AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #61 Skrevet 25. august 2016 Et øyeblikk siden, Sparks skrev: Ok troll Sånn snakker man ikke til folk. Dannet er du ikke. Anonymkode: ca26a...30f
Kara W Skrevet 25. august 2016 Forfatter #62 Skrevet 25. august 2016 3 minutter siden, Sparks skrev: Er faktisk ikke så komplisert. Er flere grunner til at jenter/kvinner bruker hijab, og lett oppsummert så er de: - De bruker hijab enten fordi det er et klart og tydelig symbol på deres religion, de vil representere at de er underkastet Islam - Noen mener at håret er såpass feminint og nesten personlig at de må dekke det til for å ikke friste menn (det å friste menn er haram, iallefall når det ikke er ektemannen), ergo noen som er veldig ekstreme bruker burka og diverse for å skjule alt av hud og hår - Noen blir påvirket av foreldre til å bruke det fordi de vil at datteren skal vise at hun er medlem av religionen - Noen blir tvunget Er ikke noe verre enn dette Bortsett fra punkt nr to, så er ingen av disse argumentene grunn god nok til at kvinnene skal få gå med hijabb i situasjoner der det ellers ikke er akseptert. Og personlig så mener jeg at dersom man har såpass avvikende syn på sexualitet, så er man selv ansvarlig for å unngå situasjoner der men føler seg ubehagelig, og ikke forvente at alle andre skal tilrettelegge for deg. 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #63 Skrevet 25. august 2016 2 minutter siden, Sparks skrev: Er enig i at hijab representerer undertrykkelse, men poenget er at det er DE SITT VALG. Det raker jo ikke deg hva noen velger å gå med? Om du synes det er ''uglamorøst og stygt'' så er det jo bare din mening Du viser manglende forståelse for hvordan sosiale normer oppstår og fungerer. Sosiale normer kan virke vel så obligatoriske som formelle normer. Når mange nok bruker hijab vil det etterhvert utvikle seg et sosialt press om å bruke hijab også for de som ikke vil. Og grunnen er rett og slett at hijaben representerer noen verdier som gjør at fravær av hijab representerer det motsatte. Det er en svært uheldig utvikling. Anonymkode: ba992...1c2 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #64 Skrevet 25. august 2016 18 minutter siden, Kara W skrev: Det er nettopp for å forstå det at jeg startet denne tråden. Men så langt har det ikke kommet et eneste svar som kan bekrefte dette. Det er ikke merkelig i det hele tatt. Lever du i en kultur hvor kun seksualpartneren ser håret så blir det seksualisert. Lever du som mann i en kultur hvor kun partneren ser brystene blir menn opphisset av bryster. Går alle toppløse så blir man ikke det. Naturiststrender er et sted hvor man ikke får seksuell uttelling og dermed blir hele kroppen avseksualisert. Dette gjelder ikke bare klær. For en del tiår siden ble kristne sørlandsgutter advart mot all umoralen (sexen) dans førte med seg. Når de kom til hovedstaden for å studere og ble lokket med på dans så hadde de problem med ufrivillig ereksjon. På grunn av opplæring hadde de en forestilling om at samleie var nært forestående. Hvis du nå ler av disse guttene eller synes de var dumme så mangler du seksuell selvinnsikt. Alle ville reagert omtrent likt i samme situasjon. Gutter i dag blir f.eks. mye fortere opphisset av toppløse damer enn de som vokste opp under toppløsemoten på 70-tallet nettopp fordi nakne bryster i dag er reservert for seksualpartneren. Anonymkode: 2ff71...aef
Kara W Skrevet 25. august 2016 Forfatter #65 Skrevet 25. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke merkelig i det hele tatt. Lever du i en kultur hvor kun seksualpartneren ser håret så blir det seksualisert. Lever du som mann i en kultur hvor kun partneren ser brystene blir menn opphisset av bryster. Går alle toppløse så blir man ikke det. Naturiststrender er et sted hvor man ikke får seksuell uttelling og dermed blir hele kroppen avseksualisert. Dette gjelder ikke bare klær. For en del tiår siden ble kristne sørlandsgutter advart mot all umoralen (sexen) dans førte med seg. Når de kom til hovedstaden for å studere og ble lokket med på dans så hadde de problem med ufrivillig ereksjon. På grunn av opplæring hadde de en forestilling om at samleie var nært forestående. Hvis du nå ler av disse guttene eller synes de var dumme så mangler du seksuell selvinnsikt. Alle ville reagert omtrent likt i samme situasjon. Gutter i dag blir f.eks. mye fortere opphisset av toppløse damer enn de som vokste opp under toppløsemoten på 70-tallet nettopp fordi nakne bryster i dag er reservert for seksualpartneren. Anonymkode: 2ff71...aef Jeg vet at det har vært slik før, spørsmålet mitt er om det faktisk er slik i dag. Er det virkelig slik at muslimske menn i Norge blir svært opphisset av å se en kvinnes hår? Og er dermed en av grunnene til å bruke hijab at man ønsker å beskytte seg fra uønsket sexuelle tilnærmelser? 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #66 Skrevet 25. august 2016 3 minutter siden, Kara W skrev: Jeg vet at det har vært slik før, spørsmålet mitt er om det faktisk er slik i dag. Er det virkelig slik at muslimske menn i Norge blir svært opphisset av å se en kvinnes hår? Og er dermed en av grunnene til å bruke hijab at man ønsker å beskytte seg fra uønsket sexuelle tilnærmelser? Ja det er det. Kvinner uten hijab opplever i større grad seksuelle tilnærmelser fra muslimske menn, enn kvinner med hijab. Noe av grunnen kan tilskrives seksuell opphisselse over det udekte håret og noe kan tilskrives symbolikken, hvor manglende hijab er et tegn på seksuell tilgjengelighet. Anonymkode: ba992...1c2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #67 Skrevet 25. august 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du viser manglende forståelse for hvordan sosiale normer oppstår og fungerer. Sosiale normer kan virke vel så obligatoriske som formelle normer. Når mange nok bruker hijab vil det etterhvert utvikle seg et sosialt press om å bruke hijab også for de som ikke vil. Og grunnen er rett og slett at hijaben representerer noen verdier som gjør at fravær av hijab representerer det motsatte. Det er en svært uheldig utvikling. Anonymkode: ba992...1c2 Ja men det har vi allerede i dag. Toppløse jenter oppfattes lett som mer uanstendige og lette på tråden på tråden enn andre. Dermed blir det et kraftig sosialt press for at alle jenter skal være tildekket på stranda. På 70-tallet var det et press den andre veien. Anonymkode: 2ff71...aef
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #68 Skrevet 25. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja men det har vi allerede i dag. Toppløse jenter oppfattes lett som mer uanstendige og lette på tråden på tråden enn andre. Dermed blir det et kraftig sosialt press for at alle jenter skal være tildekket på stranda. På 70-tallet var det et press den andre veien. Anonymkode: 2ff71...aef Det er riktig. Så hva "noen velger å ha på seg" påvirker andre i aller høyeste grad. Når det gjelder bekledning som opphav til sosiale normer, er det spørsmål om grensedragninger. Hvor skal vi som vestlig samfunn sette "minimums- og maksimums"-grenser. Svaret er at disse grensene og dette rommet skal avgjøres etter vestlige verdier og kultur. Flyttes disse grensene og dette rommet for bekledning til å omfatte hijab, har vi i realiteten endret samfunnet i retning av islam. Altså det FRP i så mange år har fått kritikk for å hevde, at norge snik-islamiseres. Anonymkode: ba992...1c2 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #69 Skrevet 25. august 2016 27 minutter siden, Kara W skrev: Ut ifra et mote. og tilhørighets-perspektiv har jeg ikke noe problem med å forstå hijab. Som sagt så har de fleste subkulturer liknende symboler. Det jeg prøver å forstå er hvorfor de mener deres rett til å bære hijab er så viktig at de ønsker at resten av samfunnet skal endre seg for å tilpasse seg det. Hvorfor er muslimers rett til å bære hijab viktigere enn punkeres rett til å ha fargerik hanekam? Er hanekam forbudt hvis du er lærer eller sykepleier? Jeg kjenner jeg kan altfor lite om disse reglene. Anonymkode: baaa5...bd0
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #70 Skrevet 25. august 2016 12 minutter siden, Kara W skrev: Jeg vet at det har vært slik før, spørsmålet mitt er om det faktisk er slik i dag. Er det virkelig slik at muslimske menn i Norge blir svært opphisset av å se en kvinnes hår? Og er dermed en av grunnene til å bruke hijab at man ønsker å beskytte seg fra uønsket sexuelle tilnærmelser? Nei i bunn og grunn blir de nok ikke særlig mer opphisset enn andre. Men her er det også snakk om mannskultur og hvordan man oppfører seg mot kvinner. Vi vet f.eks. at det er flere overgrep i en del land som India og Egypt, hvor kvinnene er godt dekket til enn i områder hvor man er svært lettkledd. Man har jo også hatt 20 millioner naturister de siste 100 år og overgrepsraten der har ikke vært høyere, snarere lavere enn i befolkningen ellers. Om menn forgriper sex på kvinner har egentlig ikke noe med hvor mye kvinnene har på seg men hvilken holdning menn har til kvinner. Anonymkode: 2ff71...aef 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #71 Skrevet 25. august 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er det. Kvinner uten hijab opplever i større grad seksuelle tilnærmelser fra muslimske menn, enn kvinner med hijab. Noe av grunnen kan tilskrives seksuell opphisselse over det udekte håret og noe kan tilskrives symbolikken, hvor manglende hijab er et tegn på seksuell tilgjengelighet. Anonymkode: ba992...1c2 En grunn er at de har en forestilling om at de lettere vil få seksuell uttelling hos utildekkede kvinner enn hos tildekkede. En annen grunn er at det alltid har vært mer akseptert å forulempe kvinner som tilhører andre stammer, raser, religioner, land o.s.v. Anonymkode: 2ff71...aef
Mari Y Skrevet 25. august 2016 #72 Skrevet 25. august 2016 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei det er feil at vi aksepterer et kvinneundertrykkende plagg. I tillegg er det stygt som fy,følger de ikke med på moten lissom? Anonymkode: ca26a...30f Ikke alle følger med på moter, heller, da
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #73 Skrevet 25. august 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: En grunn er at de har en forestilling om at de lettere vil få seksuell uttelling hos utildekkede kvinner enn hos tildekkede. En annen grunn er at det alltid har vært mer akseptert å forulempe kvinner som tilhører andre stammer, raser, religioner, land o.s.v. Anonymkode: 2ff71...aef En slik aksept kan ikke forandres fra utsiden. Slik ukultur må muslimene selv forandre. Mye av frustrasjonen i majoritetsbefolkningen kan faktisk tilskrives denne manglende viljen til ta slike kamper blant muslimene. Og det gjelder ikke bare dette eksempelet, men rekke lignende saker. Anonymkode: ba992...1c2 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2016 #75 Skrevet 26. august 2016 Fordi de vil vise at de ser på seg selv som mer ærebare enn oss, de vil seksualisere sine jentunger og vise oss at de ser på barn som seksuelle objekter, de ser med forakt overfor oss, ''vantro'', som lever i et fritt samfunn og de vil skape avstand mellom seg selv og oss. Dette er ikke hatefullt, dette er fakta. Anonymkode: 27900...8c7 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2016 #76 Skrevet 26. august 2016 9 timer siden, Kara W skrev: Men hvorfor? Hvorfor er det viktig å dekke til hår og hals? Jeg tror man bruker det av forskjellige grunner. For noen, så er det viktig å dekke seg til. Ikke nødvendigvis bare ved hjelp av hijab, men også andre type tøy man har rundt hodet. Kvinner er et seksuelt objekt som skal tildekkes og kun vise seg for sin mann. Dette er en del av en kompleks æreskultur som vi i vesten ikke skjønner så mye av. Det er en måte for familien og kvinnen å vise at hun er ren. En uren kvinne vil ingen ha. Når det gjelder spesifik bruk av hijab, er jeg mer usikker. Slik jeg forstår det er det for å vise ideologisk/religiøst standpunkt. Av en eller annen grunn vokser det nå opp en generasjon muslimske unge som kanskje er mer konservative enn sine foreldre. Hijab er kanskje en måte å vise tilhørighet. Samtidig er det nok familien som også krever/ønsker sterkt at døtrene skal bære hijab. Det er vanskelig å forstå. Må huske på at de muslimene i Norge kommer fra mange ulike land og kulturer. Anonymkode: 83241...d76
LittleBabyBlue Skrevet 26. august 2016 #77 Skrevet 26. august 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Er hanekam forbudt hvis du er lærer eller sykepleier? Jeg kjenner jeg kan altfor lite om disse reglene. Anonymkode: baaa5...bd0 Kan ikke svare for disse yrkene, men har jobbet i uniform og der var det streng dresskode. Ingen unaturlige hårfarger, ingenting skulle tilføres uniformen i form av smykker, skjerf o.l., tattooveringer skulle dekkes til og det var satt en ca dato for når man kunne bytte fra jakke til kortermet. 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2016 #78 Skrevet 26. august 2016 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi de vil vise at de ser på seg selv som mer ærebare enn oss, de vil seksualisere sine jentunger og vise oss at de ser på barn som seksuelle objekter, de ser med forakt overfor oss, ''vantro'', som lever i et fritt samfunn og de vil skape avstand mellom seg selv og oss. Dette er ikke hatefullt, dette er fakta. Anonymkode: 27900...8c7 Og vi ser med forakt på de og mener at deres holdninger er mindreverdige. Vi tillegger deres klær en masse betydning som en stor del av de ikke kjenner seg igjen. Vi mener at vi vet bedre hva som er best for de enn de vet selv. Vi seksualiserer også våre barn i stor grad. Vi seksualiserer i stor grad kropp selv om vi gjør det på annen måte. Anonymkode: 2ff71...aef 1
Apis Skrevet 26. august 2016 #79 Skrevet 26. august 2016 9 timer siden, Loki Laufeyson skrev: Muslimske menn skal hvis nok bli kåte av å se kvinne hår........forstå det den som kan 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er såpass sykt at de bør oppsøke psykologisk hjelp. Anonymkode: ca26a...30f Mulig jeg er alene om det, men faktisk så er en kvinnes hår noe av det som fanger min oppmerksomhet som heterofil mann.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2016 #80 Skrevet 26. august 2016 De vestlige verdier som vi er så stolte av er ikke så klare og entydige verdier som vi gjerne tror. I løpet av de siste hundre år har meninger om kropp og anstendige klær variert svært mye hos oss. Vi mener selv at vi er siviliserte og har en sivilisert klesstil. Vi skaper gjerne en illusjon om at våre verdier er mer rasjonelle og basert på vitenskap enn andre. Det er feil. Når det gjelder klær er det lite fornuft. Det er fornuftig å kle seg etter været. Men det er fryktelig mye følelser i alle retninger når det gjelder klær. Hva er så en rasjonell holdning til klær? Det rasjonelle er å innse at her er det lite fornuft men mye følelser. Det er liten grunn til å si at min klesmote er bedre enn din. Jeg mener at det riktige er da i størst mulig grad å la folk gjøre som de selv vil og at folk lærer å respektere andres valg og oppfatte de som likeverdige. Utfordringen er ikke bare om det kommer en stor gruppe som kler seg konservativt. Utfordringen er like mye i hvilken grad de andre har trygghet og stolthet på egne verdier. I dag tør ikke jenter dusje nakne med andre jenter. Når jentene ikke tør tro på egen kultur så vil de selvfølgelig lettere følge andre. På 70-tallet hadde ungdom trygghet på egen kultur og klasser i videregående bestemte seg for å avseksualisere nakenhet ved at gutter og jenter dusjet sammen. Jeg tror det riktigste man kan gjøre er å la alle få gjøre som de vil men kreve og oppdra folk til å respektere hverandre. Anonymkode: 2ff71...aef 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå