Gå til innhold

''Helene sjekker inn'' på NRK1

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Merk også at det ingen som deltar i serien blir tvunget til det. De som ikke ønsker bli filmet, blir ikke filmet.  Anonymkode: 78c32...9a2

Når man har gått en del ned i vekt og er på klinikken i en egen helt spesiell verden hvor alle driver på med det samme, da kan man bli litt høy på situasjonen og gjøre ting, si ting som er preget av der og da. Veldig mange kommer til å gå opp igjen det de klarte å gå ned og det er godt mulig at de senere angrer på å si så mye om privatlivet sitt. På tv. Det er sårbart å være midt i en prosess som egentlig er ganske ustabil. En går på med krum hals og har tro på at dette skal lykkes, men problemene som førte til overspising, trøstespising er der etter at de har gått mye ned også. Det er det de må lære seg å håndtere i all ettertid, uten å gå tilbake til gamle vaner. Ikke alle klarer å dra på treningssenteret hver gang verden blir en lang motbakke igjen og tanker og følelser blir en fiende som har tatt fast bolig i en igjen. En er veldig alene og sårbar da og det er livsfarlig for fremdriften i et sunnere liv.

Da er det "midlertidig" enklere å dra på butikken og kjøpe trøst. Tanken er nok at en kan unne seg det en gang for nå har en det så vanskelig, men det blir fort en gang til og så er spiseferien kanskje tenkt å vare ei uke slik at man få slappet av skikkelig, så er det meningen å begynne å trene igjen og gå på dietten igjen, men så har man brukt så lang tid at man sitter fast i de gamle mønstrene. Det syns nok ikke på utsiden, men denne kampen kan for mange mennesker vare et helt liv. Hver dag kan gjøre en veldig motløs fordi en er en aktiv soldat midt ute i krigen, men ingen ser det. En ser inaktiv ut. Verden der ute kommer med negativ tilbakemelding, noen skuler, peker, glor, kommenterer frekt og slenger ut oppfordringer om å gjøre noe med utseendet sitt. Ta tak i det og ikke vær lat! Slank deg litt! Bli som oss tynne! De som ikke vet hva dette dreier seg om, de vet virkelig ikke hva de sier og hvor vondt de kan gjøre et annet menneske ved å oppføre seg tankeløst og stygt. Slike kommentarer kan velte alt en prøvde å møysommelig bygge opp den dagen. Byggverket raser og troen på en selv også. 

Noen overvektige har vært store allerede som babyer og småbarn. Det er normalen som de lever i og de kjenner ikke til noe annet. Mobbing av forskjellig slag blir noe de må venne seg til og godta. Stakkars alle dem som ikke har et nettverk som består av kloke mennesker. Oppvekst er så mangt og jeg tror det er mye lidelse i det stille der ute. En gjør så godt en kan. Sier ikke til folk at nå sårer du meg. En tar på seg ansiktet og går ut i krigen, men de er så mange og over alt der ute. En tar på seg ansiktet og blir etter hvert heller hjemme. Det er enklere sånn.   

Det er sant det de sier. "Fortsett å gjøre det man alltid har gjort og resultatet blir slik som det alltid har blitt." Det skulle ha blitt flere sentre som Evjeklinikken. Overvekt må tas på alvor. Oppfølging er like viktig som vektreduksjon og omprogrammering av tanker og følelser, rutiner og informasjon om alt. Å ta vare på den psykiske biten av det å være menneske i en slik situasjon er livsnødvendig. Man kan ikke slanke kroppen uten at resten er med også. Mennesket er en helhet som skal sees under ett. 

Stor støtteklem til alle de flotte folkene som sliter der ute. :klem: Gjør så godt dere kan og søk hjelp hvis det trengs.

Anonymkode: 5a5e5...561

• Liker 21
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helene stiller jo «dumme» spørsmål fordi det er ting seerne kan lure på. 
Feks det om han på Alfheim som sov til 11. Garantert noen utenforstående som syns det er rart og lurer på hvorfor han går lov. 

• Liker 17
Skrevet

Evje-klinikken var en bra episode! Jeg hadde allerede lest kritikken i tråden her og ble overrasket, jeg merket ikke noe særlig til disse «avbrytelsene» feks. ( ved en samtale, men ikke slik at jeg reagerte). 
Når det gjelder Tønnes og hans historie, må en tenke på at han ikke var en vanlig pasient/klient  der, og derfor nok litt mer rustet for å dele sin personlige historie. 
Alt de ikke vil skal ut på TV, klippes bort. Nå vi får vite at overgrep skjedde i hjemmet, blir det jo da litt viktig kanskje å avklare at det IKKE var far som gjorde dette. Derfor var spørsmålet til Helene helt greit å ta med på TV. 

• Liker 16
Skrevet
1 time siden, Kristanna skrev:

Feks det om han på Alfheim som sov til 11. Garantert noen utenforstående som syns det er rart og lurer på hvorfor han går lov. 

Nettopp! 

Anonymkode: 40fe3...468

• Liker 4
Skrevet

Syns hun var ganske usympatisk i fengsel episoden. Liker henne generelt ikke så godt, syns hun spør dumt og oppfører seg ubehagelig. 

Anonymkode: 3edf3...ff8

• Liker 8
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man har gått en del ned i vekt og er på klinikken i en egen helt spesiell verden hvor alle driver på med det samme, da kan man bli litt høy på situasjonen og gjøre ting, si ting som er preget av der og da. Veldig mange kommer til å gå opp igjen det de klarte å gå ned og det er godt mulig at de senere angrer på å si så mye om privatlivet sitt. På tv. Det er sårbart å være midt i en prosess som egentlig er ganske ustabil. En går på med krum hals og har tro på at dette skal lykkes, men problemene som førte til overspising, trøstespising er der etter at de har gått mye ned også. Det er det de må lære seg å håndtere i all ettertid, uten å gå tilbake til gamle vaner. Ikke alle klarer å dra på treningssenteret hver gang verden blir en lang motbakke igjen og tanker og følelser blir en fiende som har tatt fast bolig i en igjen. En er veldig alene og sårbar da og det er livsfarlig for fremdriften i et sunnere liv.

Da er det "midlertidig" enklere å dra på butikken og kjøpe trøst. Tanken er nok at en kan unne seg det en gang for nå har en det så vanskelig, men det blir fort en gang til og så er spiseferien kanskje tenkt å vare ei uke slik at man få slappet av skikkelig, så er det meningen å begynne å trene igjen og gå på dietten igjen, men så har man brukt så lang tid at man sitter fast i de gamle mønstrene. Det syns nok ikke på utsiden, men denne kampen kan for mange mennesker vare et helt liv. Hver dag kan gjøre en veldig motløs fordi en er en aktiv soldat midt ute i krigen, men ingen ser det. En ser inaktiv ut. Verden der ute kommer med negativ tilbakemelding, noen skuler, peker, glor, kommenterer frekt og slenger ut oppfordringer om å gjøre noe med utseendet sitt. Ta tak i det og ikke vær lat! Slank deg litt! Bli som oss tynne! De som ikke vet hva dette dreier seg om, de vet virkelig ikke hva de sier og hvor vondt de kan gjøre et annet menneske ved å oppføre seg tankeløst og stygt. Slike kommentarer kan velte alt en prøvde å møysommelig bygge opp den dagen. Byggverket raser og troen på en selv også. 

Noen overvektige har vært store allerede som babyer og småbarn. Det er normalen som de lever i og de kjenner ikke til noe annet. Mobbing av forskjellig slag blir noe de må venne seg til og godta. Stakkars alle dem som ikke har et nettverk som består av kloke mennesker. Oppvekst er så mangt og jeg tror det er mye lidelse i det stille der ute. En gjør så godt en kan. Sier ikke til folk at nå sårer du meg. En tar på seg ansiktet og går ut i krigen, men de er så mange og over alt der ute. En tar på seg ansiktet og blir etter hvert heller hjemme. Det er enklere sånn.   

Det er sant det de sier. "Fortsett å gjøre det man alltid har gjort og resultatet blir slik som det alltid har blitt." Det skulle ha blitt flere sentre som Evjeklinikken. Overvekt må tas på alvor. Oppfølging er like viktig som vektreduksjon og omprogrammering av tanker og følelser, rutiner og informasjon om alt. Å ta vare på den psykiske biten av det å være menneske i en slik situasjon er livsnødvendig. Man kan ikke slanke kroppen uten at resten er med også. Mennesket er en helhet som skal sees under ett. 

Stor støtteklem til alle de flotte folkene som sliter der ute. :klem: Gjør så godt dere kan og søk hjelp hvis det trengs.

Anonymkode: 5a5e5...561

👍

• Liker 2
Skrevet

Så min første og siste episode fra Evje-klinikken.

Blir bare irritert av en programleder som avbryter så mye. 

Anonymkode: 518d9...dae

• Liker 10
Skrevet

Alt i alt en bra episode. Jeg kunne tenkt meg litt mer info om hvordan ukene deres er der, som hva ukeplanen inneholder, hva de gjør på ettermiddagene og kvelden, om de "har lov" til å dra på butikken og om det er opplegg i helgene. 

Er enig i at Helene avbrøt mye denne episoden, og at ansiktet hennes ikke akkurat innbøde til å fortelle mer. 

Men det virket som en fin plass, spesielt siden hun ene var såpass fornøyd at hun ønsket å betale opphold ut av egen lomme. Hvor mye koster opphold av egen lomme? Det kunne Helene ha spurt om. Hvorfor måtte ikke hun være med på alt? Kan hun være med på noe? Fordi hun er privatpasient?

Hadde vært interessant å vite hvordan de jobber med det psykiske, altså hvordan er en samtaletime med fagfolkene der- ikke bare at det er ett tilbud. Denne episoden kunne på mange måter vært en hjelp til overvektige som ikke kvalifiserer for opphold men som kan bruke de tipsene og triksene som ikke går på "kalori inn og kalori ut" rådene. 

Hvorfor trener de slik dem gjør?  Hvor mange timer trener dem om dagen? Hvor mange kalorier er utgangspunktet? Hva er det som skiller evjeklinikken fra å "bare" ha ferie og trene/spise på egenhånd?

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, Tran09 skrev:

Alt i alt en bra episode. Jeg kunne tenkt meg litt mer info om hvordan ukene deres er der, som hva ukeplanen inneholder, hva de gjør på ettermiddagene og kvelden, om de "har lov" til å dra på butikken og om det er opplegg i helgene. 

Er enig i at Helene avbrøt mye denne episoden, og at ansiktet hennes ikke akkurat innbøde til å fortelle mer. 

Men det virket som en fin plass, spesielt siden hun ene var såpass fornøyd at hun ønsket å betale opphold ut av egen lomme. Hvor mye koster opphold av egen lomme? Det kunne Helene ha spurt om. Hvorfor måtte ikke hun være med på alt? Kan hun være med på noe? Fordi hun er privatpasient?

Hadde vært interessant å vite hvordan de jobber med det psykiske, altså hvordan er en samtaletime med fagfolkene der- ikke bare at det er ett tilbud. Denne episoden kunne på mange måter vært en hjelp til overvektige som ikke kvalifiserer for opphold men som kan bruke de tipsene og triksene som ikke går på "kalori inn og kalori ut" rådene. 

Hvorfor trener de slik dem gjør?  Hvor mange timer trener dem om dagen? Hvor mange kalorier er utgangspunktet? Hva er det som skiller evjeklinikken fra å "bare" ha ferie og trene/spise på egenhånd?

På dagsplanene så står alt av måltider, undervisning, trening og ellers alt som skjer i regi av Evjeklinikken.

Det er egne helgeplaner med måltider og ev fellesaktiviteter - som eks kino. Ellers har man selv ansvar for trening og aktiviteter.

Vi kan komme og gå som vi vil etter at dagens aktiviteter er ferdig, ca kl 15:00. Da må vi bare skrive oss ut i en bok, og skrive oss inn igjen når vi kommer tilbake.

Evje sentrum er ikke langt unna, og vi pleier å dra dit. Kjøper selvsagt ikke noe spiselig. 

Det er veldig fint å være der. Både jeg og flere fra gruppen min gleder oss til neste opphold. Vi i gruppen har fått veldig god kontakt og har fint miljø på brakken.

Hver brakke har 12 rom, og gruppen er på 24, så vi er fordelt på to brakker. Det virker som at de under 50 er i den ene brakka, og de over 50 i den andre. Men vi har undervisninger og treninger sammen.

Vi er ikke på slankekur, en endring for livet og ikke en periode. Vi teller ikke kalorier, men lærer å spise riktig mat og rette mengder. Man er ikke sulten, for det er enten måltider eller mellommåltider, 7 i alt i løpet av døgnet. Når man spiser så ofte så fyser man ikke på godteri.

Vi trener for å være i aktivitet. Det er ikke slankende, men absolutt positivt å være i aktivitet. Overvektige har mange begrensninger på hva man kan gjøre, men man må prøve, også er målet og klare mer og mer etterhvert. 

Synes det var fint at NRK var på besøk der, for det er ikke alle som vet at sånne steder finnes, at det er hjelp å få av helsevesenet. 

Legger ved link. Der står det meste av info om klinikken. https://www.evjeklinikken.no/

Anonymkode: d4dec...68c

• Liker 23
Skrevet

Glemte å skrive St det for tiden er ca 1 års ventetid fra henvisning til 1 opphold. Når Evjeklinikken mottar din henvisning, så får man et brev med bekreftelse på det. Det står også i brevet at man kan sette seg på liste hvis man kan komme på kort varsel. Jeg gjorde det og kom inn bare etpar mnd etter det. Med kort varsel, så var det for min del ca 2 uker.

Før man kommer så langt så må man delta på livsstilsendringskurs ved overvektsklinikken man hører til. Dette kurset er på 12-13 ganger.

Det er en lang vei og gå fra man er hos fastlegen og sier at man trenger hjelp til vektnedgang. Det går nesten fortere å bli slankeoperert, så det er nok mange som heller velger det. 

Anonymkode: d4dec...68c

Skrevet
2 timer siden, Zenhouse skrev:

Evje-klinikken var en bra episode! Jeg hadde allerede lest kritikken i tråden her og ble overrasket, jeg merket ikke noe særlig til disse «avbrytelsene» feks. ( ved en samtale, men ikke slik at jeg reagerte). 
Når det gjelder Tønnes og hans historie, må en tenke på at han ikke var en vanlig pasient/klient  der, og derfor nok litt mer rustet for å dele sin personlige historie. 
Alt de ikke vil skal ut på TV, klippes bort. Nå vi får vite at overgrep skjedde i hjemmet, blir det jo da litt viktig kanskje å avklare at det IKKE var far som gjorde dette. Derfor var spørsmålet til Helene helt greit å ta med på TV. 

Ja , jeg tenkte at dette var grunnen til det spørsmålet.. 

• Liker 6
Skrevet

Har nå sett siste episoden og skjønner ikke hva det klages over. Hun virker da veldig klar over at det er mange årsaker til overvekt. Og hun spør jo om de burde hatt mere fokus på psykiskehelsen og mere  en til en behandling. 

• Liker 19
Skrevet

Jeg forsøkte også å se om de som ble spurt spørsmålene syntes det var ubehagelig, men de ser nå ut til å syns det er greit. Samtidig som det tydelig er vanskelige ting å snakke om altså, men ingen ser da ut til å reagere veldig kraftig på spørsmålene. 

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forsøkte også å se om de som ble spurt spørsmålene syntes det var ubehagelig, men de ser nå ut til å syns det er greit. Samtidig som det tydelig er vanskelige ting å snakke om altså, men ingen ser da ut til å reagere veldig kraftig på spørsmålene. 

De godkjenner også opptakene i ettertid, ingenting blir en del av episoden dersom deltakerne er misfornøyd med fremstillingen, angrer på noe de har sagt etc. 

• Liker 3
Skrevet

Blir så imponert over hvor tøffe noen er! Tønnes❤

• Liker 21
Skrevet
22 timer siden, Jr.Garcon skrev:

Jeg likte de tidligere sesongene, men nå syns jeg hun bommer oftere og oftere  under intervjuene - hun faller litt igjennom.

Alt fra sånn " Oi, så mye dere spiser, skulle nesten tro det var jeg som hadde.. " når hun var på avdelingen for spiseforstyrrelser". Til hennes  pinlige sammenligning med egne unger / "ta de i øra" og  barna på den institusjonen i Halden. Helt drøyt at hun ikke forstod at tilnærmingen hun har til sine barn, ikke automatisk kan overføres til et barn som f.eks. har vært utsatt for grov omsorgssvikt og traumer i x antall år. 

Episoden i går var også dårlig. Det virker som det tok henne 3 dager å forstå at sykelig overvekt ofte er et utslag av andre problemer og utfordringer personen har /man bruker mat som medisin osv. I hennes verden så var alt forenklet ned til "Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke bare stopper når man ser man blir større, eller spiser sunt og trener". Rett og slett pinlig kunnskapsnivå på en voksen journalist. 

For ikke å snakke om at hun oftere og oftere avbryter folk - gjerne når de er midt i en personlig historie. Den historien gadd hun lissom ikke høre ferdig. 

Teksten i anførselstegn er ikke ordrette sitat. 

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

I overvekt-episoden i går så spurte hun samtlige de samme spørsmålene. Det er ikke å stille relevant spørsmål. ble litt irritert over at hun måtte spørre absolutt alle om dette med å spise med følelser. Er det så forbanna vanskelig å forstå at overvekt handler ikke bare om latskap eller det å være kunnskapsløs rundt mat og basic "kalori inn og kalori ut". Det er så mye mer enn som så, og det virket nesten som at hun leitet etter et svar som passet hennes egne fordommer. Det fremstår som mas når hun stiller de samme spørsmålene til alle. Så ikke de siste 10 minuttene, klarte ikke mer så jeg slo av.

Anonymkode: b2a96...92e

Poenget er jo at dette er noe mange nordmenn går rundt og tenker, bare les litt rundt i forumet her så skal du se at "kalorier inn/ut" og selvkontroll blir nevnt kjapt når noen vil gå ned i vekt. Jeg syns episoden fra Evje var fin jeg, tror hun stiller mange spørsmål og sier ting som flere i sofaen tenker på, selv om det kan virke tåpelig for oss med mer innsikt. Og det er mange mennesker som trenger å bli opplyst om kompleksiteten i overvekt.

Jeg er selv overvektig ("dessverre" like under å kunne få hjelp fra det offentlige), og får høre sånne kommentarer ofte. I fjor fikk jeg relativt akutte magesmerter og gikk ned 10 kg på 6 uker uten grunn, noe som er et alvorlig alarmsymptom mtp kreft. Fastlegen henviste videre og han en spesialisten jeg var hos presterte å si at han ikke vet hva som feiler meg, men at det er supert med vektnedgang så det må jeg fortsette med... Jeg hørte nesten "flott at du får kreft, da mister du vekt". Lite fintfølende, men veldig vanlig.  

Anonymkode: a421e...8be

• Liker 18
Skrevet
11 timer siden, Kristanna skrev:

Hvorfor er det rart? Han er ungdom og mange ungdommer liker å sove. Om man har det vanskelig i tillegg så kan det være særlig tungt å stå opp og starte dagen. Som nevnt av miljøterapeuten kunne hun ikke vite om han f.eks hadde hatt mareritt på natten eller ikke. I tillegg har mange traumatiserte innsovningsvansker, avbrutt søvn og lav restitusjon. Mange sliter også med utmattelse. Så dette forundret meg ingenting. 

• Liker 9
Skrevet

Jeg reagerte litt på at de ansatte gikk inn på rommet deres på morgenen for å vekke dem, samt begynte å stryke på dem. Kan jo være noen av dem blir trigget av at folk kommer inn på rommet eller av kroppskontakt...?

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Gorilla skrev:

Hvorfor er det rart? Han er ungdom og mange ungdommer liker å sove. Om man har det vanskelig i tillegg så kan det være særlig tungt å stå opp og starte dagen. Som nevnt av miljøterapeuten kunne hun ikke vite om han f.eks hadde hatt mareritt på natten eller ikke. I tillegg har mange traumatiserte innsovningsvansker, avbrutt søvn og lav restitusjon. Mange sliter også med utmattelse. Så dette forundret meg ingenting. 

Ja, men det er ikke alle som tenker det. Spesielt ikke når du bor et sted hvor de skal hjelpe deg og så  "lar de" noen sove så lenge. 

Poenget er at det er ikke alle som vet det. Du trenger ikke lære opp noen i tråden om dette, man fikk svar på det i episoden. 

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, Gorilla skrev:

Jeg reagerte litt på at de ansatte gikk inn på rommet deres på morgenen for å vekke dem, samt begynte å stryke på dem. Kan jo være noen av dem blir trigget av at folk kommer inn på rommet eller av kroppskontakt...?

Dette vet nok de ansatte om hver enkelt, hva de tåler. 

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...