Gjest Catalina Culès Skrevet 26. august 2016 #81 Skrevet 26. august 2016 48 minutter siden, Apis skrev: Mulig jeg er alene om det, men faktisk så er en kvinnes hår noe av det som fanger min oppmerksomhet som heterofil mann. Er vel ikke helt det samme det vel
AnonymBruker Skrevet 26. august 2016 #82 Skrevet 26. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og vi ser med forakt på de og mener at deres holdninger er mindreverdige. Vi tillegger deres klær en masse betydning som en stor del av de ikke kjenner seg igjen. Vi mener at vi vet bedre hva som er best for de enn de vet selv. Vi seksualiserer også våre barn i stor grad. Vi seksualiserer i stor grad kropp selv om vi gjør det på annen måte. Anonymkode: 2ff71...aef Vi ser med forakt på deres holdninger som ikke hører hjemme nå i Europa. Det er vanskelig for fuglen å kjenne igjen buret når den har levd i bur hele sitt liv og har blitt opplært å tro det er sånn det er å være fri. Den som står utenfor buret vet bedre enn den som står inne. Hvordan seksualiserer vi våre barn når i vår del av verden er det straffbart dette med barn og sex? Tåpelig forsøk, AB. Anonymkode: 27900...8c7
Apis Skrevet 26. august 2016 #83 Skrevet 26. august 2016 1 time siden, Loki Laufeyson skrev: Er vel ikke helt det samme det vel Både og kanskje, når du og anonym bruker diskuterte så hørtes det ut som om håret var aseksuelt i den vestlig verden, det er jo ikke slik, samtidig så fører selvsagt ikke synet av en pupp, et fint hår rompe eller hva det nå vil være jeg blir tiltrukket av at jeg akutt bare må ligge med dama jeg ser der og da
Jolene Skrevet 26. august 2016 #84 Skrevet 26. august 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: En slik aksept kan ikke forandres fra utsiden. Slik ukultur må muslimene selv forandre. Mye av frustrasjonen i majoritetsbefolkningen kan faktisk tilskrives denne manglende viljen til ta slike kamper blant muslimene. Og det gjelder ikke bare dette eksempelet, men rekke lignende saker. Anonymkode: ba992...1c2 Det er jeg veldig enig med deg i. Sånn ellers, er min holdning at man kler seg etter landet man er i/bor i. Da med tanke på integrering. Dersom man ikke støtter hvordan et lands kulturelle normer og verdier er, bør man faktisk ikke bo der. Et annet moment, er at mange muslimske kvinner (i blant annet Iran), ønsker å reformere hvordan man tenker rundt hijab. For i Iran, er ikke hijab et frivillig plagg. Derimot så er hijaben påtvunget ved lov, av de religiøse lederne. Kvinner som ikke følger korrekt bruk at hijab, blir fengslet, bøtelagt, får sine rettigheter innskrenket og listen fortsetter. Selv menn i Iran har nå begynt å gå med hijab for å protestere at det ikke er frivillig for deres kvinner å gå med. Så kvinner i midt-østen prøver faktisk å forandre hvordan man ser på hijab, mens vestlige land bare skal godta? Det er noe feil med det bildet der. Tilbake til det med å kle seg etter et lands kulturelle normer og verdier. For å unngå parallell-samfunn, er det viktig at samfunnet har en helhet. Når det da oppstår «oss mot dem», eller i dette tilfellet; tildekket kontra utildekket, er ikke dette en god utvikling for det helhetlige samfunn. For egen del er jeg tilhenger av at man ikke viser religiøs tilhørighet i det offentlige rom. Det eneste unntaket fra denne regelen, er kirker, nettopp fordi de har en historisk forankring i Norge. Noe andre religioner ikke har (med unntak av norrøne hellige plasser). I vestlige samfunn er vi dermed opptatt av frihet og likhet for kvinner å menn. Kvinner skal med andre ord kunne være fri. Hva det å være fri indikerer, er jo kulturelt betinget. I noen kulturer er det å være fri, knyttet opp mot å kunne gå alene på gaten. I feks Iran, er det å være fri knyttet til å kunne gå uten hijab. I Norge, er det å være fri, blant annet knyttet til likestilling. Problematikken til hijab, blir dermed at de symboliserer en mentalitet «oss mot dem». Nettopp fordi bærerne av hijab symboliserer renhet, kyskhet og moral. De som ikke bærer hijab blir med andre ord det motsatte av disse tingene. Hvilket som igjen ikke er positivt for det helhetlige samfunn. Det er i hvertfall ikke en bærekraftig samfunnsutvikling. Dessuten står det svært lite skrevet om kvinners tildekking i koranen. Det refereres til slør, og at man skal kle seg i løstsittende plagg for å være en god muslimsk kvinne. Det er med andre ord ikke spesifisert. Sett i et historisk lys, er det heller ikke rart at det blir skrevet på den måten. Nettopp fordi det er en viss forskjell på å leve i midt-østen kontra Europa. I midt-østen har bekledningen en hensikt med tanke på klima, i Norge har det ingen hensikt. Dermed blir hijab et kulturelt plagg, som har liten eller ingen sammenheng med religion. Og siden jeg er for at man ikke skal forkynne religion i det offentlige rom, men at samfunnet som helhet skal bære den samme verdier og normer, er jeg heller ikke for denne kulturelle protesten innad i samfunnet.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2016 #85 Skrevet 26. august 2016 6 timer siden, Apis skrev: Mulig jeg er alene om det, men faktisk så er en kvinnes hår noe av det som fanger min oppmerksomhet som heterofil mann. Jeg er også fasinert av hår. Faktisk så synes jeg håret er mer spennende enn brystene. Så hvis man skulle hindre meg "i å få urene tanker" om en kvinne så er det viktigere å dekke håret enn brystene. Men aller viktigst synes jeg det er med øynene. Jeg liker godt øyeflørting. Det er viktig for å signalere interesse og hva slags type interesse. Med øynene kan man signalere om man er interessert i noe langvarig eller noe kjapt. For meg er øyenkontakt essensielt i innledningen av alle nye forhold. Jeg forstår derfor godt tanken om å dekke til øynene for å unngå seksuelle relasjoner. Anonymkode: 65e74...9f2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2016 #86 Skrevet 26. august 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan seksualiserer vi våre barn når i vår del av verden er det straffbart dette med barn og sex? Anonymkode: 27900...8c7 Det kan jeg svare på: Seksualiseringen av barna skjer ved at småjenter bruker bikinitopper lenge før de har noe å skjule. Barn får ikke være nakne lenger på stranden, i hagen og i parken. Vi viser tydelig at nakenhet er farlig på grunn av en seksualitet som ikke er der. Vi heteroseksualiserer barn i småskolen ved å skille barn i gutte og jente garderobe og dusj lenge før de er kjønnsmodne. Vi forteller de at heteroseksualitet er farlig og ukontrollerbart ved å skille de samtidig vi later som homoseksualitet ikke finnes. I kulturer hvor jenter og gutter vokser opp sammen og er vant med felles nakenhet er det mye mindre overgrep. Guttene er mer vant med jentene, forstår jentene følelser mye bedre på godt og ondt og respekterer jentene i mye større grad. De blir mer kompiser. I kulturer hvor gutter og jenter holdes adskilt er det mye mer overgrep. Guttene kan i mindre grad identifisere seg med jentene, de respekterer de mindre. Det blir mer "de og oss". (I forsvaret opplevde de mindre kjønnsrelaterte problemer når gutter og jenter begynte å dele soverom.) Anonymkode: 65e74...9f2 1
Sparks Skrevet 26. august 2016 #87 Skrevet 26. august 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Når mange nok bruker hijab vil det etterhvert utvikle seg et sosialt press om å bruke hijab også for de som ikke vil. Anonymkode: ba992...1c2 Jeg fatter ikke hvor det er du bor? Grønland i Oslo ellernoe? Utvikler seg et press til å gå med hijab? Det du skriver er jo helt tåpelig
Drizzt Skrevet 26. august 2016 #88 Skrevet 26. august 2016 19 minutter siden, Sparks skrev: Jeg fatter ikke hvor det er du bor? Grønland i Oslo ellernoe? Utvikler seg et press til å gå med hijab? Det du skriver er jo helt tåpelig Moralpolitiet i Oslo legger press på kvinner med ikke-vestlig utseende som ikke har på hijab. 2
Sparks Skrevet 26. august 2016 #89 Skrevet 26. august 2016 35 minutter siden, Drizzt skrev: Moralpolitiet i Oslo legger press på kvinner med ikke-vestlig utseende som ikke har på hijab. Første gang jeg hører om dette her, høres veldig urealistisk ut
Drizzt Skrevet 26. august 2016 #90 Skrevet 26. august 2016 3 minutter siden, Sparks skrev: Første gang jeg hører om dette her, høres veldig urealistisk ut Jeg skjønner at du blir overrasket, ja. Men ting skjer selv om du ikke har hørt om dem før nå www.aftenposten.no/osloby/Mobbet-av-moralpolitiet-114535b.html www.aftenposten.no/osloby/Moralkontroll-i-Oslos-innvandrergater-234170b.html www.vg.no/nyheter/innenriks/nye-norge/unge-jenter-blir-hetset-av-moralpolitiet/a/10002677/ http://www.dagbladet.no/2012/04/15/kultur/debatt/integrering/religion/islam/21115526/ http://www.bt.no/meninger/Slar-tilbake-mot-moralpolitiet-1768282.html osv 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2016 #91 Skrevet 26. august 2016 Hei:) vet ikke hva slags "god forklaring" du er ute etter, er det en hvor du er enig eller vil du ha et svar sett fra en muslimsk kvinnes ståsted? Vi bruker hijab fordi det er obligatorisk i Islam. Dette er for å vise vår hengivenhet til Gud, bli gjenkjent som muslimsk kvinne, og fordi at anstendighet er viktig for oss. (Hva som er anstendig varierer fra person til person, og kultur til kultur). Om du er enig eller ikke er irrelevant, men slik er det bare. Anonymkode: a8703...059 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2016 #92 Skrevet 26. august 2016 9 minutter siden, Sparks skrev: Første gang jeg hører om dette her, høres veldig urealistisk ut Hvor bor du? Har du vært på Østkanten i Oslo i det siste? Kan godt skjønne at det utvikler seg et slikt press der. Anonymkode: 68712...5d0
AnonymBruker Skrevet 26. august 2016 #93 Skrevet 26. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hei:) vet ikke hva slags "god forklaring" du er ute etter, er det en hvor du er enig eller vil du ha et svar sett fra en muslimsk kvinnes ståsted? Vi bruker hijab fordi det er obligatorisk i Islam. Dette er for å vise vår hengivenhet til Gud, bli gjenkjent som muslimsk kvinne, og fordi at anstendighet er viktig for oss. (Hva som er anstendig varierer fra person til person, og kultur til kultur). Om du er enig eller ikke er irrelevant, men slik er det bare. Anonymkode: a8703...059 Hvem har gjort det obligatorisk? Gud? Imamene deres (som er vel menn)? Og når ble det det? Syns jeg huseker at jeg leste et sted at det var ikke alltid slik. Anonymkode: 68712...5d0 1
Callisto83 Skrevet 26. august 2016 #94 Skrevet 26. august 2016 Altså, ultra ortodokse jødiske kvinner dekker f.eks til håret først når de blir gift, da er liksom håret noe bare familien får se. Jeg synes det er helt greit. Hijab på små jentebarn derimot symbolerer for meg en kultur hvor jenta har seg selv å takke hvis en mann skulle finne henne attraktiv - så hun må unngå det og kle seg korrekt/ dekke seg til. Dette synet forsterkes når det er "vanlig" å tildekke seg i muslimske miljøer når jenten kommer i puberteten. Et ganske annerledes utgangspunkt enn det man ser hos jødene, eller enkelte kristne for den saks skyld. (Siden andre grupperinger nevnes liksom...) Jeg reagerte også på bildene av kvinnen i Frankrike som ble tvunget av med burkinien på en strand i Nice, men samtidig spør jeg meg selv hva slags behandling kvinnen hadde fått av sine egne hvis hun valgte å stille opp i bikini... Akkurat den debatten har vi aldri virker det som, og jeg er rimelig sikker på at det er et vanskelig emne for mange muslimske kvinner i muslimske land (og i vesten).
Kara W Skrevet 26. august 2016 Forfatter #95 Skrevet 26. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei:) vet ikke hva slags "god forklaring" du er ute etter, er det en hvor du er enig eller vil du ha et svar sett fra en muslimsk kvinnes ståsted? Vi bruker hijab fordi det er obligatorisk i Islam. Dette er for å vise vår hengivenhet til Gud, bli gjenkjent som muslimsk kvinne, og fordi at anstendighet er viktig for oss. (Hva som er anstendig varierer fra person til person, og kultur til kultur). Om du er enig eller ikke er irrelevant, men slik er det bare. Anonymkode: a8703...059 Jeg ville helst høre fra hijab-brukere selv, så takk for at du tok deg tid til å svare. Hva i islam er det som gjør det obligatorisk? Ut ifra noen av de andre svarene jeg har lest så virker det mer frivillig. Og hva er konsekvensene for å ikke bruke det? Hva mener du om muslimske kvinner som ikke bruker hijab?
Coronas Skrevet 28. august 2016 #96 Skrevet 28. august 2016 Den 8/25/2016 at 22.07, AnonymBruker skrev: Det skyldes i stor grad vane, mote eller ønske om tilhørighet. Hvorfor brukte norske kvinner skaut tidligere? Selv når du ser innen norsk kultur har motene svingt mye i løpet av de siste hundre år og hele tiden med en overbevisning om at det man mener akkurat da er bedre og riktigere enn alle tidligere moter. Når det gjelder klær så er det eneste fornuftige at man tar på seg klær når man skal beskytte seg mot vær og vind og kle av seg når det er varmt. Er det varmt nok er det fornuftig å være naken. Alt annet er følelser. Anonymkode: 2ff71...aef Får si som min far, at det var for å beskytte frisyren når de kjørte i åpen bil, syklet eller det var vind ute ol. Også når de holdt på ute på jordene og i fjøset, ikke få skitt i håret eller håret i melka når de melket kyrne. Og det er forskjell på skaut og hijab. 2
Apis Skrevet 28. august 2016 #97 Skrevet 28. august 2016 15 minutter siden, Coronas skrev: Får si som min far, at det var for å beskytte frisyren når de kjørte i åpen bil, syklet eller det var vind ute ol. Også når de holdt på ute på jordene og i fjøset, ikke få skitt i håret eller håret i melka når de melket kyrne. Og det er forskjell på skaut og hijab. Jeg har hørt det samme som din far, det hadde en praktisk opprinnelse fra den gang de fleste bodde på gård 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #98 Skrevet 28. august 2016 Den 26.8.2016 at 16.22, Sparks skrev: Jeg fatter ikke hvor det er du bor? Grønland i Oslo ellernoe? Utvikler seg et press til å gå med hijab? Det du skriver er jo helt tåpelig Jeg tror kanskje du burde oppdatere deg litt på nyhetsfronten. Man kan bare se til Sverige, hvor det i enkelte områder er utviklet et moralpoliti. Du burde lese denne fra NRK: https://www.nrk.no/urix/_-kvinner-i-flere-svenske-bydeler-tor-ikke-a-ga-ute-om-kvelden-1.12929688 Det er også lignende enkeltsaker i Norge, hvor jenter nærmest blir mobbet og trakkasert hvis de ikke bruker hijab. Da er man på en måte en dårlig muslim. Anonymkode: 83241...d76
ops2 Skrevet 28. august 2016 #99 Skrevet 28. august 2016 Den 25.8.2016 at 22.36, antbug skrev: Ja, er det ikke rart?:) Det får en jo til å mistenke at det ikke handler så mye om å dekke seg til for å ikke vekke begjær likevel, men om å vise tilhørighet eller evt å vise avstand til majoritetskulturen. Det er det jeg tror når jeg ser en hijabibi med vestlige klær som langbukse, og Kim Kardaskian makeup. Hun demonstrerer sin tilhørighet og et "Fuck vesten, jeg er muslim" signal. Hun er neppe undertrykt og gir blanke f i hvordan islamismen praktiseres i hennes hjemland. Antagelig er hun så uvitende at hun tror hun kunne gått slik i Teheran eller Aleppo uten problemer. 1
ops2 Skrevet 28. august 2016 #100 Skrevet 28. august 2016 Den 25.8.2016 at 22.01, AnonymBruker skrev: De vil dekke til hår og hals for andre. På samme måte skal menn i Islam også dekke til f.eks ankler og håndledd. I Kristendommen er det jo sånn at kvinner også skal dekke til håret, men det er for Gud og bare når kvinnene ber (det står i Bibelen) men de aller fleste har gått bort fra dette og mye annet som og står i GT. Det er dog litt strengere med sånt hvis du er ortodoks og ikke protestantisk. Jeg er protestantisk og ber uansett hva jeg har på meg. Anonymkode: a72c5...764 Nei, menn skal dekke til hele området fra navlen til knærne. Det er også påbudt å ha skjegg. De fleste muslimske menn gir beng i det. Når jeg ser en hijabkvinne inntullet i lang kjole en varm sommerdag, sprader hennes mann rundt i oppknappet t-skorte og shorts, nybarbert og med hår i den siste frisyren, fullt av stylingprodukter. Kry som en hane går han der, et skritt foran sin stakkars kone som skyver en barnevogn foran seg. Har hun en sønn eller to, går de rundt kledt som faren, med skrik og skrål. Null oppdragelse. Mens jentungene går og ser ned i bakken, nesten like varmt kledt som moren.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå