Gå til innhold

Rucculas dagbok


Ruccula

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Ruccula skrev:

Takk for klrmmen :) hva er hjelpe bryst? Jeg har vist fine pupper og brystvorter til formålet ;) hun får veldig fint tak,  er bare ikke nok melk :P

Hvordan går det hos deg? Kommer det noe baby snart?

Da høres det egentlig ut som hjelpebryst kanskje er noe for deg. Det er at du gir mme samtidig som du ammer, ved at du taper en liten slange til brystet som baby får i munnen samtidig som hun dier. Da suger hun som vanlig slik at du kan få opp melkeproduksjonen, samtidig som hun får nok mat. 

 

https://ammehjelpen.no/artikkel/86/Hjelpebryst

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Ruccula skrev:

Takk for klrmmen :) hva er hjelpe bryst? Jeg har vist fine pupper og brystvorter til formålet ;) hun får veldig fint tak,  er bare ikke nok melk :P

Hvordan går det hos deg? Kommer det noe baby snart?

Ser du fikk link, men her er produktet :)

https://www.babybanden.no/products/medela-hjelpebryst?gclid=EAIaIQobChMI8-Knttzw1gIVFV8ZCh09vAdfEAAYASAAEgL5gfD_BwE

 

Jeg vil ha baby! Den lar seg vente på. Termin i morgen, da. Og MANGE falske alarmer, så gidder ikke håpe no mer :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marimba skrev:

Da høres det egentlig ut som hjelpebryst kanskje er noe for deg. Det er at du gir mme samtidig som du ammer, ved at du taper en liten slange til brystet som baby får i munnen samtidig som hun dier. Da suger hun som vanlig slik at du kan få opp melkeproduksjonen, samtidig som hun får nok mat. 

 

https://ammehjelpen.no/artikkel/86/Hjelpebryst

 

1 time siden, malicious skrev:

Ser du fikk link, men her er produktet :)

https://www.babybanden.no/products/medela-hjelpebryst?gclid=EAIaIQobChMI8-Knttzw1gIVFV8ZCh09vAdfEAAYASAAEgL5gfD_BwE

 

Jeg vil ha baby! Den lar seg vente på. Termin i morgen, da. Og MANGE falske alarmer, så gidder ikke håpe no mer :P 

Takk for tips! Jeg skal se på det!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over dette på ammehjelpen på jakt etter tips om kveldsroting: 

Sitat

Det kan føles som at man ikke har nok melk til barnet når det er så urolig på kvelden. Barnet suger, drar og slipper brystet - for så å suge igjen. Slik kan det holde på. Men det er melk der, og det kan hjelpe å bytte bryst hver gang barnet blir urolig. På denne måten kan du stimulere til hyppigere utdrivninger.

Å gi tillegg på dette tidspunktet kan virke mot sin hensikt. Kroppen din vil nemlig oppfatte det som unødvendig å produsere like mye når det ikke tas ut melk fra brystet, noe som kan føre til lavere melkeproduksjon og mer uro ved brystet. Barnet kan også bli vant til å få melk raskere og i større mengder - og det vil da kunne avvise brystet når melken ikke kommer fort nok. Det er derfor viktig å la barnet få sjansen til å kommunisere med kroppen din om hvor mye melk det er behov for.

Men husk at det viktigste er at frøkna får nok mat og har det bra. Ikke stress med å få til fullamming. Det går fint uansett. :klem:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye har igjen skjedd siden sist jeg skrev :)

i går hadde jeg et skikkelig sammenbrudd :( Satt i sofaen og hylgrein konstant hele dagen,  følte meg så dypt deprimert. Er så sliten av å aldri forlate sofaen,  ikke komme meg ut, av å ikke sove,  av å amme hele dagen med forferdelig såre brystvorter og skuffelsen når hun ikke er mett selv etter 70 min med amming! Følte meg så forferdelig mislykket og deprimert! 

Så noe må gjøres, fortsetter jeg sånn kommer jeg til å ende opp med en feit fødselsdepresjon.... 

Så i dag var jeg først på sykehuset og fikk akupunktur for melkeproduksjonen igjen... Au altså! Nåler i puppene er drit vondt.. 

Så dro jeg og leide meg en svær brystpumpe, sånn de har på sykehusene.  

Nå skal jeg gi meg selv noen dager med ammefri og kun pumpe hver 2-3 time hele døgnet (er myye bedre enn jeg er vant til) 

Målet er selvfølgelig å øke melkeproduksjonen,  men også å gi brystvortene mine litt pause så de får gro...og gi meg selv litt mer frihet! Jeg trenger å tenke på noe annet enn melk noen dager. 

I morgen skal jeg unne meg en god tur i skogen alene med hundene, mens mannen er hjemme med baby og morsmelk på flaske :):)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, jeg føler virkelig med deg. Her kan jeg briste i gråt etter en rotekveld på puppen, så om jeg i tillegg ikke skulle få sove vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Høres ut som en god plan å la mannen ta over i morgen og luft kropp og sjel i skogen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Jill skrev:

Uff, jeg føler virkelig med deg. Her kan jeg briste i gråt etter en rotekveld på puppen, så om jeg i tillegg ikke skulle få sove vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Høres ut som en god plan å la mannen ta over i morgen og luft kropp og sjel i skogen. :)

Nei det er slitsomt... Hadde bare baby fått nok mat, så hadde det ihvertfall vært et lyspunkt å holde fast ved... Men når jeg ligger der hele døgnet med store smerter og i tillegg må gi tillegg... Nei, det er tøft! Det gikk ikke fremover heller..:( 

I kveld har jeg bare pumpet,  baby ligger på brystet til mannen og han gir henne flaske med morsmelken.  Jeg ligger i sofaen med bena høyt og spiser pizza fra Dolly dimples :):)

Herlig altså 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med deg, Ruccula? Det høres ut som at det har vært noen tunge dager i det siste. Håper du har fått noen pauser innimellom og kommet deg ut med hundene. Det kan sikkert gjøre godt for både kropp og sjel. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Heisann dere :):)

En liten oppdatering herfra :) i dag er lille M, 7 uker. Hun er så fin <3 hun smiler med hele ansiktet og er egentlig stort sett fornøyd hele tiden så lenge hun er mett. 

Hun vokser i en rasende fart, legger på seg 200 gram i uken og veier nå ca 5 kilo. Hun har blitt skikkelig bolle med dobbelt hake, bolle kinn og masse søte valker på ben og armer <3 

De første 5 ukene slet vi som dere vet enormt med ammingen. Det var blødende brystvorter,  sopp og tilslutt et par brystbetennelser med 40 i feber :(

Jeg har også gjort alt jeg kan for å øke melkeproduksjonen,  og klarer nå å få ut ca en liter melk pr dag. Det er fortsatt ikke kjempe mye, men det er myyyyyye mer enn før. Det har krevd svette og tårer!

Jeg pumper for det meste, men ammer også et par ganger pr dag. Det er mye jobb å pumpe. Flasker skal varmes mens baby hyler etter mat, utstyr skal demonteres, vaskes og steriliseres.. Det tar mye av min tid. Helsesøster synes jeg er spinn vill som orker :P.  Men hva gjør man vel ikke for sin lille.  

Lille M spiser helt enormt mye, i dag drakk hun jaggu 270 ml i et måltid :sprettoy:. Hun drikker faktisk dobbelt så mye som flere av de andre babyene på samme alder i termin gruppa mi. Helsesøster måpte da jeg fortalte hvilke mengder den jenta gulper ned :P.  Jenta har ihvertfall næringsvett, hun spiser hver 2-3 time hele døgnet. 

Men hun er frisk og glad og følger sin vekstkurve fint, så da er det vist ikke noe problem sa hun :)

Jeg begynner endelig å føle meg mer trygg i morsrollen, hun er ikke så liten og skjør lenger og hun kommuniserer mye mer med oss nå enn før, så nå er det skikkelig kos :) slitsomt, men koselig.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig hyggelig å høre fra deg. Jammen står du på med pumping! Intet annet enn imponerende! Bra du koser deg også! :ninuskapus:

Hvordan har det gått med hundene oppi det hele? :link:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med en oppdatering. Det høres ut som en heftig start, og jeg er utrolig imponert over amme-innsatsen. Det er bra du koser deg litt mer for hver dag som går også. Høres ut som ei nydelig jente! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Marimba skrev:

Veldig hyggelig å høre fra deg. Jammen står du på med pumping! Intet annet enn imponerende! Bra du koser deg også! :ninuskapus:

Hvordan har det gått med hundene oppi det hele? :link:

Hei :D 

Ja fryktelig mye jobb å fullpumpe, men hvis jeg kan få gitt jenta mi 90% morsmelk synes jeg det er verdt det. Situasjonen hadde vært en annen om jeg hadde hatt andre barn å også måtte tatt meg av :)

Det går bra med hundene :) har jeg glemt å fortelle om dem?:alice:

Hannhunden min er jo ikke glad i barn, han er veldig usikker på dem,  så vi var litt spente på hvordan det ville gå :).  Men mannen min har vært fenomenal, han har inkludert hundene på alt. Han har løftet hunden for å se på at baby ble stelt, han tok med hannhunden på å se på at hun ble badet osv... Haha akkurat sånn man gjør med eldre søsken :P.  Hannhunden (føles så teit å omtale han som det) har vært helt ekstremt nysgjerrig hele tiden og fått masse ros hver gang han tok kontakt på en rolig og forsiktig måte.  Vi har aldri kjeftet på han for å ta kontakt med baby,  så nå har har fått skikkelig gode assosiasjoner og skal være med på alt med baby. Løftet vi opp baby løper han bort til baderomsdøra :P Nå vil han gjerne ligge tett inntill oss når vi ammer eller gir flaske. Så det er veldig hyggelig :):) .  

Jeg tenkte å spørre deg, hva bruker du av bærejakke opplegg nå? Og hva slags bæresele/sjal? 

Jeg har hittil brukt caboo også en stor regnjakke over, men nå begynner det å bli skikkelig kaldt. Og jeg må si at jeg ikke er en stpr fan av den cabooen, jeg får den ikke til å ligge riktig over hodet hennes. Så nå har jeg bestilt meg ergobaby adapt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Snotra skrev:

Så koselig med en oppdatering. Det høres ut som en heftig start, og jeg er utrolig imponert over amme-innsatsen. Det er bra du koser deg litt mer for hver dag som går også. Høres ut som ei nydelig jente! :rodmer:

Takk for det <3 

Ja, det har vært tøft, spesielt tøft synes jeg det var å måtte gi henne mme. Jeg følte meg så mislykket :(

Så jeg er egentlig mye mer fornøyd nå som jeg fullpumper og nesten klarer å bare gi morsmelk :) selv om fullpumping er kjempe slitsomt så synes jeg det er verdt det.  

Det blir bare mer og mer stas nå som hun har blitt litt større :) hun utvikler seg så fort, smiler, ser rett på meg og begynner å kommunisere mer med meg :)

Jeg gleder meg til du får din lille baby :) og høre hvordan du synes denne opplevelsen er! Det er virkelig spesielt,  så du har mye å glede deg til!  <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ruccula skrev:

Hei :D 

Ja fryktelig mye jobb å fullpumpe, men hvis jeg kan få gitt jenta mi 90% morsmelk synes jeg det er verdt det. Situasjonen hadde vært en annen om jeg hadde hatt andre barn å også måtte tatt meg av :)

Det går bra med hundene :) har jeg glemt å fortelle om dem?:alice:

Hannhunden min er jo ikke glad i barn, han er veldig usikker på dem,  så vi var litt spente på hvordan det ville gå :).  Men mannen min har vært fenomenal, han har inkludert hundene på alt. Han har løftet hunden for å se på at baby ble stelt, han tok med hannhunden på å se på at hun ble badet osv... Haha akkurat sånn man gjør med eldre søsken :P.  Hannhunden (føles så teit å omtale han som det) har vært helt ekstremt nysgjerrig hele tiden og fått masse ros hver gang han tok kontakt på en rolig og forsiktig måte.  Vi har aldri kjeftet på han for å ta kontakt med baby,  så nå har har fått skikkelig gode assosiasjoner og skal være med på alt med baby. Løftet vi opp baby løper han bort til baderomsdøra :P Nå vil han gjerne ligge tett inntill oss når vi ammer eller gir flaske. Så det er veldig hyggelig :):) .  

Jeg tenkte å spørre deg, hva bruker du av bærejakke opplegg nå? Og hva slags bæresele/sjal? 

Jeg har hittil brukt caboo også en stor regnjakke over, men nå begynner det å bli skikkelig kaldt. Og jeg må si at jeg ikke er en stpr fan av den cabooen, jeg får den ikke til å ligge riktig over hodet hennes. Så nå har jeg bestilt meg ergobaby adapt.  

Så koselig med hunden og baby! Her har minien begynt å le høyt når hundene kommer bort, det er skikkelig koselig!

 

Når det gjelder bæretøy nå har det jammen begynt å samle seg opp litt.. Vi har en regnbærejakke som funker ypperlig ute, med ull under. Så bruker vi Tula free to grow bæresele (adapt er også kjempegod!) eller et vevd bomullssjal eller et vevd ullsjal. Så har vi også ringslynge for raske turer opp, men det er mer sånn på butikken enn med hundene. 

Har også fått på sportsdelen på vogna, og da blir vogna så lav at jeg lett kan gå med hundebånd rundt livet, så det blir litt trilling med hundene om dagen også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skal ikke babyer sove masse i løpet av et døgn?? Lillemor våkner hver 2-3 time om natta og er gjerne våken 1-2 timer hver gang .

Og om dagen sover hun knapt. Noen dager sover hun ikke noe som helst, andre dager, som i dag sov hun kanskje 1 time i løpet av dagen.  Yey da fikk jeg spist frokost :P

Da er hun lys våken helt frem til 22, før hun da sover 3 timer.. 

I dag begyte vi å prøve å legge henne kl 18.... Kl 22, sovnet hun. 

Gjesp..... Kunne tenkt meg litt mer søvn gitt :P sliiiten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du er sliten! Det var helt likt med Knerten de første 2 mnd. Hvor gammel er din nå? Jeg har ikke fulgt opp dagbøkene her inne etter fødselen min, det er først nå jeg begynner å få igjen litt overskudd. Gratulerer med baby på etterskudd:)

Det at baby ikke sover tror jeg var det største sjokket mitt også. Knerten sov hverken dag eller natt, akkurat slik som din. Det er så utrolig slitsomt, men du må bare prøve å huske på at det blir bedre. Det trenger ikke å være sånn for alltid, selv om det er slik akkurat nå. Når Knerten ble 3 mnd begynte han plutselig å legge seg tidlig, og sove lange lurer på dagtid. Man skal jo ikke henge seg opp i alder, for noen tar det tid, mens andre endrer rutiner fort. Det er også alltid en dag av hvert, noen gode perioder og noen dårlige.

Sender deg en god dose medfølelse! Husk at det helt sikkert blir bedre, bare ikke heng deg opp i tidspunktet om når det i følge "fasiten" skal bli bedre. Så er det veldig greit å huske at alle babyer sover ikke hele tiden, jeg satt også med det inntrykket før jeg ble mor selv. Det er utrolig mange flere enn deg som sliter med det samme, selv om det fort kan virke som om alle andre har masse overskudd og energi fordi babyen bare sover hele tiden. Jeg trodde ikke på dette selv når noen sa det til meg, men tiden går så fort. Plutselig husker du nesten ikke tilbake til den tiden hvor ting føltes så slitsomt. :troest:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mumsy skrev:

Skjønner godt at du er sliten! Det var helt likt med Knerten de første 2 mnd. Hvor gammel er din nå? Jeg har ikke fulgt opp dagbøkene her inne etter fødselen min, det er først nå jeg begynner å få igjen litt overskudd. Gratulerer med baby på etterskudd:)

Det at baby ikke sover tror jeg var det største sjokket mitt også. Knerten sov hverken dag eller natt, akkurat slik som din. Det er så utrolig slitsomt, men du må bare prøve å huske på at det blir bedre. Det trenger ikke å være sånn for alltid, selv om det er slik akkurat nå. Når Knerten ble 3 mnd begynte han plutselig å legge seg tidlig, og sove lange lurer på dagtid. Man skal jo ikke henge seg opp i alder, for noen tar det tid, mens andre endrer rutiner fort. Det er også alltid en dag av hvert, noen gode perioder og noen dårlige.

Sender deg en god dose medfølelse! Husk at det helt sikkert blir bedre, bare ikke heng deg opp i tidspunktet om når det i følge "fasiten" skal bli bedre. Så er det veldig greit å huske at alle babyer sover ikke hele tiden, jeg satt også med det inntrykket før jeg ble mor selv. Det er utrolig mange flere enn deg som sliter med det samme, selv om det fort kan virke som om alle andre har masse overskudd og energi fordi babyen bare sover hele tiden. Jeg trodde ikke på dette selv når noen sa det til meg, men tiden går så fort. Plutselig husker du nesten ikke tilbake til den tiden hvor ting føltes så slitsomt. :troest:

 

Tusen takk for fint svar <3 

Hun er 7 uker, jeg håper hun begynner å sove litt mer snart :)

Men jeg gjør det jo også litt vanskelig for meg selv,  isteden for å stappe i henne en flaske mme ved sengekanten og spve videre, så må jeg opp flere ganger om natten å pumpe. 30 min hver gang. Også skal utstyr vaskes.  

Så gjør det jo ikke akkurat lettere for meg selv på den måten. Men vil så gjerne gi morsmelk :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hellu! Nå er baby 10 uker og 2 dager :) tiden flyr :) hun veier litt over 6 kilo tror jeg. 

Baby M har utviklet seg utrolig mye de siste ukene, nå følger hun meg rundt med blikket, smiler og flørter dagen lang, lager nye lyder og driver å oppdager hendene sine :) hun er også blitt utrolig sterk i nakken og holder snart hodet helt selv.  

I morgen skal vi til fysio for hun har helt tydelig fått en favoritt side!  Hun vil liksom aller helst bare se til høyre. Hun ligger også med hodet til høyre når hun sover, så dette må vi få fikset opp i før detblir enda verre. 

Ellers så går min karriere som ku stadig bedre! :) melkeproduksjonen øker fortsatt og i går pumpet jeg faktisk ut over 360 ml en økt! Det er ny rekord og jeg var fornøyd hele dsgen pga det :D haha   

Jeg gir nesten ikke noe mer nan nå, kaaansje en flaske i uka eller noe. Så det er jeg super fornøyd med! Puppene mine er litt trege i oppfattelsen ;) de trengte 10 uker på å få "ræva i gir"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...