Gå til innhold

Rucculas dagbok


Ruccula

Anbefalte innlegg

56 minutter siden, Porcelain skrev:

Han her spiste omtrent bare morsmelk til han var ett år, nå er han nærmest altetende. 

Oi! Og det gikk greit? God vekst osv? Hva sa helsesøster osv til dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

46 minutter siden, Ruccula skrev:

Oi! Og det gikk greit? God vekst osv? Hva sa helsesøster osv til dette? 

Han spiste litt mat og altså, jeg overdreiv litt. Jeg begynte på jobb da han var 9 måneder, det var en ganske sulten baby som møtte meg når jeg kom hjem da. Følte ikke det ble noe særlig måltider før rundt ett år. Han lå på den øverste kurva, så det var ingen grunn til bekymring.  Den helsesøstra vi hadde da var bare positiv til amming. Jeg husker jeg stressa litt med dette med jern, men ei venninne av meg med 2MME unger sa at henne unger hadde vært jernfattige da de var ett, så det er ikke bare amming som kan "ødelegge" for det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på rådene en får skjønner jeg. Jeg spurte helsesøster om jeg kunne vente med fast føde til han var 7 måneder, men det ville hun ikke anbefale pga jernet og kresenhet. Og jeg har også en stor baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Jill skrev:

Forskjell på rådene en får skjønner jeg. Jeg spurte helsesøster om jeg kunne vente med fast føde til han var 7 måneder, men det ville hun ikke anbefale pga jernet og kresenhet. Og jeg har også en stor baby.

Men jeg vil jo ikke vente, jeg prøver å gi henne hver dag. Men kan jo ikke tvangsfore henne heller :dry:

Før i tiden (da vi var små) var man jo ikke så opptatt av dette jernet, og de fleste unger vokste opp likevel :). Jeg ble fullammet i 7 mnd og etter det spiste jeg kun banan. :P

Jeg ga henne smakssmokk med litt hjemmelaget eplemos i dag,  hun suttet bittelitt på den. Men mat fra skje vil hun ikke ha

Endret av Ruccula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Ruccula skrev:

Men jeg vil jo ikke vente, jeg prøver å gi henne hver dag. Men kan jo ikke tvangsfore henne heller :dry:

Før i tiden (da vi var små) var man jo ikke så opptatt av dette jernet, og de fleste unger vokste opp likevel :). Jeg ble fullammet i 7 mnd og etter det spiste jeg kun banan. :P

Jeg ga henne smakssmokk med litt hjemmelaget eplemos i dag,  hun suttet bittelitt på den. Men mat fra skje vil hun ikke ha

Skjønner det. Nei, du må nok bare tilby og så løsner det nok til slutt. Tror ikke du må amme til hun er 30. :fnise: 

Men altså, jeg heller jubler ikke over blomkål og brokkoli. ;) I går fikk C en skje med sviskemos. Han sutret etter mer når den var tom. Tipper han blir like stor godtegnom som mora. :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Jill skrev:

Skjønner det. Nei, du må nok bare tilby og så løsner det nok til slutt. Tror ikke du må amme til hun er 30. :fnise: 

Men altså, jeg heller jubler ikke over blomkål og brokkoli. ;) I går fikk C en skje med sviskemos. Han sutret etter mer når den var tom. Tipper han blir like stor godtegnom som mora. :sjenert:

Ja satser på at det ordner seg :D 

Hun er jo bare 5.5 mnd :). Men jeg er glad jeg begynte med smaksprøver da hun var 5 mnd og ikke 6 mnd, siden hun ikke er typen som gaper som en fugleunge etter mat (som jeg var) ;). Men hun får jo litt mat på tunga så hun får jo i seg smaken, så det er ihvertfall bra. 

Sånn eplemos var skikkelig godt, friskt og godt... Så jeg spiser det når hun ikke vil ha :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du vurdert å prøve blw og se om det hjelper? Kanskje hun er akkurat litt i minste laget for det enda? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Marimba skrev:

Har du vurdert å prøve blw og se om det hjelper? Kanskje hun er akkurat litt i minste laget for det enda? 

Det hadde nok vært  midt i blinken :)

Når hun får holde bananen selv er hun ivrig, samme gjelder agurk og eple.  Men hun liker ikke å få mat i munn med skje.  Men føler hun er litt for liten til blw enda :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gledet meg til å utforske babymat siden før baby ble født og jeg har hele tiden vært klar på at jeg vil lage all mat selv osv.

Meeeeen baby er ikke like entusiastisk ;) Jeg ser at alle de andre ungene i barselgruppa gir ungene Nestlé grøt fra Kiwi og ungene elsker det, sååå jeg bestemte meg for å svelge mine edle planer om kun å gi økologisk hjemmelaget mat :P og dro altså på kiwi og kjøpte en boks Nestlé grøt med palmeolje og andre godsaker :sprettoy:

Grøten smaker jo godt,  smaker muffinsmiks :P.  Baby spiste 2 t-skjeer faktisk, det er fremgang!!  

Men i dag...diaree!  Vannaktig, illeluktende bæsj i massevis :(

Noen som vet om dette er vanlig?  :(

Jeg tenker å ikke gi noe fast føde nå før magen stabiliserer seg igjen.  

Ellers har vi vært på storshopping i dag. Kjøpte sittedelen til stokkevogna, ny sprinkelseng, madrass, dyne, sengetrekk, litt klær og noen andre små ting. 

Nå trenger jeg å kjøpe vår vognpose og solbriller til baby.  Noen anbefalinger til vognpose??  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ER så lei av å pumpe....:raven:

6 mnd med fullpumping har vært tøft! Det kjipeste er at man sitter så fast når man pumper, det er vanskelig hvis baby våkner fra søvn, bæsjer eller er rastløs og ikke vil ligge og vente på meg i sofaen. 

Men det har likevel gått ganske greit så lenge jeg har hatt mer enn nok melk. Men nå har jeg kuttet ned til 5 pumpinger x 30 min pr dag og droppet nattpumping (for å gjøre det litt mer levelig) og nå har melkeproduksjonen gått ned ser jeg (noterer mengder hver dag).

Før pumpet jeg 1.3-1.4 liter melk pr dag, mens nå er jeg gjerne på 1.1 liter :dry:

Jeg hadde liksom håpet at hun snart kunne erstatte et melkemåltid med fastføde snart, men neeeida!.  Fast føde er noe tull, samtidig som hun har økt melkebehovet sitt. Så nå må vi ta 1-2 poser med nedfrossen morsmelk fra melkelageret mitt hver dag. 

Tanken på å skulle sette igang masse tiltak for å øke produksjonen igjen gir meg fnatt... Nattpumpinger, powerpumping osv...  Jeg tror rett og slett ikke jeg klarer det :(:(

Jeg får håpe at innen hun har drukket opp hele fryserlageret mitt (det er stort) så har hun innsett at fastføde ikke er blææ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate så imponert jeg er over deg! Fullpumping høres ekstremt slitsomt ut, så det at du har holdt på så lenge er beundringsverdig! Jeg skjønner godt at det virker vanskelig å sette i gang tiltak for å få opp produksjon igjen, så fokuser heller på hvor fantastisk flink du har vært og ta det som det kommer fremover. Respekt! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marimba skrev:

Fy flate så imponert jeg er over deg! Fullpumping høres ekstremt slitsomt ut, så det at du har holdt på så lenge er beundringsverdig! Jeg skjønner godt at det virker vanskelig å sette i gang tiltak for å få opp produksjon igjen, så fokuser heller på hvor fantastisk flink du har vært og ta det som det kommer fremover. Respekt! 

Åhh tuusen takk :ninuskapus: så koslig skrevet, det varmet! 

Jeg er veldig fornøyd :) men jeg gir meg ikke enda. Jeg har mange liter melk i fryseren, så hvis jeg får henne til å spise et måltid pr dag innen 3-4 ukers tid så tror jeg 1,1 liter melk pr dag skal holde :). Håper det går :P. Ellers...ja, hmm.. Må bli litt nan da. 

Mannen min har dessverre ekstremt mange matallergier og snuppa har jo litt atopisk eksem, så jeg vil veldig gjerne at hun skal få morsmelk under innføringen av mat. De sier jo at det er forebyggende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God påske alle sammen :kaklehone:

Her blir det hjemme påske, mannen er på jobbreise så jeg sitter her alene da. Litt kjipt, men jeg overlever..:dry:  Jeg orker ikke helt tanken på hyttetur med baby heller. Vi har en liten primitiv hytte uten strøm og vann og man må kjøre snøscooter for å komme dit. Det blir litt for mye styr synes jeg :P

Neste år kanskje :)

Det som er digg med hjemme påske er jo at alt er så fredelig. Jeg, baby og hundene gikk tur i byen i dag og det var jo knapt noen andre mennesker ute. Hundene har blitt sååå flinke til å gå vedsiden av vogna nå :) går som to tente lys på venstre side, jeg merker knapt at de er der... Helt til de ser en katt :sprettoy:!  

Jeg husker liksom ikke hva jeg har skrevet og ikke skrevet i denne dagboka så jeg håper jeg ikne gjentar meg selv her, men jeg føler jeg endelig har fått orden på eksemen hennes nå :).  Den er nesten usynlig nå, helt myk og fin og hun plages overhode ikke. Tror ikke hun kjenner det i det hele tatt :) først prøvde vi jo aderma, da fikk hun et forferdelig allergisk utslett,  så prøvde vi canoderm. Det gikk fint først men så begynte det å svi og hun skrek som besatt hver gang vi smurte henne :(

Grusomt!!! Hun skrek verre enn ved vaksinen!! Så den kremen sluttet vi med. Nå smører jeg henne fra topp til tå med miniderm morgen og kveld og det funker foreløpig supert! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Ruccula skrev:

God påske alle sammen :kaklehone:

Her blir det hjemme påske, mannen er på jobbreise så jeg sitter her alene da. Litt kjipt, men jeg overlever..:dry:  Jeg orker ikke helt tanken på hyttetur med baby heller. Vi har en liten primitiv hytte uten strøm og vann og man må kjøre snøscooter for å komme dit. Det blir litt for mye styr synes jeg :P

Neste år kanskje :)

Det som er digg med hjemme påske er jo at alt er så fredelig. Jeg, baby og hundene gikk tur i byen i dag og det var jo knapt noen andre mennesker ute. Hundene har blitt sååå flinke til å gå vedsiden av vogna nå :) går som to tente lys på venstre side, jeg merker knapt at de er der... Helt til de ser en katt :sprettoy:!  

Jeg husker liksom ikke hva jeg har skrevet og ikke skrevet i denne dagboka så jeg håper jeg ikne gjentar meg selv her, men jeg føler jeg endelig har fått orden på eksemen hennes nå :).  Den er nesten usynlig nå, helt myk og fin og hun plages overhode ikke. Tror ikke hun kjenner det i det hele tatt :) først prøvde vi jo aderma, da fikk hun et forferdelig allergisk utslett,  så prøvde vi canoderm. Det gikk fint først men så begynte det å svi og hun skrek som besatt hver gang vi smurte henne :(

Grusomt!!! Hun skrek verre enn ved vaksinen!! Så den kremen sluttet vi med. Nå smører jeg henne fra topp til tå med miniderm morgen og kveld og det funker foreløpig supert! :)

 

Vil også kjøre snøscooter! Det er ikke mulig eller lovlig her om kring. :sukk: Men skjønner du ikke orker med baby og uten innlagt vann/strøm. 

Er sikker på vi også kommer til å få beskjed om atopisk eksem over påske. :sad: Har bare blitt værre og værre. Så måtte ta det verste med kortisonkrem. Har prøvd aderma og nå locobase, men synes det blir værre og tror det svir å smøre på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jill skrev:

Vil også kjøre snøscooter! Det er ikke mulig eller lovlig her om kring. :sukk: Men skjønner du ikke orker med baby og uten innlagt vann/strøm. 

Er sikker på vi også kommer til å få beskjed om atopisk eksem over påske. :sad: Har bare blitt værre og værre. Så måtte ta det verste med kortisonkrem. Har prøvd aderma og nå locobase, men synes det blir værre og tror det svir å smøre på. 

Så kjipt at han også har atopisk eksem :(

Vi får håpe at begge våre blir bra igjen i huden når våren kommer og luftfuktigheten øker :)

Har du prøvd miniderm? Den svir ihvertfall ikke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Mimre post*

På denne tiden for akkurat 6 mnd siden satt jeg i sofaen og spiste musli og ante fred og ingen fare.  Jeg var sliten etter å ha vært på sykehuset til nærmere 02 samme natt. 

Jeg hadde fått tilbud om å ta ctg en gang til siden det var litt dårlig målinger kvelden i forveien og lite liv. Men jeg var ikke særlig bekymret for ultralyden dagen før hadde vist en sunn baby og hun sprellet godt inni magen denne morningen

Denne helgen var det masse som skulle fikses, fødebagen skulle pakkes, huset skulle vaskes, vi skulle sette opp barneseng og stellebord osv... 

Jeg skulle bare en bitteliten tur på sykehuset for en ekstra sjekk....  Jeg kommer snart tilbake sa jeg til mannen! 

Etter å ha ligget med ctg beltet en halvtimes tid kom både lege og jordmor inn på rommet mitt.  Denne babien skulle ut i dag!! Fostervannet var nærmest borte og ctg var ikke bra. 

Jeg skjønte ikke helt alvoret og sa "i dag??? Ok, men jeg må bare hjemom å vaske huset og pakke bagen først".  Det gikk vist ikke :P

Da var det bare å sende en melding til mannen som var langt til skogs på tur med bikkjene..."KS NÅ, KOM NÅ!!!" 

Så måtte jeg ringe rundt i vill panikk og få organisert hundepass og alt annet som måtte ordnes mens mannen tok beina på ryggen og LØP hjemmover! 

Mannen kom flyvende inn døren 1 minutt før de begynte.. 

Så kom hun til verden! Gullet mitt! Skatten min! Mitt livs kjærlighet!  Så bitteliten. Jeg måtte spørre barnepleieren flere ganger om det var riktig at de skulle være så små? <3 

Gratulerer med 6 mnd dagen jenta mi!! Det har vært noen tøffe stunder, men jeg har ikke angret et sekund!

Det har vært helt fantastisk å bli mamma! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herlig med mimring :) Og selv om det var tøft når det sto på som verst, er det noe helt annet å se tilbake på det i ettertid!

 

God påske :kaklehone: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Marimba skrev:

Herlig med mimring :) Og selv om det var tøft når det sto på som verst, er det noe helt annet å se tilbake på det i ettertid!

 

God påske :kaklehone: 

Ja barseltiden var ikke helt knall pga amme problemer.. Men fort glemt gitt ;)

God påske :):)

3 timer siden, tweet skrev:

Gratulerer til søteste M :nordvesta:

Tusen takk :D 

Dagen ble feiret med to timers skogstur med baby og hundene og da vi var ca halvveis ble hun lei og begynte å sutre... Så grine...så vræle :P

jeg prøvde å gå så fort jeg kunne, men sank igjennom snøen til kneet for hvert 2 steg jeg tok.. Og hundene var vrange og nektet å høre..

Good times ;):P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

God Søndag :)

Lillemor har vært litt syk denne helgen. Hoste, nysing og rennende snør men heldigvis ikke feber. Også har hun vært så trøtt. Hun sov nesten hele dagen i går, bare opp spise og ny bleie.  Så det har vært en utrolig avslappende helg :P har nærmest hatt barnefri..haha 

I dag er hun mye bedre og sitter for øyeblikket og ROPER i vippestolen sin, mens pappaen driver å varmer melk. 

Volumkontrollen på babien er heeelt ute å kjøre om dagen :fnise:. Hun kommer med sånn høye rare rop stadig vekk, helt ut av det blå. Hun er ikke sint eller noe, jeg antar at hun bare tester stemme volumet :sprettoy:

Ellers går alt bra, hun gliser stort sett dagen lang og gråter bare når hun er overtrøtt. Jeg tror jeg er velsignet med en veldig enkel baby. Hun er stort sett alltid fornøyd og er veldig selvstendig. Ikke særlig opptatt av å være oppå oss, hun leker gjerne på egenhånd. 

Men hun er ikke akkurat tidlig ute motorisk :P. Jeg har inntrykket at de aller fleste babier på hennes alder åler seg, kryper og krabber rundt.  Men baby her viser ikke noe stort behov for å komme seg rundt. Hun ligger som en sel på land og observerer rolig ting rundt seg. 

Hun er som hun var i magen. Rolig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...