Gå til innhold

Muslimer i barnebursdager. Dilemma ang. mat.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det går faktisk an og være litt rund i kantene og tilrettelegge for at barn føler seg velkommen og inkludert selv om vi mener kulturelle/religiøse forskjeller i mat er tullete!! 

Anonymkode: db52b...478

Du kunne svart på det jeg spurte om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Maleficenta skrev:

Hadde du tatt line mye hensyn dersom det vr en gjest som rett og slett ikke likte div matretter? Hadde du lagt til rette for en som bare var kresen i matveien og?

Har bodd i et asiatisk land hvor det å spise gatehunder er helt normalt. Har vært hjemme og spist hos flere familiene som har dette som "vanlig kost". De vet jeg ikke spiser det, og inviterer meg kun på middager jeg ikke har problemer med å spise :) involler er også vanlig å få servert i disse landsbyene -men ikke noe for meg. Jeg spiser ikke nyrer og hjerte :P det var aldri noe "du spiser det du får servert" holdning, men heller f.eks fisk, vegetar-retter eller litt geit på menyen :) 

Vet jeg at en person f.eks ikke liker fisk, så lager jeg ikke fisk når hun eller han kommer på middag, nei. :) så det er helt rett det du antar. Jeg tar like mye hensyn uansett "grunn". Syntes det er vanlig høflighet :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Maleficenta skrev:

Hadde du tatt line mye hensyn dersom det vr en gjest som rett og slett ikke likte div matretter? Hadde du lagt til rette for en som bare var kresen i matveien og?

Forøvrig! Jeg ELSKER pinnekjøtt! Men, det er noen i familien som "bare er kresne i matveien" ;) jeg lager definitivt ikke pinnekjøtt når jeg inviterer dem på middag i jula. Da tar jeg fullt hensyn til dem som ikke liker det, selvom JEG vil ha pinnekjøtt :P og lager noe alle kan ha/evt. Tilpasser noen elementer så alle får et fullstendig måltid :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30. september 2016 den 23.15, Maleficenta skrev:

disse matgreiene er det jo foreldra som prakker på de. Veganisme syns jeg er barnemishandling å tvinge på barna. Jada bare gi de mangelsykdommet liksom. Syns ikke foreldre har rett til å prakke son tro og sine irrasjonelle matrestriksjoner på barna. De syns jeg skal få spise kjøtt og seigmenn så mye de vil

Barnemishandling ja? Du kan åpenbart ikke mye om kosthold ser jeg. 

https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/vegetarisk-kosthold/vegetarkost-for-barn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Snurrepurre skrev:

Forøvrig! Jeg ELSKER pinnekjøtt! Men, det er noen i familien som "bare er kresne i matveien" ;) jeg lager definitivt ikke pinnekjøtt når jeg inviterer dem på middag i jula. Da tar jeg fullt hensyn til dem som ikke liker det, selvom JEG vil ha pinnekjøtt :P og lager noe alle kan ha/evt. Tilpasser noen elementer så alle får et fullstendig måltid :) 

Men er det ikke litt frekt av en gjest å si æsj jeg liker ikke? Jeg lærte iallefall å spise det jeg fikk når jeg kom på besøk til noen..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Maleficenta skrev:

Hadde du tatt line mye hensyn dersom det vr en gjest som rett og slett ikke likte div matretter? Hadde du lagt til rette for en som bare var kresen i matveien og?

For en rar sammenligning, det er virkelig ikke vanskelig å tilrette legge så muslimer også kan spise maten.  Om jeg hadde invitert gjester jeg var klar over var veldig kresene så hadde jeg selvfølgelig sørget for at det også var mat der som dem kunne spise. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men er det ikke litt frekt av en gjest å si æsj jeg liker ikke? Jeg lærte iallefall å spise det jeg fikk når jeg kom på besøk til noen..

Selvfølgelig er det frekt, men har du noensinne møtt voksene mennesker som sier det? Jeg tror de ferresre forventer spesialbehandling, men blir glade dersom verten/vertinnen tar hensyn. Før var jeg vegetarianer, og forventet ikke og ba haldri om egen vegetarmat hos andre, jeg spiste bare det jeg kunne spise, MEN de aller fleste sørget for at det var en vegetarrett der for meg, og det satte jeg utrolig pris på. jeg tror folk flest tar hensyn og gjør så godt dem kan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Tanuki skrev:

Selvfølgelig er det frekt, men har du noensinne møtt voksene mennesker som sier det? Jeg tror de ferresre forventer spesialbehandling, men blir glade dersom verten/vertinnen tar hensyn. Før var jeg vegetarianer, og forventet ikke og ba haldri om egen vegetarmat hos andre, jeg spiste bare det jeg kunne spise, MEN de aller fleste sørget for at det var en vegetarrett der for meg, og det satte jeg utrolig pris på. jeg tror folk flest tar hensyn og gjør så godt dem kan.

Signere den, blir helt matt jeg hvor mye man skal lage ut av ting...

Anonymkode: 58ab5...9ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tanuki skrev:

Selvfølgelig er det frekt, men har du noensinne møtt voksene mennesker som sier det? Jeg tror de ferresre forventer spesialbehandling, men blir glade dersom verten/vertinnen tar hensyn. Før var jeg vegetarianer, og forventet ikke og ba haldri om egen vegetarmat hos andre, jeg spiste bare det jeg kunne spise, MEN de aller fleste sørget for at det var en vegetarrett der for meg, og det satte jeg utrolig pris på. jeg tror folk flest tar hensyn og gjør så godt dem kan.

Kanskje ikke direkte at de sier æsj mn ikke langt i fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Maleficenta skrev:

Kanskje ikke direkte at de sier æsj mn ikke langt i fra

Enig med deg. Å ikke like en type matrett minner meg om bortskjemte mennesker. Jeg hater mais. På ekte. Jeg takler det ikke, og jeg klarer ikke å spise det. Bare et lite korn som er feilplassert i kebaben ved et uhell, ødelegger hele mat-opplevelsen. Men jeg sier ikke dette høyt borte hos folk, jeg velger bare å ikke bruke mais. 

MEN; jeg er ikke noe glad i sterk mat, og akkurat på den, forventer jeg litt spesial -sak. Jeg takler ikke sterk mat, mild Taco gjør meg helt sinnsykt dårlig. Tunga hovner opp, munnen føles nesten blodig. Altså vanlig santamaria/old el Paso mild Taco grenser til å være for sterkt. Det går an å spise, men må dynke det i rømme så jeg ikke brenner opp på tunga. 

Men disse ser jeg ikke på som problem. Ville aldri sagt æsj til mat. Elsker å prøve noe nytt også :) alle har sine behov når det kommer til mat, men folk håndterer der veldig forskjellig.. 

Har venninner som er så bortskjemte i matveien at jeg blir kvalm av de.. 

Anonymkode: 188d0...f58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, October 03, 2016 den 23.41, AnonymBruker skrev:

Jeg lager det bursdagsbarnet har lyst på, i min barndom spiste man bare pølsa om man ikke kunne spise brød (ikke at det fantes slikt jåleri da), og de som ikke vill ha pølsen spiste brød med ketchup. Sånn var det med den saken, og slik er det nå også her i hus. Det blir servert frukt i tillegg til kake (elle rmuffins om det er det bursdagsbarnet vil ha), og is. Da tilbyr jeg det som er i fryseren, det er alltid en eller annen sort der i tillegg til den jeg har kjøpt inn akkurat for selskapet. 

Verre er det ikke. 

Når barnet mitt er i selskap hos andre så spiser han det de serverer der. Ferdig arbeid. 

Anonymkode: 92fdb...d85

Jåleri?  Hva mener du med det egentlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Saturday, October 01, 2016 den 22.13, Olaug Olsen skrev:

Dette er et godt poeng. Jeg kan styre min begeistring for alle som blåser seg opp, og roper på "respekt". Ang pølsedebatten, er jeg helt enig i at man gjerne kan ha et vegetarisk alternativ. På denne måten kan man slå sammen halal, kosher, vegan- gruppen, slik at det blir mindre arbeid for mor.

Ikke respektere religion? Si meg, hva slags samfunn ønsker du deg egentlig? Da kan man heller ikke respektere human-etikere og/eller ateister og agnostikere. Eller homofile, som har et annet syn på livet enn 97% av resten av befolkningen. 

Du høres nazi ut.

Anonymkode: c438c...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må bare flire jeg, altså! :) har ALDRI vært borti voksne eller barn som rynker på nesa - fordi jeg lager ting alle kan spise :)  Hvorfor være grei, når man kan være vanskelig liksom? :P 

Du som ikke liker mais og sterk mat, hva visst du blir invitert på middag av noen som VET du ikke liker dette.. og de lager chili con carne som er sterk, med mais i. Ingen tilbehør annet enn maisbrød. Hva gjør du? Spiser du det? Spiser du det ikke? Syntes du det er rart at de laget akkurat dén retten når de visste om at du ikke liker hverken mais eller sterk mat? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands
12 timer siden, Snurrepurre skrev:

Har bodd i et asiatisk land hvor det å spise gatehunder er helt normalt. Har vært hjemme og spist hos flere familiene som har dette som "vanlig kost". De vet jeg ikke spiser det, og inviterer meg kun på middager jeg ikke har problemer med å spise :) involler er også vanlig å få servert i disse landsbyene -men ikke noe for meg. Jeg spiser ikke nyrer og hjerte :P det var aldri noe "du spiser det du får servert" holdning, men heller f.eks fisk, vegetar-retter eller litt geit på menyen :) 

Vet jeg at en person f.eks ikke liker fisk, så lager jeg ikke fisk når hun eller han kommer på middag, nei. :) så det er helt rett det du antar. Jeg tar like mye hensyn uansett "grunn". Syntes det er vanlig høflighet :) 

Helt enig! Jeg har en kamerat som rett og slett ikke liker grønnsaker. Sånne vanlige ting som tomat, løk osv liker han ikke. Jeg er vegetarianer selv og må alltid være litt kreativ når jeg skal be ham på middag, men det kunne jo ikke falt meg inn å invitere ham på noe han ikke liker. Normal høflighet, som brukeren over sier. Enda det "bare" dreier seg om kresenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Maleficenta skrev:

Kanskje ikke direkte at de sier æsj mn ikke langt i fra

Nå bare gjør du deg vanskelig med vilje, barnslig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det merkeligste med hele tråden her er at man kan banne på at om de som er i mot å være hyggelig med andre, og tilrettelegge mat slik at alle blir inkludert - selv forventer å bli tatt hensyn til. Jf. Hun som ikke liker sterk mat :fnise:. Er jo noe HELT annet når det er snakk om enn selv??? 

Anonymkode: f7f09...8c9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloo - da er forskjell mellom og invitere enkel menneske til middag og tilpasse hva de kan spise og må tilpasse for en haug av barn - en som kan bare spise halal, en som er oppdratt som vegetar, 4 som er veldig kresne, 2 som har gluten allergi, 5 som hater pølser osv.  

Så.... lager muslimske familier mat som tilpasser alle barna som blir invitert til barna deres bursdag?  

Anonymkode: 13299...8f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tanuki skrev:

Nå bare gjør du deg vanskelig med vilje, barnslig.

Enig,men det er ofte den brukeren gjør-

Anonymkode: 58ab5...9ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, lager mye oppstyr av "ingenting". Ja du skrev i invitasjonen, men komanigjen.. de har vel ikke fått det helt med seg. RING de og spør "kommer barnet deres? Jeg kan kjøpe inn en pakke med vegetapølse". Så tar du seigmenn på ene siden av kaken. 

Jeg er forresten 31år og hvis jeg får servert noe jeg ikke liker så sier jeg "beklager, dette falt ikke i smak hos meg". Også spiser jeg ikke. Jeg spiser virkelig ikke ting jeg ikke liker. Men sitter ikke å sier "æsj" og lager mye oppstyr. Men ingen klarer tvinge meg å spise noe jeg ikke liker. Ikke gøy å kaste opp pga dårlig mat.

Anonymkode: 3d341...822

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...