Gå til innhold

''Helene sjekker inn'' på NRK1

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den dama virker fjern. Som en rikmannsjente som skal utforske verden med den alt for overbærende og "jeg-forstår" holdningen. blææ

Anonymkode: 4b2da...56c

Syns hun er modig. Hun stiller spesielt menn til veggs, stiller ganske direkte spørsmål og sier absolutt meningen sin. 

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Zenhouse skrev:

Syns hun er modig. Hun stiller spesielt menn til veggs, stiller ganske direkte spørsmål og sier absolutt meningen sin. 

Hun er ikke modig. Hun er direkte, på tv og beskyttet. Tror du hun hadde gjort det alene? Du forstår ikke hva ordet modig betyr. Du må ta en stor personlig risiko for å være det. En frontsoldat er modig.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

VERGE!

Skjønner. Jeg synes fortsatt ikke det er greit. Det er ikke sikkert at det å bli vist på tv i en så sårbar situasjon er greit for den demente selv om han/hun nå er på ett sted hvor de ikke forstår hva som skjer rundt dem. At verger må ta avgjørelser for den syke er greit så lenge det er snakk om viktige ting, å lage tv underholdning av den du er verge for er ikke livsnødvendig.

Anonymkode: d2bc5...ae2

• Liker 11
Skrevet
På 21.4.2020 den 0.33, Alice123 skrev:

Dette er en gammel kommentar men jeg må bare si jeg er enig (For dere som lurer på hva det referes til gjelder det episoden om ungdommene med spiseforstyrrelser, og Helene maste på dem om at de "spiste så mye mat" og at hun spiste mye mindre enn dem, under et kveldsmåltid. Ungdommene selv måtte be henne om å ikke ha så stort fokus på matinntak, for det var veldig ubehagelig for dem).

Jeg har sett noen episoder i histen og pisten etter det, for programmet i seg selv er jo lærerikt. Jeg forstår hun må spørre litt "dumme" spørsmål for å få svar på hva "den jevne seer" lurer på (på generell basis, matkommentaren jeg reverer til var helt unødvendig). Men jeg syntes hun veldig, veldig ofte er veldig lite fintfølende og formulerer seg på en måte som gjør at hun fremstår som fordomsfull og ufin. Flere ganger syntes jeg også at hun presser intervjuobjektene sine (ikke ansatte, men beboere). Intervjuobjetene kan flere ganger gir beskjed om at et tema er ubehagelig å snakke om, eller at de ønsker å trekke seg unna, så løper hun etter dem med kameramannen på slep. Det er noe veldig "amerikansk" over det som jeg ikke syntes passer, og som ikke et noe ok å være vitne til.

Så kan man mene at de som takker ja til å være intervjuobjekter er den "svake part" i dette. De er, av ulike årsaker, beboere på en instutisjon. De er i en vanskelig livssituasjon, mange er syke, har ikke mediatrening eller i det hele tatt erfaring fra media, flere er veldig unge, mange er ressursfattige på den ene eller andre måten. Dessuten, hvordan kan de i det hele tatt vite hva de sier ja til? De aller færreste har erfaring med intervjuer fra media. Helene er erfaren journalist med kamerateam og NRK i ryggen. Det er ikke "Debatten" med Fredrik Solvang VS. politikere og næringstopper vi ser på. Det er helt åpenbart en skjevfordeling i maktforholdet mellom Helene og de hun intervjuer. Det er dette maktforholdet jeg opplever hun enten ikke er bevisst på, eller velger å bruke til sin fordel (dårlig journalistikk er det uansett).

Det finnes mange programmer der ute av samme typen som "Helene sjekker inn", med programledere som håbdterer sin oppgave på en helt annen måte enn det Helene velger å gjøre. Det gjør ikke programmene mindre informative, kanskje tvert i mot.

Jeg så om igjen det klippet, og jeg reagerte på flere ting. Kommentarene hun kom med, og at hun bare tok en skive. Hun er en voksen, normalvektig kvinne som selvfølgelig skal få spise så mye hun vil. Men det ville ikke skadet henne å ta to skiver, slik at ungdommene ikke følte de spiste så "mye" i forhold til henne.  

Hun er veldig taktløs og direkte ufin i fremgangsmåten mange ganger. 

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, The Kitten skrev:

Jeg så om igjen det klippet, og jeg reagerte på flere ting. Kommentarene hun kom med, og at hun bare tok en skive. Hun er en voksen, normalvektig kvinne som selvfølgelig skal få spise så mye hun vil. Men det ville ikke skadet henne å ta to skiver, slik at ungdommene ikke følte de spiste så "mye" i forhold til henne.  

Hun er veldig taktløs og direkte ufin i fremgangsmåten mange ganger. 

Enig! Og dette er grunnen til at det er viktig å snakke om henne i denne tråden. Vi er mange som reagerer! 

Anonymkode: a8e3b...4a7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns hun forsøker å vise omsorg, men for meg hadde det blitt helt feil når hun stakkarsliggjør de hun møter.

I forrige episode reagerte jeg på hvordan hun snakket til hun nye. Hun var tydelig ukomfortabel med å komme til nytt sted og slet med sosial angst. Syns Helene kunne spart seg for å si "Åhh, jeg har tenkt på deg, og sett at du er ukomfortabel" (husker ikke ordrett). Bare tonefallet hennes får meg til å reagere.

Hun nye (beklager husker ikke navnet) er jo knalltøff som har kommet seg til Rino, det må være en kjempeseier for henne. Gi henne cred for det, og ikke understrek hvor ukomfortabel situasjonen sikkert er for henne, det vet hun jo godt selv.

Anonymkode: 40606...7f5

• Liker 10
Skrevet (endret)

Så siste episode (fra Rino) og syntes hun var bedre! Unødvendig stort fokus på at de var "i gokk", at det var mørkt ute og at det var lange avstander. Det virket litt som at hele nordnorge var et helt nytt og overaskende konsept for henne. Men ok, ikke dårlig journalistikk, bare et veldig merkelig sidespor.

Det var veldig tydelig (syntes jeg) at samtalene med ubgdommene var klippet ned til det aller viktigste, og at samtalene hennes med dem var lengre enn vi fikk se.

Edit: vil legge til at det med klippingen ikke er negativt eller kritikk. Jeg nevner det bare fordi flere i tråden nevner at samtalene avsluttes så brått, men for meg fremkommer det tydelig at samtalene ikke avsluttes brått, men at kun det viktigste blir tatt med i programmet.

Endret av Alice123
  • Liker 12
Skrevet

De filmer i fem dager og klipper ned til 40 minutter. De fjerner deler av samtaler av hensyn til de involverte eller pårørende. Samtidig skal de lage god tv. 

Av den grunn avsluttes samtaler noen ganger "brått" eller kommentarer fremstår som lite fintfølende eller inngripende, fordi de kommer ut av det blå. Men. Det er bare hva vi ser på tv, og det gir ikke et fullt bilde av virkeligheten. Jeg syns det er åpenbart når man ser på serien, og fatter ikke at dette ikke er åpenbart for flere i denne tråden. Alt som skjer bak kameraet, gir grunnlag for at hun kan stille de spørsmålene som blir sendt på tv, som noen ganger er tøffe, andre ganger dumme og innlysende. Fordi det er den typen program dette er. 

Selvfølgelig hadde det ikke blitt produsert sesong etter sesong med Helene sjekker inn, dersom deltakerne i programmet satt igjen med at dette var en vond opplevelse. 

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
På 28.4.2020 den 5.07, AnonymBruker skrev:

Buhuhi, det er selvfølgelig DEG er synd på ja, ikke han som faktisk fikk demens, eller hans nærmeste..

Anonymkode: 94152...422

Jeg har ikke sagt at jeg ikke har empati med kollegaen min som fikk demens og nærmeste familie, det hadde alle vi som jobbet sammen med vedkommende.

Men det var tøft for oss også. De siste månedene vedkommende var krevende. Preget av mange rare episoder forårsaket av sykdommen som førte til reaksjoner fra kunder og "redningsoperasjoner" fra kolleger. Alle skjønte at noe var galt og mange mistenkte hva, men forsøk på dialog be avvist.

Anonymkode: 82174...225

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes dette er en interessant serie, og man lærer mye om samfunnet og enkeltmennesker. Jeg synes alle som deltar er ufattelig modige, og det står stor respekt av at de våger å åpne opp for å bryte ned tabuer og øke kunnskapen blant befolkningen. :hjerte:

Det blir spennende til søndag med episoden knyttet til psykisk helse. Det ligger veldig nært til mitt hjerte, så jeg har sett det meste som er av serier om psykiske lidelser. Kjempeviktig at NRK prioriterer dette i episodene sine og besøker ulike institusjoner for å skape åpenhet om SF, schizofreni, tvang, angst, autisme og komplisert sorglidelse. 

• Liker 4
Skrevet

Har litt blandet følelse angående Helene. Hun virker god og sympatisk, men leser situasjoner noe dårlig.

Føler hun ikke er så god med ord og timing. Men på en annen måte så skal hun være den vanlige ''mannen i gata'' som spør om ting utenforstående faktisk kan lure på, selv om det er direkte.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har ikke lest alle kommentarene her.  Hva tenker dere om å utlevere demente på TV ? Sikkert bra med åpenhet men de demente kan ikke selv ta den beslutningen om å være i rampelyset. Holder det at pårørende aksepterer det? 

Er dette med å ta med demente  et etisk overtramp av NRK? 

Skrevet
1 time siden, Pipaluk skrev:

Jeg har ikke lest alle kommentarene her.  Hva tenker dere om å utlevere demente på TV ? Sikkert bra med åpenhet men de demente kan ikke selv ta den beslutningen om å være i rampelyset. Holder det at pårørende aksepterer det? 

Vanskelig.. Å spre kunnskap om sykdommene syns jeg er viktig, da mange ikke vet hvor dårlige noen pasienter med demens faktisk blir. Syns også de var flinke til å kun filme "gode" episoder, og heller prate rundt det som er vanskelig i pleien. Men pasientene er ikke samtykkekompetente, uansett hva det handler om, så pårørende må fra før av være deres stemme. Hvis pårørende vet at pasienten hadde godtatt det for å spre kunnskap syns jeg det er greit.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Pipaluk skrev:

Etisk overtramp. De demente kan ikke ta det valget så noen andre har da tatt det for dem (pårørende og/eller verge. Om de demente som er på tv har ment det har vært greit den gangen de var oppegående synes jeg heller ikke er noe man kan ta med i beregningen da de er blitt sårbare på en helt annen måte nå som de er demente. At pårørende synes det er greit å være på TV  er ikke synonymt med at de som ble utlevert hadde ønsket det. Jeg hadde blitt rasende om noen av mine pårørende hadde utlevert meg på den måten der hvis jeg hadde vært i en tilstand hvor jeg ikke var samtykkekompetent.

Helene har vært innom på min arbeidsplass i en av episodene fra de første årene, og verken jeg eller kollegaene mine var imponerte over henne og denne måten å lage tv på.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Pipaluk skrev:

Den nylige episoden fra villa enerhaugen syns jeg ikke var et etisk overtramp, den viste sykdommen, hvor vanskelig det er både for pasient og pårørende, og hvor viktig det er med kjent og godt personalet som fokuserer på gode dager og verdighet for pasientene. Men episoden fra sykehjem i første sesong der de filmet pasienter under stell, det var et etisk overtramp. 

Anonymkode: a421e...8be

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etisk overtramp. De demente kan ikke ta det valget så noen andre har da tatt det for dem (pårørende og/eller verge. Om de demente som er på tv har ment det har vært greit den gangen de var oppegående synes jeg heller ikke er noe man kan ta med i beregningen da de er blitt sårbare på en helt annen måte nå som de er demente. At pårørende synes det er greit å være på TV  er ikke synonymt med at de som ble utlevert hadde ønsket det. Jeg hadde blitt rasende om noen av mine pårørende hadde utlevert meg på den måten der hvis jeg hadde vært i en tilstand hvor jeg ikke var samtykkekompetent.

Helene har vært innom på min arbeidsplass i en av episodene fra de første årene, og verken jeg eller kollegaene mine var imponerte over henne og denne måten å lage tv på.

Moren min har instendig bedt meg om å aldri utlevere henne på TV. Samme om hun selv skulle samtykke, da skal jeg bare sette foten ned og si nei. 

Et annet moment er at de demente heller ikke får mulighet til å se igjennom det som er laget, før endelig versjon  Det vil de ikke huske.

Mange tenker at kunnskap om demens er bra, og at det overstyrer det etiske momentet her. De spørs om de demente ville ønsket at dette inntrykket folk vil få av dem i programmet, er det siste de ser av den personen. Er det slik man vil bli husket? Det har noe med ettermæle å gjøre også  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

RASP?

Anonymkode: 01955...3a4

AnonymBruker
Skrevet

Helene er journalist, da. Ikke miljøterpaut

Anonymkode: c2827...2e0

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
På 26.4.2020 den 20.41, AnonymBruker skrev:

Synes ofte hun avbryter samtaler så brått. Kan jo hende det er klippet, men for meg ser det ofte ut som at f.eks. i denne episoden når ungdommene akkurat har åpnet seg og fortalt personlige ting, er hun plutselig på vei ut døra og sier "Men vi ses da! Takk for praten!", uten å gi noen ordentlig respons på det de fortalte. 

Men noe av det verste var i forrige episode, da hun spurte kona til Ralf hvor ofte hun besøker mannen sin. Hun svarer, men Helene gir ikke noe svar tilbake, bare stirrer intenst på henne helt til det blir så ubehagelig at kona sier "Det gjør jeg." :( 

Anonymkode: 3ee54...579

Hun er svært dårlig på å møte og romme de hun snakker med. Det helt forferdelig å se på at hun stiller personlige og sårbare spørsmål og bare lar det henge igjen i luften etter den andre har svart.  

Jeg får helt vondt av å se på det.

Anonymkode: e9113...554

• Liker 10
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er svært dårlig på å møte og romme de hun snakker med. Det helt forferdelig å se på at hun stiller personlige og sårbare spørsmål og bare lar det henge igjen i luften etter den andre har svart.  

Jeg får helt vondt av å se på det.

Anonymkode: e9113...554

Du reagerer på klippingen. Du vet ikke hvordan situasjonen og samtalen faktisk går, fordi det får du ikke se. Dermed har du heller ikke grunnlag for å konkludere med at hun er dårlig på å møte og romme dem hun snakker med. 

• Liker 16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...