inkludert selv om vi mener kulturelle/religiøse forskjeller i mat er tullete!! 

Anonymkode: db52b...478

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2016 den 21.13, AnonymBruker skrev:

Har barnebursdag til helgen, og er veldig usikker på hvordan jeg skal gjøre det i forhold til mat da noen av gjestene er muslimer. Har spurt mitt eget barn hva det ville ha av bursdagsmat, og det svarte pølser.

 

Jeg har snakket med mammaen til en av de muslimske gjestene, og hun fortalte at hennes barn ikke spiser kjøtt andre steder enn hjemme hos dem. Hun fortalte også at jeg ikke behøver å kjøpe halal-pølser til hennes barn. Nå ble samtalen vår forstyrret før jeg rakk å spørre henne videre om hvilke alternativer jeg kunne ordne i stand, så det er her dilemmaet mitt kommer.

 

Normalt sett ordner man jo noe varm mat i bursdager, og siden bursdagsbarnet ønsker pølser vil jeg innfri det ønsket. Jeg kunne gjerne handlet inn halal-pølser dersom den nevnte mammaen hadde foretrukket det. Men jeg ønsker egentlig ikke å lage ett annet "måltid" for de som ikke kan spise pølser. Det blir litt som å lage en annen mat en fiskemiddag for eksempel til ett barn som er i trassalderen, selv om resten av familien skal ha fisk, hvis dere skjønner. Det er min mening på det. 

 

Å spise ett felles måltid har jo også mye å si for sosialiseringen sin del. Det å være en del av ett fellesskap. Hva hadde dere gjort? Jeg vil ikke sette frem chips og slike dessert-saker før det er naturlig for de andre å ha kake heller, så jeg lurer på noe lettvint som kan være naturlig å ha ved siden av pølsene? Mini-tomater? Andre ting? 

 

Og nå kom jeg på at seigmenn er vel egentlig inneholder gelatin fra svin. Jeg som hadde tenkt å ha det som pynt på kaka. Er ikke så lett å både inkludere andre, respektere dem, og samtidig holde fast på egne tradisjoner uten å tråkke andre på tærne. Råd ønskes. 

 

 

Anonymkode: 7250e...b66

Er vel bare å servere grønnsaker, frukt, brød, vegetar od sånt det da?!

Anonymkode: 1aec2...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er religiøse foreldre som tvinger disse holdningene nedover hodet på barna. Tipper ungene hadde vært fornøyde med både pølser og seigmenn hvis foreldrene ikke hadde prakket på dem sine egne oppfatninger.

Anonymkode: 5d1cc...5c1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...